Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Sarjat (tv/suoratoisto)

Aloittaja -:)lauri, maaliskuu 18, 2020, 06:40:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aave

Sattuneesta syystä olen jättänyt kaikki uudet sarjat ja elokuvat myöhemmin katsottaviksi - ainoat uudet katsomani ovat Yellowstonen viimeisin tuotantokausi, ja Addamsien hullunkurisen perheen Wednesday.

Sen sijaan olen aiheuttanut itselleni lisäpiinaa, ryhtymällä katsomaan vuosikymmenten jälkeen sarjaa Miami Vice uudelleen. Lupasin itselleni että lopetan heti jos alkaa kyllästyttää, mutta sarjassa on niin paljon (Myös) tahatonta komiikkaa, että uudelleenkatsonta on ollut voittopuolisesti viihdyttävää!

Miami Vicea tehtiin liukuhihnalta - kaikissa tuotantokausissa on 22-24 jaksoa. Kahdessa ensimmäisessä tuotantokaudessa erityisesti sisätilojen kulissit ovat halpatuotantoa ja korneja (Esim. toimiston ikkunoissa on sälekaihtimet, mutta ei laseja), mutta sarjan yleinen tuotannollinen laatu, tyyli ja editointi paranevat huomattavasti kolmanteen tuotantokauteen tullessa. Alun kulissien halpismeininki  johtunee kuitenkin siitä, että sarjaa kuvattiin paljon ulkosalla, ja ulkona kuvaaminen on vielä nykyäänkin paljon kalliimpaa, kuin studioiden sisällä ja lavasteissa.

Sarjan konnien ja kisälliensä osumatarkkuus on huonointa heti Star Warsien stormtroopereiden jälkeen. Ei siis haittaa vaikka heillä on alituiseen konepistooleita ja rynkkyjä, Crockett ja Tubbs hoitelevat hommat pelkillä pistooleilla. Tubbsillahan on vielä legendaarinen katkaistu pumppuhaulikkonsa, jolloin voi huoletta mennä putsaamaan vaikka konekivääripesäkkeen, jossa on useita kriminaaleja, kranaattejakin muassaan! Mutta toimintakohtausten parhautta edustaa silti poliisipäällikkö Castillo (Edward James Olmos), jonka harvat osallistumiset itse operaatioihin saavat nauramaan ääneen! Hänen liikehdintänsä on sekoitus b-luokan ninja- ja samuraileffoja, ja tönkkösuolatun muikun sekoitusta. Castillo on johtamistyyliltään sitä hiljaista ja vakavaa tyyppiä; tiukka, mutta reilu.

Eikä haittaa sekään, vaikka useissa jaksoissa sarjan päähenkilöille tapahtuu vaikka mitä henkisesti traumaattista. Seuraava jakso alkaa taas, kuin ei mitään olisi tapahtunut!

Mutta on sarjassa edelleen myös hetkensä. Lisäksi sen vieraslista on huikea ja nuoria, tuolloin vielä suhteellisen tuntemattomien näyttelijöiden vierailuja on hauska bongailla. Sarja oli aikansa trendsetter ja promootiotuotanto niin muodissa kuin musiikissa, ja voi sitä neonvärien ja pastellisävyjen määrää, mi varsinkin kahdella ensimmäisellä tuotantokaudella verkkokalvoille mäjähtää! Tämäkin tosin muuttuu 3. tuotantokaudella, ja pukineistakin tulee tummempia ja hillitympiä.

Pystyn todennäköisesti katsomaan kaikki tehdyt viisi tuotantokautta (1984-1990) loppuun; kyllähän tässä samalla tiettyä nostalgiaakin on. Tulipa jälleen huomattua sekin, miten jännä elin ihmisaivot ovat. Kun jossain jaksossa alkaa soida jokin tietty biisi, olen muistanut sen jälkeen välittömästi, mitä siinä jaksossa pääpiirteissään tapahtuu. Näin siis, vaikka edellisestä katselukerrasta on vuosikymmeniä.

