Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lääkkeet

Aloittaja Norma Bates, helmikuu 29, 2020, 14:52:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates


kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 20, 2023, 21:38:12
Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 20, 2023, 20:04:22
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 20, 2023, 18:51:36
Sivumennen sanoen taitaa raha ratkaista aika paljon mitkä tieteelliset jutut etenevät ja mitkä eivät. Meitä on jokunenkin ihminen jotka ihmettelemme mikseivät lääkärit uskalla kirjoittaan LDN-lääkettä, vaikka se näyttäisi selvästikin auttavan mm. long covidissa, väsymysoireyhtymässä ja oman kokemukseni perusteella peräti fibrossakin (koska keskityn vähän liiankin paljon polvieni rikko-oireiluun, mihin LDN ei auta, en aina tule hoksanneeksi että fibrolle tyypilliset kivut ovatkin olleet paljon vähäisemmät kuin aiempina vuosina talven varrella). Selitykseksi kirjoituspelolle on mainittu mäkätys mitä on joltain Valviran taholta tullut, kuitenkaan LDN:ää ei ole mitenkään kielletty määräämästä, ja kai se nyt on potilaan oma asia jos hän haluaa toimia koekaniinina lääkkeelle jolla ei ole kummoisiakaan sivuvaikutuksia (ellei sitten pidä pahana sitä että ei saa kitata viinaa). Huhutaan että koska LDN:n patentti on rauennut, kukaan ei nettoa kivoja rahoja sen määräämisestä, ja lääkeyhtiöt maksavat niitä matkoja ja luentoja joita lääkärit pitävät heidän muodikkaista, uusista lääkkeistään.

Väitätkö sinä ihan tosissasi, että jos lääkäri määrää lääkettä X, hän saa lääkkeen X:n valmistajalta rahaa? Jos väität, niin kuulostaapa salaliitolta. Se, että lääkeyhtiö maksaa "matkoja ja luentoja" ei edellyttäne minkäänlaista vastinetta lääkäriltä, eikä kai saakaan edellyttää, sillä muutenhan se olisi lahjuksen ottamista. Väitätkö siis ihan tosissasi, että lääkärit ottavat lahjuksia joka kerta kun määräävät lääkkeitä, eli syyllistyvät rikoksiin?

Mitä tulee tuohon LDN:ään, niin en tiedä sen tilanteesta tuon taivaallista, muuta kuin että ilmeisesti se ei ole fibron käypähoito-suosituksissa. Jotain ehkä on tutkittu, mutta ehkei ole tehty katsausartikkeleita, ja ehkei ole missään maassa tehty suositusta sen käytössä käyttöaiheessa Z? Tai ehkä tulokset ovat olleet kovin vaihtelevia, hyviä ja huonoja? Tai niin pieniä, ettei niitä oikein voi mitata?

Olisi lääkäriltä taitovirhe, ja hoitovirhe määrätä mömmöjä, joita ei ole riittävästi tutkittu, ja joista ei ole todettu, että ovat sekä turvallisia käyttää ja ennen kaikkea tehokkaita kyseiseen käyttöaiheeseen. Lääkäri voinee menettää lääkärinlisenssinsä, jos hän puoskaroi. Ja puoskaroinnistahan siinä on kyse, jos määrää toimimattomia hoitoja. Jos ne nyt sitten ovat toimimattomia, niin kuin näytäisi (mainitsemasi Valviran mäkätys).

Valvira muuten taitaa olla se taho, joka päättää, saako henkilö toimia lääkärinä vaiko ei...

Minulle on sanottu näin netissä, että lääkeyhtiöt maksavat lääkäreiden lääke-esitelmämatkoja. En voi väittää mitään ominpäin, kun en tiedä.

Mutta kun kärsin unettomuudesta 2000-luvun lopuilla, lääkäri nakkasi minulle ilmaisen näytepaketin Seroquelia. Kaiketi oli saanut sen lääke-esittelijältä. Oli kohtalaisen karmeaa kamaa. Vasta myöhemmin selvisi että psykoosilääke, enkä ollut ainoa ei-psykoottinen ihminen jolle puolihuolimattomasti nakattiin vakavan mielisairauden lääke silkkaan unettomuuteen.

