Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karikko


Guugle on kiva kaveri vaikka pyrkii usein myös isännäksi ja taitaa jo sitä paljolti ollakin, ainakin saattaa usein tehdä mitä huvittaa, tai on tarpeellista -jos on.

Käyttäjällä ei liene paljoakaan sananvaltaa monesti, ja "kärryllä" pysymisessäkin riittää työsarkaan..

Taisin poimia nuo IS_kautta..

Kuunteleeko älypuhelin sinua esimerkiksi kohdennettua mainontaa varten? Bostonilaisen Northeastern Universityn tutkijaryhmä otti asiasta selvää seuraamalla kymmentä Android-puhelinta vuoden ajan ja käymällä läpi 17 260 sovellusta Google Playsta ja muualta. Mukana olivat myös Facebookin sovellukset.

Yhtäkään vahvistettua salakuuntelutapausta ei löytynyt, muun muassa Gizmodo ja Android Authority kertovat. Sen sijaan tutkijat tekivät toisen huolestuttavan löydöksen: Sovellukset voivat napata puhelimesta ruutukaappauksia ja videoita ja lähettää ne ulkopuolisille ilman että siitä tulee mitään ilmoitusta käyttäjälle.

Salaisesti ruutua tallensi esimerkiksi GoPuff-ruokasovellus, joka lähetti analytiikkayritys Appseelle käyttäjien postinumeroita. Samalla tavalla joku toinen voisi napata vaikkapa salasanoja, viestejä ja muuta henkilökohtaista tietoa.

Lue lisää: It-guru: Joka kännykässä on takaportti vakoojalle


Appsee vakuuttaa poistaneensa kyseiset tallenteet palvelimiltaan ja syyttää GoPuffia käyttöehtojen rikkomisesta. GoPuff korjasi tietosuojakäytäntöään ja lakkasi käyttämästä Appseeta sovelluksissaan. Google puolestaan katsoo, että jotkin Appseen palvelut saattavat altistaa sovelluskehittäjät Play-kaupan ehtojen rikkomiselle.

Tutkijoiden mukaan myöskään salakuuntelun vaaraa ei voida vielä kokonaan sulkea pois. On mahdollista, että tutkimusolosuhteet estivät sovelluksia toimimasta samalla tavalla kuin ne toimisivat todellisissa käyttötilanteiss

Testin suurin ansio lienee siinä, että sillä voi paljastaa pienempiä epämääräisiä sovelluksia, joille on saattanut tulla antaneeksi mikrofonin käyttöoikeuden. Tällaisia kannattaa myös tarkkailla aika ajoin puhelimien asetuksista. Esimerkiksi Samsung-puhelimien asetuksista nämä löytyvät valitsemalla asetuksista yksityisyys > käyttöoikeuksien hallinta > mikrofoni


Karikko


Sovellutusten ihmemaailmassa, ei voi tietää kovin tarkkaa mihin antaa kulloinkin luvan, eikä niitä kyllä aina varmaan kovin hyvin kerrotakaan, tai ei kerrota lainkaan..

https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000008424766.html

TIETOSUOJAAN panostava hakukone DuckDuckGo terästää Android-sovellustaan uudella toiminnolla. Se pyrkii automaattisesti estämään muiden sovellusten harjoittamaa seurantaa. Testiversiona tarjottavaa uudistusta testasi tietotekniikan pitkäaikainen asiantuntija Paul Thurrott.

Käytettyään uutta App Tracking Protection -toimintoa useita päiviä, Thurrott pitää sitä hyvin toimivana. Samalla se näytti paljastavan inhottavan totuuden: Sen miten paljon sovellukset todella seuraavat käyttäjiään. 3–4 päivän aikana 17 sovellusta hänen puhelimessaan yritti seurantaa yli 5000 kertaa.

– Herrajumala, Androidissa on paljon sovelluksiin perustuvaa seurantaa. Jopa enemmän kuin olin kuvitellut mahdolliseksi, Thurrott huokaa.

