Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uskotko ihmiseen?

Aloittaja Brutto, elokuu 30, 2020, 11:05:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Aave - syyskuu 06, 2020, 17:45:53
Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 05, 2020, 06:57:08
Kyllä ilman muuta ihminen on tyhmä, ahne ja laiska. Siksi myös Aave sinä olet Sellainen ja tarbitset itseäsi ohjaamaan tiukan johtajan, joka pitää sinut kurissa ja Herran nuhteessa. Muutoin olet vaaraksi itsellesi ja läheisillesi sekä taakka yhteiskunnalle. Näin se on.
Ehdottomasti juuri näin mutta tietenkin tietoisena siitä, että tyhmyyteni, ahneuteni ja laiskuuteni ovat erittäin suhteellisia taipumuksia. Jos niitä vertaisi esim. elähtäneen, toksisen kulttuuripierun taipumuksiin niin minulla on täydet syyt olla silti tyytyväinen älykkyyteeni, pyyteettömyyteeni ja ahkeruuteeni.

Sille mikä minut pitää viime kädessä kurissa on olemassa termikin - sitä kutsutaan ammattipiireissä itsensä johtamiseksi. :)


Just joo. Onhan se "uskottavaa", että itse itsesi - tyhmänä ja itsekkäänä - arvioit silleen kuitenkin muita paremmaksi. Ainakin silleen itsensä johtamiseen kykeneväksi. Tiedä sitten, millaisia kriteerejä osaisit sen osaamisen tunnistamiseen antaa...

Lainaus käyttäjältä: safiiri
Koirat ennen kesyyntymistään olivat susia.
Suotta sinä mitään sen erityisempiä linkkejä koirista laittelet, kun Wikipedia on ihan ajan tasalla. Siellä aiheesta varsin riittävästi, koskien myös ihmisyhteisöjen kehittymistä ja samalla sitä, miten koirat ovat sen yhteydessä myös yleistyneet. Se ei nyt kuitenkaan ole tämän ketjun varsinainen aihe.
[/quote]

Niinpä niin. Eipä siellä wikissä ole mitään kirjoittamani vastaista. Teksti alkaakin "Koira eli kesykoira (Canis lupus familiaris, aiemmin Canis familiaris) on suden kesy, jalostettu muoto." Eipä tuo kovin vastakkaiselta kuulosta kuin tuo kirjoittamani - vaikka toki sinä olet näkevinäsi tässä jonkin fundamentaalisen eron. Koirat ovat edelleen siinä määrin susia, että lisääntyminen näiden kahden lajin välillä onnistuu. Jälkeläiset ovat myös lisääntymiskykyisiä. Että eipä tuo koira siten kovin kauas sudesta vielä ole muuntunut. Tosin luonnossa ei juurikaan risteytymistä tapahdu, sillä tuppaa susi tappamaan koiran ennen kuin lisääntymään edes ehtisi.

Koira on kesyyntynyt about 15 000 vuotta sitten. Tai siis  - oikeastaan se on kesyyntynyt useampaan otteeseen. Jalostaminen koiraroduiksi on sitten myöhäisempi tapahtuma.

Aave

Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 06, 2020, 18:37:51
Just joo. Onhan se "uskottavaa", että itse itsesi - tyhmänä ja itsekkäänä - arvioit silleen kuitenkin muita paremmaksi. Ainakin silleen itsensä johtamiseen kykeneväksi. Tiedä sitten, millaisia kriteerejä osaisit sen osaamisen tunnistamiseen antaa...
Joissain suhteissa olen monia muita parempi, ja kääntäen monet minua joissain muissa suhteissa parempia. Näin ollen minulla on kuitenkin kykyä tunnistaa sellaisia osaajia ja tietäjiä ympärilleni, että he voivat sitten olla minulle hyödyksi niissä asioissa, joissa ovat minua parempia, ja paremmin tietäviä. Sinä nyt olet joka tapauksessa kaikin tavoin minua huonompi, mutta se ei ole sen enempää minun ansioni kuin vikanikaan. Koita vain elää sen kanssa.

Katsos kun sinun pitäisi olla aikuinen nainen - mutta sen sijaan sinuakin pitäisi pompottaa jatkuvasti, kuin pahaista kakaraa. Et todellakaan luo länkytykselläsi ja toimintatavoillasi mitään ylenpalttista uskoa ihmiseen! :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hiha

Helsingin Sanomien toimittaja ei usko ihmisten osaavan lukea muuta kuin Hesaria – silloinkaan kun nimenomaan on kyse siitä että he lukevat muuta kuin Hesaria!

Kun Ullanlinnassa tapahtui henki­rikos, epäillyn nimi oli hetkessä Murha.infossa – Näin keskustelu­palstoilla mässäillään rikoksilla

Miten olen muistavinani hienoja sanoja medialukutaidon tärkeydestä? Kuinka uhkarohkeimmat jopa kiittelivät suomalaista rahvasta sen taitamisesta?

Kun ihmiset oikeasti sitä harjoittavat, pääsee toimittajalta itku. Olisi tyytyväinen siitä kuinka monet opettelevat käytännössä etsimään faktoja väärien tietojen ja spekulaatioiden seasta. Kiittää sellaisesta pitäisi eikä motkottaa.

Ja jos Hesari haluaa olla Suomen luetuin rikosmedia, sen kannattaa muistaa että tiedonvälityksen ydin on tiedon välitys. Kuten jutun kommenteissa heti ensimmäiseksi oikein todetaan:

"Ihmiset ovat uteliaita ja etsivät tietoa sieltä mistä sitä saa."