Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Hyvä vastustuskyky

Aloittaja kertsi, maaliskuu 07, 2020, 16:43:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

https://www.medipudas.fi/laktoferriini-maidon-salainen-ainesosa/?fbclid=IwAR13-eLLaRQyVK2G6CRitkI241kE1y8WiL1QvbeyU3YrTx1eSOl-wFlqvyk

Laktoferriiniä saa lehmänmaidosta ja äidinmaidosta. Se on glykoproteiini, joka sitoo rautaa elimistössä. Ihmisen laktoferriini on glykoproteiini, joka koostuu 691 aminohaposta. Ternimaito sisältää erityisen paljon laktoferriiniä, jopa 7 g/l. Laktoferriiniä on myös ihmisen erittämissä nesteissä, kuten kyyneleissä, nenäeritteessä, siemennesteestä, emättimen eritteistä, hiessä, suolistossa, keuhkoissa ja raskaana olevilla lapsivedessä. Esimerkiksi syljen laktoferriini ehkäisee suun bakteerikasvua ja täten ehkäisee ientulehduksia ja esimerkiksi herpesleesioita.

...

Elimistön puolustussolut, neutrofiilit erittävät runsaasti laktoferriiniä infalmmaatio ja infektiotilanteissa. Laktoferriini siis ehkäisee bakteerien kasvua, kilpailemalla tarjolla olevasta raudasta. Se estää bakteerien lisääntymistä, niiden tarttumista elimistössä, pääsyä solujen sisälle ja niiden muodostamaa biofilmiä. Samoin se estää myös virusten ja sienten kasvua.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 08, 2020, 09:35:39
Omat ohjeeni olisivat varmaan:

- älä hanki astmaa
- älä ole hedelmällinen nainen

Nimittäin sitä mukaa kuin astmani on pahentunut vuosien saatossa, on herkemmin kaikenlaista tautiakin tullut, kun aiemmin tapasin saada korkeintaan pari pykälää kuumemittariin ja pikku lämmöllä räkätauti oli päivässä ohi. Eikä puhettakaan siitä että aina olisi iskenyt kurkkukipu, tai yskä jossa on kolme pahaa päivää, sitten muka paranee, sitten jonkin ajan päästä alkaakin loputon yskä ties kuinka pitkäksi aika ja astmaoireet pahenevat.

Lisäksi olen havainnut että kovin helposti tartuntatauteja iskee kk-kierron kanssa synkronoituen niin että ikäänkuin kuukautiset altistaisivat sairastumiselle.

Tips for Asthma Prevention

While there's no cure, there are steps you can take to keep your asthma in control and prevent an attack.
Identify Asthma Triggers. ...
Stay Away From Allergens. ...
Avoid Smoke of Any Type. ...
Prevent Colds. ...
Allergy-Proof Your Home. ...
Get Your Vaccinations. ...
Consider Immunotherapy Allergy Shots. ...
Take Asthma Medications as Prescribed.

Eli kannattanee ottaa influenssarokotukset, vaihtaa kaikki hygieniatuotteensa, pesuaineet ja tiskiaineet hajuttomiksi ja välttää kaikkia hajusteita ja savua, tehdä kodistaan allergiaystävällinen (kissat? verhot? matot? tekstiilit?), hoidattaa poskiontelotulehdukset heti, välttää kylmää ilmaa. Kannattaa pitää astmapäiväkirjaa, jossa listaa oireet ja mitä muutoksia ympäristössä tai elinoloissa, jotta voi identifioida triggereitä. Vältä ilmansaasteita kuten pakokaasuja ja savua. Käytä PEF-mittaria kotona, saat sillä lailla ennakkovaroituksen tunteja tai päiviä ennen, milloin astmakohtaus on tuloillaan, ja ehdit ottaa ehkäisevää lääkettä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Silloin, kun vastustuskyky on muutenkin hekentynyt esimerkiksi influenssan takia, iskevät muutkin pöpöt herkemmin. Esimerkiksi keuhkokuumeen aiheuttaja pneumokokki tai koronavirus tai vatsainfluenssa.

