Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lääkkeet

Aloittaja Norma Bates, helmikuu 29, 2020, 14:52:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 05, 2024, 11:00:29Normaa voi kiinnostaa uutta tietoa beeta-salpaajista.

Meneillään olevasta väitöskirjasta kerrottua.

Beetasalpaajista uutta tietoa
Beetasalpaajia on käytetty pitkään verenpaineen alentamiseen. Viime vuosina niiden käyttö on Suojasen mukaan vähentynyt, sillä beetasalpaajien teho on osoittautunut muita verenpainelääkkeitä heikommaksi erityisesti aivoinfarktien ehkäisyssä.

Lauri Suojanen selvitti osana väitöstutkimustaan myös, miten beetasalpaaja bisoprololi vaikuttaa sentraaliseen eli aorttatason verenpaineeseen makuu- ja pystyasennossa. Verenpaine ei laskenut pystyasennossa lumelääkettä saaneeseen kontrolliryhmään verrattuna.

Tämän löydöksen perusteella Suojanen arvioi, että beetasalpaajat eivät vaikuta suotuisasti aorttatason verenpaineeseen. Aortta on sydämestä alkava iso valtimo.

Väitöstilaisuus on Tampereen yliopistossa perjantaina 20. syyskuuta.

https://yle.fi/a/74-20109549

Näin sitä selviää kaikenlaista uutta, kun ei oleteta että kaikki on jo keksitty, tai että kaikki jo tiedetään.

Minulla on verenpaineeseen joku yhdistelmäpilleri jossa on mukana ilmeisesti myös betasalpaajaa. Se laski minulla sydämen ylikierroksia tuollaiset 20-25%.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Danielle Bochove : "Tällaiset kansainväliset sopimukset toimivat siihen saakka, kunnes ne eivät enää toimi."

Karikko

Niin mehän ollaan vain "Jumalan kuvia" ja mistäpä kuva mitään tietäisi.

Jatkuva oppiminen tuo kyllä päätelmiä ihmisen mieleen, mutta kaikki oppi ei ole kovin pätevää eikä todellista. Seulontaa on hyvä olla eikä valmiina kerrotut asiat kerro totuutta. Mahdollisuudet ovat olemassa mahdottomuudet vain ihmisen mielessä.

Norma Bates

En syö Bisoprololia verenpaineeseen, vaan sydämentykytykseen. Kaduttaa kyllä vähän että sen aloitin, sillä saattaa olla ojasta allikkoon -lääke. Pari kertaa kun jäänyt ottamatta, vieroitusoireina on aivan perkeleellinen sydämentykytys, kun se palaa "koston kera".

Plus menopaussitykyttelyyn tämä ei edes kunnolla näemmä auta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - syyskuu 05, 2024, 19:51:48En syö Bisoprololia verenpaineeseen, vaan sydämentykytykseen. Kaduttaa kyllä vähän että sen aloitin, sillä saattaa olla ojasta allikkoon -lääke. Pari kertaa kun jäänyt ottamatta, vieroitusoireina on aivan perkeleellinen sydämentykytys, kun se palaa "koston kera".

Plus menopaussitykyttelyyn tämä ei edes kunnolla näemmä auta.

Lääkettä ei ilmeisesti kannata lopettaa äkillisesti, vaan annostusta vähentäen.

Äkillinen lopetus voi aiheuttaa noita tykytyksiä.

Luultavasti se pitkä haittavaikutus-litania  (joka yleensä kaikissa reseptilääkepurkeista löytyy) -varoittelee erilaisista oireista.

Hippi

Iltalehti: Vaarallisesti uneen
Ihmiset eivät tiedä, että tuttu unilääke onkin hurjan vaarallinen – Asiantuntijat varoittavat

Juttu on tietysti maksumuurin takana, kuten aika monet kiinnostavat ja tärkeät uutiset. Mutta asiasta löytyi toisaalta, kuten aika usein. Jututhan kiertävät.

Juttu löytyy tästä:
IL: Suosittu unilääke voi olla vaarallinen (Verkkouutiset)
Kyseessä on unettomuuden hoidossa käytetty ketiapiini. Sen haittavaikutuksia voivat olla levottomat jalat, unissakävely ja painonnousu. Haittavaikutukset voivat ilmetä jo pienilläkin annoksilla.

HUS-yhtymän unihäiriöpoliklinikan osastonylilääkäri Katinka Tuisku on sitä mieltä, että lääkettä määrätään joskus liiankin helposti.
– Unilääketieteen parissa ketiapiinia määrätään aika kevyesti, Tuisku arvioi IL:lle.

Ketiapiini on psykoosilääke, joka lievittää ahdistusta, mutta sitä käytetään hyvin pieninä annoksina myös unihäiriöiden hoidossa.
Ketiapiini ei aiheuta samanlaista riippuvuutta kuin esimerkiksi bentsodiatsepiinit. Tuiskun mukaan tämä voi olla yksi syy siihen, miksi ketiapiiniin kirjoitetaan nykyään herkästi reseptejä uniongelmiin.
.....

