Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uskontoperäiset idioottimaisuudet

Aloittaja Norma Bates, tammikuu 11, 2019, 20:34:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MrKAT

Tässäkin taitaa olla niitä uskontoperäisiä idioottimaisuuksia.

Tuhat vuotta vanha tapaus näyttelee isoa roolia Ukrainan sodassa – tutkijoiden mukaan uskonnolla on konfliktissa suuri merkitys
Venäjä väittää käyvänsä Ukrainassa pyhää sotaa.

- https://yle.fi/a/74-20030161

Muslimien eri uskonhaarat (sunnit vs shiiat) ovat käyneet ja käy veristä sotaa,
kristittyjen eri haarat ovat käyneet (katoliset vs protestantit 1600-l) ja käyvät veristä sotaa (Ukrainan kko vs Venäjän kko).
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 26, 2023, 13:04:48
Juutalaiset lienevät matkineet esinahan leikkelyn egyptiläisiltä. Onhan heillä muutakin lainaa sieltä. Kun Egyptissä ihminen kuoli, hänen kuului vakuutella tuonpuoleisessa pidättäytyneensä siitä ja tästä synnistä. Kieltolistassa on yhtenevyyksiä Mooseksen kymmeneen käskyyn.

Tyttöjen silpomista on selitetty nälänhädällä. Kun silvottu nainen ei ole erityisen innokas seksiin, hänet vaimoksi (ja täten seksiä) saadakseen piti olla sen verran varakas tyyppi, että kykeni myös ruokkimaan naisen, ja tulevat lapset.

Jotkut naiset kehittävät vanhemmiten vihamielisyyden seksuaalisuutta kohtaan, joten heille ei ole mikään ongelma estää nuorempia nauttimasta siitä. Jos nainen itse on silvottu, hän haluaa että tyttärelläkään ei saa olla yhtään parempi elämä. Nainen samaistuu tyttäreensä, ja on "itsestäänselvää" että tämä ei saa valita erilaista polkua.

Afrikkalainen mies lehtihaastattelussa sanoi että silvonta pitää naiset uskollisina sillä aikaa kun miehet ovat kuukausia paimenessa.
Niin, tietyt perinteet ovat yhteisölle arvokkaita. Joidenkin traditioiden (kuten sukuelinsilpominen poikien ja tyttöjen kohdalla tulee kieltää.) arvo on kyseenalainen, jopa haitallinen. Historiasta tulee oppia, ei toistaa sitä. Vaikka itse olen konservatiivi ja jopa osin traditionalisti, en halua tosi typeriä perinteitä noudatettavan.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 06, 2023, 19:12:30
Tässäkin taitaa olla niitä uskontoperäisiä idioottimaisuuksia.

Tuhat vuotta vanha tapaus näyttelee isoa roolia Ukrainan sodassa – tutkijoiden mukaan uskonnolla on konfliktissa suuri merkitys
Venäjä väittää käyvänsä Ukrainassa pyhää sotaa.

- https://yle.fi/a/74-20030161

Muslimien eri uskonhaarat (sunnit vs shiiat) ovat käyneet ja käy veristä sotaa,
kristittyjen eri haarat ovat käyneet (katoliset vs protestantit 1600-l) ja käyvät veristä sotaa (Ukrainan kko vs Venäjän kko).

Onhan tuossa, mutta samalla on hyvä muistaa, etteivät "omat uskonnot" ole idioottimaisia, vaan aina toisten.

Se vika ihmisissä lienee- jos saan sanoa, kun sitäkään ei aina tiedä, mitä saa sanoa.

Norma Bates

#633
 "Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT)
antoi tänään ratkaisunsa Jehovan
todistajien keräämistä nimilistoista.

Kyse on listoista, joita Jehovan
todistajat ovat saarnaamistyönsä
yhteydessä tehneet. Ne ovat
sisältäneet muun muassa ihmisten
nimiä, osoitteita ja tietoja heidän
perhesuhteistaan.

Korkein hallinto-oikeus (KHO) katsoi
joulukuussa 2018 antamassaan
päätöksessä, että listat olivat
lainvastaisia, sillä niiden tekemiseen
ei ollut kohteiden suostumusta. EIT:n
mukaan KHO:n päätös ei loukannut
Jehovan todistajien uskonnonvapautta."

https://yle.fi/tekstitv/txt/110_0001.htm

Olivatko siis jehovat itkeskelleet siitä että miksi he eivät saa jemmata informaatiota ihmisistä?

Idiotismi: kuvitelma että uskonnon nimissä omaa jotain erikoisoikeuksia ja poikkeuslupia.

Hippi

^
Luultavasti he eivät ole edes ymmärtäneet, että niistä heidän muistiinpanoistaan muodostuu henkilörekisteri, johon liittyy tietyt lait ja säädökset, joille rekisteriä säilytetään ja miten tietoja käytetään.

Jehovathan ovat ikiaikaisesti niitä muistiinpanojaan tehneet aina kun soittavat ensimmäistä kertaa jonkun ovikelloa. Siinä merkitään osoite ja postiluukusta noukittu nimi. Lisäksi arvioidaan oven avaajan ikää ja sukupuolta ja jos saavat vielä jotain urkittua siitä, millä perusteella ei päästetä sisään tai jos päästetään, niin onko miten vastaanottavainen hyvälle sanomalle.