Lisäsin aloituslistaan rokotukset.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 09, 2020, 11:40:42
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 08, 2020, 09:35:39
Omat ohjeeni olisivat varmaan:

- älä hanki astmaa
- älä ole hedelmällinen nainen

Nimittäin sitä mukaa kuin astmani on pahentunut vuosien saatossa, on herkemmin kaikenlaista tautiakin tullut, kun aiemmin tapasin saada korkeintaan pari pykälää kuumemittariin ja pikku lämmöllä räkätauti oli päivässä ohi. Eikä puhettakaan siitä että aina olisi iskenyt kurkkukipu, tai yskä jossa on kolme pahaa päivää, sitten muka paranee, sitten jonkin ajan päästä alkaakin loputon yskä ties kuinka pitkäksi aika ja astmaoireet pahenevat.

Lisäksi olen havainnut että kovin helposti tartuntatauteja iskee kk-kierron kanssa synkronoituen niin että ikäänkuin kuukautiset altistaisivat sairastumiselle.

Tips for Asthma Prevention

While there's no cure, there are steps you can take to keep your asthma in control and prevent an attack.
Identify Asthma Triggers. ...
Stay Away From Allergens. ...
Avoid Smoke of Any Type. ...
Prevent Colds. ...
Allergy-Proof Your Home. ...
Get Your Vaccinations. ...
Consider Immunotherapy Allergy Shots. ...
Take Asthma Medications as Prescribed.

Eli kannattanee ottaa influenssarokotukset, vaihtaa kaikki hygieniatuotteensa, pesuaineet ja tiskiaineet hajuttomiksi ja välttää kaikkia hajusteita ja savua, tehdä kodistaan allergiaystävällinen (kissat? verhot? matot? tekstiilit?), hoidattaa poskiontelotulehdukset heti, välttää kylmää ilmaa. Kannattaa pitää astmapäiväkirjaa, jossa listaa oireet ja mitä muutoksia ympäristössä tai elinoloissa, jotta voi identifioida triggereitä. Vältä ilmansaasteita kuten pakokaasuja ja savua. Käytä PEF-mittaria kotona, saat sillä lailla ennakkovaroituksen tunteja tai päiviä ennen, milloin astmakohtaus on tuloillaan, ja ehdit ottaa ehkäisevää lääkettä.

Minulla ei ole ollut kuin 1,5 astmakohtausta elämäni varrella. Eka tuli joku kesä kun olin äitini luona käymässä helteellä ja tuuletimme hänen asuntonsa ennen nukkumaanmenoa. Kun ovet oli saatu kiinni, menin yhtäkkiä niin tukkoon että en pystynyt hengittämään kuin vaivoin suun kautta. Pumppu hakkasi hurjana ja pari tuntia olin aivan henkihieverissä. Myöhemmin kävi ilmi että homeitiöiden määrä oli ollut runsas. Olimme siis saaneet koko kämpän täyteen homeitiöitä.

Kissoille olen siedättynyt lapsesta asti. Tämän olen päätellyt siitä että astmadiagnoosi tuli eli kuntoni romahti 2003 nimenomaan kissattomalla kaudella (oli kestänyt tuolloin jo 2 v) - kas kummaa silloinkin oli homekausi menossa. Kissoja otin taas 2004 ja oireilu ei pahentunut. Syksyisin jouduin ottamaan pari viikkoa avaavaa ja se riitti. Mutta 2009 syksyllä todellakin taisi paukahtaa sika ja keväällä 2010 alkoi yskintä joka sittemmin on miltei joka vuosi kestänyt allergiakauden keväästä syksyyn. Viime vuosina oireilu on alkanut olemaan ympärivuotista, koska infektiotkin nykyään aiheuttavat astman pahentumisen.