Eikä sarja ollut musiikiltaan ihan niin pelkkää poppia ja discoa, kuin aluksi muistelin. Jo toisella tuotantokaudella mukana on myös aikalaisräppiä, ja esiintyy siinä vielä livenä vaikkapa Suicidal Tendencies, mikä kyllä oli mielestäni pienoinen ihme.

Koko sarjan elinkaaren aikana kuolee varmaan armeijan verran kriminaaleja. Crockett ja Tubbs hoitavat homman ja siistivät kadut, jumalauta! :)

"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Olen katsonut nyt sarjaa 1883 seitsemän jaksoa kymmenestä ja voi todeta, että sarja on paras länkkärisarja sitten Deadwoodin. Niitä ei kuitenkaan voi oikeastaan verrata toisiinsa, sillä Deadwoodin tapahtumat sijoittuvat kultaryntäyksessä muodostuneeseen pikkukaupunkiin, kun taas 1883:ssa ollaan matkalla surullisenkuuluisaa Oregonin reittiä pitkin. Mutta ihan huippua ohjausta, ja huipukas käsikirjoitus. Loistavaa dialogia, ja tyttären näkökulmasta käydyt sisäiset monologit ovat hienoja. Kaiken muun lisäksi, ja ohella.

Sarjan voi hyvin katsoa, vaikka ei olisi katsonut jakson jaksoa Yellowstonea. Odotan myös jo jatkoesiosan 1923 päättymistä niin, että senkin voi sitten katsoa vaikka yhdeltä istumalta, jos halajaa. Vaan kiinnostuneille tässä käy helposti niin, että kun katsoo ensin tämän, niin sitten tekeekin jo kovasti mieli ryhtyä seuraamaan Yellowstonea, joka on varsinainen pääsarja. Teitä on varoitettu vuoden yhdestä parhaasta sarjasta - koukuttuminen on varma! :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Unforgiven

Nostetaan panoksia. Suosittelen Yle areenasta löytyvää varsin huikeaa sarjaa Ufotutkijat.

Ensimmäisessä jaksossa ufotutkijat haastattelevat miestä, joka on kohdannut peltonsa laidalla nestettä tihkuvan humanoidin.
I'm just a soul whose intentions are good

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - joulukuu 27, 2022, 13:11:30
Nostetaan panoksia. Suosittelen Yle areenasta löytyvää varsin huikeaa sarjaa Ufotutkijat.

Ensimmäisessä jaksossa ufotutkijat haastattelevat miestä, joka on kohdannut peltonsa laidalla nestettä tihkuvan humanoidin.

TV-nurkassa tuota loistosarjaa on jo ehditty puimaan.
https://kantapaikka.net/index.php/topic,31.msg152478.html#msg152478
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Unforgiven

Lainaus käyttäjältä: Aave - joulukuu 27, 2022, 11:50:29
Olen katsonut nyt sarjaa 1883 seitsemän jaksoa kymmenestä ja voi todeta, että sarja on paras länkkärisarja sitten Deadwoodin.

Sarja katsottu ja oli samaa taattua laatua kuin Yellowstonekin.

Paras länkkärisarja minun listoilla on Hell on wheels. Deadwoodia olen joskus vilkuillut, mutten koskaan kokonaan katsonut.

I'm just a soul whose intentions are good

Toope

#470
Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - joulukuu 27, 2022, 13:11:30
Nostetaan panoksia. Suosittelen Yle areenasta löytyvää varsin huikeaa sarjaa Ufotutkijat.

