Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Lääkkeet

Aloittaja Norma Bates, helmikuu 29, 2020, 14:52:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Maaliskuun alussa pidin viikon tauon jota saisin freesattua LDN:n vaikutuksen, kun ei tuntunut muistaakseni oikein hääviltä enää. Tässä taannoin vaikutus lässähti sitäkin pahemmin. Olin ihmetellyt kun astma ei ollut oirehtinut kovin pahasti tänä vuonna, ja sitten se alkoi oirehtimaan. Huomasin myöskin jälkikäteen että IBS-vaivoja ei juurikaan ollut ollut, ja sitten yhtäkkiä meni aivan vimmatuksi. Pitkään aikaan ei ollut moista ollut. Parina päivänä söin sipulia ja vatsa turposi mielettömäksi, kivisti ja paha olla. Lisäksi myös fibro-oireilu paheni. "Vaeltavia" kipuja eli siellä täällä, milloin missäkin ja milloin minkäkin aikaa olevia kipuja ei ollut ollut, ja sitten yhtäkkiä oli. Jos esim. piti kurottua varpailleen, sattui isovarpaan tyveen niin että ei siitä noususta mitään tullut. Ja pitkään aikaan ei ollut sellaistakaan ollut. Käsivarsissakin oli kipuja. Ja ties missä.

Joten olin jälleen viikon ajan ilman LDN:ää, kun olen kuullut että tällainen tauko voi potkaista tehon jälleen päälle. Toinen keino on se että ottaa joka ilta eri määrän, mutta sitä olin jo kokeillut eikä oikein auttanut.

Nyt kun aloitin lääkkeen jälleen, tuli sitten ihan samat vaivat kuin vuosi sitten kun aloitin sen alunperin. Eli jatkuvasti polttaa vatsaa ja joutuu vetämään happolääkkeitä (Galievea eniten) alvariinsa. Luulin ensin että se tuli siitä kun söin sen lähes kilon karkkia, mutta siitä nyt on jo useita päiviä ja edelleen polttelee. Ja juuri tällaista se oli vuosi sitten. En muista että olisi ollut maaliskuun alussa.

Eihän tällainen lääke tietenkään sitten mikään supertroppi ole että nelisen kuukautta syöt ja sitten se ei tunnu enää missään. Edeltävä putki kesti sentään puolisen vuotta. Ja keväällä meni lähes kuukausi että tehot sai taas takaisin, kun syömisen aloitti.

Muutenkin LDN:n vaikutus on sikäli hienovarainen, ettei sitä osaa sillä tavalla mieltää tämmöisen epämääräisen sairauden kuin fibron kanssa, että toimiiko se nyt varmasti, vai sattuuko vaan muuten olemaan parempi vaihe. Kun ottaa Triptyliä, kivut katoavat paljon selvemmin hetimiten, sen verran kuin ne kulloinkin katoavat. Joskus kokonaan, joskus osin. Mutta sitten on se töttöröö-olo ettei jaksa kiinnostaa yhtään mikään, ei viitsisi tehdä mitään eikä mennä minnekään, kaikki on niin totaalisen plääh.

Toope

Ainoa lääke, mitä vakituisesti syön, on kolesterolilääke. Allergialääkettä otan joskus (antihistamiini).
Olen sitä mieltä, että ihmisiä lääkitään liikaa!

Hoikkuus = normivartalo = ei lihavuus = estää sairauksia, kuten omenan syönti päivittäin ja rationaalinen ruokavalio. Melkein kuin oma valinta...
Noin pärjää...! Moni terveysongelma vaan on omaa syytä. Ikävä noin sanoa, mutta totta on.

Norma Bates

Näyttäisi vähän siltä että LDN ei sitten enää vaan kertakaikkiaan tehoa. Viimeisimmän tehonvirkistystaukoni jälkeen on kuitenkin kulunut jo sikäli monta viikkoa, että tehon olisi pitänyt palata. Olen myös syönyt "kirjavasti" lääkettä, mikä on yksi tapa ylläpitää tehoa, eli joka ilta otetaan vaihteleva määrä (1, 2 tai 3 tbl) lääkettä.

Kun parhaimmassa vaiheessa fibrokipujen ohella lääke näytti auttavan jopa astman ja IBS:n suhteen, niin nyt on sitten tietysti kaikissa noissa oireet taas kiusana. Astma oireilee. IBS myös. Ja ennenkaikkea fibrokipuja tämän paskasään myötä siellä ja täällä. Vasen peukalo helvetin kipeä, vasen peukalohanka kipeytyi jo viikkoja sitten treeneissä ja on sen koommin kipuillut, välillä oikeakin. Uidessa särkyä toisessa käsivarressa. Kaikenlaista fibrotyypillistä kipua.

