Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Jaska - joulukuu 29, 2020, 03:05:45
Olen ehkä ennenkin kehunut että Android-puhelimen ongelman ratkaisun olen useasti löytänyt sivustollta
The Droid Guy , jolla on suuri määrä ohjeita eri puhelinmalleille.

Esimerkiksi https://thedroidguy.com/remove-ad-pop-ups-and-malware-on-galaxy-s20-1125842 neuvoo estämään tai poistamaan äskettäin aktiivisia sovelluksia, jos on selvitettävä mikä kumma niitä mainoksia ruudulle nakkelee. Kun syyllinen on löytynyt ja rangaistu, niin käytöstä poistettuja voi palautella takaisin.


Samsungin puhelimissa lienee järjestään Samsung ryhmässä sovellus Samsung Member. Äsken hoksasin, että siellä minulla Pyydä apua -osastolla on puhelimen tarkastus, joka ehdotti joittenkin asetusten muuttamista ja puhelimen uudelleen käynnistystä.

Siellä voi myös esittää kysymyksiä Samsungin ammattilaisille. Minulle lupasivat puoli vuotta sitten, että tulevassa päivityksessä asetuksissa oleva käyttöopas tullaan vaihtaman hollannista suomeksi. Nyt se on tullut, arvatenkin pari viikkoa sitten. Palvelee niin puhelimen kielellä paremmin.

Kaikista toiminnoist ei pääse eroon, mutta ainakin joitain "epäsosiaalisia asetuksia kaiketi voi poistaa.
Ehkä--

IS Digitody kertoi äskettäin älypuhelimien tekemästä käyttäjien puheen kuuntelusta ja siitä, miten se toimii Android-puhelimissa. Googlen puheohjaus voi olla käyttäjän tietämättä päällä. Puhelin odottaa avainsanoja, kuten "hey google" tai iPhonen tapauksessa "hei siri", joiden jälkeen puhelimelle voi antaa äänikomentoja.

Lue lisää: Tiedätkö, mitä puhelimesi tekee? Näin estät Googlea kuuntelemasta sinua

Ilta-Sanomiin yhteyttä ottanut puhelinkoodaaja korostaa, että puhelin kuuntelee käyttäjää koko ajan vain näiden avainsanojen osalta.

Avainsanojen vahtiminen tapahtuu erillisen vähävirtaisen sirun avulla. Tämä siru, joka on osa puhelimen laajempaa järjestelmäpiiriä (SoC, system on chip), aktivoi puhelimen kuultuaan avainsanan. Sirun käyttämisen vakoiluun ei pitäisi olla mahdollista.

Kun nämä avainsanat on noteerattu – tai siru luulee kuulleensa ne – alkaa puheen varsinainen seuranta ja mahdollinen tallennus. Tässä piilee vaaran paikka, jos laite erehtyy aktivoimaan kuuntelun väärässä tilanteessa.

Lue lisää: Huumekauppoja, lääkärikeskusteluja, seksiä... iPhonen vahinkoäänitykset voivat päätyä vieraisiin korviin

Puhelin ei siis kuuntele ja tallenna koko aikaa, vaan siitä on pääosan ajasta virta pois päältä suurimmasta osasta järjestelmäpiiriä. Muutoin akku loppuisi nopeasti.

Puhelinten suurimpiin kuuluva sirutoimittaja Qualcomm esittelee verkkosivuillaan oman digiavustajia varten kehitetyn sirunsa toimintaa. Qualcomm Voice Assist on vähän virtaa käyttävä ratkaisu, joka avainsanan kuullessaan tönäisee puhelimen järjestelmäpiirin ja pääsuorittimen hereille suorittamaan käyttäjän äänikomentoja.

Suurta yksityisyyttä arvostavien kannattaa kuitenkin panna merkille, ettei tämä alustava kuuntelu välttämättä rajoitu käyttäjän antamiin avainsanoihin. Qualcomm mainostaa sirunsa kykyä kuunnella myös käyttäjän ympäristöä ja sen perusteella päätellä oikeita toimenpiteitä, kuten sopivan sovelluksen käynnistämistä.