Enpä oikein jaksa uskoa että unettomuuden käypänä hoitona on psykoosilääke. Mutta Seroquelhan ei kaiketi mitään halpaa olisi ollut, että vähän tulee väkisinkin mieleen verrata tilannetta siihen että annetaan ilmainen koemaistajainen huumetta, ja jatkossa diileri käärii hyvät rahat. Lääkkeen kohdalla lääkefirmat.

Joten minulle se "käypä hoito" on jotain mikä näemmä unohdetaan jos on tilaisuus netota, mutta muistetaan jos lääke on liian halpa.

Minähän en usko että se nuori TK-lääkärin planttu joka sanoi ettei uskalla kirjoittaa hänelle tuntematonta LDN:ää olisi jotenkin pätevämpi kuin iäkäs yksityislääkäri, joka kirjoitti. Jälkimmäinen sanoi olevansa long covid -työryhmässä, ja että hänestä on aivan typerää ettei hän sillä taholla saa tätä lääkettä kirjoittaa.

Kyllä se alkaisi jännästi levitä käyttöön, jos sillä tienaisi...

Minulla oli aika naivi käsitys lääketeollisuudesta, mutta se tyssähti kun näin tv-dokumentin yhtiöiden metkuista. Lapsi olisi kuollut, koska yhtiö nosti lääkkeen hinnan sfääreihin sillä perusteella että perheen maalla on varaa korvata sen hinta. Maa ei suostunut, ja lääkkeen saadakseen perhe joutui laittamaan keräyksen pystyyn.

Samassa ohjelmassa myös käytiin läpi että espanjalainen ei saa Espanjasta adrenaliiniruisketta, vaikka niitä valmistava tehdas sijaitsee Espanjassa. Ruiskut viedään toiseen maahan, ja apteekit tilaavat ne sieltä.

Vastaa nyt ihan aikuisten oikeasti kysymykseen, jonka esitin aiemmin: ottavatko lääkärit mielestäsi lahjuksia ja rikkovatko he lakia mielestäsi? Jos vastaus on kyllä, niin kuinka suuri osa lääkäreistä moiseen syyllistyy?

Vihjailet tuossa siihen malliin, että siitä saa kuvan, että vastaus olisi kyllä (boldaamani kohdat), joten sano selvästi, mitä oikein tarkoitat.

Väität, että lääkärit saavat lääkefirmoilta rahaa lääkkeen määräämisestä. Tälle törkeälle väitteelle pitäisi nyt sitten löytää evidenssiä. Evidenssi ei ole se, että jokun jossain päin nettiä on niin väittänyt. Väite on törkeä, jos se panettelee jotain ammattiryhmää esittämällä valheellista tietoa siitä ammattiryhmästä.

1. saavatko lääkärit vastikkeellista rahaa lääkefirmalta, eli rahaa tai rahanarvoisia etuuksia, JOS ovat määränneet lääkettä?
2. jos kyllä, miten lääkefirma todentaa, että lääkäri tosiaankin on määrännyt kyseistä lääkettä? Onko lääkefirmoilla esimerkiksi pääsy kanta.fi:n kaltaisiin potilastietojärjestelmiin?
3. ovatko lääkärit syyllistyneet lahjuksen ottoon?
4. jos ovat, missä on todisteet lahjuksesta?
5. mikä täsmälleen ottaen on se mainitsemasi "tilaisuus netota" lääkkeen määräämisen yhteydessä? Ole hyvä ja kuvaile täsmällisesti sitä tapahtumaa/tilannetta, äläkä vihjaile ympäripyöreästi.
6. väität, että lääkäri nettoaa, jos määrää kalliita lääkkeitä (tai ei nettoa, jos määrää halpoja lääkkeitä). Missä ovat todisteet tälle?

Jos lääkärit saavat vastikkeetonta rahaa, jonkun matkan muodossa, se ei liene lahjus.

Lääketeollisuudesta uskon melkein mitä vaan, mutta lääkäreistä ammattikuntana en. Siksi nuo juttusi kuulostavat kyllä päättömiltä salaliittoteorioilta. Käyttävätkö nettituttusi sanontaa Big Pharma? Ovatko Antti Heikkilän kannattajia?