En tiedä auttaisiko pidempi tauko LDN:n kanssa niin että aikanaan taas saisin siitä apua. Vai onko niin että fibropotilailla ei vaan pidemmänpäälle tästä ole apua, kun olen jokusen fibrootikon taholta kuullut ettei LDN auttanut. Ehkä nyt kumminkin syön tämän juuri korkkaamani viimeisimmän purkin loppuun ja mietin asiaa sitten että mitä jatkossa. Tässä olisi syksyn mittaan pitänyt taas testata että suostuuko TK uusimaan reseptin. Vuosi sitten ei suostunut, vaikka kahdesti yritin. Piti sitten lopulta uusia resepti sillä yksityisellä mistä sen alunperinkin sain, ja koska he eivät ole Kannassa, se uusiminen maksoi. Oliko joku alta 30 e, en muista enää.

Norma Bates

Olen joskus jostain lukenut väitteen että melatoniinin käyttö salpaa ihmisen oman melatoniinituotannon.

Apu nro 34 Menolippu unten maille:

Riippuvuutta pitkäaikainenkaan käyttö ei aiheuta, koska melatoniini ei vaikuta keskushermostoon. Lisämelatoniini ei myöskään vaikuta omaan tuotantoon, eikä elimistö totu siihen.

Kuitenkin:

Toisaalta se voi aiheuttaa joillakin ihmisillä aamutokkuraisuutta.

Tästä lienen maininnut jo joskus aiemmin:

Melatoniinista on tehty tutkimuksia, joiden mukaan sillä saattaisi olla sijansa myös kivunhoidossa. Melatoniini on elimistössä luontaisesti esiintyvä "yöhormoni", jota erittyy aivojen käpyrauhasesta. Fibromyalgiassa melatoniini yksinään tai yhdessä amitriptyliinin kanssa on tuonut kipuun lievitystä. Erään tutkimuksen mukaan endometrioosikipu, joka on naisilla melko yleinen lantion seudun kiputila, lievittyi lähes puoleen ja kipulääkkeiden käyttö väheni 80 %, kun tutkittavat ottivat melko suuren annoksen melatoniinia (10 mg) kahdeksan viikon ajan. Terveilläkin ihmisillä se näyttäisi nostavan kipukynnystä. Melatoniini tukee nukkumista ja vähentää ahdistuneisuutta. Molemmista vaikutuksista kipukroonikot yleensä hyötyvät. Melatoniinia on käytetty mm. ennen leikkausta lievittämään siihen liittyvää jännittyneisyyttä. Tehon on todettu olevan tavanomaisten rauhoittavien lääkkeiden eli bentsodiatsepiinien luokkaa. Melatoniini on suhteellisen turvallinen valmiste, jonka sivuvaikutukset ovat lumelääkkeen tasoa ja joka ei liiemmin aiheuta riippuvuutta.

Helena Miranda: Ota kipu haltuun.

(Em. kirjoittaja on lääkäri ja itsekin kipukroonikko.) Nappasin viime yönä taas kerran 4 x 1,9 mg melatoniinia, koska ei todellakaan huvita odotella unta tai heräillä pitkin yötä. Heräsi kerran, mutta en kertaakaan siihen nyt menopaussin koitettua tutuksi tulleeseen helvettiin että sydän hakkaa, on kuuma ja paukkaa vielä kuolemankauhukin päälle. Eli minulle melatoniinista voi ollakin hyötyä, mutta toisaalta sitä otettuani olen aamuisin melko möllillä päällä. Eipä ole kyllä Triptylinkään kanssa aamut kaksisia, kun se aiheuttaa hajamielisyyttä. Jos en ole ottanut mitään, niin voi puolestaan sattua siihen malliin että sittenhän se aamu vasta perseestä onkin.

Fibrolle on monia selityksiä, taidan itse alkaa kallistua siihen ilmeisesti melko suosittuun että on häikkä mitokondriosoluissa joiden pitäisi toimia kehon energiavoimaloina, sekä öisin siivota kuona-aineita kehosta. Kun tyypillinen fibroaamu on sellainen kuin olisit rääkännyt edellisenä päivänä itsesi täysin loppuun, vaikka et ole, niin kyllähän siinä tuntuu vähän siltä että keholta ei ne huoltotoimenpiteet oikein suju.

kertsi

#124
Kannattaa ottaa se melatoniini reilusti ennen klo 24. Näin väitti omalääkärini. Itsellä nukkumaanmeno on venynyt ja venynyt, ja olen tainnut ottaa kl 02:00 viimeiset yöt. Pitäisi taas ryhdistäytyä.