– Qualcomm Voice Assistin aina päällä olevan äänitunnistuksen avulla laitteesi voi nyt automaattisesti käynnistää sopivan sovelluksen perustuen ympärilläsi oleviin äänivihjeisiin. Korkean luokan puheavustustoimintomme auttavat laitettasi ehdottamaan sovelluksia ja palveluja, jotka toimivat äänelläsi – tarvitsitpa takkia tai halusit löytää kaupungin parhaan pizzan, Qualcomm mainostaa



Näin__

Android-asetusvalikko löytyy helpoimmin puhelimen yläreunasta alaspäin pyyhkäistävän valikon nurkasta.­

Ottaaksesi Google Assistantin kuuntelutoiminnon pois päältä etene seuraavaa valikkopolkua:

asetukset (pieni rattaan kuva puhelimen alasvetovalikon oikeassa alakulmassa)

Google

tilipalvelut

haku, Assistant ja Voice

puhe

Voice Match

poista Ok Google -valinta siten, että vipu on himmeä


Jaska


Varmaan moni tuntee, ettei ymmärrä mitä Google esimerkiksi Android-puhelimessaan puuhaa.
Esimerkiksi tämä
https://www.is.fi/digitoday/art-2000001881220.html
Voit olla väärässä luullessasi lopettaneesi kännykän kuvien lähettämisen Googlen pilveen, Kuvat saattavat jatkaa Googlelle menoa vaikka olet tarkoittanut lopettaa sen.

Minulla on puhelimen aloitusnäytöllä Googlen apletti eli pienoissovellus, jossa oikeassa reunassa on mikrofonin kuva. sitä kun napautan, niin puhelin kuuntelee mitä sanon (vaikkapa "Mikä on Suomen pääkaupunki?") ja laittaa sen Google-hakuun ja esittää haun tuloksen ruudulla. Mieleen tulee, että kun Google voi kuunnella mitä puhelimen ääressä puhutaan, niin malttaako se olla aina kuuntelematta silloinkin kun ei pyydetä kuuntelemaan.

-:)lauri

Pitää tässä jossain vaiheessa käydä Gigantissa uusimassa luuri. Samalla voisin päivittää liittymäni. Vaikka tämä nykyinen puhelinliittymäni ei olekaan kallis, siinä on ehkä hiukka liian köykäinen netti. Nykyinen liittymäni on 50 megaa, jonka voisin päivittää 100 megaan. 50 megaa toimii kyllä sekin ihan hyvin, jos ei tartte katsella videoita, mutta matkustellessa kun jaan netin padiini ja katselen siitä elokuvia, pitää nettiliittymän olla nykyistä järeämpi. Tosin suurempi tarve järeämmälle netille tulee vasta kun pääsee taas matkustelemaan, mikä ei tule ajankohtaiseksi ennen kuin olen saanut asianmukaisen suojan koronaa vastaan.

Luurini tulee olemaan Samsung Galaxy S21, jossa sen verran muistia, että puhelin kestäisi aikaa. Käyttis on tuttu padistani ja luuriin saa mahdollisesti markkinoiden tyylikkäimmän suojakotelon.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 13, 2021, 00:25:05
...Minulla on puhelimen aloitusnäytöllä Googlen apletti eli pienoissovellus, jossa oikeassa reunassa on mikrofonin kuva. sitä kun napautan, niin puhelin kuuntelee mitä sanon (vaikkapa "Mikä on Suomen pääkaupunki?") ja laittaa sen Google-hakuun ja esittää haun tuloksen ruudulla. Mieleen tulee, että kun Google voi kuunnella mitä puhelimen ääressä puhutaan, niin malttaako se olla aina kuuntelematta silloinkin kun ei pyydetä kuuntelemaan.
Katsoin pari jaksoa tuosta CSI (Cyber)- sarjasta. Nyt en uskalla koskea leivänpaahtimeeni, koska joku kyttää minua sitä kautta. Aargh!
Tuo oli huumoria, en ole oikeasti vainoharhainen. Silti peitän nettikameran...

-:)lauri

#364
Luuri, jota olen katsellut (Samsung Galaxy S21 Ultra), tulee ilmeisesti kauppoihin huomenna (5.2.2021). Jos nyt kumminkin pysyisin oman operaattorini asiakkaana, voisin tilata puhelimen ja nopeamman nettiliittymän suoraan operaattorini nettisivuilta. Tosin liittymän saisi varmaan ensimmäiseksi vuodeksi huokempaan kuukausihintaan, jos kilpailuttaisi teleoperaattorit. Mutta kun en tiedä, kuinka se tehdään netissä. Pitääkö joka tapauksessa mennä potentiaaliseen koronalinkoon - Giganttiin - päivittämään liittymä, vai voisiko hinnasta jotenkin tinkiä netissä? Uskoakseni ilman tinkaamista, tulee liittymä muutaman kympin kalliimmaksi ensimmäisenä vuonna. Se ei toki ole puhelimen hintaan nähden iso lisäuhraus, mutta jos minulla olisi periaatteita, asia varmasti kiinnostaisi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

#365
Muut operaattorit - omani mukaanlukien - tarjoavat 150 megan 5G-liittymälle ~30 euron sopimusta, kun taas Moi tarjoaa 300 megan 4G-liittymälle 23 euron sopimusta. Nyt on kyllä paha. Ei ole yhtään luottoa Moi-teleoperaattoriin. Väittää käyttävänsä DNA:n verkkoa, mutta kannattaako silti sijoittaa? Nyt olisi paikallaan tenka på.

Ajatus on saada lätkän mm-kisojen striimaus mahdolliseksi kesämökilleni kännykkäliittymän kautta, joten tuo 300 megaa kuulostaa enemmän kuin hyvältä, varsinkin kun 5G-verkko saavuttaa kesämökkini ehkä aikaisintaan joskus vuosien kuluttua. Eli vaikka maksaisinkin 150 megan 5G-liittymästä, saisin ehkäpä vielä vuosia 150 megaa 4G-palveluna. Onko tuo kuinka iso prosessi, jos menen ja vaihdan teleoperaattoriani? Kukaan viime aikoina vaihtanut teleoperaattoria?

PS. oma nykyinen liitymäni menee joka tapauksessa vaihtoon. Hintaa on 25 euroa/kk ja nopeus on vain 50 megaa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

^
Olisihan se pitänyt arvata. Nyt kun menin selaamaan facebookkia, mainokset olivat luonnollisesti teleoperaattoreiden mainoksia. Niiden perusteella DNA tarjoaisi huokeimman diilin seuraavaksi vuodeksi. Tarjoaa 300 megan 4G-liittymää 19.90 eurolla vuodeksi ja joka olisi sitten jatkossa 33.90 euroa. Että periaatteessa voisi ottaa nyt vuodeksi DNAan ja vaihtaa se joksikin muuksi sitten h-hetkellä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Mitähän olen menettänyt, kun minulla ei FB näytä mainoksia ollenkaan :)

Mutta DNA kyllä halvalla tarjoaa uusille asiakkaille noita sopimuksia ja kun suostuu määräaikaisuuteen, niin saa tosiaan halvemmalla. Kun syksyllä tavallisen puhelimen vaihdoin älylliseen ja siihen halusin paremman kuin sen yhden megan, joka oli pakosta mukana älyttömänkin liittymässä, niin väkisin yritettiin myydä jotain liki 30 euroa maksavaa 100 megaista. Hetken siinä väänsin myyjän kanssa kättä ja sain 150 megaisen hintaan 19,90. Tämäkin on vuoden määräaikainen ja minulla on muistutus, että hyvissä ajoin otan asiakseni kysyä mihin hintaan tarjoavat jatkoa vai haenko muualta.

Aika huvittavaa, että tuossakin myyntitilanteessa ladellaan tarpeettomia lukuja nopeaan tahtiin ilmeisesti asiakkaan hämäämiseksi tai jotain. Jokaisessa vaihtoehdossa, jota myyjä oli katsovinaan koneelta lueteltiin paljonko puheluita ja tekstareita hintaan sisältyy Suomessa, Baltiassa, EU:ssa  ja herra tietää missä. Sanoin jo, että nuo tiedot eivät minua kiinnosta, sillä niin vähän niitä käytän, että ihan sama minkä ne maksavat.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

#368
Nyt on todistettu, että älypuhelimet ovat käyttäjäänsä älykkäämpiä. Minun piti eilen päivällä laittaa iltapäivälle hälytys, jotta muistan ja ehdin tehdä erään asian. Kännykkä käteen ja kellosta herätys päälle. Siinä vaiheessa viheliäinen appi kertoo, että herätys on nyt osa unirytmiä ja sitten hypättiinkin jonnekin aivan toisaalle. Pääsin sieltä jotenkin pois ja takaisin herätyksen asetukseen. Se onnistui ja kännykkä metelöi asettuun aikaan. Eli kaikki hyvin? No eipä tietenkään. Unirytmiappi oli laittanut vakioherätyksen kello kuudeksi. Aamulla heräsin siis outoon vaimeaan ääneen. Vaimeaan siksi, että "kartanoni" makuutilat ovat itäsiivessä ja kännykkä länsisiivessä. Hetki kesti ennen ahaa-elämystä, että oma kännykkä siellä metelöi. Vahinko ei ollut hirvittävän suuri, mutta harmittava silti. Näin talvisin on sisäinen kelloni neaderilaisessa talviuniasetuksessa, eli herään noin aamuseitsemältä - jos ei tule ulkoisia häiriötekijöitä. Luulen, että sain taisteltua vakioherätyksen pois. Sen kuulee tai toivottavasti on kuulematta huomisaamuna.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

#369
Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 04, 2021, 17:38:38
^
Mitähän olen menettänyt, kun minulla ei FB näytä mainoksia ollenkaan :)



Just tosin muistin, että DNA-kuuluvuus kesämökillä on ollut ainakin joitain vuosia sitten huono. En kyllä tiedä, mikä oli tilanne viime kesänä, kun en käynyt landella, eikä ole tullut puheeksi sukulaisten kanssa, että toimiiko DNA jo kuten pitää, vai onko pakko silti ostaa Elisan tai Telian liittymä. Pitääpä selvittää tuo.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

^
Siispä Telia tai Elisa. Pitäisi rakentaa todennäköisesti ulos joku antenniviritelmä DNA:ta varten. Eli tuskin tulisi DNA antenniviritelmän kanssa halvemmaksi ainakaan nyt ensimmäisenä vuotena. Tietysti tuo voisi maksaa itsensä takaisin useamman vuoden aikaskaalassa edellyttäen, että DNA:lta löytyisi joka vuosi aina edullisin tarjous.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Nyt on myös luuri tilattu. Ei ollu verkkokaupassa yhtään haluamaani luuria varastossa, eli saa nyt nähdä, koska heille saapuu (lisää) kyseisiä luureja. Alustava suunnitelma on vaihtaa liittymä nopeampaan vasta kun luuri on saapunut. Eikä tarvinne vaihtaaa operaattoria, koska diilit ovat lähes identtiset Telian ja Elisa välillä. Täytyy tosin vielä varmistaa diilit kun aika koittaa, josko joku super-ale olisikin päällä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Jaska

Muistutetaanpa että Moi on DNAn täysin omistama. Varmaan pysyy markkinoilla, jos DNA kokee sen erikoisilla hinnoittelumalleilla jonkin asiakassegmentin saavansa. Joskus olin ymmärtävinäni, että tarkoituksena on saada useita puhelinliittymiä (perheen puhelimet) samaan sopimukseen ja ulkomailla toimimiseen ei ole panostettu.

-:)lauri

Kuinka kauan uutta puhelinta pitää ladata ekalla kerralla? Mä luin jostain, että noi uudet akut tykkäävät jos virtataso on jossain 40% ja 80% välissä, mutta pitääkö ekalla kerralla ladata akku ihan täyteen kuten piti joskus silloin kun tuon aiemman luurini sain vai riittääkö esimerkiksi tuo 80%?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

^
Problem solved. Akku täyttyi, otin pois laturista ja sain lähetysvalmiuteen.

EDIT: suurin piirtein sama suhdeluku pituuden ja leveyden kanssa kuin mun aiemmassa Honor -luurissa, mutta tää Samsung on noin 1/3 isompi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.