PEF-arvot minulla eivät ole juurikaan alentuneet; jos vedän lyhytvaikutteista avaavaa, lukema ei muutu juuri miksikään. Toisaalta jostain taulukosta katsoin että ikäisekseni naiseksi keuhkojen tilavuus on aikas hyvä. Ehkä uimisella on tässä merkitystä, vaikkakin harrastan sitä vain kesäisin ja tahti on rauhallista, kun vedän rintauintia erittäin nautiskellen.

Allergeeneista en pysty pysymään loitolla. Homeitiöt ovat niin mikroskooppisia että ne tunkevat joka paikkaan. Ja mitä elämää se olisi jos oleilin sisätiloissa jopa helmikuusta marraskuuhun, ollessani allerginen lepälle, koivulle, heinille ja homeille...

Savukin on oma ongelmansa, olenhan kertonut että huudeilleni rakennettu lämpövoimala pruuttaa varsinkin helteellä paskat päin näköä. Toki tuolloin pidän ikkunat kiinni, mikä kesällä 2018 olikin osaltaan aiheuttamassa sitä hellehelvettiä mikä mahdollisesti on keholleni ollut sellainen stressitekijä että sen vuoksi se fibromyalgia sitten puhkesi elokuussa. Ekana kesänä 2015 kun sitä savua oli tienoo väärällään, ikkunanpuitteet olivat mustana. Syksyllä 2015 sain neljä hengitystieinfektiota. En ole viimeaikoina jaksanut edes yrittää katsella asuntoja, koska ne paikat jonne haluaisin ovat niin suosittuja että yhteenkin asuntoon oli ollut yli 50 hakijaa.

Tänään juuri kysyin tujumpaa astmalääkettä TK:sta koska olen viikkotolkulla yskinyt, mahdollisesti kuumeettomaksi jääneen salaflunssan jäljiltä. Saa nähdä saanko sitä, hoitaja sanoi että ilmestyy Kantaan (en ihmettele jos ei ilmesty, kun tänään varmaan hässäkkää riittää).

Mikään hokkuspokkus nyt justiinsa luotua rokotetta en suin surminkaan ottaisi. En halua enää yhtään enempää loppuelämän kestäviä kroonisia sairauksia. Tiedän netistä yhden tyypin jonka tytär sai narkolepsian sikapiikistä. Minusta ei ole lottoamaan että saako piikin kanssa vamman, jos ei taudin kanssa.

Homeelle ei käsittääkseni voi siedätyttää, olisi liian vaarallista. Ja homeallergiani taitaa olla allergioistani pahin.

kertsi

#19
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 09, 2020, 12:59:55
Minulla ei ole ollut kuin 1,5 astmakohtausta elämäni varrella.
...
PEF-arvot minulla eivät ole juurikaan alentuneet; jos vedän lyhytvaikutteista avaavaa, lukema ei muutu juuri miksikään. Toisaalta jostain taulukosta katsoin että ikäisekseni naiseksi keuhkojen tilavuus on aikas hyvä.
COPD- eli keuhkoahtaumataudin diagnostiikaassa testataan rasituskokeessa, saako avaava lääke hengityksen pelittämään paremmin. Jos ei saa, keuhkoahtaumataudissa ei ole astma-komponenttia. Onko tosiaankin niin, että voi olla astma ilman, että avaajat avaavat, ja vaikka keuhkokapasiteetti on ihan hyvä, eikä kohtauksiakaan ole melkein koskaan? Tämä on retorinen kysymys, ei tarvitse vastata. kunhan tässä pohdin itsekseni. Itse en niin luota arvauskeskuksen joidenkin läkäreiden diagnooseihin, lääkäreiden ammattaitaito vaihtelee huomattavasti.

