Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Sarjat (tv/suoratoisto)

Aloittaja -:)lauri, maaliskuu 18, 2020, 06:40:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 30, 2022, 17:27:21
Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 29, 2022, 13:11:30
Wednesday on hauskaa kauhukomediaa The Addams Familyn ystäville. Ja miksei muillekin jotka eivät hae mitään älyllistä ja vakavaa.

Netflixillä.

Katsottu.

Oli kyllä ihan hauska, vaikka pari kertaa ihan oikeasti säikähdin. En yleensä tykkää noista säikäyttelyistä. Tuohan nyt oli eräänlainen kepeä käyhän miehen Harry Potter teinisarja. Mikä tietysti pistää miettimään, kuka Brutolle valitsee katsottavat. :)

Ihan itse valkkasin. Yleensä lähden katsomaan ihan summassa jotakin sarjaa ilman mitään ennakkoluuloja. Viimeistään ensimmäisen jakson puolessa välissä olen joko koukussa tai sitten en. Kesken jääneitä sarjoja on valtava määrä. Hyvässä sarjassa pitää olla läsnä kolme tekijää: romantiikka, huumori ja kosto - pahan pitää saada aina palkkansa. Parhaiten nappaa sellaiset sarjat, joita katsoessa aivot saa jättää kokonaan narikkaan. Niiden katsominen rentouttaa ja on hyvää vastapainoa hektiselle arjelle.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

^
Okei, minulla menee vähän pitempään ennen kuin jätän kesken. Ihan lyhyessä ajassa on muutama jäänyt siksi, että esittelyssä ei mainittu väkivallan määrä ja se pääsi kaikessa vastenmielisyydessään yllättämään. Tässä yksi, jota katsoin jopa neljä jaksoa ennen kuin se muuttui liian pahaksi katsottavaksi. Vaikka tuo esittelynkin mukaan oli sarjamurhajuttu, niin kuvittelin sen olevan enemmänkin älyyn perustuvaa selvittelyä ja nörtteilyä kuin mitä se tuohon noin neljään jaksoon mennessä oli. Voihan se olla, että luonne olisi myöhemmin muuttunut, mutta en halunnut ottaa sitä riskiä, ettei olisi muuttunut. Joku toinenkin vastaava tuli kohta perään ja siitä luovuin jo nopeammin.

Aluksi oli tosiaan kynnys jättää kesken joku sarja, mutta nyt olen senkin jo oppinut, että ei ole pakko katsoa loppuun kaikkea minkä on aloittanut, jos sen katsominen ei ole mukavaa. Saa olla surullistakin ja sillä tavalla "epämukavaa", mutta ei vastenmielistä. Onhan murhat ja juonittelut toki tekoina vastenmielisiä, mutta juuri se, että paha saa palkkansa, katsomien lopuksi antaa sitten sen jonkinlaisen tyydytyksen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Minun silmissäni yksi suurimpia syntejä missä tahansa tv-sarjassa on ihmeellinen nysvääminen, eli että stoori ei etene, ja toinen synti on logiikan kanssa sekoilu. Walking Dead taisi syyllistyä molempiin. En muista monesko kausi oli menossa, kun meni hermo sen takia että yhtäkkiä jollekin kusipäälle piti antaa sääliä (ei loogista sen jälkeen mitä paskapää oli tehnyt ja teki varsinkin jatkossa). Se ihmisten loputon jahkailu että ollako niin vai näin vai toisinpäin on ihan saatanan ärsyttävää. Joitakin sarjoja olen katsonut loppuun pikakelauksella. Mutta ei pysty, jos tekstit eivät pysy ruudulla.


Unforgiven

#438
Kuinka paljon arvon palstalaisten katselutottumuksia ohjaavat imdb -arvosanat?