Ensimmäisessä jaksossa ufotutkijat haastattelevat miestä, joka on kohdannut peltonsa laidalla nestettä tihkuvan humanoidin.
Kiitos, en huomannut tuota.
Vakuutan, ettei oma alukseni ole osallisena noissa havainnoissa.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - joulukuu 27, 2022, 14:19:09
Paras länkkärisarja minun listoilla on Hell on wheels. Deadwoodia olen joskus vilkuillut, mutten koskaan kokonaan katsonut.
Perhana, nyt iski mitä suurin hämmästys. Minulta on mennyt Hell on wheels täysin ohi! Sen ei periaatteessa pitäisi oikein olla mahdollista, koska kaveri- ja tuttavapiirissä on monia muitakin jotka kelpo länkkäreistä pitävät, eikä kukaan heistäkään ole maininnut sarjasta koskaan sanallakaan. Tässä kävi niin että suurkiitokset vinkistä, vaikka se ei sellaiseksi ollut tarkoitettu! Tuleepa lähiajoille lisää katsottavaa...

Deadwood kannattaa ehdottomasti katsoa vaikka sitä ei tehty, kuin kolme tuotantokautta. En tiedä yhtäkään länkkärifania, joka ei siitä suuresti pitäisi - ja monet muutkin pitävät sitä parhaana lännensarjana kautta aikain. Sarjan hahmoihin (Joista osa oli todellisia, ja aidosti tuolloin paikan päällä) on satsattu toden teolla, ja näyttelijäkaarti on loistava. Samoin todellisten, historiallisten henkilöiden kuvaus heihin liittyvine tapahtumineen ja luonteenpiirteineen on varsin tarkkaa, eli sarjalla oli sikälikin arvoa.

Deadwood jouduttiin lopettamaan kesken typerästä syystä, sen ylenpalttisen kunnianhimoisuuden tähden. Esimerkiksi kaikki siinä olevat esineet ja tavarat olivat mahdollsimman autenttisia - juuri siltä ajalta, mihin sarjan tapahtumatkin sijoittuvat. Mainostulot eivät riittäneet kattamaan ylikalliiksi muodostunutta rekvisiittaa ja tuotantoa (Yhden jakson tekeminen maksoi maltaita), joten sarja laitettiin lihoiksi. Olen siitä vieläkin kypsänä vaikka viime vuonna julkaistiin elokuva, joka punoo tietyt juonenkulut sarjasta päätökseen. Olisin katsonut sarjan kiitollisena loppuun, vaikka se olisi kuvattu alusta asti jossain pahvikulisseissa.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Unforgiven

^

HOW:sta vielä sen verran, että se on esimerkiksi Yellowstoneen verrattuna lievästi ilmaistuna hiukan enemmän toimintaan orientoitunut sarja. Sarjan pääteemahan on kosto, joka siihen jo velvoittaa

Deadwood täytyy ottaa haltuun. Imdb näköjään peräti 8.6.
I'm just a soul whose intentions are good

Lenny

Tulipa katsottua White Lotuksen toinenkin kausi. Oli hyvä sekin.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Aave

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - joulukuu 28, 2022, 11:06:54
HOW:sta vielä sen verran, että se on esimerkiksi Yellowstoneen verrattuna lievästi ilmaistuna hiukan enemmän toimintaan orientoitunut sarja. Sarjan pääteemahan on kosto, joka siihen jo velvoittaa
Parempi vain, vaikka kyllähän Yellowstonessakin välillä rivakasti ruumiita tulee. Olen katsonut viime aikoina toiminnan vastapainoksi myös melko hidastempoisia ja väkivallattomia elokuvia. Samoin sarjassa 1883 matkantekijöille tapahtuu lähes kaikkea mahdollista mutta se on toisaalta myös uskottavan piirissä, koska reitti oli vielä silläkin vuosiluvulla vaarallinen, ja erittäin hankala matkustaa.
Lainaus käyttäjältä: Unforgiven
Deadwood täytyy ottaa haltuun. Imdb näköjään peräti 8.6.
Käy oikeastaan vähän kateeksi: kunpa olisin itsellänikin niin, että ryhtyy katsomaan sarjaa vasta ensimmäistä kertaa! Olen katsonut sen vuosien varrella varmaan kuutisen kertaa uudelleen - sarjan jälleenkatsomisesta parin vuoden välein on muodostunut jo jonkinlainen rituaali. On se niin hyvä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Lainaus käyttäjältä: Lenny - joulukuu 28, 2022, 11:24:23
Tulipa katsottua White Lotuksen toinenkin kausi. Oli hyvä sekin.
Älkää tehkö juonipaljastuksia, tai varoittakaa niistä sitten ennakkoon! Tämäkin on minulla ns. puskurivarastossa.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