---

Minullekin on määrätty seroquelia (Suomeesa kai yleensä kauppanimeltään Ketipinor) unettomuuteen. Kyllä, se on psykoosilääke, mutta unettomuuteen sitä määrätään pienellä annoksella. Muistaakseni psykoosiin sitä määrätään 5-10 -kertaisella annoksella. Aika kamala lääke, vaikka hengenpelastaja onkin silloin, jos paha unettomuus uhkaa viedä hengen. Unettomuuten sitä määrätään off label -tyyppisesti, eli toiseen tarkoitukseen kuin se on alunperin kehitetty. Ihan samalla lailla kuin nauttimasi Triptylkin, jota määrätään kipukynnyksen nostamiseksi, vaikka se alunperin olikin masennuslääke. Minulla ei ole tietoa, toimiko se masennukseen, mutta kipukynnyksen nostamiseen se taitaa ainakin jonkun verran toimia. Tupakkalakon tueksi voidaan määrätä erästä toista masennuslääkettä off labelina, vaikuttava aine taisi olla nimeltään buprioni. Masikseen se kai ei toiminut, mutta tupakoinnin lopetuksen tukena se ainakin minulla toimi niin hienosti, että pääsin sen avulla eroon röökinhimosta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hiha

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 21, 2023, 16:13:52
Lääketeollisuudesta uskon melkein mitä vaan, mutta lääkäreistä ammattikuntana en.

Isossa bisneksessä vähäinenkin eettinen horjunta voi maksaa asiakkaille – ja yhteiskunnalle jopa paljon. Eikös koko rinnakkaislääkesysteemi luotu tukemaan lääkäreitä heidän moraalisissa ponnistuksissaan? Suomessa toimintaa on yleisemminkin kovasti kirkastettu 2000-luvun alussa. Mikä on hieno asia. Puuha on läpinäkyvämpää kuin isovanhempiemme aikaan.

https://www.duodecimlehti.fi/duo97847

Norma Bates

kertsi. Seuraan asiaa sillä taholla missä näistä lääketeollisuuden suhmuroinneista puhuttiin. Kopsaan vaikka sieltä jotain, jos löydän semmoista mikä tuntuisi sinullekin kelpaavan. On siellä sitä sun tätä porukkaa, enkä ole ollenkaan samaa mieltä monenkaan kanssa. Mutta tämä EI mene niin mustavalkoisesti että joko uskot kaiken bisnestaholta, tai salaliittovouhottajilta.

Jos ei useamman ihmisen toimivaksi toteamaa lääkettä muka saisi määrätä, niin kyllä siihen jotain muitakin syitä täytyy olla kuin Käypä hoito -jutut. Erityisesti kun sanotaan että mitään (parantavaa) hoitoa EI ole, kuten meille fibrootikoille sanotaan, on edesvastuutonta kieltää potilaita etsimästä apua.

Yksityislääkäri joka minulla LDN:n kirjoitti, sanoi että enempi se uupumukseen auttaa, eikä niinkään kipuun. Koska minua pännii enempi kipu, en ole sitäkään niin hoksannut että kesken päivän nukahtelu on jäänyt vähemmälle.

Uupumusoireyhtymää sairastavat ovatkin kai suurin ryhmä joka LDN:ää käyttää.

Minuahan on ärsyttänyt sekin että jodivoide Bedatine hävitettiin apteekeista. Me vulvodyniaa sairastavat olemme tappaneet sillä Candidaa. Kyllähän siinä herää epäilys että voide vietiin, että saadaan hiivalääkkeitä kaupaksi. Itse en niitä enää uskaltaisi käyttää, kun herkistyin niille 2005.

Nyt on sitten lisäksi tämä selittämätön monenlaisten lääkkeiden toimitusvaikeus. Diabeteslääkkeiden, hormonikorvauslääkkeiden jne. En ole mistään saanut selville mistä se johtuu. Pihdataanko lääkkeitä, että niistä voi repiä hyvät hinnat jatkossa?

Eli: minä en ole itse mitään muuta mieltä kuin että EPÄILYTTÄÄ etteivät kaikki tahot piittaa siitä mikä on oikeasti sairaan ihmisen oma paras. Muuhun en nyt sitoudu.

Hippi

Lääkkeiden saatavuusongelmista oli ihan hiljattain jotain uutista, mutta en sitä just nyt löytänyt. Juttu meni jotakuinkin näin:

Lääkkeiden ainesosia valmistetaan keskitetysti jossain Aasian maiden tehtaissa ja sieltä niitä toimitetaan lääketehtaille lääkkeiden valmistamiseksi. Niillä kai on erilaisia sopimuksia, jotta paljonko ja millä aikataululla mitäkin toimitetaan. Ja vielä niin, että yhden lääkkeen tarvitsemia ainesosia valmistetaan eri tehtaissa, joten lääketehtaiden tilausaikatauluja ei ole helppo pitää synkassa. Voi käydä niin, että lääkettä pitäisi valmistaa, mutta joku ainesosa puuttuu.

