Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Sarjat (tv/suoratoisto)

Aloittaja -:)lauri, maaliskuu 18, 2020, 06:40:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

^Viittasin suoratoistoketjussa "For All Mankind" -sarjaan. Se kertoo vaihtoehtoisen historian näkökulmasta avaruuskilvasta. Sarja alkaa, kun ensimmäisenä ihmisenä Kuun kamaralle astuu kosmonautti Aleksei Leonov. Sarjassa kehitys on meidän historiaamme nopeampaa ja kolmannella, juuri pyörivällä kaudella, matkataan Marsiin.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Kotimainen sarja, jonka kerrankin katsoin:

Suojelijat
https://www.ruutu.fi/video/2991500

Kertoo vartijapuljusta, jossa kukin jakso kuvaa yhtä ja samaa dramaattista tapahtumaa ja kyseistä vuorokautta eri henkilöiden näkökulmasta.
Ajoittain kyllä raivostuttavan hölmöjä päätöksiä hahmoilla. Ehkä kannattaa kuitenkin katsoa, on aika hyvin tehty sarja.

Sarja antaa vartijoista aika ankean kuvan, osa hyvin väkivaltaisia, osa tyhmiä, tai molempia. Naispuoliset vartijat inttikavereita. Yksi rastistinen vartija. Muutamat tekevät vakavia rikoksia.

Ei kyllä oikein mätsää siihen mielikuvaan vartijoista, joka minulla on. Tosin se on rakentunut vain yhden henkilön varaan, erään vartijan, jonka tunsin hyvin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

^Yleisesti vitsaillaan, että ne, jotka ovat liian tyhmiä päästäkseen poliisikouluun, päätyvät vartijoiksi.  ;D
Toki poikkeuksiakin on. Mm. jotkut rahoittavat opiskeluitaan vartijakeikoilla.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Aave

Hayabusa,

Oletko pitänyt For All Mankind -sarjasta? Täytynee laittaa se puskurilistalle, jossa on jo valmiiksi mm. Better Call Saul. Monet kehuvat sitä vieläkin paremmaksi, kuin Breaking Badiä.

Tällä hetkellä olen katsonut sarjaa Dark Winds. Johan sen katsoo, mutta ei mikään ikimuistoinen.

Perjantaina putkahtaa Netflixiin The Sandman. Neil Gaimanin graafisiin novelleihin pohjautuva tv-sarja on ollut kovasti odotettu. Toivottavasti sarja toimii.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hayabusa

^Olen tykännyt. Minä kyllä olen ihan "sucker" avaruussaagojen suhteen, joten mielipidettäni ei voi pitää objektiivisena. Homma tosiaan alkaa siitä, että Neuvostoliitto ehtii Kuuhun ensin. Kuukilpa kuitenkin jatkuu. Sarjan näkökulma on Nasan astronauttien. Niinpä neukut ovat kylmän sodan pahiksia, mutta ei jenkeilläkään ihan puhtaat jauhot ole pussissa. Mukaan on leikattu aitoja eri poliitikkojen avaruusaiheisia sanomia, joten vaihtoehtoinen historia näyttää varsin mielenkiintoiselta siitäkin näkökulmasta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 02, 2022, 11:59:22
^Yleisesti vitsaillaan, että ne, jotka ovat liian tyhmiä päästäkseen poliisikouluun, päätyvät vartijoiksi.  ;D
Toki poikkeuksiakin on. Mm. jotkut rahoittavat opiskeluitaan vartijakeikoilla.
Itselläni ei ole huonoja kokemuksia vartijoista. Ilmeisesti heitä tarvitaan.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 02, 2022, 09:12:51
1960-luvulla alkunsa saanut (aikaisemmista scifi-elokuvista ideoita ottanut) Star Trek perustuu aikakautensa käsitykseen siitä, että ihmiskunnan tekniset saavutukset avaruuden valloittamisen saralla edistyvät samaa vauhtia kuin ne toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeninä olivat edistyneet. Vauhtihan oli ollut aivan hurja. 1960-luvulla ihmiskunta eli jonkinlaisessa avaruushurmoksessa. Kaikki tuntui olevan mahdollista.

Ensimmäinen nykyaikainen raketti, saksalaisten V2 oli saavuttanut avaruuden rajan kesällä 1944. Ensimmäinen satelliitti, Neuvostoliiton Sputnik oli lähetetty kiertoradalle syksyllä 1957. Kuun pinalla käveltiin kesällä 1969. Ja samaan aikaan oli valmistunut paljon muuta uraa uurtavaa kuten ensimmäinen ääntä nopeampi matkustajakone Concorde sekä "Super-Jumbo" 747. Ydinvoimakin oli siinä sivussa valjastettu kaupalliseen käyttöön.

V2:n ja Sputnikin välillä kului aikaa hieman yli kolmetoista vuotta. Sputnikista Apollo yhteentoista meni alle kaksitoista vuotta. Suuren yleisön ja median näkökulmasta katsottuna tuntui realistiselta odottaa, että seuraavaan suureen etappiin eli miehitettyyn Marsin lentoon ei myöskään enää kuluisi kuin suunnilleen sama aika, jolloin lento tapahtuisi 1980-luvun puolivälissä.

Harva arvasi, että aikaa menee 50 vuotta eikä edes kuussa käydä uudestaan Apollo-ohjelman päätyttyä, ja Mars valloitetaan pelkästään elokuvissa.

Star Trekin maalailema tulevaisuus tulee pysymään pelkkänä utopiasatuna. Se ei koskaan toteudu.

Star Trekin tapahtumat sijoittuvat 2200-luvulle. Todellisella 2200-luvulla eri väestöryhmät lienevät siinä määrin sekoittuneet, ettei avaruuslennolla olisi eri "rotujen" edustajia kuten Star Trekissä. Avaruusaluksen miehistöhän koostuu valkoihoisista amerikkalaisista joiden joukossa on yksi japanilainen ja yksi venäläinen sekä yksi afroamerikkalainen. Lisäksi on keinotekoista "rotua" edustava Spock. Jäikö joitakin mainitsematta?

1960-luvun Star Trekin miehistö on perinteiseen tapaan fyysisesti täydellistä valiojoukkoa. Uudessa Star Trekissä olisi ehkä myös seksuaalivähemmistöjen edustajia ja kenties invalidejakin. "Suuntautumien" edustajia ei 1960-luvulla uskallettu tuoda esille ainakaan nykyisessä määrin.
Tykkäät woke-ideasta?! Juu, me kaikki emme tykkää.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 02, 2022, 16:40:11
^Olen tykännyt. Minä kyllä olen ihan "sucker" avaruussaagojen suhteen, joten mielipidettäni ei voi pitää objektiivisena. Homma tosiaan alkaa siitä, että Neuvostoliitto ehtii Kuuhun ensin. Kuukilpa kuitenkin jatkuu. Sarjan näkökulma on Nasan astronauttien. Niinpä neukut ovat kylmän sodan pahiksia, mutta ei jenkeilläkään ihan puhtaat jauhot ole pussissa. Mukaan on leikattu aitoja eri poliitikkojen avaruusaiheisia sanomia, joten vaihtoehtoinen historia näyttää varsin mielenkiintoiselta siitäkin näkökulmasta.
Okei, täytyy laittaa katsottavien listalle. Totta ihmeessä minäkin hyvästä scifistä tykkään, The Expanse edustaa lähivuosien parhautta!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 02, 2022, 09:12:51
1960-luvulla alkunsa saanut (aikaisemmista scifi-elokuvista ideoita ottanut) Star Trek perustuu aikakautensa käsitykseen siitä, että ihmiskunnan tekniset saavutukset avaruuden valloittamisen saralla edistyvät samaa vauhtia kuin ne toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeninä olivat edistyneet. Vauhtihan oli ollut aivan hurja. 1960-luvulla ihmiskunta eli jonkinlaisessa avaruushurmoksessa. Kaikki tuntui olevan mahdollista.

Ensimmäinen nykyaikainen raketti, saksalaisten V2 oli saavuttanut avaruuden rajan kesällä 1944. Ensimmäinen satelliitti, Neuvostoliiton Sputnik oli lähetetty kiertoradalle syksyllä 1957. Kuun pinalla käveltiin kesällä 1969. Ja samaan aikaan oli valmistunut paljon muuta uraa uurtavaa kuten ensimmäinen ääntä nopeampi matkustajakone Concorde sekä "Super-Jumbo" 747. Ydinvoimakin oli siinä sivussa valjastettu kaupalliseen käyttöön.

V2:n ja Sputnikin välillä kului aikaa hieman yli kolmetoista vuotta. Sputnikista Apollo yhteentoista meni alle kaksitoista vuotta. Suuren yleisön ja median näkökulmasta katsottuna tuntui realistiselta odottaa, että seuraavaan suureen etappiin eli miehitettyyn Marsin lentoon ei myöskään enää kuluisi kuin suunnilleen sama aika, jolloin lento tapahtuisi 1980-luvun puolivälissä.

Harva arvasi, että aikaa menee 50 vuotta eikä edes kuussa käydä uudestaan Apollo-ohjelman päätyttyä, ja Mars valloitetaan pelkästään elokuvissa.

Star Trekin maalailema tulevaisuus tulee pysymään pelkkänä utopiasatuna. Se ei koskaan toteudu.

Star Trekin tapahtumat sijoittuvat 2200-luvulle. Todellisella 2200-luvulla eri väestöryhmät lienevät siinä määrin sekoittuneet, ettei avaruuslennolla olisi eri "rotujen" edustajia kuten Star Trekissä. Avaruusaluksen miehistöhän koostuu valkoihoisista amerikkalaisista joiden joukossa on yksi japanilainen ja yksi venäläinen sekä yksi afroamerikkalainen. Lisäksi on keinotekoista "rotua" edustava Spock. Jäikö joitakin mainitsematta?