---
Riskiryhmiä ml. astmaatikot rokotetaan influenssavirusta vastaan ilmaiseksi siitä syystä, että rokotusten avulla yhteiskunta säästää rahaa. On kaiketi todennäköisempää kuolla influenssasta kuin saada sivuvaikutuksia rokotteesta.  Saattaa tosin olla, että tämän vuoden osalta influenssaepidemian piikki huippu on jo saavutettu, joten ehkä on liian myöhäistä tämän kauden osalta. Itse luotan siihen, että yhteiskunta ei ehdoin tahdoin aiheuta graaveja sairauksia rokotusten avulla, ja luotan myös siihen, että yhteiskunta ei ehdoin tahdoin hassaa rahaa sellaisiin rokotuksiin, joista on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Helle + astma, sv-sairaus, tai muu sellainen vakava sairaus on hankala yhdistelmä. Vaikka ei olisikaan astmaa, voi helteellä muutenkin olla vaikea hengittää. Jos itse olisin astmaatikko, hankkisin ilmastointilaitteen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 09, 2020, 13:15:17
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 09, 2020, 12:59:55
Minulla ei ole ollut kuin 1,5 astmakohtausta elämäni varrella.
...
PEF-arvot minulla eivät ole juurikaan alentuneet; jos vedän lyhytvaikutteista avaavaa, lukema ei muutu juuri miksikään. Toisaalta jostain taulukosta katsoin että ikäisekseni naiseksi keuhkojen tilavuus on aikas hyvä.
COPD- eli keuhkoahtaumataudin diagnostiikaassa testataan rasituskokeessa, saako avaava lääke hengityksen pelittämään paremmin. Jos ei saa, keuhkoahtaumataudissa ei ole astma-komponenttia. Onko tosiaankin niin, että voi olla astma ilman, että avaajat avaavat, ja vaikka keuhkokapasiteetti on ihan hyvä, eikä kohtauksiakaan ole melkein koskaan? Tämä on retorinen kysymys, ei tarvitse vastata. kunhan tässä pohdin itsekseni. Itse en niin luota arvauskeskuksen joidenkin läkäreiden diagnooseihin, lääkäreiden ammattaitaito vaihtelee huomattavasti.

---
Riskiryhmiä ml. astmaatikot rokotetaan influenssavirusta vastaan ilmaiseksi siitä syystä, että rokotusten avulla yhteiskunta säästää rahaa. On kaiketi todennäköisempää kuolla influenssasta kuin saada sivuvaikutuksia rokotteesta.  Saattaa tosin olla, että tämän vuoden osalta influenssaepidemian piikki on jo saavutettu, joten ehkä on liian myöhäistä tämän kauden osalta. Itse luotan siihen, että yhteiskunta ei ehdoin tahdoin aiheuta graaveja sairauksia rokotusten avulla, ja luotan myös siihen, että yhteiskunta ei ehdoin tahdoin hassaa rahaa sellaisiin rokotuksiin, joista on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ei astma ole niin yksioikoinen ja kaikilla identtinen juttu kuin tietosivuja lukiessa voi kuvitella. Minulla astman pääasiallisin oire on ollut aina yskä, eikä sitä ilmeisesti kaikkialla edes mainita astman oireeksi, vaan alleviivataan hengityksen vinkumista ja hengenahdistusta. Muistikuvieni mukaan minulla ei ole henki vinkunut kuin kesällä 2015. Aloin yskimään jo yläasteella ja sitä yskää oli sitten syksyisin, kuvittelin itse joka kerta vilustuneeni ja ihmettelin kun yskänlääkkeistä ei ollut mitään hyötyä. Mahdollisesti jo tuolloin homekaudella allergiaoireet ovat ehkä alkaneet pienellä lämpöilyllä, joten ihmekös tuo jos olen kuvitellut saaneeni flunssan. Syksyt 1998 ja 1999 olivat erityisen pahoja, ja tuolloin opiskelin laitoksessa josta huhuttiin että siellä voi olla hometta.