Omalla kohdalla selvitän aina ensimmäisenä ko. lukeman. Jos puhutaan elokuvista alle 6.x (sarjat 7.x) arvostelun saaneet, menevät ne lähes poikkeuksetta suoraan roskakoriin. Yli 6.x -elokuvat (sarjat 7.x) saavat mahdollisuuden genrestä, näyttelijöistä, valmistusmaasta, ohjaajasta jne. riippuen. Yli 7.x elokuvat (sarjat 8.x) ovat yleensä katsottavia ja jopa hyviä sellaisia. Nämä raja-arvot ovat muotoutuneet ja perustuvat omiin ja myös pienehkön suoratoistowhatsapp -ryhmän (johon kuulun) katselukokemuksiin ja niiden jakamiseen.

Saa käyttää, ei ole pakko. Ja tässäkin asiassa säännöt vahvistavat poikkeuksen vai miten se oli.
I'm just a soul whose intentions are good

Norma Bates

Jos minulle tulee lehti jossa on elokuva-arvosteluita, käyn tv-osion läpi ja jätän katsomatta leffat jotka ovat saaneet vain yksi tai kaksi tähteä. Netistä katson asioita vasta jälkikäteen kun olen jo elokuvan katsonut... Joskus tietty kesken elokuvankin, jos käy joku seikka kiinnostamaan.

Eilen piti tsekata Skarsgårdien perhejuttuja. Jotenkin minua kiinnostaa näyttelijäsuvut. Jos nyt oikein muistan, niin suomalainen Wiki ei edes maininnut Alexanderin kohdalla hänen leffaansa Northman. Senkin valmistumisesta on kaiketi jo tovi. (Ja pakko nähdä kunhan saan kirjastosta käsiini.)

-:)lauri

#440
Kyllä tulee seurattua imdb -arvosanoja ja rotten tomatoes -arvosanoja. Jos mulla ei ole etukäteen mitään käsitystä teoksesta, varmaan pitää arvosanan olla päälle 8, jotta lähtisin katsomaan, mutta jos tiedän, mistä on kyse tai joku genren suhteen luotettava taho on suositellut, sitten voi mennä huonomminkin rankatut rainat.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - joulukuu 01, 2022, 10:13:51
Kuinka paljon arvon palstalaisten katselutottumuksia ohjaavat imdb -arvosanat?

Olen tietoinen, että tuollaisia arvosanoja on. Numeroita enemmän tiirailen kirjallisia arvioita. Enkä niitäkään paljoa - paitsi luonnollisesti Kantiksesta!  :D

Jos jotain satunnaista otan katseluun, niin se tapahtuu enemmän genren perusteella - lue: scifiä. Hutejakin sattuu, mutta totaalisen tauhkan hokaa nopeasti.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Unforgiven

Imdb -arvosteluista vielä, että suoratoistopalvelut ilmoittavat niistä vaihtelevasti. Esimerkiksi Netflix ei niitä ilmoita ja ehkä ei kannatakaan. Aika monet muut palvelut ilmoittavat.

Toki google kertoo arvosanan helposti. Ja onhan Imdb:ssä todella paljon muutakin tietoa kuin pelkät katsojien antamat arvosanat.

Tällä hetkellä seurannassa esimerkkinä Yellowstone -sarja, josta alkoi lokakuussa 5.kausi. 
I'm just a soul whose intentions are good

Hippi

Minä en etsi arvosteluja ollenkaan. Olen kyllä huomannut tuon Imdb:n mutta en ole edes selvittänyt onko ne katsojien vai joidenkin ammatikseen arvostelevien kriitikoiden antamia pisteitä. En ole edes jälkikäteen pistänyt mieleen, vaikka olen tuolla sivulla käynyt, että olenko ollut samaa mieltä siellä olevan arvion kanssa.

