Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Sepe - huhtikuu 28, 2020, 08:03:16
Lainaus käyttäjältä: Jaska - huhtikuu 27, 2020, 22:45:41

Se joka ei käytä pankin älypuhelinsovellusta tarvitsee pankista turvalukulaitteen kun pankki on luopunut avainlukukorttien käytöstä.

Ainakin Nordealla turvalukulaitteen saa kun tilaa sen verkkopankissa, johon kirjautumiseen tarvitset turvalukulaitteen.
Tilaa tunnuslukulaite
o Tunnuslukulaitteen voit tilata verkkopankista Muokkaa verkkopankkia- välilehdeltä kohdasta Pankkitunnukset.
o Soittamalla Nordea 24/7 asiakaspalveluun (ma-su 24h/vrk)

- https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/palvelumme/verkko-mobiilipalvelut/tunnuslukulaite.html
Sivun pohjalla on myös "kysy chatissa", ehkä sieltä apua kanssa?

Onneksi ehdin tilata laitteen viime vuonna ennen tätä koronaa, Konttori on nyt kiinni koronan takia ja jo ennen sitä oli hyvin tiukassa päästä sinne, meinasin kerran hiukankin myöhästyä ja jonoa oli.

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Aave

Ärsyttävätkö Youtuben mainokset? Ratkaisu on olemassa ainakin Android-luurien käyttäjille, Youtube Vanced.

Toimii, eikä sisällä mitään urkinta/virushaitakkeita. Samalla Youtuben kautta kuunneltu musiikki pyörii, vaikka näytön sammuttaisi.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Jaska


Onko minkämoisia kokemuksia kadonneen puhelimen metsästyksestä? Minulla ei.

Android-puhelimensa jos sulkee sen Google-tilin avulla itse tietoneeltaan, ettei sinne kerry liää veloitusta, niin vissiin poliisikaan ei sitä saa noudettavaksi paikannettua?

Applen puhelimet saanee myös itse netin kautta etänä suljettua. Ja Windows-puhelimet.

Vai parempi suljettaa liittymä operaattorilla?

Puhelimen IMEI-koodi tarvitaan puhelinta koskevaan rikosilmoitukseen, joten se kannattanee laittaa muualle talteen kun puhelin omissa käsissä on. (Yleensä akun alta tai pakkauksesta/kuitista tai *#06# kyselynäppäilyllä)

Jaska


Tuotakin olen ihmetellyt, että kun olen palannut jostain liikkeestä, niin toisinaan puhelimeeni pamahtaa viesti, jossa pyydetään vastamaan kyselyyn kyseisen liikkeen arvioimiseksi. Mikä puhelimeni käymisessä kyseisessä kaupassa antaa yhteystietoni kyselijälle?

Bluetoothin olen koittanut aina muistaa sulkea käytön jälkeen, ettei se muodostaisi uhkaa yksityisyydelle. Sen lisäksi että Bluetooth päällä ollesssaan taustallakin syö koko lailla akkuvirtaa. En tunne Bluetoothin käytäntöjä, joten suhtaudun hyvin epäluuloisesti ajatukseen, että koronajäljitystä varten tulisi pitää Bluetooth päällä ja sallia kenen  tahansa lähistöllä olevan Bluetooth-laitteen muodostaa radioyhteys puhelimeeni omin luvin ja kirjata pilveen nähneensä minut. Että minulle voidaan ilmoittaa myöhemmin, kun minut bongannut on kirjannut sovellukseensa saanensa koronatartunnan. Eikö tämä mahdollista kerätä tietojani mihin tahansa tarkoitukseen? Omaankin puhelimeeni kertyy tietoa kohtaamisista enemmän ja vähemmän tuntemieni ihmisten kanssa.

Aave

#259
Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 09, 2020, 01:59:59

Tuotakin olen ihmetellyt, että kun olen palannut jostain liikkeestä, niin toisinaan puhelimeeni pamahtaa viesti, jossa pyydetään vastamaan kyselyyn kyseisen liikkeen arvioimiseksi. Mikä puhelimeni käymisessä kyseisessä kaupassa antaa yhteystietoni kyselijälle?

Bluetoothin olen koittanut aina muistaa sulkea käytön jälkeen, ettei se muodostaisi uhkaa yksityisyydelle. Sen lisäksi että Bluetooth päällä ollesssaan taustallakin syö koko lailla akkuvirtaa. En tunne Bluetoothin käytäntöjä, joten suhtaudun hyvin epäluuloisesti ajatukseen, että koronajäljitystä varten tulisi pitää Bluetooth päällä ja sallia kenen  tahansa lähistöllä olevan Bluetooth-laitteen muodostaa radioyhteys puhelimeeni omin luvin ja kirjata pilveen nähneensä minut. Että minulle voidaan ilmoittaa myöhemmin, kun minut bongannut on kirjannut sovellukseensa saanensa koronatartunnan. Eikö tämä mahdollista kerätä tietojani mihin tahansa tarkoitukseen? Omaankin puhelimeeni kertyy tietoa kohtaamisista enemmän ja vähemmän tuntemieni ihmisten kanssa.
Minullakaan ei ole kokemusta kadonneen puhelimen jäljittämisestä, mutta tähän kirjoitukseesi veikkaisin, että syy löytyy taustalla päällä olevasta GPS:stä + Googlen asetuksista. Googlen tukisivustolta pääsee rukkaamaan asetuksia.

Eli josko liikkeen omistajan koneella asetukset on laitettu niin, että yhdessä geopaikannuksen kanssa se bongaa asiakkaiden päällä olevista Google-palveluista käyntitietoja? Veikkaan myös, että tällöin olet asioinut näissä liikkeissä jo aiemmin, ja heillä on ostosten maksamisen yhteydessä antamasi asiakastiedot valmiiksi.

Olen laittanut lähes kaikki Google-applikaatiot pois päältä/deletoinut ne, enkä pidä GPS:ää käytännössä koskaan päällä. Puhelimen jätän muutenkin varsin usein kotiin, ja koronatilanne on vain kasvattanut oman luurin jäämistä eteisen pöydälle. Kaupassa käydessäni en tyypillisesti ota, kuin pankkikortin mukaan. Oman Google-historiansa voi tarkistaa ja niitä päivittäisiä Googlelle lähteneitä tietoja voi myös deletoida. Olen onnistunut pitämään omat tietoni minimissä, ja kerätty päivittäisdata on mitäänsanomatonta, lähes olematonta. Esimerkiksi Google Streetview aiheuttaa minussa sen verran paranoiaa, että sen olen deletoinut kokonaan.

Googlehan on tavallaan vieläkin suurempi hirviö, kuin Facebook. Googlen hakukonetta on tietoisesti tyhmennetty tavan käyttäjille - todellisuudessa se toimisi kyllä niin hyvin, että tavallinen käyttäjä järkyttyisi hakukoneen kyvyistä. Siten, että se tietää jo sinua ennen, mitä seuraavaksi aiot hakea!

Luotan Googlen eettisyyteen yhtä paljon kuin Facebookin, eli en lainkaan.

Googlehan on osa PRISM:aa - siis sitä Yhdysvaltain tiedustelusoftaa, jonka olemassaolon Edward Snowden toi julkisesti esiin.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Jaska


Saatatpa haukkua aivan oikeaa puuta. Minulla on puhelimen google-tilillä Googlen aikajana aktiivisena. Siis että kun olen vaikka tietokoneella googletiliin kirjautuneena niin osoitteesta https://www.google.com/maps/timeline?pb valitsemalla tämän päivän näen kartalla missä olen tänään liikkunut. Ja kyllä siinä kartalla lukee liikkeen nimi missä olen käynyt sisällä, mutta ei ohi kuljettuja kauppoja. Liikkeen arviointipyynnöt tupsahtavat lukitusnäytön ilmoituksiin, en muista miltä sovellukselta ovat tulleet.

Tuosta aikajanasta on aikaisemmin ollut juttua, että se ei näytä kuljettuja paikkoja välttämättä aivan oikein. Muistelen että jossain on asetettuna paikannuspalvelujen parannettu tarkkuus.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 09, 2020, 19:24:21

Saatatpa haukkua aivan oikeaa puuta. Minulla on puhelimen google-tilillä Googlen aikajana aktiivisena. Siis että kun olen vaikka tietokoneella googletiliin kirjautuneena niin osoitteesta https://www.google.com/maps/timeline?pb valitsemalla tämän päivän näen kartalla missä olen tänään liikkunut. Ja kyllä siinä kartalla lukee liikkeen nimi missä olen käynyt sisällä, mutta ei ohi kuljettuja kauppoja. Liikkeen arviointipyynnöt tupsahtavat lukitusnäytön ilmoituksiin, en muista miltä sovellukselta ovat tulleet.

Tuosta aikajanasta on aikaisemmin ollut juttua, että se ei näytä kuljettuja paikkoja välttämättä aivan oikein. Muistelen että jossain on asetettuna paikannuspalvelujen parannettu tarkkuus.
Tuo on valistunut arvio, sillä minulla ei ole mitään käytännön tietoa siitä, millaisia sopimuksia esim. pienyrittäjät ja paikalliset ketjuliikkeet voivat solmia Googlen kanssa. Oli niin tai näin, niin olen kyllä joka tapauksessa varma, että sen sovelluksia ja palveluita asiassa hyödynnetään.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Kopek

Panin kännykän leivänpaahtimen päälle ja työnsin myöhemmin toiseen aukkoon paahtoleivän paahtumaan. En huomannut kännykkää. Onneksi laite ei aivan sulanut, mutta kuumentaminen ei tee hyvää. Akun on ainakin sanottu kärsivän tuollaisesta. En huomannut kännykkää vielä silloinkaan, kun paahdin sammui vaan vasta vähän myöhemmin. Laite oli edelleen kuuma ja yritin jäähdytellä sitä. Sen lämpötila on varmaan ollut aivan äärirajoilla silloin, kun paahdin oli päällä ja sieltä nousi kuumaa ilmaa. Kun nyt muistelen, taisin ihmetelläkin outoa käryä.

Ehkä "flippikotelo" hieman suojasi. Otin sen pois jäähdyttelyn ajaksi.

No, onneksi laite ei unohtunut hellan levylle.

Miten tuollainen on mahdollista, joku ehkä ihmettelee. Kaikki on mahdollista, mikä ei ole mahdotonta. Kyseistä leivänpaahdinta ei käytetä juuri koskaan, joten se on ollut hyväksyttävä paikka kännykälle, kun käytän sitä netinjakanana.

Aika näyttää millaisia mahdollisia pysyviä vaurioita lämmittämisestä aiheutui. Harmittaa tuollainen töppäys, koska pyrin pitämään kännykkää hyvin eli välttämään vahinkojen aiheutumista. Se on Samsungin S-malli ja uutena melko kallis, joten korvaavan laitteen ostamiseen tekisi loven vähäisiin rahavaroihin. Ei huvittaisi mihinkään rimpulapuhelimeenkaan päätyä. En nyt sentään kalliimmalla mahdollisella hinnalla kännykkää osta vaan myyntiajan loppupuolella eli vähän vanhentuneena ja hinnaltaan halventuneena. Mutta tällöin pitää olla kärkkäänä tarttumaan tarjoukseen eikä antaa sen mennä ohi.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 09, 2020, 01:59:59
Tuotakin olen ihmetellyt, että kun olen palannut jostain liikkeestä, niin toisinaan puhelimeeni pamahtaa viesti, jossa pyydetään vastamaan kyselyyn kyseisen liikkeen arvioimiseksi.
Tässä neuvo paikkojen arvioimiskyselyiden lopettamiseksi puhelimessa
https://kayttoohje.fi/opasteartikkelit/nain-estat-google-mapsin-paikkojen-arviointipyynnot/

Norma Bates

Tyhjeneekö akku nopeammin kuumalla ilmalla? Ihan näyttäisi kuin sisätiloissa näprätessä lataus riittäisi paremmin kuin ulkona, tahtoo sanoa rannalla.

Jaska

#265

Jaska

#266
Onkos jollakulla läsnäolevista tai jossakin luettavana selkeä kuva mobiilimaksamisen nykytilasta Suomessa.

Danske Bank ja S-pankki ovat MobilePay-sovelluksessa, jolla voi kai maksaa toiseen puhelinnumeroon, jonka pankkitili on samaan systeemiin rekisteröitynyt.

Nordealla on Google Pay ja Nordea Wallet, mihin venynevätkään - olen kuvitellut etteivät ole (Suomessa) tarkoitettu kuluttajien välisiin rahasiirtoihin.

Kaupan kassoilla vähän näkee muuta kuin kortilla maksamista, mutta jotain joskus kuitenkin?

Jos mobiilimaksamisella ymmärretään rahan siirtämistä älypuhelimella tai muulla sim-kortillisella mobiililaiytteella, niin mobiilimaksamiseen kuulunevat myös verkkopankkien mobiilisovellukset?

Tai mobiilimaksaminen voidaan rajata maksuihin, joitten veloitus tapahtuu puhelinlaskussa?

Karikko

^
Kaippa noilla jokaisella on juonensa ihmisten saamiseksi riippuvaiseksi omaan tarjontaansa.

Lidlin sovellutuskin antaa tietojansa googlelle ja fasebuupille-

Vaikka taitaa ne tiedot heillä olla jo ennestään, mutta pieni lisä ei liene koskaan pahaksi.

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006572289.html


Jaska

Verkkopankissa voin siirtää rahaa tililtäni vaikka laskun mukaan tai muuten vastaanottajan tilin tieten. Sitä ennen muuta olin utelemassa, mitä uusia kujeita on tarjolla ja mistä on hyviä ja mistä huonoja kokemuksia ja käsityksiä. Kun rahasta on kyse, niin luotettavuus on tärkeää. Yksi oleellinen pyrkimys on rahansiirron nopeus. Että yhteinen kulu voidaan jakaa heti tai lähettää rahaa kun kumppani soittaa kaupasta, että rahat on kassalla yllättäen loppu. Mitä tulee varoa ja tarkkailla. On noita kavereillekin sattunut, että on tullut tarve kuolettaa pankkikortit ja hankkia uudet.

Kauppaketjujen "kanta-asiakkuudet" ovat kaupan tapa kerätä kulutustietoa asiakkaista, pyrkiä saamaan asiakkaita keskittämään ostonsa ja saada tehoa mainontaan ja markkinointiin myynnin lisäämiseksi.

Se on selvä, että kaupan korttia näyttämällä kauppaketju saa tiedon, että henkilö K osti tänään 16.7. kirkonkylän K-kaupasta 400 grammaa kalkkunanfilettä. Näistä tiedoista koittavat sitten laskea, miten toimien saavat tuottonsa parhaaksi mahdolliseksi.
Sitten ollaan jo kyseenalaisemmalla alueella, jos puhelin lähettää K-kaupalle tiedon, että asiakas vietti tuplaten aikaa naapurin S-kaupassa ja oli viime kuussa kaksi viikkoa Kreikassa ja keskiviikkoiltapäivisin käy tietyllä kuntosalilla. Tietojen vaihto "yhteistyökumppanien" kanssa panee jo hälytystiu'ut soimaan, että tietosi ovat kauppatavaraa.

Kopek

Miten kännykän äänen saa varmuudella mykistettyä?

Selasin puhelinta yöllä huoneessa, jossa oli ihmisiä nukkumassa. Vaikka ääni oli säädetty minimiin laitteen sivulla olevista napeista, BBC:n uutisia katsellessani kännykkä alkoi yhtäkkiä möykätä suurella äänellä, kun joku uutisvideo yllättäen käynnistyi. Artikkeli käsitteli Gazassa tapahtuvia itsemurhia, ja video alkoi jollakin arabialaisella kovaäänisellä laululla tms. Yritin nopeasti vääntää äänen kuulumattomiin ja poistua sivulta, mutta tämä vei aikansa. Kännykän äänensäätönappeja ei nähnyt pimeässä. Niitä piti haparoida tunnustelemalla.

Eihän tässä uskalla enää käyttää kännykkä hiljaisuutta vaativissa tilanteissa, kun se tuollaista tekee.