Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-:)lauri

#555
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - maaliskuu 30, 2022, 10:25:10
Mun ikivanha tabletti tuli nyt tiensä päähän. Lataaminen epäonnistuu. Kertaalleen tuohon on lataus jo korjattu, mutta kun joka tapauksessa haluan isomman näytön, tilasin nyt sitten kokonaan uuden: Samsung Galaxy Tab S8 ultra 14.6".

Päivitin samalla puhelimen liittymän 300 megan 5G -liittymään ja ostin lisäksi myös tuohon uuteen tablettiin oman 300 megan 5G -liittymän. 100M 4G liittymä olisi ollut vajaa 27/kk euroa kun tuo 300M 5G liittymä ekan vuoden vajaa 30 euroa/kk. Kun mulla oli jo 300M liittymä tietokoneelleni, on mulla nyt sitten 3 kappaletta 300 megan 5G -liittymää. Ajattelin kuitenkin, että nyt ei olla köyhiä eikä kipeitä. Se on oikein hyvä ja kannattava elämänohje. Todennäköisesti tuo tabletin liittymä on turha sijoitus, sillä siihen varmaan voisi jakaa nettiyhteys puhelimen liittymän kautta tai siis puhelimesta?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Tilasin samsungin usb-c kuulokeadapterin. Samsungissani (tabletti) on usb-c 3.2 asema ja adapterin tiedoissa lukee, että siinä olisi usb-c 3.0 liitin. Toimiiko toi 3.0 liitin 3.2 asemassa?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Jaska

#557
Ymmärtääkseni mutta tietämättä täysin. USB-C on liitin joka menee paikkaansa kummin päin vain. USB 3.2 sallii tiedon siirron max. 20 Gbps nopeudella (harvinainen) ja USB 3.0 sallii max 10 Gbps nopeudella. En ole kohdannut epäsopivuutta laittaessa USB 2:ta USB 3 paikkaan, tiedonsiirto voi nopeudeltaan olla hitaimman mahdollisuuden rajoittamaa

-:)lauri

Tuollaisessa käsityksessä itsekin olen mutta mistäpä näitä tietää. No, kokeilemallahan se sitten joskus selviää.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Pelitti ihan hyvin. Eli ainakin ääni tulee ihan hyvin läpi vaikka korvakuulokepiuhan adapterissa on usb-c 3.0 liitin ja laitteessa asema usb-c 3.2.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Jaska


Kpkemuksia puhelimen musiikkisoitinsovelluksista?

Päivänä muutamana äkkäsin Android-puhelimeni soveluksissa musiikkisovelluksen My Music Player. Mikä kumma, en usko itse ladanneeni? Koitin soittaa puhelimessa olevaa mp3-tiedostoa: ääni kaiuttimesta oli ihan köyhä, mainoksia ruudulla. Etsin tietoa hakukoneella, tuli listoja tyyliin "15 best free music players 2022". Sellaisessa mainittiin, että Android puhelimien oletusmusiikkisoitin Google Play Music on eittämättä yksi parhaita: tehokas musiikin hallinta puhelimesi musikkitiedostoille, iTunes kappaleet, podcastit, soittolistat, Googlen pilveen siirtämäsi musiikin helppo saanti, radioasemien kuuntelu, yhteensopiva useitten musiikkiformaattien kanssa, miljoonia kappaleita saatavissa soitettavaksi myös offline. Kuulosti lupaavalle ja tuon muistin puhelimessa olevan. My Music Player ei ollut listassa.

No Googlen soitinta käynnistämään. Se ilmoitti, ettei se ole enää käytössä, ehdotti kokeilemaan YouTube Music sovellusta.

Itse en ole kovin innokas musiikin kuuntelija puhelimesta, mutta joskus kulkiessa maistuu. Deezer sovelluksen olen puhelimeen ladannut.

Nytpä heitänkin kysymyksen kokeneemmille, millaisia kokemuksia teillä on puhelimen musiikkisovelluksista, millaisiin ominaisuuksiin kiinnittää huomiota kokeiltavia valitessa.


