Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uskotko sairastuvasi koronaan kesään mennessä?

Aloittaja Norma Bates, maaliskuu 15, 2020, 10:51:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Miten on? Millä todennäköisyydellä sairaus paukahtaa omalle kohdallesi? (Ääntään saa muuttaa myöhemmin, mikä on oltava optiona sikälikin että jos sitten sairastuitkin.)

ROOSTER

Äänestin kuin Matti Nykänen.

Ei voi tietää ja nykyisellään ei osaa sanoa mikä on riskiprosentti koska ei tiedä virusmyllerryksen kestoa. Jos se laantuu huhtikuun puoliväliin mennessä, niin todennäköisesti en.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Pessimismiin ja fatalismiin kun en nyt viitsi hukuttautua, valitsin vain "jonkinlaisen riskin" koska astma. Vaikka enhän minä sitä tiedä että kyttääkö ne virukset tuolla maailmalla että hei kato, tuolla on astmaatikko, tapetaan se!

Karikko

Ei voi tietää, vaikka olisi jo sairastunut- sairastanut,, pikkuista flunssanpoikasta on ollut.


Testaamisen puuttuessa se jäänee arvailuksi tulevaisuudessakin, ellei joudu niiden isompien voimien pyöriteltäväksi.

Yli 80%:tia kaiketi on vähäoireista joita ei varmaankaan testata.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 15, 2020, 12:13:50
Yli 80%:tia kaiketi on vähäoireista joita ei varmaankaan testata.

Vai oliko se niin, että 80% ei tarvitse tehohoitoa?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 15, 2020, 12:15:15
Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 15, 2020, 12:13:50
Yli 80%:tia kaiketi on vähäoireista joita ei varmaankaan testata.

Vai oliko se niin, että 80% ei tarvitse tehohoitoa?

Eli vähäoireista- vain kulkutaudin alkuvaiheessa on aiheellista, tai taloudellista testata jokainen epäilty, mutta epidemian edetessä testaaminen keskitetään sellaisiin ryhmiin, kuten hoitohenkilökuntaan ja muihin enemmän ihmisten kanssa tekemisissä oleviin- etteivät he levittäisi tautia.

Mikään niistä ei poista ongelmaa, mutta taudin leviäminen hidastuu ja silloin resussit riittävät paremmin myös ongelmatapausten hoitoon.

Hippi

No joo, Matti Nykänen tai sitten savolaisia mukaellen: Suattaapa olla, että sairastun, vaan saattaapa olla niinkin, etten sairastu.

--
Onneksi ei ollut puhallusratsiaa, kun tulin fillarilla kuntosalilta. Olisi voinut tulla syyte tankojuoppoudesta ja olisi ollut turha selitellä, että en minä mitään ole juonut. Salilla oli niin tymäkkä viinan katku, että taatusti meni hengityksen kautta ihmisten sisäänkin. Pakko sanoa, että tuolla tunsi kyllä olevansa paremmassa turvassa taudeilta kuin ruokakaupassa ikinä. :D

Siellä oli yltympäriinsä tsutsutinpulloja, joilla sai putsata käpälöimiään laitteita ja niitä kyllä käytettiinkin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Lenny

Kyllä siihen jonkinlainen riski on olemassa.

Yleensä ottaen minulla on aika hyvä vastustuskyky pöpöille, mutta tänäkin talvena on jo sairastettu pitkän kaavan kautta. Mikisipä se korona ei sitten tarttuisi myöskin. Tiedä vaikka olisi jo ollut ja mennyt, jos kerran tauti saattaa olla niin lievä että sen havaitsee vain Oura-sormuksella.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Norma Bates

Aika jännä vekotin kyllä se Oura-sormus. Peittoaa Sauronin sormuksenkin...?

Hayabusa

Eiköhän arpa osu kohdalle. Osui se possunuhassakin. Täytyy vain toivoa ettei tauti ole sitä kertaa pahempi. Silloin pari ekaa päivää meni hämärän rajamailla, kokonaisuus kesti viikon. Nyt on ollut omia liikkumispiirejä lähellä jo epäilyjä. Ja enäähän ei varmistuksia edes saada, jos ei kuulu riskiryhmiin.

Tai onhan olemassa myös mahdollisuus, että podin jo wuhanilaisen. Olin nimittäin 2,5 päivää kipeänä helmikuussa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 15, 2020, 12:53:00
Onneksi ei ollut puhallusratsiaa, kun tulin fillarilla kuntosalilta. Olisi voinut tulla syyte tankojuoppoudesta ja olisi ollut turha selitellä, että en minä mitään ole juonut.

Käsittääkseni polkupyörällä saa ajaa kännissä. Tai siis ei saisi, mutta siitä ei ole määrätty rangaistusta. Vähän samaan tyyliin kuin Kalli ja vaalirahoitussotkuttelu.

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-8937158Keskustan Timo Kallin kommentit vaalituestaan Ylen A-studiossa toukokuussa 2008 käynnistivät vaalirahakohun. Kalli myönsi rikkovansa lakia vaalirahoituksen julkistamisesta, koska siitä ei ole säädetty rangaistusta.