Kieltämättä ihmettelin ja niin ihmetteli myös jälkikasvuni, miten helposti nukahtamista auttavaa lääkettä sain. Tuli ihan pelkällä kuvailulla, miten herään pahasti kesken unien enkä sitten nukahda uudelleen. Lääkäri laittoi kahta eri lääkettä, jota voin kokeilla ja jos sitten apu löytyy, nii laittaa sitten enemmän. Oli mielestäni aika avokätistä, mutta ei ole aikomusta sitä nyt hyväksikäyttää tuon enempää. Olen jokseenkin varovainen muutenkin lääkkeiden kanssa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Psykoosilääkkeiden käyttöä nukahtamislääkkeenä ei-psykoottisilla ihmisillä on ihmetelty ja äimistelty jo iät ajat, ja silti siis lääkärit jatkavat niiden kirjoittamista? Miksi?

Minulle ei ole koskaan mäjähtänyt psykoosidiagnoosia, mutta niin vain minäkin sain kokeiluun Seroquel-paketin (=ketiapiinia) joskus 2009 öpaut. Tästäkin lääkkeestä sain inhan akatisia-kokemuksen, joka on kammottava, mutta aivan kuten Triptylin kanssa, sammuin niin että ei kauaa ehtinyt kitua. Mutta lääke teki päiväsaikaankin väsyneeksi, ja jos olen väsynyt, olen kärttyinen. Kyllästyin melko pian siihen paskaan oloon.

Ihmettelen suuresti miksei yhtä hyvin määrätä Triptyliä unilääkkeeksi, koska kyllä sillä saa tajun kankaalle varsin hyvin. Sitä en sitten tiedä onko se sen turvallisempi lääke kuin ketiapiini, mutta ei se kyllä ainakaan minulle ole sellaisia raivotiloja aiheuttanut kuin Seroquel teki.

Xantippa

^ ja ^^

En tiedä, onko myytti vai totta, mutta joskus muistan kuulleeni, että unilääkkeillä nukkuu kyllä, mutta ei lepää = vaikka nukkuu, unen laatu jää niin huonoksi, että se on oikeastaan ihan sama vaikka ei nukkuisikaan.

Muistan silloin äimistelleeni, että mikä ihme sitten on näiden lääkkeiden pointti? Silloin eräs paremmin asioista perillä oleva valaisi, että se, että valvominen on niin ahdistavaa, ts. parempi olla taju kankaalla kuin miettimässä asioita ja ahdistumassa, vaikka ei varsinaista unen lepoa saisikaan.

Aika hurjalta tuntuu, että jos tuo on periaate, lääkkeitä jaellaan summamutikassa, koska eikö tuo käytännössä tarkoita sitä, että päivällä ollaan sitten ahdistuneena miettimässä asioita ja sitä, että vaikka nukkuu, väsyttää koko ajan?

T: Xante

Hippi

^
No, minulla kyllä se lääke (Imovane) on auttanut juuri siihen, mihin sitä tarvitsin. Aiemmin jo olen toisaalla kertonut, että tunnin parin yöunen jälkeen herään täysillä kierroksilla ikään kuin olisin nukkunut koko yön. Mutta en kuitenkaan halua nousta keskiyön tunteina olemaan yksin. Uni ei tule tai tulee sellaisia mikronukahduksia, että en huomaa nukkuneeni, mutta aika on hypähtänyt eteenpäin ja olen edelleen pirteä. Normaaliin heräämisaikaan nousen ylös todellakin "koko yön valvoneena", eli väsymys tulee aamun myötä. Seuraavat pari päivää poden väsymystä. Noita öitä on satunnaisesti enkä niille ole mitään selitystä keksinyt.

Nyt olen tuota lääkettä käyttänyt muistaakseni maaliskuusta asti tarvittaessa ja se on toiminut hyvin. Aika pian ensimmäisten kertojen jälkeen kokeilin puolittaa tabletin ja jopa se riitti siihen, että noin 15 minuutin sisään nukahdan uudelleen. Nopeutan vaikutusta makaamalla oikealla kyljellä lääkkeen ottamisen jälkeen. Lääke hajoaa nopeasti elimistössä, joten se on aika lyhytvaikutteinen, joten aamulla herätessä olen jopa tavallista pirteämpi.

Tuossahan on kyllä varoitukset, että ei saa käyttää pitkäaikaisesti, sillä se voi helposti aiheuttaa riippuvuutta. Mutta en usko, että minulla siihen on suurtakaan vaaraa, sillä se ei ole jatkuvassa käytössä, vaan juuri noihin väärään aikaan heräämisiin, jos en silloin muuten saa unta. Vain yhden kerran olen ottanut sitä kahtena perättäisenä yönä, mutta sitten saattaa mennä pari viikkoa niin, etten ota ollenkaan.