Seurannanestosta kirjoittaa myös Ars Technica. Sovelluksista näytetään, mitä trakkereita eli käyttäjiä seuraavia koodinpätkiä niissä on. Sitä ei kuitenkaan näytetä, millaista tietoa käyttäjistä yritetään kerätä. Tämä voi tulla mahdolliseksi myöhemmin ainakin yleisellä tasolla. DuckDuckGo kertoi huomanneensa sovellusten keräävän joskus esimerkiksi tarkat gps-koordinaatit tai sähköpostiosoitteen.

Samalla App Tracking Protection ei kuitenkaan ainakaan tällä hetkellä tepsi selaimiin tai mobiilipeleihin. Ja esimerkiksi Facebook-sovellus on toiminnon ulottumattomissa, vaikka Facebookin muissa sovelluksissa käyttämiä trakkereita kyllä estetään.

APP Tracking Protection perustuu tekaistun vpn-palvelun (virtual private network) asentamiseen puhelimeen. Tämä vpn ei kierrätä liikennettä ulkopuolisen palvelimen kautta niin kuin oikea vpn tekisi. Sen sijaan kaikki tapahtuu paikallisesti puhelimessa. On epäselvää, millä tavalla Google suhtautuu tällaiseen toimintaan ja voiko DuckDuckGo joutua tästä vaikeuksiin. Yhtiöiden välit ovat olleet usein kireät.



Kopek

Miten koronatodistuksen saa puhelimeen niin, ettei tarvitse joka kerran kirjautua omakantaan, kun todistuksen haluaa esittää.

Kun kirjoitin Googleen kysymyksen, "miten koronatodistus tallennetaan puhelimeen", tuli kymmeniä ohjeita, joissa neuvottiin, että tallenna todistus puhelimeesi.

M I T E N ???

Sitähän minä kysyin enkä muita neuvoja. Kyllähän minä sen todistuksen sieltä omakannasta saan näkyviin. Mutta miten se tallennetaan sieltä.

Kännykät eivät ole vahvuusaluettani, mikä käynee ilmi näistä pähkäilyistäni. Tuskin minulla on muitakaan vahvuusalueita.

Kokeilin linkin kohdalta ja sain esiin valikon, jossa luki "tallenna linkin kohde" tai jotain tällaista. Painoin OK, jolloin jotain ehkä tapahtui tai ei tapahtunut. Mutta jos tiedosto tallentui, niin minne se tallentui? Miten sen löytää kännykästä? Ainakaan "Lataukset" -kansiossa sitä ei näytä olevan. Ehkä se ei tallentunut.

PrintScreen todistuksesta ei taida kelvata, koska siihen tulee näkyviin alareunan pieni "muokkaa" symboli, jossa on kynän kuva ympyrän keskellä.

Hippi

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Pitää siis olla erillinen sovellus pdf-tiedoston tallentamiseen? Hurjaa. Eihän tietokoneessa tarvitse. Sen kuin tallentaa. Taidan tallentaa läpyskän tietokoneella ja siirtää kaapelilla kännykkään.

Hippi

https://kantapaikka.net/index.php/topic,118.msg110344.html#msg110344

Tuosta viestistä eteenpäin on aiheesta lisää. En lukenut kovin tarkoin, kun en tarvitse itse tuota.
Käsitin kuitenkin, että pdf -muotoista ei tarvita, kun se pelkkä koodijuttu otetaan näytille.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#486
Onnistuin kauan sitten tallentamaan kännykkääni koronapassin, mutta lähetin sen gmaililla itselleni,   jolloin kännykällä sai sen napattua. En kyllä yhtään muista mitä kiemuroita se vaati. Todistus on nyt Työkalut > Lataukset -kohdassa kännykässä, ja Työkalut siirsin etusivulle. En tiedä, miten pelkän Koronapassin olisin saanut siirrettyä etusivulle.

