Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lääkkeet

Aloittaja Norma Bates, helmikuu 29, 2020, 14:52:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Triptylia (tai amitriptyliiniä, ehkä on melkein sama asia?) juurikin suositellaan, ks. alla.
Suositellaan myös säännöllistä koskettelua, jotta kipukohtien herkkyys vähenisi.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00650
LainaaVulvodynian hoito
Oireiden ja tutkimuksen perusteella lääkäri voi jakaa vulvodynian eri alaryhmiin sen mukaan, onko kipu paikallinen (vain rajatulla alueella esimerkiksi vestibulumin tai klitoriksen alueella tuntuva) vai yleistynyt (koko ulkosynnyttimien alueen kattava), sekä sen mukaan, edellyttääkö kipu kosketus- tai muuta ärsykettä ilmaantuakseen vai onko se spontaania. Tämä auttaa selittämään oireiden vaihtelevaa luonnetta ja valitsemaan kokeiltavaa lääkehoitoa. On hyvä muistaa, että paraneminen vie aikaa, jopa kuukausia.

Yhdistelmäehkäisypillerin käyttäjä saattaa hyötyä esim. kuuden kuukauden tauosta pillereiden käytössä. Jos taustalla on useita hiivasienitulehduksia, harkitaan estohoitoa, esim. flukonatsolia 150 mg kerran viikossa ainakin kolmen kuukauden ajan.

Yleistynyt vulvan alueen kipu (hyperestesia) johtunee ihon ja limakalvon hermotushäiriöstä. Kyseessä on ns. neuropaattinen kipu. Silloin hoitona voidaan käyttää trisyklisiä masennuslääkkeitä, tavallisimmin amitriptyliiniä, aluksi pienellä annoksella (esim. 10 mg iltaisin). Ne nostavat kipukynnystä. Lääkeannosta suurennetaan tarvittaessa parin viikon välein, kunnes kipu häviää. Koska teho tulee hitaasti, aloitettua hoitoa pitää jatkaa useita kuukausia, esim. puoli vuotta, jonka jälkeen annosta voi yrittää vähentää. Toinen lääkevaihtoehto on pregabaliini, aluksi 75 mg kahdesti päivässä, sitten annosta vähitellen nostaen jopa 300 mg:aan kahdesti päivässä.

Moniammatillinen hoito auttaa hyvin noin 90 %:lla potilaista. Vestibuliittioireyhtymän hoidossa voidaan tarvita jopa lopulta leikkaushoitoa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Vestibuliittia sairastavat ovat vaikuttaneet olevan kaikista vaikeimmat keissit vd:ssa. Ja neuropaattiset, silloin kun hermokipu on jatkuvaa. Itselläni ei onneksi ole ollut.

Nykyäänhän tämä Triptyl on käytännössä minulle nivelrikkokivun lääke. Olen kuullut muidenkin rikkoontuneiden hyötyneen siitä, mutta en ole kuullut että kenellekään olisi kirjoitettu sitä nimenomaan rikkoon. Jotkut pitävät ko. lääkettä aivan hirveänä, mutta minulla ei oikein muutakaan ole polvia varten Voltaren forten ohella. Buranaa yms. kun en voi syödä ja vatsa suuttuu parasetamolistakin.

Hippi

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Tarkistin. Se olikin voide, jota ei enää myydä kuin niille jotka hankkivat Fimealta luvan. Geeliä myydään edelleen, mutta se on kuulemma hankala käyttää kun siinä ei ole säilöntäainetta. Ilmeisesti sitä menee sitten paljon hukkaan, ja se on kallista. Tai oli ainakin 2007.

Muistan itse sen geelin, se oli laitettu ruiskuihin, koska oli tarkoitettu virtsaputkeen ruiskutettavaksi. Se ruisku oli vulvodyniaa potevalle turha, kun se aine piti saada vulvaan limakalvoille, ei vaginaan.

Toope

Oma kolesterolitasoni laski reippaasti normaaliin vuoden takaisesta lääkkeen ansiosta. En mainitse lääkettä, mutta noita yleisimpiä. Vuosi sitten kolesterolitaso oli "huolestuttava" (siis vähän ohjearvon yllä), nyt keskiarvoa. Pilleri päivässä, ei paha.

ROOSTER

Aika monen kuolleen ihmisen tavaroita on joutunut raivamaan ja lajittelemaan tässä viime aikoina. Usealla on ollut myös lääkkeitä, runsaastikin.

Tulehduskipulääkkeet ja särkylääkkeet menevät tietysti omaan käyttöön mutta harvinaisempiin tauteihin vaikuttavat aineet on viety apteekkiin hävitettäväksi.