1960-luvun Star Trekin miehistö on perinteiseen tapaan fyysisesti täydellistä valiojoukkoa. Uudessa Star Trekissä olisi ehkä myös seksuaalivähemmistöjen edustajia ja kenties invalidejakin. "Suuntautumien" edustajia ei 1960-luvulla uskallettu tuoda esille ainakaan nykyisessä määrin.

Uusimmissa ST-elokuvissa japanilainen mies on esitetty homoseksuaalina (tähän vihjaistaan sillä että miestä tulevat tapaamaan hänen aviomiehensä ja lapsensa). Olletikin idis tehdä nimenomaan tästä hahmosta homo juontunee siitä että alkuperäinen näyttelijä on tosielämässä homo.

Olikohan se ST Enterprise jossa on homopariskunta mukana. ST-faniksi olen luokattoman kehno muistamaan näitä sarjojen nimiä, ja kaikkiahan en ole edes nähnytkään. ST Discovery on kaiketi se sarja jossa pääosan esittäjänä on mustaihoinen nainen. Hänen hahmonsa on todella pätevä tyyppi, ja yksi suosikeistani uudemmassa matskussa. Minulle idealistinen maailma olisi sellainen että ei tarvitse erityisesti tunkemalla tunkea "vähemmistöjen" edustajia väkisin rooliin kuin rooliin, mutta näitä nyt kumminkin olisi sillä tavalla luontevasti että mitä pidemmälle jotain sarjaa seuraa, sitä vähemmän ajattelee sitä että onko se hahmo nyt mitä rotua ja kansallisuutta yms. Minua kiinnostaa eniten yksilöllinen persoonallisuus, se että hahmo on niinsanotusti oma itsensä, eikä joku viiteryhmänsä mannekiini.

Jonkin verran kyllä häiritsee että jotain suosittua hahmoa ehtii vuosikymmenten mittaan esittää usea eri ihminen. Mutta minkäs teet, jos mennään välillä ajassa taaksepäin, ei sinne voi jotain vanhaa gubbea tunkea.

Suuri osa sairauksistahan on utopistisessa maailmassa tietysti parannettu tai parannettavissa. Aika monessa ST-sarjojen jaksoissahan on näitä sairastumisongelmia ratkaistu. Mutta onnettomuuksia tapahtuu aina, joten kyllähän invalideja voisi näyttää. Joku jalaton tyyppi vaikka leijutuolissa, kun jostain syystä robottijalat eivät sovellu, tai jotain tämmöistä.

Toope

Mutta sanoihan tuo Frendien tuottajakin, että nykyään tuo sarja tuotettaisiin eri tavoin.
Jonkun on pakko olla musta, ehkä toisen aasialainen/latino. Pakkohomo täytyy olla, ehkä jopa transsu? Tyhmä kaveri täytyy olla valkoinen...
V...t katsoisin... 8)

Hayabusa

Tuli tuossa joku aikaa sitten ahmittua ehkäpä parhaan amerikkalaisen poliisisarjan The Wiren eka kausi.
Viihdykkeeksi poliisitutkinnan "hersyvää" dialogia.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 05, 2022, 07:07:29
Tuli tuossa joku aikaa sitten ahmittua ehkäpä parhaan amerikkalaisen poliisisarjan The Wiren eka kausi.
Viihdykkeeksi poliisitutkinnan "hersyvää" dialogia.

Vaatii vahvistamaan iän joko lähettämällä henkkarin tai credit-kortilla.
Muistaakseni olen joskus jo Googlelle kertonut ikäni, mutta eipä näytä sitä muistavan. Pitäkööt tunkkinsa.  >:(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Minä katson mitä vaan jos juoni on mielenkiintoinen, ja on hyvät selitykset sille miksi hahmot ovat mitä ovat.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 05, 2022, 08:02:33
Minä katson mitä vaan jos juoni on mielenkiintoinen, ja on hyvät selitykset sille miksi hahmot ovat mitä ovat.
Pakko sanoa, etten samaistu tv-viihteeseen/elokuviin, jossa ihmiset ovat jotain muuta kuin minä. En pidä monikulttuuri/homosarjoista. Siinähän tekevät, minä vain jätän katsomatta. Katsokoot he, jotka tykkäävät.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - elokuu 05, 2022, 23:22:46
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 05, 2022, 08:02:33
Minä katson mitä vaan jos juoni on mielenkiintoinen, ja on hyvät selitykset sille miksi hahmot ovat mitä ovat.
Pakko sanoa, etten samaistu tv-viihteeseen/elokuviin, jossa ihmiset ovat jotain muuta kuin minä. En pidä monikulttuuri/homosarjoista. Siinähän tekevät, minä vain jätän katsomatta. Katsokoot he, jotka tykkäävät.

Miksi ihmeessä näkemäänsä pitäisi samaistua? Et pystyisi katsomaan Lassie-leffoja, koska et samaistu koiraan? Taikka ET ei tule kyseeseen, tai muutkaan örkit ja hobitit ja klingonit?  ;D