Lisäys. Avasin siis kanta.fi-sovelluksen läppärilläni, jolle tallensin koronapassin. Muistaakseni kanta.fi aukeaa nihkeästi tai ei ollenkaan puhelimellani. Tai ainakaan ei pystynyt tallentamaan koronarokotusta suoraan niin, että olisi puhelimella avannut ja tallentanut rokotustodistuksen kanta.fi-palvelusta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska

#487
Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 30, 2021, 21:14:20
Pitää siis olla erillinen sovellus pdf-tiedoston tallentamiseen? Hurjaa. Eihän tietokoneessa tarvitse. Sen kuin tallentaa. Taidan tallentaa läpyskän tietokoneella ja siirtää kaapelilla kännykkään.
Voit halutessasi kertoa mitä puhelimessasi tapahtuu ja mihin pyydät kommentteja.

Minun puhelimessa kun kanta.fi-palvelussa napautan
  Avaa koronatodistus (pdf)
niin ruudulleni tulee vaihtoehdot millä sovelluksilla koronatodistuiksen voi puhelimessa avata. Talletusvaihtoehtoa ei minulla ole näkyvissä.
Valitsen vaikkapa sovelluksen Drive joka sinullakin Android-laitteessa lienee.
Sen jälkeen minulla on koronatodistus näytöllä. Valitsen Driven valikosta Lataa. Sitä napauttaen saan lyhyen ilmoituksen, että tiedosto on tullut puhelimeen. Tiedosto https___kansa...(1).pdf on sisäisessä muistissa kansiossa Download. Drive pilvipalvelussa ei tiedostoa ole kun ei lähetetty.

Tietokoneen kautta talletus on kannatettavaa jos se onnistuu helpommin.

Vaikka tallettaisit koronatodistuksen suoraan puhelimeen, niin, tarvitset kuitenkin sovelluksen, jolla todistuksen avaat näyttääksesi sen koronapassin tarkastajalle. Henkilötodistuksella osoitat olevasi QR-koodissa nimetty henkilö.

Kun oleellista koronapassia näytettäessä on se QR-koodi, voit myös ottaa puhelimella ruudunkuvan kun QR-koodi on zoomattuna puhelimesi näytölle ja säilyttää kuvaa puhelimessa sopivana pitämässäsi paikassa.

Tässä ketjussa aikaisemmin kertomiani "An error occurred .." virheitä tapahtui puhelimessa taas ja niistä selvisin aikaisemmin kertomallani tavalla.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 30, 2021, 21:14:20
Pitää siis olla erillinen sovellus pdf-tiedoston tallentamiseen? Hurjaa. Eihän tietokoneessa tarvitse. Sen kuin tallentaa. Taidan tallentaa läpyskän tietokoneella ja siirtää kaapelilla kännykkään.

Aivan, puhelimella tiedostot ovat aina jonkun sovelluksen hallinnassa. Koska koronatodistus on pdf, joku sellainen on nyt paikallaan. Oletan seuraavassa, että puhelimellasi on Android.

Jos Chrome on se jolla todistusta katselit, se todella meni paikkaan Lataukset. Mutta se ei ole kiva paikka tiedostoja säilytellä tai hakea. Niitä voi sieltä epähuomiossa helposti hävittää.

Play Kauppa tarjoaa hakusanoilla "pdf reader" vaihtoehtoja valittavaksi asti.  Esimerkiksi Adobe Acrobat Reader on tarkoitukseen ihan riittävä.

Kun valitsemasi pdf reader on asennettu puhelimelle, avaa koronatodistus kerran sillä. Sen jälkeen se muistaa sitä käsitelleensä, ja löydät todistuksen helposti uudestaan avaamalla sovelluksen.

Jaska

Kysymys on ilmeisestikin siitä, että Android Chromessa ei ole sisäänrakennettuna pdf-tiedoston esikatselua eikä tiedoston talletusta. Hyvä niin kun suosimissani halvemmissa puhelimissa ei ole turhan paljoa sisäistä muistia. Minulla tulee puhelimessa Chromessa webbisivulla tiedostolinkkiä napauttaessa tuo sovelluksen valinta kun aina olen valinnut valnnan "Vain kerran". Kai se jotenkin vaihtuu jos valitsee "Aina". On minulla valinta aina ennen talletusta pöytäkoneessakin avaanko vai talletanko.