Vedän 2x1,9mg, mutta sekin tuntuisi olevan liian paljon, joskus jostain lukenut, ettei se olisi hyväksi niin paljon vetää. En muista, liittyikö se diabetesriskin nousemiseen vai mihin, joten googlasin:

Kuukkeli väitti:
Melatoniinin käytön haittavaikutuksia ovat:
Vatsakipu
Oksentelu
Huimaus
Kuvotus
Päänsärky
Melatoniini tulisi ottaa iltaisin säännöllisesti aina samaan kellonaikaan3. Melatoniini ei sovi eräitä perinnöllisiä sairauksia tai autoimmuunitauteja sairastaville


... ja masentuneille ei sopisi tämän mukaan:
https://anna.fi/hyvinvointi/painajaisia-herailya-ja-oksentelua-melatoniinilla-voi-olla-monia-sivuvaikutuksia#Pahoinvointi
"Toistuvat kymmenien milligrammojen melatoniiniannokset voivat aiheuttaa sekavuutta ja jopa harhoja." huh
"Yliannos voi aiheuttaa ihottumaa, kutinaa ja turvotusta. Iho-oireita voi tulla etenkin kasvojen, kaulan ja nielun alueille. Vakavimmillaan hengitystiet turpoavat ja hengitys vaikeutuu." huhhuh
"Autoimmuunisairautta sairastavan ei tulisi syödä melatoniinia ilman lääkärin lupaa."
"Melatoniinin runsas ja jatkuva käyttö voi lisätä maksavaurion riskiä. "
"Melatoniini voi estää insuliinin kehittymisen. Jos ihmisellä on diabetekselle altistavat geenit, jatkuva melatoniinin käyttö voi edesauttaa sairauden puhkeamista. Melatoniini voi myös nostaa verenpainetta tai laskea sen vaarallisen alas." (kommentti: toisaalta unettomuuskin voi heikentää sokeritasapainoa...)

https://www.terveystalo.com/fi/tietopaketit/melatoniini/
"Lyhytvaikutteinen melatoniini suositellaan otettavaksi kello 18–23 välisenä aikana ja pitkävaikutteinen kello 20–22 välillä.
  Ihmisen luonnollinen melatoniinin eritys alkaa illalla ja on suurimmillaan yöllä. Melatoniinin päätehtävä on tahdistaa ihmisen vuorokausirytmiä, ja tästä syystä myös melatoniini tulisi ottaa mahdollisimman säännöllisesti iltaisin aina samaan kellonaikaan."
"Melatoniini voi voimistaa veren hyytymistä estävien lääkkeiden (antikoagulantti), etenkin varfariinin (Marevan®), vaikutuksia. On myös tiettyjä lääkkeitä, joiden tehoa melatoniini voi heikentää, kuten verenpainelääkkeet. "

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/25/tiesitko-taman-melatoniinista
"Lyhytvaikutteisen melatoniinin vaikutus kestää elimistössä pari tuntia nukahtamisen jälkeen. ... Pitkävaikutteinen melatoniini vapauttaa melatoniinia hitaasti ja jäljittelee elimistön omaa hormonieritystä. Se sopii hyvin ikääntyneille, joiden oman elimistön melatoniinin tuotanto on hiipumassa ja uni katkeilee pitkin yötä."

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 16, 2023, 12:54:20

Melatoniini voi myös nostaa verenpainetta tai laskea sen vaarallisen alas.[/b]"

Tuo vaikuttaa jo varmistukselta, ettei lääkkeen myyjä ainakaan ota vastuuta mistään lääkkeen vaikutuksista- ainakin pyrkii ottamaan huomioon kaikki mahdolliset sivuvaikutukset- vastuu jää siis sillä joka kaikista varoituksista huolimatta ottaa tuotetta.

Norma Bates

Juuri näin jossain vilahdukselta että fibrootikolla harmaan aivoaineksen solut kuolevat kiivaampaa tahtia kuin terveellä. Koska tuo unen merkitys tuntuu olevan suuri tässä sairaudessa, kyllähän sitä on sitten valmis miltei öpaut nuijanukutukseen että pysyy taju kankaalla.