Jaska

#561
YouTube Music musiikkisovellus

Ilmaisversio tyrkyttää 9,99 €/kk maksavaa "Premium"  versiota jossa:
- Ei mainosta kappaleiden välissä + maksullisen poiskuittauksen kaipaavaa tyrkytystä
- Soittaa musiikkia myös taustalla, so. muuta sovellusta käytettäessä tai näyttö sammutettuna, mitä ilmaisversio ei tee
- voi ladata kappaleita  offline-kuunteluun

Ensivaikutelma sovelluksen käytöstä on miellyttävä. Runsas kappalevalikoima

Hippi

Minulla on Deezer enkä muuta kaipaa. Mainoksen mukaan siellä on noin 90 miljoonaa kappaletta. Pitäisi vaan joskus oikein syventyä niin, että laajentaisin omaa kuuntelualuettani. Nyt olen klikannut ehkä noin pari sataa suosikkiartistia ja palvelu noista tekee minulle tarjolle valmiita soittolistoja. Omia soittolistoja en ole tehnyt, sillä toisen tekemä (olkoon vaikka kone) on parempi, sillä sinne tulee myös yllätyksiä joukkoon.

Hyvin tuntuu oppivan tuo kone. Alussa yritti tyrkyttää näitä uusia suomalaisia narisijoita tai suomiräppiä, mutta nopeasti se ymmärsi, että akka hermostuu ja pistää aina Elvistä soimaan, jos tarjotaan huonoa :D

Tuo on siis maksullinen versio, joten ei tarvitse kärsiä mainoksista. Käytän sitä niin paljon, että on ihan hintansa väärti. Nolottaa vaan, että laiskuuttani käytän sitä tehottomasti ja tyydyn soittamaan aika tuttua ja turvallista pääasiassa länsimaista musiikkia. Tosin, on kyllä tehty yksittäisiä musiikkitrippejä johonkin Polynesiaan asti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

WhatsApp katoavat viestit (disappearing messages)?

Netissä on kirjoitettuna pari vuotta sitten, että Meta vaihtaa myös WhatsAppissa - kuten muissakin viestisovelluksissaan - oletusarvoksi, että viestit katoavat (7 päivän kuluttua?). Ennen muutosta aloitettuihin ketjuihin muutosta ei itsestään tule.

Kun avaat WhatsAppissa viestiketjun ja napautat kontaktin nimeä yläreunassa, pääset keskustelun asetuksiin. Siellä on liki viimeisenä kohtana tosiaan Katoavat viestit ja siinä vaihtoehtoina 24 tuntia / 7 päivää / 90 päivää / Pois päältä

Tänään avaamaani uuteen keskusteluun ei tullut katoamisaikaa päälle. Onko teillä havaintoa, onko jossain puhelimessa Whatsapin katoavien viestien oletusasetus tai miten tämä toimii.

Viestien ja niiden liitteiden hävittäminen itseltä ja kumppanilta säästää puhelimen muistia, mutta sellaisesta pitäisi kyllä sopia kumppanin kanssa. Ennen viestin poistoa voivat osapuolet tietenkin vaikka ruudunkaappauksilla laittaa viestin talteen.


ROOSTER

Minä kaipaisin työpöydälleni (sille puiselle nelijalkaiselle) semmoista möykkyä jossa olisi usb-pistokkeita tehokkaaseen lataukseen ainakin kolmelle eri laitteelleni samanaikaisesti sekä lisäksi vielä induktiolevy joka pitäisi muumimukillisen kaffetta lämpimänä. Sen pitäisi olla myös niin painava, ettei satunnainen tönäisy kaataisi mukia, levyssä pitäisi olla myös reunat estämässä satunnaista sivuttaissiirtymää. Voisihan siinä olla myös kynäteline ja pöytälamppu suurennuslasilla ynnä mikroskoopilla. Eikä viivakoodinlukijakaan pahasta olisi.