Puhelimessa Samsung Internet selaimella näemmä olen sovelluksen valinnut, kun kanta.fi:ssä napauttaessani "Avaa koronarokotustodistus (pdf)" saan kysymyksen "Ladataanko tiedosto vai avataanko se? Avaa sovelluksella Drive  Lataa". Samsung Internet selaimessa lataus siis on sisäänrakennettuna. Talletus tapahtui niinikään kansioon Download.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hiha - joulukuu 01, 2021, 08:50:27

Play Kauppa tarjoaa hakusanoilla "pdf reader" vaihtoehtoja valittavaksi asti.  Esimerkiksi Adobe Acrobat Reader on tarkoitukseen ihan riittävä.

Kun valitsemasi pdf reader on asennettu puhelimelle, avaa koronatodistus kerran sillä. Sen jälkeen se muistaa sitä käsitelleensä, ja löydät todistuksen helposti uudestaan avaamalla sovelluksen.

(Seuraavassa kirjoituksessa esitän kysymyksiä, joihin itse vastaan kirjoituksen loppuosassa, kun vähän perehdyin asiaan. Jätän aloittamani alkutekstin ihmettelyineen ja kysymyksineen kuitenkin tähän.)

Idea selvä, mutta periaatteessa ei huvittaisi asentaa jotain PDF-readeria pelkästään koronatodistuksen esittämistä varten. Kännykän muisti tahtoo muutenkin täyttyä kaikenlaisesta. Jos kerran kännykässä oleva nettiselain pystyy esittämään PDF-tiedoston, niin miksi se ei pysty esittämään kännykkään ladattua PDF-tiedostoa vaan ainoastaan verkossa olevan. Selaimessa ei taida olla vaihtoehtoa "avaa tiedosto"

Olen katsonut kännykällä peltikaton asennusohjetta seuraavalta sivulta:

https://www.ruukki.com/docs/default-source/roofing-documents/finland/asennusohjeet/fi_ruukki_poimulevyjen_asennusohje_katoille.pdf?sfvrsn=2637259337905130000

Kyseessä on PDF-sivu. Se aukeaa nopeasti ja vaivattomasti kännykällä.

Kun sivua katsoo uudelleen, tulee näkyviin kysymys "Haluatko ladata tiedoston fi_ruukki_poimilevyjen_asennusohje_katoille.pdf uudelleen?"

Jos valitsee "peruuta", toiminto peruuntuu, ja PDF:ää ei voi katsella. Toinen vaihtoehto on valita "lataa", jolloin sivu tulee näkyviin.

Miksi kännykkä kysyy, haluatko ladata uudelleen? Ovatko entiset ladatut PDF:t jossakin kännykän kätköissä. 

Vastaan itse.

Kävin hakemassa kännykän ja tutkin sitä. Huomasin, että selaimen pääsivun ("Google-sivun") oikeassa ylälaidassa olevien kolmen päällekkäisen pisteen alla on lista asioista, ja yksi kohta listassa on "lataukset". Sieltä tulee näkyviin myös eilen lataamani koronatodistus. Se aukeaa selaimella. Ongelma on siis ratkaistu. Jää jäljelle kysymys, miksi pitäisi asentaa kännykkään PDF-lukija, kun kerran selainkin pystyy PDF:n näyttämään.

Jostakin syystä en ole huomannut ennen tuota "lataukset" kohtaa.

Kävin eilen lataamassa koronatodistuksen tietokoneella ja kopioin sen USB-johdolla kännykässä olevalle kortille. Ja siitä sitä ei pysty lukemaan ja näkemään kuin jollakin ohjelmalla. Tein PDF:stä JPG-kopion ja aioin siirtää sen kännykkään, koska se ainakin näkyisi. Mutta ehkä sitä ei nyt tarvitakaan. PDF-tiedosto on parempi, koska se skaalautuu siistimmin. JPG:ssä alkavat pikselit näkyä, jos sitä kovasti suurentaa. Esimerkiksi PrintScreen on aika pieni kuva.