Lääkkeiden valmistamisessa taas Suomi on pieni, jopa aika mitätön, markkina-alue, johon toimitetaan pieniä tilauksia. Meille ei voi laittaa tulemaan jostain isommasta tilauksesta jämiä, koska meillä on taas omanlaiset pakkaukset, joissa on oltava  suomen- ja ruotsinkieliset tekstit. Tuollaiset pienet tilaukset saattaa hyvinkin jäädä isompien tilausten jalkoihin.

Googlettamalla asiasta löytyy helpostikin lisää, mutta  ei tuossa mitään mystiikkaa ole. Sama ongelma on vaivannut jo useamman vuoden.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#65
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 21, 2023, 17:56:21
Minuahan on ärsyttänyt sekin että jodivoide Bedatine hävitettiin apteekeista. Me vulvodyniaa sairastavat olemme tappaneet sillä Candidaa. Kyllähän siinä herää epäilys että voide vietiin, että saadaan hiivalääkkeitä kaupaksi. Itse en niitä enää uskaltaisi käyttää, kun herkistyin niille 2005.

Nyt on sitten lisäksi tämä selittämätön monenlaisten lääkkeiden toimitusvaikeus. Diabeteslääkkeiden, hormonikorvauslääkkeiden jne. En ole mistään saanut selville mistä se johtuu. Pihdataanko lääkkeitä, että niistä voi repiä hyvät hinnat jatkossa?

Betadinestä on saatuvuusongelmia, Yliopiston verkkoapteekki sanoo, että "Tuote on tilapäisesti loppunut tukkuliikkeestä.". Eli tuskin on mikään salaliitto tässäkään. Korjaus. Kyse olikin liuoksesta. Voide näköjään poistunut. Jos tuota liuosta taas tulee apteekkiin, ehkä voisi kysyä, voisiko sitä sekoittaa esimerkiksi perusvoiteeseen, jospa se ajaisi saman asian kuin Betadine-voide?

Betadine ON lääkeselosteen mukaan hiivalääke. Ja sen väitetään tehoavan myös bakteereihin, viruksiin, homeisiin, itiöihin, ja alkueläimiin lääkeselosteen mukaan. Ja Candidahan nimenomaan ON hiiva. Joten näistä kahdesta syystä tämä lausahduksesi vaikuttaa kummalliselta: "Me vulvodyniaa sairastavat olemme tappaneet sillä Candidaa. Kyllähän siinä herää epäilys että voide vietiin, että saadaan hiivalääkkeitä kaupaksi. Itse en niitä enää uskaltaisi käyttää, kun herkistyin niille 2005." Olette tappaneet Betadinella Candida-hiivaa, muttette hiivaa? Et uskalla käyttää hiivalääkettä, mutta hiivalääke Betadinea uskallat?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Iän ja kremppaantumisen myötä olen sitten vain itse alkanut törmäilemään noihin toimitusongelmiin enemmän. Eipä olisi tullut mieleenkään että kielikin olisi ongelma, mutta tottahan toki, ei lääkkeissä voi olla jotain engelskaa mummojen ihmeteltäväksi.

Minä en nyt välttämättä ihan äkkisilteen ala tutkimaan suurennuslasin kanssa että miten se nyt sitten tarkalleen menee että kuka kopeloi ja kuka kepuloi reseptien kirjoittamisen kanssa, vai onko vaan villiä viiripäisyyttä moista kuvitella, mutta tosiaan jos osuu ajan mittaan vastaan sitä settiä mitä kerran kävin läpi, niin raportoin sitten. Jokatapauksessa joku lääkärihän oli jo Valviran hampaissa sen takia että määräsi kilpirauhasen olikos se vajaatoiminnasta kärsiville jotain semmoista lääkettä mikä ei sitten Valviran pirtaan käynyt. Ja viis siitä että potilaat itse ovat olleet kiitollisia siitä että ovat lääkettä saaneet. Tästä on kai joku tv-ohjelmakin pusattu, mutta minä en ole sitä katsonut.