Mietityttää myös se, että kun uupumus eli päiväaikainen nukahtelu selvästi väheni vuosi sitten LDN:ia syödessäni, ja nykyään taas olen tööt, niin voisiko sillä olla merkitystä että kevättalvesta asti olen käynyt treeneissä harvemmin. Ensialkuun kävin kerran viikossa, kesällä vieläkin harvemmin. Toisaalta ei voi väittää että olen ollut liikkumatta, kun treenin sijasta olen uinut, vesijuossut ja kävellyt.

Mutta tarvitsenko sittenkin tosi raskasta liikuntaa että fibro ei pahene? Ei kai se nyt niin voi olla, koska raskas liikunta itsessään voi pahentaa oireilua. Mutta henkisesti tarvitsen sitä salilla ramppaamista koska se antaa minulle mielekkyyttä ja sisältöä elämään, ja pakottaa sosiaaliseen kanssakäymiseen.

2 v sitten mielialani nousi hetkeksi tapaillessani miestä. Fibron oireet olivat minimissään koko sinä aikana kun olen sitä sairastanut.

ROOSTER

Lääkkeissä on paljon ns. saatavuushäiriöitä. Erityisesti adhd-, skit­so­fre­nia- ja dia­be­tes­lääk­keis­tä on pulaa.

Täällä: https://www.fimea.fi/laakehaut_ja_luettelot/saatavuushairio-uusi  on 62 sivun luettelo näistä hankalasti saatavista.

Minusta jotakin on nyt kauheasti pielessä kun edes valtavan katetuoton antavista lääkkeistä on jatkuvasti pulaa. Sairastavatko maapallon ihmiset nykyään huomattavasti enemmän vai onko Kiina ja Intia toimitusvaikeuksissa lääkeraaka-aineiden kanssa.

Tietysti voi olla, että markkinatalous on siirtymässä vaiheeseen 2, siinä pyritään rajoittamaan saatavuutta, erityisesti tuotteissa joissa on patenttisuoja tai hitaasti ylösajettava tuotantoprosessi. Miksi myydä 100 pilleriä hintaan 100€ kun hinnan saa tuotantoa rajoittamalla nopeasti nousemaan 300€:n.

https://savonmaa.fi/articles/article/laakkeiden-saatavuus-riippuu-kiinasta-ja-intiasta
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Muistaisin lukeneeni, että myös lääketehtaille Suomi on niin pieni markkina-alue, että tuppaa jäämään isompien tilausten jalkoihin. Vaikka itse lääke ja pakkaus (purkit) ovat samat kuin kaikilla muillakin, mutta ne kaikki tarvittavat tekstit on se juttu, miksi erästä tulee minimaalinen verrattuna moniin muihin, eli ne pahvikotelot, purkin tarrat ja pakkausseloste. Nuo kaikki on oltava suomeksi ja ruotsiksi, joten ei edes Ruotsin kanssa voi tehdä yhteistilauksia.

Lääkkeitä ei voi tilata myöskään varastoon isompaa erää, sillä niissä on melkoisen vaihtelevat "käytettävä ennen" päivämäärät. Vähän käytetyt lääkkeet tilataan tästä syystä hyvinkin pienissä erissä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 09, 2023, 08:13:47
^
Muistaisin lukeneeni, että myös lääketehtaille Suomi on niin pieni markkina-alue, että tuppaa jäämään isompien tilausten jalkoihin. Vaikka itse lääke ja pakkaus (purkit) ovat samat kuin kaikilla muillakin, mutta ne kaikki tarvittavat tekstit on se juttu, miksi erästä tulee minimaalinen verrattuna moniin muihin, eli ne pahvikotelot, purkin tarrat ja pakkausseloste. Nuo kaikki on oltava suomeksi ja ruotsiksi, joten ei edes Ruotsin kanssa voi tehdä yhteistilauksia.

Lääkkeitä ei voi tilata myöskään varastoon isompaa erää, sillä niissä on melkoisen vaihtelevat "käytettävä ennen" päivämäärät. Vähän käytetyt lääkkeet tilataan tästä syystä hyvinkin pienissä erissä.

Nämä varmasti vaikuttavat myös lääkkeiden hintaan ja saatavuuteen.