"Lataukset" paljasti kaiken maailman roskaa, jota on tallentunut kännykkään. Täytyy poistella turhat.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 01, 2021, 12:07:19

Olen katsonut kännykällä peltikaton asennusohjetta seuraavalta sivulta:

https://www.ruukki.com/docs/default-source/roofing-documents/finland/asennusohjeet/fi_ruukki_poimulevyjen_asennusohje_katoille.pdf?sfvrsn=2637259337905130000

Kyseessä on PDF-sivu. Se aukeaa nopeasti ja vaivattomasti kännykällä.

Kun sivua katsoo uudelleen, tulee näkyviin kysymys "Haluatko ladata tiedoston fi_ruukki_poimilevyjen_asennusohje_katoille.pdf uudelleen?"

Jos valitsee "peruuta", toiminto peruuntuu, ja PDF:ää ei voi katsella. Toinen vaihtoehto on valita "lataa", jolloin sivu tulee näkyviin.

Miksi kännykkä kysyy, haluatko ladata uudelleen? Ovatko entiset ladatut PDF:t jossakin kännykän kätköissä. 
Kun minun Samsumg Galaxy puhelimen Chrome-selaimella napauttaa linkkiäsi, niin puhelin pyytää valitsemaan sovelluksen pdf-tiedoston käsittelyyn samoin kuin aiemman viestini liitekuvassa. Sinun puhelimesi selaimessa on siis asetettuna toiminto joka lataa tiedoston puhelimeen ja saat kysymyksen uudesta latauksesta kun tiedosto on jo ladattu. Minulla ei kirjoita edellisen latauksen päälle vaan lisää tiedostonimeen latausnumeron. Latauskansio on siis sinulla Ladatut kun se minulla on Download. Arvaan, että puhelin on muu kuin Samsung.

Puhelimessasi on varmaan tiedostohallintasovellus. Minulla se on Samsungin Omat tiedostot. Sillä napauta ladattua pdf-tiedostoa Ladatut-kansiossa, tai minne sen sijoitatkaan, sen avaamiseksi, ja ehkä jo saitkin pdf-tiedoston avattua puhelimessa. Viimeksi avatuista sovelluksista voit katsoa millä sovelluksella avattiin, jos et tiedä. Koronapassin näyttämiseksi, sinun on löydettävä ja avattava koronatodistustiedosto ja zoomattava QR-koodiin.

-:)lauri

Tänään soi puhelin. Olin aikeissa vastata, mutta kun näytölle ilmaantui puhelimen soidessa teksti, että numero on ilmoitettu spämminumeroksi en vastannut. Tämä alkaa olla jo sitä mitä olen toivonut. Pitää selvittää asetuksista, saisiko noista spämminumeroista tulevat soitot ja postit äänimerkittömiksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Jaska - joulukuu 01, 2021, 14:41:47
Arvaan, että puhelin on muu kuin Samsung.

Kyllä se on Sam Il-sung, tällainen vanhempi malli...

https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S7

Lainaa
Puhelimessasi on varmaan tiedostohallintasovellus. Minulla se on Samsungin Omat tiedostot. Sillä napauta ladattua pdf-tiedostoa Ladatut-kansiossa, tai minne sen sijoitatkaan, sen avaamiseksi, ja ehkä jo saitkin pdf-tiedoston avattua puhelimessa. Viimeksi avatuista sovelluksista voit katsoa millä sovelluksella avattiin, jos et tiedä. Koronapassin näyttämiseksi, sinun on löydettävä ja avattava koronatodistustiedosto ja zoomattava QR-koodiin.

Olen kokenut kännykät jotenkin vastenmieliseksi laitteiksi. Ne ovat kuin pieniä hankalasti käytettäviä tietokoneita. Kännykät eivät erityisemmin kiinnosta, joten ole vaivautunut opettelemaan niiden hienouksia. Eniten käyttämäni sovellutus taitaa olla kamera.