a4

Lainaus käyttäjältä: Aave - joulukuu 28, 2022, 11:34:50
Olen katsonut viime aikoina toiminnan vastapainoksi myös melko hidastempoisia ja väkivallattomia elokuvia. Samoin sarjassa 1883 matkantekijöille tapahtuu lähes kaikkea mahdollista mutta se on toisaalta myös uskottavan piirissä, koska reitti oli vielä silläkin vuosiluvulla vaarallinen, ja erittäin hankala matkustaa.
Oletko jo katsonut maailman kaikkien aikojen parhaan elokuvan?
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009241817.html

Keskimäärin joka 17. kuoli reitillä.
Reittiä pitkin oli vuoteen 1869 mennessä kulkenut länteen noin 350 000 ihmistä.
Matka oli vaivalloinen ja vaarallinen, ja sitä vaikeuttivat hankala maasto, vuoret, aavikot, kolera ja vihamieliset intiaanit. Reitillä kuoli historian aikana ainakin 20 000 ihmistä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Oregonin_reitti

a4

Lainaus käyttäjältä: Aave - joulukuu 28, 2022, 11:35:49
Lainaus käyttäjältä: Lenny - joulukuu 28, 2022, 11:24:23
Tulipa katsottua White Lotuksen toinenkin kausi. Oli hyvä sekin.
Älkää tehkö juonipaljastuksia, tai varoittakaa niistä sitten ennakkoon! Tämäkin on minulla ns. puskurivarastossa.
Luin hesarista että onnistui täyttämään ekan kauden onnistuneisuudesta johtuneet yliodotukset ja sisälsi ainakin hesarin kaikennähneelle kriitikolle mullistavan kohtauksen, joka puhutteli pitkään. Musiikkiakin kehuttiin.

Aave

Lainaus käyttäjältä: a4 - joulukuu 28, 2022, 14:58:00
Oletko jo katsonut maailman kaikkien aikojen parhaan elokuvan?
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009241817.html
Olen katsonut, mutta siitä on jo kauan aikaa ja niin ikimuistoinen elokuva se ainakin tuolloin oli, että en muista siitä oikeastaan mitään. Ehkä uusinta voisi auttaa. Nämä korkeakultturellit valitsijakriitikot ovat jo itse sellaista dinosaurusluokkaa, että eivät näköjään enää jaksaneet valita vuosikymmenestä toiseen Citizen Kanea kaikkien aikojen parhaaksi elokuvaksi. Mutta pakkohan ohjaajan on valittaessa olla ei vain ohjaaja, vaan auteur, ja tietenkin elokuvan pitää olla vähintään vuosikymmeniä vanha. Superelitistiset rinkirunkkarit. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Länkkäreistä ja autenttisesta rekvisiitasta tuli vielä mieleen Quentin Tarantinon länkkäri Hateful Eight, jossa näyttelijä Kurt Russell pisti vahingossa päreiksi kitaramuseosta lainatun, 1870-luvulla valmistetun kuusikielisen. Kohtaus oli käsikirjoitettu ja siinä piti käyttää replikaa, mutta kitaraa ei oltukaan vaihdettu, eikä kukaan ollut sanonut asiasta Russellille. Vastanäyttelijä Jennifer Jason Leigh tiesi että kitara olikin se aito, mutta ei ehtinyt sanoa mitään, eikä kuvauksia keskeytetty.
Tässä lähtee (YT).
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy