Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ideologia

Aloittaja -:)lauri, maaliskuu 18, 2024, 11:48:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Melodious Oaf

#45
Lainaus käyttäjältä: Hiha - maaliskuu 27, 2024, 13:48:03Laajat kielimallit muistuttavat ihmisiä siinä mielessä, että niillä on monesti vahvasti opittu kanta, miten jokin asia pitää luokitella, mutta kun yrittää tivata perusteita, keskustelu muuttuu jankkaavaksi. Jos jotain, sen pitäisi opettaa nöyryyttä. Joskus ihminen imitoi tekoälyä hyvin. Toimittajan ja Antti Lindtmanin yhteinen tyylinäyte, jossa kaavamaisuus tulee hienosti esiin.

Teköälyn kaavamaisuus on totta sinänsä, mutta noi esimerkit ja tää yhteys ei mun mielestä oikein ole asian ytimessä.

Teköäly saattaa antaa yllättävälläkin tavalla erilaisia vastauksia, jos jokin pieni asia syötteessä muuttuu. Jos kertoo sille täsmällisesti ja osaa itse asiansa, usein se vastaus on paljon asiantuntevampi ja parempi kuin samaan kysymykseen muotoiltuna niin, ettei oikeastaan edes tiedä, mistä puhuu.

Jos kysyn, mitä eroa on Collingerin arviointimallilla ja Big Fivella, vaikka muotoilisin asian miten, vastaus on aika samankaltaista diibadaabaa vaikkakin osin asiaa.

Jos kysyn miten NEO-PI-R:n tietyn dimension tietty alamuuttuja (ja nimeän nämä) suhteutuu PCI-R:n tietyn dimension tiettyyn alamuuttujaan ja miksi, yhtäkkiä vastaus joka sieltä lävähtää on aivan eri maailmasta lähdeviitteineen ja muutenkin sisällön tasolla.

Toisteisuus ja kaavamaisuus tulee siitä että kielimallina se generoi kuitenkin vain tekstiä. On aika hyvin ennustettavaa, mikä siinä on virkkeiden tai sanojen kompleksisuus keskimäärin, kappalemittojen keskihajonta tai vaikka se, että ellipisyys virkkeissä on olematonta.

Toisteisuus saattaa näkyä niinkin, että koheesiota (joka on sinänsä vaikea asia edes mitata) luodaan melko pinnallisilla keinoilla toistelemalla jotakin tiettyjä sanoja ja rakenteita.

Tässä on samankaltaisuutta esittämääsi Lindtmanin ja toimittajan väliseen vuoropuheluun.

Mutta tästä huolimatta kun teköäly generoi tekstiä, se teksti tavallaan näyttää, mihin muihin asioihin ja sanoihin tietyt sanat teköälyn mielestä liittyvät ja myös se kielii siitä, minkälaisia vastauksia on koulutuksen aikana arvioitu käyttäjille hyödylliseksi johonkin tietynlaiseen syötteeseen.

Tossa sun dialogissa taas on enemmän kaavamaisuutta siinä, että puolueen imagon, kannatuksen yms. kannalta on pisteytetty korkealle tietyntyyppiset vastaukset ja matalalle tietynlaiset toiset, jolloin näitä korkealle pisteytettyjä vastauksia tarjotaan sinnikäästi, vaikka kysyjä yrittäisi varioida omaa syötettään.

Jos Lindtman olisi Chatbot jonka toimittajat olisivat kouluttaneet pisteyttämällä sen antamia vastauksia omista lähtökohdistaan, tavallaan olisi tosi mielenkiintoista nähdä, mikä silloin olisi se mitä toistellaan tai mikä näyttää vaikka Hihasta tai MO:sta siinä hassulta

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 27, 2024, 15:36:52
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 27, 2024, 09:32:04Itse näen ideologioita kaikkialla. En ole ollut BDSM:ssä sisällä, enkä haluakaan olla, koska se ei kosketa minua millään tavalla. Mutta jos nyt ajatellaan vaikka jotain joka haluaa tulla köytetyksi nippuun ja roikkua katosta köytettynä, niin voihan kokemus olla hänelle vaikkapa hengellinen. Aivan samaan tapaan kuin jonkin heimon intiaaneille aurinkotanssissaan, jossa heidät kiinnitettiin rintakehänsä ihosta roikkumaan korkeuksiin. Siinä tosin oli myös kipuelementti mukana, koska iho puhkaistiin kiinnitettäessä, ja lopulta se roikkuminen päättyi siihen kun iho ratkesi kokonaan ja soturi putosi alas.

Jonkin verran kun BDSM-sessioiden kuvailemia tuntemuksia lueskellut, niin kyllä he tuntuvat poikkeukselliseen mielentilaan tai ehkä jopa tietoisuudentilaan päätyvän.
No edelleenkään, en liitä (ritualistisuuden lisäksi) hengellisyyttäkään (tai uskontojakaan), mielentilojakaan, tietoisuudentilojakaan tilojakaan ideologiaan mitenkään. Niissähän ei itsessään ole mitään poliittista.

Saattaa tosin olla, että olen hahmottanut ideologia-käsitteen jotenkin pieleen, mutta itse liitän siihen poliittisen ulottuvuuden, ja se on olennaisin osa ideologiaa. Ideologia on itselleni jonkinlainen oppirakennelma ja maailmankuva ja ihmiskuva ja etenkin ja ennen kaikkea yhteiskunnallinen näkemys, jota voi mm. propagandan avulla yrittää tuputtaa muille ihmisille, niin että hekin omaksuisivat samat näkemykset. Lis. ...ja etenkin saadakseen aikaiseksi muutoksia yhteiskunnallisissa oloissa.

Ideologioita ovat mm. sosialismi (kaikkine muotoineen), konservatismi, nationalismi, liberalismi, feminismi (kaikkine muotoineen), fasismi, anarkismi, kristillisdemokratia jne..

En näe, että BDSM:ssä olisi poliittinen ulottuvuus. Ainakaan en ole missään nähnyt propagandaa tai vaalimainontaa, joka liittyisi siihen.

Venäjällä puhutaan "homoideologiasta", enkä oikein tiedä, mitä sillä tarkoitetaan. Olisikohan sitä, että ajetaan sellaista poliittista kantaa, että homoillakin pitäisi olla ihmisoikeudet? Ääriliikkeeksi taitaa Kreml olla määritellyt sellaisen näkemyksen, mikä on aika naurettavaa. 


En toki tiedä että onko se ideologia, jos on sen sortin hörhö että etsii keinoja laajentaa tietoisuuttaan tai kokea poikkeavia tietoisuudentiloja. Osin voi olla, koska kuitenkin jopa deittisaittia käyttäessä voi saada eteensä valikon josta voi valita oman katsomuksensa, ja onhan siellä ainakin englanninkielisissä systeemeissä joku semmoinen kuin "spirituaalinen", mitä itse olen tavannut käyttää. Suomenkielisiä sopivia nimikkeitä en ole keksinyt millään ilveellä, tai ehkä suomalaiset ovat vain niin tietämättömiä, että jos heille sanoo olevansa henkinen ihminen, niin sitten se sotketaan hengelliseen, ja lopulta luullaan että on suurinpiirtein juurikin tätä Jesus Fun Clubia, vaikkei ole.

Nämä laajentuneet tietoisuudet ja poikkeavat tilat eivät taida olla nykypäivän hip ja hop. Ja ehkä se on ainakin itseni ongelma, koska nuorempanahan minua kiinnosti vain ja ainoastaan juuri se henkinen kehittyminen, eikä mikään hemmetin politiikka. Ilmankos nykyään ihmettelee että onko aivot kalkkeutuneet, kun ei koe enää lainkaan minkäänlaisia "ylinormaaleita" ilmiöitä, toisin kuin parikymppisenä ja jonkin aikaa kolmikymppisenäkin. Masennus tämän kehityksen kyllä alulle sai, tai sitten keski-ikäisen aivot tosiaan menevät siihen kondikseen että ei ole sillä tavalla psyykkisesti herkkä kuin nuorempana oli.

Pitäisikö lie lähteä kiertelemään jotain tunnettuja kummittelukohteita, testaamaan että voiko henkinen impotenssi päättyä...


a4

Itse jaottelisin henkisyyden karkeasti kolmeen osaan.
Henkinen, aavemainen ja hengellinen.  ;D
Tai rationaalinen, mystinen ja mysteeriopillinen.  ;)

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - maaliskuu 27, 2024, 15:45:58Tossa sun dialogissa taas on enemmän kaavamaisuutta siinä, että puolueen imagon, kannatuksen yms. kannalta on pisteytetty korkealle tietyntyyppiset vastaukset ja matalalle tietynlaiset toiset, jolloin näitä korkealle pisteytettyjä vastauksia tarjotaan sinnikäästi, vaikka kysyjä yrittäisi varioida omaa syötettään.

Tämäpä juuri. Kirjoitin "monesti", en "aina". Kun tekoälyä on opetettu välttämään sanomasta jotakin, tai toistamaan virallista yleisfraasia, se näyttäytyy noin. Kun ihminen vetää vastaavan vaihteen, sitä ei tehdä sen sulavammin. Esimerkissä Antti-poika halusi tehdä selväksi, että hän on valmis hokemaan yhtä lausetta ennemmin vaikka tunnin kuin vastaamaan kysymykseen. Silti se piti tehdä muka vastailemalla. Sekä tekoäly että ihminen paljastavat aika nopeasti, että tässä on arka kohta, josta he eivät oikeasti halua puhua. Kummallakaan ei ole älliä, jolla kunnolla kätkeä heikkous toisilta.

Toope

#49
Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 27, 2024, 19:07:28Itse jaottelisin henkisyyden karkeasti kolmeen osaan.
Henkinen, aavemainen ja hengellinen.  ;D
Tai rationaalinen, mystinen ja mysteeriopillinen.  ;)
Itse taas en ymmärrä tuosta oikein mitään.

Ideologiat, mallit toimivat tai kusevat.
Katsokaa Haitia ja Afrikkaa ja Lähi-itää. Verratkaa niitä länsimaisiin kulttuureihin, niin näette eron!
Kulttuurit eivät ole samanlaisia, eivätkä yhtä arvokkaita/toimivia.