Olen myös konfiskoinut itselleni erilaisia vitamiini-, hivenaine- ja lisäravintoaineita. Kysymykseni kuuluukin, kannattaako syödä glukosamiini-Cvitamiini valmistetta tai Calchichew D3-valmistetta? Olen 50-70-vuotias mies.

Olen aiemmin pitänyt ravintolisiä vain tapana tuottaa kallista virtsaa, mutta nyt ei hinta ratkaise. Kokeilujakson tulosten perusteella voin jatkaa vaikka tuotteita ostamalla, mikäli tulokset ovat edes kohtalaisia.

Lähinnä helpotusta toivotaan ajoittaisiin nivelkipuiluihin ja myös hiukan lisää virkeyttä olisi toiveissa. Mahdolliset haittavaikutukset ovat yhtä kiinnostavia kuin edut. Kokemuksia?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Viimeksi käydessäni lääkärissä kysyin tuosta glukosamiinista, jotta onko sen tehosta mitään uutta tutkimusta. Vastasi, että ei ole. Jotkut siitä kokevat saavansa hyötyä ja toiset taas ei.

Itse sitä söin vuosikaudet reseptillä ja kerran nuo loppuivat, mutta ei ollut mitään muuta tarvetta käydä lääkärissä, niin jäi syömättä nuo. En huomannut mitään muutosta. Varpaiden nivelrikko, johon sitä sain, eteni entiseen malliin joskus enemmän kipuillen joskus vähemmän. Ilmeisesti kuulun niihin, jotka ei lopultakaan kokeneet saavansa siitä apua.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

En ole saanut glukosamiinista mitään helpotusta polvikipuihin, ja kokeilin useamman kerran. Viimeksi annostuksella 2 x 800 mg.

kertsi

Calcichewiä ehkä kannattaa ottaa vain todettuu osteoporoosiin/osteopeniaan ja vain lääkärin määräyksestä? En ole ihan varma, voisiko se auttaa myös nivelrikkoon. Missään tapauksessa ei ainakaan kannata yliannostella, sillä muistaakseni jo 1 g päiväannoksella (pillerit JA ravinto) siitä voi tulla jotain sydänhäikkää, olikohan se sydänkohtauksia tai sydänperäisiä kuolemia peräti. Varmaan olisi turvallisinta kysyä lääkäriltä tuosta, ja ehkä pyytää otattamaan labrakokeet, ettei tule yliannostusta. On myös sairauksia (joitakin syöpiä), joissa kalsiumia häipyy luista, ja kertyy pehmytkudoksiin - et halua ylimääräistä kalkkia verisuoniin, sepelvaltimoihin tai aivoihin, trust me.

K-vitamiini (en muista mikä niistä, K1 vaiko K2) suojaa vähän. Muistaakseni niin, että kalsiumia ei liukene luustosta ja kerry pehmytkudoksiin. Ja varsinkin D-vitamiini on olennainen luuston hyvinvoinnille, ja vaikuttaa yhdessä kalsiumin kanssa. Näitäkään ei saa yliannostella, niin kuin ei muitakaan lisäravinteita.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00025
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lisäravinne-rauta kannattaa jättää ottamatta, paitsi silloin kun sillä hoidetaan raudanpuutosta, ja vain lääkärin määräyksestä. En nyt muista mitä yliannostus aiheuttaa, mutta muistaakseni se on nasty shit, ja se onkin vähin äänin poistettu multitabseista tms..

Jos kärsii närästyksestä, kannattaa jättää C-vitamiini ottamatta. Sitä on monissa lisäravinteissa.

Sinkistä muistaakseni aiheutuu yliannostuksissa jollain todennäköisyydellä eturauhassyöpää.

Ylipäätänsä, jos itselääkitsee itseään lisäravinteilla, pitää tietää, mitä tekee, ja mieluiten kysyä ravitsemusterapeutilta (ravitsemustieteen ammattilaisilta). Lääkäritkin tietävät jonkin verran lisäravinteista, mutteivät yhtä paljon, paitsi silloin, kun niillä hoidetaan jotain sairautta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Tervein ihminen lienee, joka ei tarvitse lääkkeitä tms. lisäravinteita? Minusta tuossa on vähän yhteiskuntamme tautia. Syödään monipuolisesti, vähemmän alkoholia tms. aineita ja säännölliset elintavat liikkuen itse = Et tarvitse lääkkeitä! Yleissääntönä puhun, tiedän että ihmisillä on kremppoja. Minullakin jalka paskana, kun kävelin 10 km päivän aikana bussilakon vuoksi. Juu, on minullakin kolesterolilääkitys, toimii.