Noita tietoja käytetään sitten, jos samalle ovelle mennään uudelleen. Jos torjutuksi tullut ovikellon kilkuttelija on ollut iäkkäämpi ja oven on avannut nuorempi henkilö, niin seuraavalla kerralla sille ovelle lähetetään suurin piirtein asukkaan ikäinen lähetti. Tietysti myös päin vastoin, eli jehovat ajattelevat, että ikätoverin sananjulistus olisi tervetulleempaa.

Muistiinpanoilla (=henkilörekisteri) on siis keskeinen merkitys työkaluna sananlevittämisessä. Sen vuoksi he eivät olisi halunneet luopua tavastaan ja ovat vedonneet EIT:een, että heidän uskonnonvapauttaan on loukattu. Nythän he voivat kerätä vain osoitelistaa, milloin ovat missäkin osoitteessa käyneet, jotta eivät alvariinsa saman oven takana käy, mutta asukkaista eivät voi kerätä mitään tietoa.

Ihmettelen vain, miten tuotakin voidaan valvoa, ettei käynneistä tehdä muistiinpanoja heti, kun ovat päässeet näkösuojaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Muistelisin vuosia sitten kuulleeni että jehovilla on ollut myös tapana merkata jollain fyysisellä merkillä se visiteeraamansa ovi. Sitä en muista että merkittiinkö ne minne sana ei kelpaa, vai ne joiden kohdalla menee läpi. Ja mikähän se merkki sitten olisi, kun ei se asunnon omistajan/vuokraajan silmään saa kuitenkaan pistää?

Tästä on jo useita vuosia kun minun luonani ramppasi jehovia. Useimmiten olin avaamatta ovea, mutta jos erehdyin avaamaan, otin aina ne lehdet kohteliaasti vastaan, mutta höpöttämään en alkanut. Tällä seudulla jehovat nykyään seisovat passissa jollain julkisella paikalla. Kaksi näitä aina seistä jököttää.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 10, 2023, 11:39:51
Muistelisin vuosia sitten kuulleeni että jehovilla on ollut myös tapana merkata jollain fyysisellä merkillä se visiteeraamansa ovi. Sitä en muista että merkittiinkö ne minne sana ei kelpaa, vai ne joiden kohdalla menee läpi. Ja mikähän se merkki sitten olisi, kun ei se asunnon omistajan/vuokraajan silmään saa kuitenkaan pistää?

Tästä on jo useita vuosia kun minun luonani ramppasi jehovia. Useimmiten olin avaamatta ovea, mutta jos erehdyin avaamaan, otin aina ne lehdet kohteliaasti vastaan, mutta höpöttämään en alkanut. Tällä seudulla jehovat nykyään seisovat passissa jollain julkisella paikalla. Kaksi näitä aina seistä jököttää.
Saa edustaa omaa näkemystään, mutta älä tyrkytä muille. Jeesuskin sanoi, että on oma valintasi...

MrKAT

Meillä jehovat on otettu vastaan (ellei kiirus tai muu tärkeä homma) juttelemaan. Mielelläni juttelisin teoloogisista ja loogisista ja luonnontieteellisistä asioista mutta kun siellä vastapuolella ei nykyään olekaan sitten niin "akateemista" kiinnostusta just siitä mistä minä. Ja harvoin enää käyvät. Pelkääkö ne tulevansa käännytetyiksi? (Paikallisesti olen taatusti ollut ns. merkitty mies ilman listojakin). :D



"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 19, 2023, 22:48:55
Meillä jehovat on otettu vastaan (ellei kiirus tai muu tärkeä homma) juttelemaan. Mielelläni juttelisin teoloogisista ja loogisista ja luonnontieteellisistä asioista mutta kun siellä vastapuolella ei nykyään olekaan sitten niin "akateemista" kiinnostusta just siitä mistä minä. Ja harvoin enää käyvät. Pelkääkö ne tulevansa käännytetyiksi? (Paikallisesti olen taatusti ollut ns. merkitty mies ilman listojakin). :D
Viimeksi bussipysäkillä yritettiin käännyttää, mutta vähän harmia on, kun ei ole miekkakäännytystä.
Aina noita toivon Afrikan ja Islamin sijaan...

Norma Bates

Otsikko on nyt ehkä vähän huonosti sopiva, mutta en jaksa taas kerran aloittaa uutta pötköä.

Nimittäin vastuun väistely. Ihmiskunta on paskonut tämän planeetan, ja sitten kun pitäisi käyttää aikaa ja energiaa ongelmien ratkaisemiseen, voikin sitten alkaa vinkumaan jumalasta (kuka mitäkin sanaa käyttää). Aikoinaan näin jonkin tv-ohjelman jossa käsiteltiin sitä kun Venäjällä syntyy vammaisia lapsia saasteiden takia. Siinä paikallinen väestö vaan inisi miten kaikki on Jumalan tahdosta kiinni. Ei niin kuin minkäänlainen lamppu syttynyt päänpäällä että asialle voisi tehdä jotain. Ja ehkä siellä ei sitten voikaan, mistä minä tiedän. Mutta aloin kiinnittämään huomiota siihen miten idässä ja etelässä mikään ei tunnu muuttuvan, kun aina voidaan vedota niihin jumaliin.