Loppukesästä 2003 olin yhtäkkiä henkihieverissä, hiestä märkä, henki loppu kun raahauduin ylämäkeä ylös. Eksä tuolloin tapasi aina jäkättää että minulla on huono kunto (tuo "huono kunto" on yksi avaintermejä jolloin ihminen saattaakin olla astmaan sairastunut). Menin TK:seen ja sain diagnoosiksi rasitusastma. Prick-testissä selvin reaktio koivulle ja lepälle. Hämärä muistikuva että tuolloin PEF-arvot taisivat vielä nousta sillä että otin Bricanyliä avaavaksi. Mutta tuonnempana elämässäni arvoilla ei ole ollut eroa ennen ja jälkeen avaavan. Tuosta vuodesta 2003 eteenpäin käytin aina syksyllä parisen viikkoa Bricanyliä ja se siitä, yskä hellitti, eikä henkihieveryyksiä ollut. Joku syksy oli Venäjältä tullutta savua ilmassa ja silloin oli huonompi vointi.

2009 sitten tosiaan ehkä oli sika ja 2010 alkoi keväästä syksyyn kestävä yskä. 2010 kesällä söin kortisonia tabletteina, ja yskä katosi heti. Mutta kuurin päätyttyä palasi. Olin yrittänyt kevään mittaan käyttää jotain hoitavaa lääkettä, epäilen että Pulmicortia, mutta siitä ei ollut mitään apua. Vuosien varrella kokeilin aina silloin tällöin jotain hoitavaa astmalääkettä, mutta apu oli surkea, ja talvikaudet olin ilman kun ei ollut allergia-aika. Jossain vaiheessa sitten alkoi tuntumaan ettei enää pärjää allergiakauden ulkopuolellakaan, ja joku vuosi käytin ekaa kertaa komboa jossa oli sekä hoitavaa että avaavaa ainetta. Tämä lääke oli Symbicort ja sen käyttö lässähti siihen että sain jokapäiväisen vatsakivun, ja Somac vain pahensi sitä.

Vuosi sitten aloitin Seretiden ja sen kanssa olen sitten pärjäillyt, vaikka ei vaikuta yhtä tehokkaalta kuin Symbicort. Nyt sitten olisi tarkoitus kokeilla sen tujumpaa versiota jossa hoitavaa on enemmän. Avaava pitää pysyä samana, joten pitäisi siirtyä muodosta 100/50 muotoon 250/50. Tai miten päin noita lukuja nyt sitten missäkin esitetään.

Jatkuvan yskän ja lievän hengenahdituksen kanssa eläminen lääkkeittä on hullun hommaa vain siksi että "ei ole ollut astmakohtauksia". Eihän sitä nyt ehdointahdoin kuolemanvaaraan kannata heittäytyä vain siksi että "kyllä tässä nyt pärjää". Tuo pärjäämisasenne oli minulla pitkään, mutta en jaksa sitä enää. Välillä on mennyt ääni kun pitäisi vastata jollekulle. Treeneissä olen meinannut oksentaa kun loppuu niin henki kesken. Ensin oletin että pärjään lääkkeitä. No en. Sitten oletin että pärjään nykyisellä lääkityksellä. En näytä pärjäävän.

Se puolikas astmakohtaus oli se kerta kun joku oli suihkuttanut saunatiloissa ponnekaasullista kemikaalia. Silloin henki sentään vielä kulki, mutta kamalahan siellä oli olla.

Aina kun astmani pahenee, se käy niin vaivihkaa että ei meinaa huomatakaan, kunnes sitten kaikki hajut tuntuvat voimakkaampina, huomaat haukkovasi happea lyhyen kävelyn päälle, bussissa ja muissa ilmastoiduissa paikoissa alkaa yskittää jne.