(Ja tosiaan taannoin saamieni labra-arvojen perusteella olen itse lähempänä ylikierroksilla käymistä kuin vajaatoimintaa, kilpirauhasen suhteen.)

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 21, 2023, 18:50:01
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 21, 2023, 17:56:21
Minuahan on ärsyttänyt sekin että jodivoide Bedatine hävitettiin apteekeista. Me vulvodyniaa sairastavat olemme tappaneet sillä Candidaa. Kyllähän siinä herää epäilys että voide vietiin, että saadaan hiivalääkkeitä kaupaksi. Itse en niitä enää uskaltaisi käyttää, kun herkistyin niille 2005.

Nyt on sitten lisäksi tämä selittämätön monenlaisten lääkkeiden toimitusvaikeus. Diabeteslääkkeiden, hormonikorvauslääkkeiden jne. En ole mistään saanut selville mistä se johtuu. Pihdataanko lääkkeitä, että niistä voi repiä hyvät hinnat jatkossa?

Betadinestä on saatuvuusongelmia, Yliopiston verkkoapteekki sanoo, että "Tuote on tilapäisesti loppunut tukkuliikkeestä.". Eli tuskin on mikään salaliitto tässäkään. Korjaus. Kyse olikin liuoksesta. Voide näköjään poistunut. Jos tuota liuosta taas tulee apteekkiin, ehkä voisi kysyä, voisiko sitä sekoittaa esimerkiksi perusvoiteeseen, jospa se ajaisi saman asian kuin Betadine-voide?

Betadine ON lääkeselosteen mukaan hiivalääke. Ja sen väitetään tehoavan myös bakteereihin, viruksiin, homeisiin, itiöihin, ja alkueläimiin lääkeselosteen mukaan. Ja Candidahan nimenomaan ON hiiva. Joten näistä kahdesta syystä tämä lausahduksesi vaikuttaa kummalliselta: "Me vulvodyniaa sairastavat olemme tappaneet sillä Candidaa. Kyllähän siinä herää epäilys että voide vietiin, että saadaan hiivalääkkeitä kaupaksi. Itse en niitä enää uskaltaisi käyttää, kun herkistyin niille 2005." Olette tappaneet Betadinella Candida-hiivaa, muttette hiivaa? Et uskalla käyttää hiivalääkettä, mutta hiivalääke Betadinea uskallat?

Minulla oli aikoinaan tsänssi plarata ikivanhaa Pharmaca Fennicaa (valitettavasti en muista kuinka vanhaa), ja siinä oli vielä sellainen Betadine- tai ainakin jodivalmiste joka oli vaginaan sijoitettava puikko. Sellaista ei ole ollut enää aikoihin markkinoilla, joten olen olettanut ettei jodin käyttöä hiivan hävittämiseen sallita (enkä ole yhdenkään naisen kuullut sanovan että lääkäri on ehdottanut hiivaan jodia - ja olen kyllä todella monen naisen lausunnot lukenut tähän mennessä). Männävuosina, eli kun olin pari- ja kolmikymppinen, lääkäristä sai aina Diflucan-reseptin. Käsikaupassa ei muuta ollut tarjolla kuin Canesten voiteena ja puikkonakin muistaakseni. Minä herkistyin sille Canesten-voiteelle niin pahasti että en pystynyt sitä enää käyttämään (ja eihän se mitenkään tehonnutkaan syyskuussa 2005 alkaneeseen hiivaan, jonka taustalla oli useamman antibioottikuurin käyttö lyhyehkön ajan sisällä). Jotain sienivoidetta minulle kirjoitettiin, muistaakseni vasta sitten kun olin jo saanut vulvodynia-diagnoosin 2007, ja olisiko ollut Pima-joku-mikälie. Sekin aiheutti polttavaa tunnetta (kuten oli jo se Canesten aiheuttanut), ja jouduin pesemään sen pois.

Aika moni vulvodyniaa sairastava käy kaikenlaiset tökötit läpi, ja lopulta moni kokee että niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Jodissa on toki se ongelma että se tappaa kaiken. Mutta mikäänhän ei estä hiivasta päästyä survomasta sisuksiinsa maitohappobakteerivalmisteita.

Siitä Betadine-voiteen loppumisesta meillä on naisten kesken ollut kiukutusta, ja tosiaan olemme suunnitelleet että jos sekoittaisi Betadine-liuokseen perusvoidetta, jos tarvis jodihoito ottaa.