Kommervenkittomalla peruslääkkeellä pitäisi riittää jos apteekin henkilökunta selittää mitä tekstit tarkoittavat. Tarpeen vaatiessa selostus voitaisiin vielä laittaa vaikka Youtubeen ja vastaaviin paikkoihin, joista se olisi haluttaessa kuunneltavissa ja tulostettavissa/luettavissa. On mennyttä maailmaa vaatia tekstiä suomiruotsiksi painettuna pahvipakkauksiin,muovipurkkeihin tai käyttöohjeisiin, siinä tulee ihan hirmuiset kustannukset lisää. Tekstin fonttikin jää niin pieneksi, ettei sitä yli 50-vuotias tahdo nähdä enää suurennuslasillakaan. Lääkärikin taitaa kirjoittaa tarvittaessa ohjeen, montako kertaa päivässä, kuinka paljon ja mihin aukkoon lääkettä laitetaan tai minne hivellään.

Samoin "käytettävä ennen" päiväyksissä pitäisi olla joku roti, muukin kuin tuotteen ennenaikainen vanhentaminen. Varmasti monelle olisi parempi nimellisesti kuukauden vanhentunut kuin kokonaan ilman. Punalaput kehiin!

Miksi muuten kutsuttiinkaan sitä painolevyä mistä napsauttamalla pilleri saadaan käyttöön? Tuli totaalinen blackout sen suhteen...
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 09, 2023, 10:28:02

Miksi muuten kutsuttiinkaan sitä painolevyä mistä napsauttamalla pilleri saadaan käyttöön? Tuli totaalinen blackout sen suhteen...

Itse perkeleen keksintö on nimeltään läpipainopakkaus. Ihan toimiva isoille tabuille, mutta pienille pillereille hankala. Oma kolesterolilääkkeeni on kärpäsen jätöksen kokoinen ja sitä joutui kissojen kanssa kilpaa etsimään lattialta, ennen kuin sain tietää, että samaa pilleriä on myös purkissa.

Mutta noista "käytettävä ennen" päivämääristä myös olen lukenut aika hiljattain, että niissä on sitä varoaikaa runsaasti eikä ne sen päivämäärän jälkeenkään muutu millään tavalla ihmiselle vaaralliseksi. Eli ne käytetyt ainekset eivät muutu myrkyiksi ainakaan, mutta teho saattaa joissain aineissa jonkin verran laskea.

Tuota painettua paperiohjetta pakkauksissa olen itsekin ihmetellyt, kun netissähän se ohje on Fimean sivuilla, jossa on paljon muutakin hyödyllistä tietoa lääkkeistä. Tarvittaessa apteekki sen voisi tulostaa niille, joilla ei nettiä ole. Annostusohje puolestaan on siinä lipukkeessa, joka liimataa pakkaukseen apteekissa. Käsikauppatavarassa annostus pitäisi edelleen olla pakkaukseen painettuna, mutta ne yleensä on bulkkitavaraa, jota saatavuusongelmat ei horjuta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 09, 2023, 10:43:50
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 09, 2023, 10:28:02

Miksi muuten kutsuttiinkaan sitä painolevyä mistä napsauttamalla pilleri saadaan käyttöön? Tuli totaalinen blackout sen suhteen...

Itse perkeleen keksintö on nimeltään läpipainopakkaus. Ihan toimiva isoille tabuille, mutta pienille pillereille hankala.

No sehän se oli.  :) Kiitos

Verenpaineenalennuslääkkeeni läpipainopakkauksessa on sellainen hyvä ominaisuus, että noihin levyihin on joka pillerin kohdalle painettu päivän nimilyhenne suomeksi, ruotsiksi ja jollain kolmannella kielellä jossa maanantain lyhenne on ma´, ti pri, ke mi, to fi, pe fö, la lau ja sunnuntai su.

Täältä, https://fi.wiktionary.org/wiki/Luokka:Viikonp%C3%A4iv%C3%A4t , katsoessani viikonpäivien nimiä, vahvaksi ehdokkaaksi nousi Islannin kieli.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Jaa, en olekaan ainoa joka etsii niitä minikokoisia pillereitään pitkin poikin lattioita kissanruoan seasta kilpaa kissan kanssa. Minulta sinne päätyy öpaut kaikki, ei tarvitse olla edes läpipainopakkaus. Näetsen fibrossahan on se hassunhauska piirre, että joku - en nyt muista mikä - pettää välillä niin että käsi se vaan avautuu ja mitä hyvänsä kädessään on pidellyt, tietysti tipahtaa. Sitten taas toisaalta parin pilleripurkin, mm. B12-vitaminskun, kanssa olen havainnut semmoista että kun avaa kannen, niin se toimii jonkinlaisena linkona niin että sieltä oikein räjähtää sisältöä pellolle.