Hengenahdistuksen janalla se yskiminen on siellä alkupäässä ja loppupäässä on että menee kaikki röörit tukkoon.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 09, 2020, 13:26:50
Helle + astma, sv-sairaus, tai muu sellainen vakava sairaus on hankala yhdistelmä. Vaikka ei olisikaan astmaa, voi helteellä muutenkin olla vaikea hengittää. Jos itse olisin astmaatikko, hankkisin ilmastointilaitteen.

En ole itse havainnut helteen sinänsä oireita aiheuttavan, pakkanen ehkä joskus jonkin verran yskittää kun menee ulos. Mutta kaikki se paska mitä ilmassa on helteellä, niin se se on ongelma. Ja nuo ilmastoinnithan ne vasta haittaa tekevätkin. Bussissa ja laitoksissa kuten kirjastot on pahempi olla, koska ne systeemit oikein työntämällä työntävät kaikkea moskaa päin näköä. Kun aloin oleilemaan eräässä tietyssä lukusalissa yhdessä kirjastossa, se meni aina yskimiseksi.

Norma Bates

https://yle.fi/uutiset/3-11217197?fbclid=IwAR2N1tVrNoqdjPYGZHzBIX07lzFqburQgNKh_aMke1QetLT6n_FEtCrMRmI

Oman elimistön vastustuskykyä ei voi juurikaan omilla toimilla vahvistaa, mutta heikentää sitä voi ja tehdä itsensä aiempaa alttiimmaksi erilaisille infektioille, sanoo Järvinen.

– Valtaosa immuunijärjestelmästä on geneettisesti säädeltyä, eli perimä vaikuttaa siihen, miten ihmisen puolustusjärjestelmä toimii.


...

Järvisen mukaan ihosta ja limakalvoista kannattaa pitää huolta, jos haluaa pitää virukset mahdollisimman kaukana itsestään. Tupakointi ärsyttää hengitysteitä, ja mahdolliset allergiat tai esimerkiksi hengitysteihin liittyvät sairaudet, kuten astma on syytä hoitaa kuntoon.

Liikunta on hyväksi, etenkin hengästyttävä, koska liman poistuminen hengitysteistä paranee.

– Jos limakalvot ovat allergian takia jo valmiiksi tulehtuneet, niin silloin siihen helpommin istahtaa myös virus.

Järvisen mukaan jollakin tietyllä erikoisruokavaliolla ei voi suojautua muita paremmin flunssaa vastaan. Jos ruokavalio on hyvin yksipuolinen ja ihmisellä on puutetta monista ravintoaineista, silloin myös todennäköisesti sairastuu helpommin.

Esimerkiksi d-vitamiinin vaikutusta flunssan ehkäisemisessä on tutkittu, ja tutkimuksissa on päädytty tuloksiin sekä sen hyödystä että sen puutteesta.

– D-vitamiini on immuunipuolustuksen soluissa merkittävä tekijä ja sen riittävästä saannista on hyvä huolehtia, mutta d-vitamiinin määrän posketon lisääminen ruokavalioon ei yksinään auta, sanoo Järvinen.


Minulla kun on tässä ollut astma pahempana, huomasin (jälleen kerran) että kun olin yskinyt kuin viimeistä päivää treenien ajan (helvetin ärsyttävää!) niin jälkikäteen kotiin päästyäni oli varsin rauhallinen olo. En tiedä mitä keuhkoistani piti ulos saada tuona kyseisenä treenikertana, kun muistikuvani mukaan ei edes kaduilla pölissyt. No, oli miten oli, niin astmankaan ei pitäisi antaa häiritä, vaan liikuntaa on hyvä harrastaa. Ehkä jotkut ihmiset säikähtävät sitä että tulee vallan henkihieverinen olo, ja lopettavat hikiliikunnan kokonaan. Minullahan oli itselläni sellainen olo että varmaan kohta oksennan tatamille sen yskän takia. Mutta enpä vaan anna periksi. Ja nyttemmin olen rukannut lääkitystä.

kertsi

Liika suola heikentää vastustuskykyä

Too much salt weakens the immune system (MedicalXpress)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 05, 2020, 18:00:10
Liika suola heikentää vastustuskykyä

En usko. Kun esimerkiksi siankinkkua pidetään suolassa se ei pilaannu koska se vastustaa niin hyvin bakteereja.