Minä tosiaan olen siitä merkillinen ihminen etten halua korkea kirvelyä, särkyä, jomotusta, polttoa, pistoa, juilimista, kutinaa ja mitähän kaikkea sitä onkaan tullut nähtyä tai paremminkin koettua. Eräässä vaiheessa käytin puudutettakin, muistankohan nyt oikein vai väärin että Xylocain-geeliä? Helvetin kallista, ja tarkoitettu sellaiseen sairauteen missä on virtsaputkessa kipuja, vai mikä kystiitti se nyt oli. Jos sitäkään enää muistan hemmetin pitkän ajan päästä.

Yritin käyttää polviini 2018 Ice Power Hotia, ja sehän se vasta kokemus oli, kun se kuumotus oli niin kamalaa että sekin tökötti piti pestä pois. Nykyään olen erittäin varovainen sen kanssa että mitä kaikkea iholleni laitan, saati sitten limakalvoille.

kertsi

Betadinesta voi sitten tulla kilpirauhashäikkää, taisi lukea lääkeselosteessa. Betadinessahan on jodia. Kilpparivaivaa tuskin haluat, se on totaalinen, systeeminen vaiva, joka vaikuttaa vähän kaikkeen kehossa ja päässä. En tiedä, voisiko olla ohimenevä tila. Tiedä sitten, voisiko tämä kilpirauhasen häirintä olla syynä voiteen takaisinvetoon? (Vastakysymys sitten, että olisiko sitten voide semmoinen, että se jodi jää ihon pinnalle pidemmäksi aikaa, ja olisikohan liuos siitä syystä vähän iisimpi kilpirauhaselle.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 22, 2023, 00:28:30
Betadinesta voi sitten tulla kilpirauhashäikkää, taisi lukea lääkeselosteessa. Betadinessahan on jodia. Kilpparivaivaa tuskin haluat, se on totaalinen, systeeminen vaiva, joka vaikuttaa vähän kaikkeen kehossa ja päässä. En tiedä, voisiko olla ohimenevä tila. Tiedä sitten, voisiko tämä kilpirauhasen häirintä olla syynä voiteen takaisinvetoon? (Vastakysymys sitten, että olisiko sitten voide semmoinen, että se jodi jää ihon pinnalle pidemmäksi aikaa, ja olisikohan liuos siitä syystä vähän iisimpi kilpirauhaselle.)

Lääkeyhtiöt, tai ketkä näistä asioista päättävätkään, voisivat vapaasti julkistaa tiedotteita että mikä on milloinkin syynä että joku lääke kuluttajan näkökulmasta mielivaltaisesti poistetaan markkinoilta.

Jouduin käyttämään Betadine "alkuvuosina" joulusta 2005 eteenpäin paljon, aamuin illoin pahimmassa vaiheessa. Minun elimistöni oli täysin pilattu niillä antibioottikuureilla, joista viimeisin oli väärällä diagnoosilla määrätty väärä lääke (eli siis juttu meni niin että joku sössi labrat ja väitettiin ettei minulla ole hiivaa, ja määrättiin metronidatsolia, kun on sitten mukamas bakteeri, jos ei ole hiivaa). Metronidatsolin käytön jälkeen vulvodynia puhkesi. Jää ikuiseksi arvoitukseksi olisinko välttänyt elämäni pahimman, pitkän helvetin jos en olisi mennyt hölmönä uskomaan että TK tietää minun asiani paremmin kuin minä. Olisi pitänyt tehdä potilasvahinkoilmoitus, mutta en hoksannut. Useampikin vulvodyniaa poteva nainen on sairastumisensa alkuhämärissä mennyt käyttämään jotain lääkettä jossa on metronidatsolia, joten olemme tietenkin pähkäilleet onko ko. lääke aiheuttanut meidän sairautemme, koska selvillä on että metronidatsoli voi aiheuttaa hermovaurion. Joku virallisempi taho, tai mikä lienee (en muista), on ilmoittanut että ei metronidatsoli aiheuta vulvodyniaa.

Itse näkisin että kun minulla vd:ssa on selkeästi kahta eri komponenttia, eli syklistä ja neuropaattista, niin sen syklisen aiheutti pahasti kroonisoitunut hiiva, ja neuropaattisen mahdollisesti tuo metronidatsoli.