Hormonikorvaushoitolääkkeistä olen kuullut erityisen paljon noista toimitusvaikeuksista. Siinä on sitten lääkärillä pohdittavaa mitä voi määrätä, ettei potilas kohta olen tyhjänpäällä kun ei ole mitä ostaa. Tähän mennessä olen toimitusvaikeuksiin törmännyt toistuvasti happolääkkeiden kohdalla. Eli jälleen kerran on Galieve apteekista finito. Totuin mussuttamaan sitä öisin, jos tarvis. Redufluxiin jotenkin kyllästyin, plus siitä on tullut pirun hintavaa Galieveen verrattuna. Balancid Novum taas ei oikein tunnu tepsivän.

Toope

Mitä terveempi ihminen on, sitä vähemmän tarvitsee lääkkeitä ja lisä/tukiravinteita.
...
No, aika itsestäänselvä lausahdus, mutta onhan medikalisaatio ongelma yhteiskunnassamme...
Vaivoja hoidetaan lääkkeillä, eikä elämäntaparemonteilla.

Norma Bates

Koronapeikkoa nostattaneet oireiluni voinevat mennä kutakuinkin Triptylin vieroitusoireiden kanssa yksiin. Olen tätä lääkettä napsinut tässä syksyn mittaan 50 mg suurinpiirtein joka toinen päivä, kun ei minulla polvikipuun muutakaan lääkettä oikein ole. Lisäksi viimeksi kun hain Triptyl-purkin apteekista, heillä ei ollut antaa kuin lokakuussa vanhaksi menevää. Olenkin sitten tuuminut että eipä sitä ainakaan säästellä kannata.

Olen syönyt kokoajan keväästä 2019 "pätkäsyönnillä", koska jokainen kokeilu että otan joka päivä on aiheuttanut semmoisen suolijumin ettei kiinnosta yhtään moiset. Lisäksi pelkään sikana että menetän lääkkeen tehot ja sitten minulla ei ole mitään apua kipuihin. Tämä että otan 50 mg ei ole mitenkään eka kerta, olen tehnyt merkintöjä ottamisista ja olin näemmä jo kesällä 2019 ottanut tällä annostuksella, kun sportti aiheutti silloin pahemmat kivut. Minulla on ollut välillä joku naurettava harhakuvitelma että kesäisin on parempi olla. Mutta paskat on. Säiden puolesta on joo, mutta se että tykkään uida, vesijuosta, kävellä ja aikoinaan jopa treenata, aiheuttaa sen että saan kumminkin kipuja. Ja nyt kun pukkasi vaihdevuodet, ilmeisesti fibrokipuilukin yltyi, ihan kuin polvien kanssa ei olisi ollut jo tarpeeksi riesaa.

Pahoinvointia oli jo syksyllä 2020, mutta se meni silloin ohi. Sitten sitä oli viime vuoden kesällä, eikä enää mennyt ohi. Mutta kuitenkin helpotti jossain vaiheessa, ilman että jätin Triptylin. Eli on kokolailla pirun vaikea yhdistää etomisia siihen, koska etomisilla tuntuu olevan ihan oma elämänsä. Ja todellakin netissä tietosivuilla on merkintä että vaihdevuosissa voi tulla pahoinvointiakin. Varsinkin jos liikkuu raskaalla tasolla. (Itseasiassa yksi treenitoverinainen hoksasi että olisikohan hänellä samaa, kun puhuin vaihdevuosista ja pahoinvoinnista.)

Päänsärkyjäkin on aina silloin tällöin, mutta se eilinen tuntui jotenkin oudolta. Siinä mielessä sopisi vieroitusoireeksi, että viimeksi otin Triptyliä 50 mg viime torstaina, ja sen koommin en ole ottanut.

Minun mielestäni että voi olla jostain asiasta varma, pitää aina saada sama reaktio tai lopputulos samasta valinnasta. Kun minulla EI ole ollut koko tätä neljää vuotta pahoinvointeja ja päänsärkyjä, niin hittojako minä osaan sanoa mikä on mitäkin? 2 v sitten pidin kokonaista kaksi viikkoa taukoa Triptylistä, eikä tullut minkäänmoista pahaa oloa. Keväällä 2020 taisin ottaa sitä vaan kerran viikossa ja silloinkaan ei ollut pahaa oloa. Tuolloin oli fibrokivut varsin vähissä. Niin kuin oli kyllä liikuntakin, koska oli se koronasulku. Mutta tuolloin olen tietysti ottanut 25 mg.