Olen kyllä avannut "Samsung" osion ja käyttänyt mm. ääninauhuria. Tässä yhteydessä minun olisi pitänyt huomata myös "omat tiedostot" tiedostonhallinta, ja varmaan sen olen huomannutkin, mutta sen olemassaolo on päässyt unohtumaan. Niinpä olenkin miettinyt, miten kännykässä olevia tiedostoja pääsee katsomaan ja käsittelemään. "Galleria" näyttää vain valokuvat ja niiden sijaintipaikat. Ei se "tallenteet" kansiota näytä, joten kyseisen kansion olemassaolo jää helposti unohduksiin tai kokonaan tietämättä.



Kun tietokoneella menee USB-johdon kautta katsomaan kännykän sisältöä, löytää kansion "Download", mikä johtunee siitä, että tietokoneen kieli on englanti ja kännykän kieli on suomi. Se on siis sama kuin "tallenteet", mutta eri nimi sekoittaa.

Kännykän omalla "omat tiedostot" -sovellutuksella (vai mikä se on) näkee myös ylimääräisen muistikortin sisällön. Latasin sinne tietokoneesta yhden kappaleen koronatodistusta. Kun sitä koskettaa (mitä nimeä käytetään sormella "klikkaamisesta"), tiedosto avautuu näkyviin. Jollakin ohjelmalla... selaimella, kenties?

Tältä se näyttää. Vaihdoin alkuperäisen tilalle mallistodistuksen.



Oikeasta yläreunasta avautuvat vaihtoehdot ovat: lähetä tiedosto, avaa sovellutuksessa, lataa, tulosta, anna palautetta Googlelle.

Koronatodistuskysymys lienee nyt ratkaistu, mutta pysyttelen vielä kännyköissä. 

Sain taas uuden havaintoesimerkin siitä, että kännykkään - ainakaan tuohon minun kännykkääni - ei kannata asentaa 64 gigan muistikorttia. En olisi asentanutkaan, mutta kun ei ollut muutakaan juuri silloin käsillä, kun kortin vaihdoin.

Oli työn ja tuskan takana saada kortilla olevat valokuvat kännykästä tietokoneeseen, vaikka kortin kapasiteetista ei ollut käytetty kuin 10-20 prosenttia. Kokeilin Linuxilla ja kokeilin Windowsilla. Aina sama juttu. Tietokoneen tiedostonhallintaohjelma meni jumiin. Ei auttanut kuin poistaa kortti ja lukea se kortinlukulaitteella. Samalla vaihdoin kännykkään 32 GB:n kortin. Se toimii paremmin. Ei 64 GB:n kortista ole muutenkaan hyötyä, jos siitä ei pysty käyttämään kuin pienen osan.

Uusissa kännyköissä ei taida enää edes olla irrotettavaa muistikorttia.

Kännykän sisäisen muistin sorkkiminen tietokoneen kautta on sekin vaivalloista. Poistin kännykästä turhia kuvia, jotka on moneen kertaa kopioitu muualle. Sieltä pystyi poistamaan kerrallaan yhden erän tai hyvällä tuurilla korkeintaan kaksi. Erän koolla ei ollut suurta väliä. Siinä voi olla sata kuvaa tai kaksisataa kuvaa. Poisto tapahtui nopeasti ja sujuvasti. Mutta tässä vaiheessa piti irrottaa USB-johto ja aloittaa kaikki alusta. Jos yritti poistaa kolmatta kuvaerää, systeemi meni jumiin. Poisto alkoi, mutta keskeytyi melkein saman tien. Sen jälkeen olisi saanut katsoa "tiimalasia" vaikka lopun vuorokautta. Oli pakkosuljettava tiedostonhallintaohjelma. No, onnistuihan se poistaminen noinkin, kun välillä irrotti ja välillä kytki johdon. Kuitenkin vähän outoa.

Jaska


Omat tiedostot -sovelluksella (https://www.samsung.com/fi/support/mobile-devices/tiedostojen-hallinta-galaxy-puhelimessa/) voit myös nimetä koronatodistus-tiedoston nimeksi vaikka koronapassi2021.pdf ja siirtää sen kansioon Documents tai mitä hyvänä pidät.

Sillä olen siirrellyt myös tiedostoja sisäisestä muistista SD-muistikortille.