Polkupyöräilystä:

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-6658727Promillerajaa ei ole. Poliisin kanta on kuitenkin vanhaa sanontaa lainaten, että humalassa ei saa ajaa kuin partaa. Ja sitäkin vain varovasti.

Suomen lainsäädännön mukaan polkupyörä on ajoneuvo. Humalainen polkija syyllistyy rikkeeseen nimeltä "liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla".

- Kiellettyä on, mutta käytännössä ei. Hevosajoneuvo eli vaikkapa ravivaunu tai reki on sama juttu. Ihan samaa pykälää sovelletaan, jos katsotaan, että homma ei ole kuskin hallinnassa, Pohjonen sanoo

Poliisin aseena suullinen nuhtelu

Tiellä kiemurtelijalle seuraa poliisin langettama sanktio. Se on käsky taluttaa. Poliisin käskylle ei kuitenkaan ole aika- tai kilometrirajaa, joten hevosmies tai pyörälähetti voi hypätä pukille jälleen poliisin kadottua horisonttiin. Uudelleen tavattaessa käsky uusitaan.
...
Polkupyörällä päihtyneenä polkeminen on lain mukaan liikennejuopumus. Lain rikkomisesta ei kuitenkaan seuraa mitään, sillä polkupyörän tai hevosvaunun kuljettajalle ei ole promillerajaa. Ei, vaikka ajaisi perjantairuuhkassa nelostiellä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Jaska

#11
Kertaluokkana hihasta vetäen arvaan, että kesän loppuun mennessä koronaan kuolleita Suomessa on 500-1000, tuplaten sen mitä kausi-influenssaan ja 1% kaikista kuolleista. Koronaan kuolleista 30 on alle 60-vuotiaita. Kaikkiaan koronatartunnan saaneita on 100 000 (2% väestöstä), joista laboratoriovarmennettuja tartuntoja 20 000 (0,4% väestöstä).  Näin pienenä kiitos massiivisten rajoitusten ihmisten kontakteille.

Arvaan, että kukaan aktiiveista kantapaikkalaisista ei syyskuun alkuun mennessä ole  saanut testein varmennettua covid-19 tautia (em. luvuilla todennäköisyys 82% ajatellen kantislaisten edustavan väestöä), mutta joku on sen lievin oirein potenut. 50 hengen otos: todennäköisyys että kukaan ei sairastu 0,98**50 = 0,37 ; todennäköisyys että kenelläkään ei varmennettua tartuntaa 0,996**50 = 0,82

En itsekään ole sairastunut covid-19 tautiin, vaikka kuulun riskiryhmään. Mahdotonta ei tietenkään ole sairastua, epätodennäköisempää vain kenelle tahansa joka pyrkii välttämään sairastumisen. Kasvava määrä tartuntoja kuitenkin tapahtuu,  tartunnan saaneiden enemmistöksi kasvaminen näyttää saatavan estetyksi. Riskiryhmään kuuluminen ei tässä niinkään tarkoita suurempaa tartunnan mahdolllisuuta vaan tartunnan suurempaa haitallisuutta.

Hippi

Nyt alkaa vähitellen tuntua jo siltä, että koronaa on saatu enemmän kuin tarpeeksi, kun sitä tulee ovista ja ikkunoista.

Minulle jo tarjottiin mahdollisuutta sairastua, kun poskiontelovaivani kanssa en päässyt "normaaleiden kipeiden" kanssa samaan paikkaan lääkärin vastaanotolle, vaan ainoaksi mahdollisuudeksi tarjottiin hengitystieinfektiopoliklinikkaa, jossa on kaikki koronaehdokkaatkin. En tätä tarjousta ottanut vastaan, vaan olen hoitanut itseäni niillä keinoin, jotka käytettävissäni ilman lääkärikäyntiä on.

Olen kyllä alkanut miettiä, että olisiko pitänyt tarttua tilaisuuteen ja pyydystää tauti. Sittenhän se olisi ohi tavalla tai toisella eikä sen jälkeen tarvitsisi varoa ja tarkkailla, mitä käsillään tekee julkisilla paikoilla.

Luulen, että pyydystämättä en sairastu, sillä fyysiset kontaktit muihin ihmisiin on niin vähäiset ja ne vähäisetkin on niin valveutuneita, että huolehtivat tarkoin itsestään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

#13
Miltä tuntuisi jos sateen mahdollisuus olisi 30% tänään?
Miltä tuntuisi jos koronaviruksen kohdalla kuolleisuus tehohoidossa on noin 30–50 prosenttia?
Miltä tuntuisi jos kuolemasi mahdollisuus elämäsi aikana olisi 99,99%?
Miltä tuntuisi jos olisi 99,99% mahdollisuus siihen että kovan juoksemisen jälkeen myöhästyt aamulla bussista, yskäiset kello 13.45 ja läikytät kahvit näppäimistöllesi tänään klo 20.11 lukiessasi Lennyn viestiä jossa hän kertoo koronaan kuolevien kantislaisten tsemppiketjun siirrosta jäsenalueelle?

Norma Bates

Sairastuiko kukaan? Kesä tulee ilmeisesti ensi viikolla, jos ei peruta.