Usein olisi kyllä toivonut, että Netflxissä olisi hiukan pidemmästä kerrottu juonesta, sillä muutamasta lauseesta ei aina pääse perille. Ei edes niin, että sarjan jaksoista silmäilen niiden selostusta. Laiskuuttani en taas jaksa penkoa muualta. Juuri nyt on menossa sarja, josta esittelyssä sain aikalailla erilaisen kuvan ja nyt jossain viidennen jakson tienoolla sen on alkanut mennä jo niille rajoille, että katsonko eteenpäin vai siirrynkö johonkin kevyempää. Aika yllättävän rankaksi tuo on mennyt, kun tuo on kuitenkin ikäsuosituksella 13+.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Blue Bloods taitaa olla niitä harvoja poliisisarjoja, joihin ei tungeta wokenäkemystä?
Se oikeasti on konservatiivinen sarja...  ???
Esim. Kova Laki meni wokeen pahasti.

Hayabusa

^Mielestäni eurooppalaisissa poliisisarjoissa ei ole woketusta. Tokihan niissä esiintyy tummapigmenttisiä ja seksualiselta suuntautumiseltaan ei-heteroita, mutta ei määräänsä enempää. Ja pääsääntöisesti eurooppalaiset poliisisarjat ovat amerikkalaisia vastineitaan huomattavasti laadukkaampia. Rikoksia voi ratkoa muutenkin kuin konstaapelien Smith & Wesson toimesta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Unforgiven

Hipillekin tiedoksi (vaikka varmasti tiedätkin), että Imdb -arvostelut ovat rekisteröityneiden käyttäjien arvosteluja. Tuon arvosanan alla näkyy äänensä antaneiden määrä, mikä myöskin on halutessaan syytä huomioida etenkin suomalaisen sarjan/elokuvan ollessa kyseessä.

Eikä Imdb:n hyödyntäminen minullakaan nyt kovin kauan ole käytössä ollut. Olen kuitenkin  huomannut sen kohtuullisen hyväksi työkaluksi erotella jotain sellaista, johon en halua tässä asiassa aikaani tuhlata. 
I'm just a soul whose intentions are good

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - joulukuu 01, 2022, 22:54:39
^Mielestäni eurooppalaisissa poliisisarjoissa ei ole woketusta. Tokihan niissä esiintyy tummapigmenttisiä ja seksualiselta suuntautumiseltaan ei-heteroita, mutta ei määräänsä enempää. Ja pääsääntöisesti eurooppalaiset poliisisarjat ovat amerikkalaisia vastineitaan huomattavasti laadukkaampia. Rikoksia voi ratkoa muutenkin kuin konstaapelien Smith & Wesson toimesta.

Näinpäs muuten taitaa ollakin, vaikken nyt mikään valtava tv-sarjahai olekaan. Harvakseltaan tulee katsottua sitä sun tätä. Juuri semmoista haluan katsoakin jossa mustat ja seksuaalivähemmistöt ovat ihan tavallisia ihmisiä ja osana sitä yhteisöä sen kummemmitta ongelmitta. En semmoista missä kaikesta mahdollisesta tehdään joku iso ongelma ja ihmiset ovat kuin ikuisesti teini-ikäisen tasolle jääneitä vouhottaessaan milloin mistäkin - kuten jenkit tapaavat tehdä.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 02, 2022, 10:29:59
... ja ihmiset ovat kuin ikuisesti teini-ikäisen tasolle jääneitä vouhottaessaan milloin mistäkin - kuten jenkit tapaavat tehdä.
? Mitä tuo tarkoittaa?

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - joulukuu 01, 2022, 10:13:51
Kuinka paljon arvon palstalaisten katselutottumuksia ohjaavat imdb -arvosanat?

Kyllä ne vaikuttaa. Se onkin vähän ärsyttävää, että näitä reittauksia ei ole suoraan upotettuna (ainakaan kaikkiin) palveluihin. Eihän hyvä arvio ole mikään tae, mutta säästää aikaa siihen verrattuna, että etsisi katsottavaa täysin satunnaisesti.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)