Yleensähän minulla ei ole mitään vaikeutta nukahtaa yöunille, mutta tuo väärään aikaan herääminen pirteänä on se ongelma. Uni ei vaan aina säily.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Itselläni on onneksi jo pitkään ollut niin joustavat aikataulut, että satunnainen keskellä yötä pirteänä herääminen ei ole ongelma, vaan olen sitten ollut valveilla pari tuntia ja nukahtanut uudelleen tai ottanut päikkärit korvaamaan yöunia.

Joku unitutkija taannoin sanoi, että keskeytymätön, tasainen yöuni on myytti, eikä sellaista oikeasti "luonnostaan" ole kenelläkään. Sen kun sisäistin, lopetin stressaamisen nukkumisesta ja hyväksyin sen, että joskus on myös takkuisempi ja väsyneempi päivä. Onneksi on ollut sellaiset työolot, että on voinut suoraan sanoa, että tänään vain välttämätön, pliis, olen nukkunut huonosti. Ja onneksi sitä tapahtuu harvakseltaan. 

Liikkumisen puute taitaa itselläni olla suurin unisyöppö ja eihän se tietysti mikään ihme ole: jos menee muutamakin päivää sisällä siirtyen vain työpöydän äärestä suihkun kautta sohvalle niin mistä sitä untakaan riittäisi...Mutta jos vaan jaksaa tehdä niskasta oton akrobaattitempun ja lähteä edes pienelle lenkille, se palkitsee kyllä yötä myöten.

T: Xante

MrKAT

Astman ja COPD:n hoidossa on ilmeisesti tehty suurin lääkkeellinen läpimurto 50 vuoteen.
Benralizumabi( https://en.wikipedia.org/wiki/Benralizumab ) ja oikea annostus+hetki on se ihme.

Doctors hail first breakthrough in asthma and COPD treatment in 50 years
Results of trial of benralizumab injection could be 'gamechanger' for millions of people around the world

- Guardian 28.11.2024

Benralizumabi( https://en.wikipedia.org/wiki/Benralizumab ) on se ihmelääke. Se on monoklonaalinen vasta-aine joka suunnattu sytokiinireseptoria interleukiini-5 reseptoria(CD125) vastaan. Guardian: eosinofiili-valkosoluja vastaan.
    Sitä on käytetty matalana säännöllisenä annoksena mutta tutkimuksessa annettiin iso annos oireiden pahenemisaikaan.

Mutta:
Patients were given a quick blood test to see what type of attack they were having, with those suffering an "eosinophilic exacerbation" being suitable for treatment.

About 50% of asthma attacks are eosinophilic exacerbations, as are 30% of COPD attacks, according to the scientists.

Eli vain osalle potilaista tehoaa ja se voidaan ennakoida pikaverikokeella.
"Hyväosaiset ja korkeapalkkaiset osaavat jopa kadehtia minimitoimeentulolla sinnittelevien tukia! Se minusta on ihan erityisesti suomalainen kateuden laji." - Minna Pärssinen, YLE:n ulkomaantoimittaja

Norma Bates

Vuosien varrella oli jotain hoitavien astmalääkkeiden kokeiluita, mutten kokenut hyötyväni mistään. Vasta kun aloitin joku vuosi Symcortin, sain apua astmaani. 4 kk käytön jälkeen lopetin sen jatkuvan vatsakivun takia.

Sinnittelin taas joitakin vuosia, kunnes olin alkuvuodesta 2019 aivan poikki keuhkojeni kanssa. Silloinen omalääkäri ihmetteli miksi minun pitäisi saada vahva astmalääke, kun aiemmin ei ole ollut mitään. Kirjoitti kuitenkin valmisteen Seretide 50/100. Pärjäsin sillä, kunnes en, ja jonkin aikaa meni kesäisin Seretide 50/250 ja talvisin satanen. Sitten hengitysinfektioiden myötä jouduin pariin kertaan käyttämään 50/500.

Nykyään en enää pärjää muutoin kuin käyttämällä vuoden ympäri 50/250. Luin jostain että jatkossa hoitavan vahvuutta ei enää nosteta, vaan potilaita kehotetaan käyttämään enemmän avaavaa.

Joka tuntuu olevan AINA yhtä tyhjän kanssa, kun on huonommassa hapessa.

Mutta tämä se vasta ratkiriemukasta luettavaa oli:

https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/laaketieteen-maailmasta/malttia-hengitettavan-kortikosteroidin-annoksiin/

Pitäisikö minun sitten tukehtua, kun allergisen astmaatikon ominaisuudessa en saisi käyttää näin vahvaa lääkettä kuin käytän?

Astmani pahin oire on yskä. Pahempina kausina mukaan kuvaan tulee hengenahdistus. Toisinaan jopa hajustamattoman astianpesuaineen käyttö tuntuu vähän pahalta keuhkoissa.