Jokatapauksessa en nyt osaa sanoa tarkkaa vuotta jolloin Bedatinen käytön lopetin, mutta on siitä jo iät ajat. Kuitenkin aina kun vähänkin vaikutti siltä että saattaisi olla hiivaa, käytin sitä kerran (en siis jatkuvasti aamuin illoin kuten pahimpina aikoina), ja vaikutti siltä että se tosiaan toimii. Olenkin vitsaillut itsekseni että toiset madottavat kissojaan ja koiriaan, minä hiivatutan itseäni. Eli häädän sen aina jos se uhkaa tulla. Pelkoni vd:n pahentumisesta on niin paha. En voi tarpeeksi moneen kertaan alleviivata kuinka kamala sairaus se on. Kuvaukset että on kaktus tungettuna vaginaan ovat aivan toimivia. Eräskin nuori nainen oli hankkiutunut ensiapuun ilmeisesti useammankin kerran, kun tunne oli aina kuin hänen elimessään olisi ollut lasinsirpaleita.

Vd on fibron sisarsairaus, ja joiltakin ihmisiltä löytyy molemmat. Kyllähän siinä joku kehollinen alttius on sitten oltava. Vd:n suhteen olen miettinyt paljon allergisuutta noin ylipäätään, että lienen herkistynyt kaikenlaisille sienieliöille. Minullehan todennäköisesti puhkesi homeitiöallergia jo teininä, koska silloin aloin yskimään syksyisin, ja 2003 kun sain astmadiagnoosin, tajusin että yskin nimenomaan silloin kun on teksti-tv:n mukaan Cladosporium ja Alternaria runsaana. Sainhan minä vuosia myöhemmin oikein labratkin lopulta asiasta, verikokeet. Ja siinä vaiheessa olin sitten ehtinyt allergisoitua heinillekin. Leppä ja koivu oli ollut jo teinistä.

Minkä vuoksi ihmisen pitää olla keholtaan sillä tavalla yliherkkä että kaikki luonnolliset asiat alkavat aiheuttaa oireilua, en tiedä. Hiivaakin on lukemani mukaan joka toisella ihmisellä, se melkeinpä kuuluu ihan normaaliin faunaan taikka flooraan, kumpi nyt olikaan se virallinen sana. Ongelma siitä tulee vain jos se riehaantuu, vaikkapa siksi että sen kilpailijat on tapettu tieltä pois. Näinhän käy, kun syötetään antibioottia. Itseäni hermostuttaa tietysti myös sekin että suvussani on diabetesta, ja käsittääkseni hiiva on diabeetikoilla varsinainen riesa. Minä en sitä tautia halua... Mutta toistaiseksi ei onneksi verikokeissa ole sokeriarvot olleet koholla, vaikka äidilläni oli (hän ei diagnoosia kuitenkaan saanut).

Jodivoide oli tosiaan varsin tahmeaa. Joskus kun jotain leikkauksia nähnyt televisiosta, taitaa olla aika vetelää se kama mitä potilaaseen sivellään ennen kuin operaatio alkaa? Olletikin jodi sitten tappaa välittömästi kaiken minkä kanssa se päätyy kosketuksiin. Toivottavasti ei ikinä tule päivää jolloin jokin hirvitys pärjää sille, eikä kuole edes jodilla.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 22, 2023, 10:29:43
Lääkeyhtiöt, tai ketkä näistä asioista päättävätkään, voisivat vapaasti julkistaa tiedotteita että mikä on milloinkin syynä että joku lääke kuluttajan näkökulmasta mielivaltaisesti poistetaan markkinoilta.
Kyllähän ne joskus julkaisevatkin:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_withdrawn_drugs
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 22, 2023, 10:29:43
Minkä vuoksi ihmisen pitää olla keholtaan sillä tavalla yliherkkä että kaikki luonnolliset asiat alkavat aiheuttaa oireilua, en tiedä. Hiivaakin on lukemani mukaan joka toisella ihmisellä, se melkeinpä kuuluu ihan normaaliin faunaan taikka flooraan, kumpi nyt olikaan se virallinen sana. Ongelma siitä tulee vain jos se riehaantuu, vaikkapa siksi että sen kilpailijat on tapettu tieltä pois. Näinhän käy, kun syötetään antibioottia. Itseäni hermostuttaa tietysti myös sekin että suvussani on diabetesta, ja käsittääkseni hiiva on diabeetikoilla varsinainen riesa. Minä en sitä tautia halua... Mutta toistaiseksi ei onneksi verikokeissa ole sokeriarvot olleet koholla, vaikka äidilläni oli (hän ei diagnoosia kuitenkaan saanut).