Norma Bates

Teurasrunsaat kuukautiset ei ole mikään yhteiskunnan tauti. Jos Hb pääsee laskemaan anemian asteelle, ei se siitä enää elämäntavoilla korjaudu.

Minä kyllä ihmettelen miten tämän naisten elämän pitää olla NÄIN vammaista? Ehkä pitääkin alkaa usuttaa mieheksi haluavia että revityttäkää se kohtu hyvän sään aikana huit helvettiin niin pääsette vähemmällä.

Harmi kun itselläni on fobia kehon vahingoittamista kohtaan, enkä halua minkäänlaisia operaatioita.

Norma Bates

Mielialalääkkeiden käyttö kivun hoidossa EI perustu sille että "ihminen tulee mömmöstä niin onnelliseksi ettei piittaa että sattuu". En ole selvitellyt uudempien masennus- ja ahdistuslääkkeiden toimintamekanismia, mutta ainakin itse käyttämässäni trisyklisessä alunperin masennukseen kehitetyssä ikivanhassa amitriptyleenissä vaikutus kohdistuu keskushermostoon. Joku lääkäri minulle kerran jutteli että koko lääke oltiin jo lopettamassa (eli sitä ei ilmeisestikään enää edes masennukseen juurikaan syötetä), mutta havaittiin että se auttoi vyöruusun jälkeensä jättämään hermokipuun.

Tuollainen tuskin voinee olla mikään lumevaikutus. Jotain konkreettista taustalla on pakko olla. Hermokivut kun ovat niitä pirullisimpia kipuja, joita ei millään onnellisuudella hokkuspokkus pois taiota.

En mikään ylin Käypä hoito -fani ole, mutta rusinapullistina käytän tietysti sitäkin hyväkseni silloin kun se tukee omaa agendaani.

4 tutkimuksessa amitriptyliini oli lumetta tehokkaampi, mutta tutkimuksissa oli paljon sekoittavia tekijöitä. Kun tutkimustulokset yhdistettiin, 36 % amitriptyliiniä ja 12 % lumetta käyttäneistä potilaista hyötyi hoidosta, riskisuhde 2,9 (95 % luottamusväli 1,7–4,9).

https://www.kaypahoito.fi/nak08503

Triptylin kipua lievittävä teho perustuu muutoksiin keskushermoston kivunsäätelyjärjestelmässä.

https://www.sairaalanova.fi/fi-FI/Potilaalle_ja_laheiselle/Potilasohjeet_ja_videot/Potilasohjeet/Triptyllaakehoito_fibromyalgian_hoidossa(61730)

Nyt sitten tämäkin asia on myllerretty uusiksi.

https://seura.fi/ilmiot/tiede-ja-luonto/tutkimus-mielialalaakkeiden-teho-kivun-hoidossa-heikko-vaikka-kaytto-on-yleista/

Laajan tutkimuskatsauksen mukaan mielialalääkkeiden teho kivun hoidossa on olematon tai parhaimmillaankin vähäinen.

Jos mielialalääkkeillä ei saada toivottua vaikutusta kivun hoidossa, mutta niillä voi olla pitkäaikaisia sivuvaikutuksia, lääkkeiden määräämisessä olisi käytettävä harkintaa, tutkijat kirjoittavat British Medical Journalissa.

Kansainvälisessä analyysissä arvioitiin 156 tutkimusta, joissa oli selvitetty mielialalääkkeiden vaikutusta kipuun. Mukana oli kahdeksan eri mielialalääkettä ja 22 kiputilaa kuten selkäkipu, leikkauksen jälkeinen kipu, lihaskipu ja fibromyalgia. Kaikkiaan tutkimuksissa oli ollut mukana 25 000 koehenkilöä.


Tulokset olivat mielialalääkkeiden tehon kannalta vaatimattomat. Vanhat trisykliset mielialalääkkeet eivät tepsineet useimpiin kiputiloihin, eivät myöskään tuoreemmat SSRI-lääkkeet. Uudemmilla serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjillä, eli niin sanotuilla SNRI-lääkkeillä, tehoa oli enemmän osassa kiputiloja, mutta tällöinkin niiden vaikutus oli vähäinen.

Suomalaisissa Käypä hoito -suosituksissa todetaan, että trisykliset masennuslääkkeet ovat neuropaattisen kivun hoidon kulmakivi. Tuore tutkimus antaa tälle tukea, mutta vain osin.