Nyt kun sitten taas kerran tuli vastaan tekoälyllä pelottelua, kuinka AI sitä ja tätä, niin yhtäkkiä oivalsin ettei me länkkärit olla yhtään sen edistyneempiä. Luullaan että ollaan saatu uskonnoilta luulot pois ja hampaat kurkkuun, mutta sitä tekoälyähän pelätään kuin Jumalaa ennen! Millekään ei voi tehdä mitään, kun aika ja energia pitää laittaa tekoälyn pelkäämiseen ja sillä pelotteluun. Kun sensijaan tekoälyn voisi laittaa rytkyttämään läpi kaikenlaisia vaihtoehtoja että mitäs täällä kaatopaikalla nyt voisi tehdä. Ja oletettavasti on laitettukin, ja koska tulosta ei näemmä synny, niin äly-sanan voi unohtaa kokonaan tästä ns. tekoälystä pois.

Luulin aiemmin että se on kuluttaminen ja markkinavoimat mikä täällä länsimaissa jyllää ja tekee meistä eläviä kuolleita, mutta näemmä sitä uskonnollisuuttakin edelleen on sen verran että jaksetaan olla kuitenkin olla hysteerisiä.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 19, 2023, 22:48:55
Meillä jehovat on otettu vastaan (ellei kiirus tai muu tärkeä homma) juttelemaan. Mielelläni juttelisin teoloogisista ja loogisista ja luonnontieteellisistä asioista mutta kun siellä vastapuolella ei nykyään olekaan sitten niin "akateemista" kiinnostusta just siitä mistä minä. Ja harvoin enää käyvät. Pelkääkö ne tulevansa käännytetyiksi? (Paikallisesti olen taatusti ollut ns. merkitty mies ilman listojakin). :D

Minulle eräs jehovantodistaja jaksoi pitkään soitella. Kun oli korona-aikaa ja vähän tylsää, jaksoin minä vastaillakin. En saanut käänytettyä, eikä hänkään minua.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 19, 2023, 11:19:36
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 19, 2023, 22:48:55
Meillä jehovat on otettu vastaan (ellei kiirus tai muu tärkeä homma) juttelemaan. Mielelläni juttelisin teoloogisista ja loogisista ja luonnontieteellisistä asioista mutta kun siellä vastapuolella ei nykyään olekaan sitten niin "akateemista" kiinnostusta just siitä mistä minä. Ja harvoin enää käyvät. Pelkääkö ne tulevansa käännytetyiksi? (Paikallisesti olen taatusti ollut ns. merkitty mies ilman listojakin). :D

Minulle eräs jehovantodistaja jaksoi pitkään soitella. Kun oli korona-aikaa ja vähän tylsää, jaksoin minä vastaillakin. En saanut käänytettyä, eikä hänkään minua.
Harmi. Noiden kanssa jaksaisin keskustella, mutta minulle soittelevat vain energiamyyjät...

kertsi

Kamalaa luettavaa:

Patrick Tiainen yritti vuosia "eheytyä", kunnes lopetti – Pahoinpideltiin, läheiset hylkäsivät ja elämäntyö pyyhittiin

Onneksi kaikki kristityt eivät ole tuollaisia sekopäitä kuin jotkut karismaattisissa liikkeissä vaikuttavat, toisten henkeä ja terveyttä uhkaavat, veitsihyökkäyksiä tekevät jne..
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 06, 2023, 13:47:20
Kamalaa luettavaa:

Patrick Tiainen yritti vuosia "eheytyä", kunnes lopetti – Pahoinpideltiin, läheiset hylkäsivät ja elämäntyö pyyhittiin

Onneksi kaikki kristityt eivät ole tuollaisia sekopäitä kuin jotkut karismaattisissa liikkeissä vaikuttavat, toisten henkeä ja terveyttä uhkaavat, veitsihyökkäyksiä tekevät jne..
Homoutta ja transhäiriötä saa kannattaa, eheytymistä ei...  :-X

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - elokuu 11, 2023, 20:17:59
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 06, 2023, 13:47:20
Kamalaa luettavaa:

Patrick Tiainen yritti vuosia "eheytyä", kunnes lopetti – Pahoinpideltiin, läheiset hylkäsivät ja elämäntyö pyyhittiin

Onneksi kaikki kristityt eivät ole tuollaisia sekopäitä kuin jotkut karismaattisissa liikkeissä vaikuttavat, toisten henkeä ja terveyttä uhkaavat, veitsihyökkäyksiä tekevät jne..
Homoutta ja transhäiriötä saa kannattaa, eheytymistä ei...  :-X

Miksi homoudesta pitäisi eheytyä yhtään sen enempää kuin vasenkätisyydestä? Transsukupuolisuus on kiikkerämpi juttu, kun saattaa olla että siinä on laitettu överiksi.