Jodivoide oli tosiaan varsin tahmeaa. Joskus kun jotain leikkauksia nähnyt televisiosta, taitaa olla aika vetelää se kama mitä potilaaseen sivellään ennen kuin operaatio alkaa? Olletikin jodi sitten tappaa välittömästi kaiken minkä kanssa se päätyy kosketuksiin. Toivottavasti ei ikinä tule päivää jolloin jokin hirvitys pärjää sille, eikä kuole edes jodilla.

Se voi olla (näin maallikon näkökulmasta arvaten) jodipitoisten mömmöjen yksi ongelma, ne tappavat varmaan valikoimatta sekä hyödyllisiä että vahingollisia mikrobeja. Voi olla, että siinä täystuhon jälkeisessä tilanteessa on ihan sattuman kauppaa, mikä pöpö pääsee lisääntymään rivakimmin?

Siinä mielessä täsmälääke pelkästään hiivaa vastaan olisi ideaali, paitsi tietysti siinä tapauksessa, että juuri se lääke ei käy. Oletko kokeillut läpi kaikki hiivalääkkeet?

Mitä tulee leikkauksiin, niin luulen, että se on kyllä liuosta, mitä käyttävät, ei voidetta. Tämä ihan telkkarin sairaalasarjoja katsoessa tullut mutu-"tieto".
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#72
Jos päädyt käyttämään Betatide-liuosta, niin semmoinen ehkä voisi toimia, että kastat haavataitoksen tai talouspaperin liuokseen, ja tälläät kipeän paikan päälle ja annat olla muutaman minuutin? Koirilla käytetään laimennettua liuosta tassuhaavoihin sillä lailla, laittavat "sukan" tai muun suojan, ettei koira nuuole sitä pois. Sisäisesti nautittunahan jodi on erittäin epäterveellistä. En sitten yhtään tiedä, suositellaanko limakalvoille mitään, missä on jodia. Kai se limakalvoilta imeytyy nopeammin kuin tavallisen ihon läpi?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Aikoinaan 2005 käsikaupasta hain Canestenin, ei mitään vaikutusta. En muista saiko Diflucanin jo tuolloin reseptittä, mutta jokatapauksessa käytin sitäkin, eikä apua. Kun vd puhkesi, suutuin ja masennuin niin etten ollut TK:seen yhteydessä 1,5 vuoteen.

Sitten kun lopulta olin, yksi lääkäri kirjoitti muistaakseni Sporanox-nimisen lääkkeen. Omasta mielestäni oireilu väheni joksikin aikaa, mutta paheni sitten taas, kuten syklisessä vd:ssa tyypillistä onkin. Menin pyytämään uutta reseptiä, mutta oli eri lääkäri tuolloin kesällä 2007 vastassa, ja sanoi ettei labroissa hiivaa, tässä on nyt ollut plasebovaikutus.

Pillahdun itkuun ja taisin puhua itsarista. Jäätävä lääkäri kirjoitti lähetteen gynelle, joka totesi että "klassinen vd".

Erikoista on että myöhemmin luin netistä erään lääkärin todenneen että vd-oireet joskus helpottavat hiivalääkkeillä vaikka hiivaa ei labroissa olisi.

Herää kysymys voisiko herkistymä olla niin paha että minimaalisin hiivanrippunen pahentaa vd:ta, vaikkei labranäytteeseen olisi se yksi yksinäinen hiivasolu edes osunut mukaan.

En tiedä onko muita lääkkeitä kuin edellämainitsemani kolme. Pimafucin(?) jota minuun testattiin on sienilääke.

Norma Bates

Nonni. Nyt on kuulemma sitten Xylocainin myyminen lopetettu, kun "ei ollut tarpeeksi käyttäjiä". Jonkun erityisluvan ruikuttamalla sitä vielä saa.

Sain vaikutelman että oli monelle vulvodynikolle lähes henki ja elämä. Itselläni käyttö ei kauaa kestänyt, kun Triptyl ilmeisesti auttoi kroonistunutta kipua vähenemään.