Yhdessä laajassa katsauksessa trisyklisten masennuslääkkeiden todettiin olevan tehokkaampia neuropaattisessa kivussa kuin lumelääke, mutta toisen katsauksen mukaan näyttö oli vain vähäistä.

Tutkijat huomauttavat, että suurin osa aihetta käsittelevistä tutkimuksista on yli kaksikymmentä vuotta vanhoja ja vanhoissa tutkimuksissa on saatettu yliarvioida lääkkeen tehoa.


Omalla kohdallani Triptyl on auttanut aikoinaan vulvodyniassa (en toki muista enää jonnekin vuosiin 2007 - 2010 asti että miten se nyt tarkalleen meni, mutta selvää on että ennen lääkityksen alkamista en ollut kuntoutunut järin millään tavoin, kun sensijaan juuri noina lääkevuosinani paranin huomattavasti siitä pahimmasta tilasta missä olin ollut). Fibromyalgiakipuihin katsoisin sen auttaneen sanotaan nyt vaikka 20 - 95 % verran, eli erittäin vaihtelevasti. Mutta kun olen jostain lukenut että lääkäreiden mukaan on hyvä vaste jos potilaan kipu laskee edes 30 % verran, niin minullahan tulokset ovat olleet milteipä loistavat. Enkä jumankauta todellakaan suostu uskomaan että kyse on ollut vuosien ajan silkasta lumevaikutuksesta.

Olen nyt ollut lähes 2 vk ilman Triptyliä, koemielessä. Olen pärjäillyt kohtalaisesti, käytänhän LDN:ää. Mutta minulle Triptyl sellainen turvaverkko jonka haluan säilyttää, jos LDN:stä menee teho. Tai polvikivut äityvät sietämättömälle tasolle, enkä jaksa kokoajan läträtä Voltaren forten kanssa.

Suomessahan on jo kipukroonikoilta viety opioideja ja jätetty potilaat heitteille, kun on säikähdetty että USA:ssa on opioidikriisi (tyypit ostelevat mömmöjä kaduilla, ihan kuin se olisi oikeasti kärsivien ihmisten vika). Joku kertoi netissä että häntä oli lääkäri pelotellut dementialla, kun oli ollut Triptylin tarvis. Hirvittäähän se dementia minuakin, mutta eipä kyllä kipuilukaan innosta yhtään. Mikä ihmeen kärsimyksen kunniakruunu, kristillistä kuvastoa käyttääkseni, siitä muka pamahtaa päähän että kärsit kipua hampaat irvessä? Vittuilet ja kiukuttelet muille ihmisille päivät pääksytysten, kun olo on kokoajan kuin persieseen ammutulla karhulla?

Kun on olemassa sellaista kuin lääkkeet, niin pitää niitä voida hyödyntääkin.

Mitenkään erityisen lääpälläni en kyllä Triptyliin ole. LDN:stä sensijaan ei tiemmä ole ollut mitään erityistä harmia, vaikka pettymys siis olikin ettei se polviin toimi. Triptyl tekee väsähtäneeksi, mikään ei huvita eikä kiinnosta. Eikä oikein ymmärrä asioita, ja kirjoittaa mitä sattuu. Mutta ennemmin kaikki tuo kuin jatkuva kipu, vieläpä niin että se kipu vaeltelee minne milloinkin, ikäänkuin pitäisi olla joku päiväkiintiö että pakko sattua jonnekin, ei sen niin väliä että minne, mutta pääasia että sattuu.

Toope

Yritän itse elämäntapaan, jossa ei lääkityksiä tarvittaisi (paitsi joo, joskus tarvitsee). Pidän yhteiskunnan medikalisoitumista sinänsä ongelmana. Tauteja ja vaivoja on, mutta yhtä lailla on totta, että 80-90% krempoistamme johtuu huonoista elintavoistamme. = Itseaiheutettuja ongelmia, kuten ylipaino tms..

Norma Bates

Jossain päin nettiä tuli vastaan sellainen särkylääke kuin Pronaxen. Käsitin että se sopii ASA-allergiselle (aspiriini, Burana jne.) Pronaxenia saa sekä käsikaupan- että reseptilääkkeenä. Sitä käytetään sekä kuukautiskipuihin että nivelrikkoon.

Ehdin jo mietiskellä että pitäisikö minun kokeilla tuota jompaankumpaan tai molempiin em. kipuihin, mutta sitten luin jostain jonkun taas kerran saaneen vatsavaivoja.

Niin kauan kuin en kilju kuin tapettava tuskasta, on kai parempi jättää tämäkin lääke väliin. Mikä jumalauta siinä on että kaikki särkylääkkeet aina menevät vatsan kimppuun (kun minulla parasetamolikin)?