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 05, 2020, 18:02:18
Alkoholi heikentää immuunipuolustusta

En usko. Juopot eivät juuri sairasta flunssaa eikä muitakaan yleisiä tartuntatauteja, vaikka asuisivat pahvilaatikossa Turun metsissä
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 05, 2020, 18:09:25
Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 05, 2020, 18:00:10
Alkoholi heikentää immuunipuolustusta

En usko. Juopot eivät juuri sairasta flunssaa eikä muitakaan yleisiä tartuntatauteja, vaikka asuisivat pahvilaatikossa Turun metsissä
Usko ei ole tiedon, eikä laajan kokemuksen, väärti.

..toteaa A-klinikkasäätiön johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki.
– Yleisellä tasolla kuitenkin tiedetään, että alkoholinkäyttö heikentää immuunipuolustusta, kertoo Simojoki.
Erityisen selvästi tämä näkyy päihderiippuvaisilla. Simojoki kertoo, että säätiön asiakkaat ovat riskiryhmässä koronan suhteen, koska keuhkokuume on alkoholistille haastava sairaus. Joissain maissa alkoholiriippuvaisille annetaankin sen ehkäisemiseksi pneumokokkirokote.
...
Lisäksi voi aiheutua pahoja sivuvaikutuksia. Esimerkiksi koronapotilaiden kuumeen hoitoon on suositeltu parasetamolia, jota käytettäessä tulee välttää alkoholin juomista. Yhteiskäyttö kun lisää kohtalokkaan maksavaurion riskiä.

- https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/53c57bf9-2fb0-411e-ac21-7eceb294f2a1

Toisin sanoen sekä juopot että tupakoitsijat on ainakin jonkinlainen riskiryhmä koronan suhteen.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 05, 2020, 18:09:25
Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 05, 2020, 18:00:10
Liika suola heikentää vastustuskykyä

En usko. Kun esimerkiksi siankinkkua pidetään suolassa se ei pilaannu koska se vastustaa niin hyvin bakteereja.

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 05, 2020, 18:02:18
Alkoholi heikentää immuunipuolustusta

En usko. Juopot eivät juuri sairasta flunssaa eikä muitakaan yleisiä tartuntatauteja, vaikka asuisivat pahvilaatikossa Turun metsissä

Jälkimmäinen on helposti selitetty. Eristäytyneenä jossain metsissä elävä tuskin tartuntatauteja saakaan. Ja jos liikkuu ihmisten ilmoilla, kukaan ei mene häntä lähellekään, kunhan haisee tarpeeksi pahalta.

Vanhuuden pahimmat vaivat juoppo välttää sillä että heittää veivinsä jo viisikymppisenä joko juotuaan itsensä paskaksi (kuten teki isäni) tai oltuaan puukkohippasilla.

Toope

#29
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 05, 2020, 18:09:25
En usko. Juopot eivät juuri sairasta flunssaa eikä muitakaan yleisiä tartuntatauteja, vaikka asuisivat pahvilaatikossa Turun metsissä
Noiden kuoleman syyksi luetaan alkoholismi, vaikka kyseessä olisi keuhkotauti tms. flunssa! Eivät monetkaan kuolleet kuole varsinaisiin tauteihinsa, kuten syöpäpotilaat, vaan usein ihan normitauteihin, jotka vievät ne voimat. Isänikin kuolintodistuksessa on kuolinsyynä alzheimer ja parkinson, vaikka kuoli lopulta vatsatautiin, joka voimat vei.
Mennessään...