Miksei tuollaista monitoimilaitetta ole myynnissä? Voisiko joku kertoa valmistajille, että tässä olisi aivan uudenlainen markkinarako.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Jaska


Kaverille alkoi eilen jatkuvasti tuppautua puhelimen ilmoituksiin Chromen nimissä oudon nettiosoitteen kuvallisia ilmoituksia että WhatsApp on päivitettävä esim. kahden sekunnin kuluessa, etteivät tiedot katoa. Painike tarjottuna tietty ongelman "ratkaisuun". Muunkinlaisista mainoksista ja muista huijauksista puhelimeen tulevissa ilmoituksissa on taidettu tässä ketjussakin kertoa. Puhutaan Chrome Notification Viruksista. Nämä eivät varsinaisesti ole viruksia vaan Chrome selaimen asetuksiin kirjattu lupa sivuston tunkea ilmoituksia puhelimeen selaimen kautta ilman että sivulla edes käydään. Ja  tämän hyödyksikin mahdollisesti käytettävän piirteen (muistutuksina, muutosilmoituksina)väärinkäytöstä on kyse.

Esimerkiksi sivustolla käytäessä sivu voi pyytää lupaa lähettää ilmoituksia. Kaipa vilpillisempiäkin tapoja on.


Engelskaa lukeville tässä on hyvän tuntuinen ohje ongelmatilanteen korjaamiseksi Chromen asetuksia muuttamalla.
https://www.digitalcitizen.life/stop-spam-notifications-android/

Hippi

Huh, olipa järkytys! Luulin puhelimeni kuolleen päiväunien aikana. Joskus puolenpäivän aikaan tuli tekstari ja sen jälkeen en sitä käyttänyt ennen kuin tuossa tunti sitten otin sen alkaakseni pelata. Ei tullut valoa laitteeseen. Siitä olin varma, että akku ei ollut tyhjänä, sillä aamulla sen olin ladannut. Kokeilin kuitenkin laturia, mutta kapine ei siihen reagoinut mitenkään.

Yritin buutata sen painamalla virtapainiketta pitkään, mutta siitä ei ollut iloa. Poikkeuksellisesti en lähtenyt etsimään käyttöohjetta, vaan saman merkkisen puhelimen kokeneempaa käyttäjää huhuillen Meseen. Kerroin hänelle ongelmastani ja hän muisti, että buuttaus olisi ollut virtapainike + ääni ylös samaan aikaan ja 10-15 sekuntia. Tein tuon, eikä mitään tapahtunut. Olin jo valmis heittämään kapineen parvekkeelta. Neuvonantajani oli kaivanut ohjeen netistä ja sieltä löytyi, että buutti olikin virtapainike + ääni alas samaan aikaan 10-15 sekuntia. Tuo herätti kapineen koomasta.

Henkisesti ehdin jo valmistautua huomenna puhelinkauppaan ja lievää voimakkaampi ketutus oli päällä, sillä huomiselle olisi parempaakin tekemistä. Nyt buuttausohje jäi varmasti mieleen, sillä sen verran tunnekuohua tilanteessa oli, jotta se liimaa ohjeen taatusti muistiin.

Miten joku keksiikin noin idioottimaisen yhdistelmän, jota ei taatusti kukaan vahingossa voi keksi, vaikka miten yrittäisi.

Täydeksi arvoitukseksi nyt jäi, mitä puhelimelle tapahtui sen pötköttäessä pöydällä. En pidä tapana heitellä tai muutenkaan kaltoinkohdella tavaroitani, joten ihan omia aikojaan se on kuukahtanut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Hippi - kesäkuu 08, 2022, 21:02:21
Miten joku keksiikin noin idioottimaisen yhdistelmän, jota ei taatusti kukaan vahingossa voi keksi, vaikka miten yrittäisi.

Ehkäpä ajatus on jottei sitä vahingossa saa aikaan kun puhelin on taskussa taikka sitä käsissänsä räplää. Välillä kyllä meinaa usko loppua namiskoita yhtaikaa painellessa. Joissain vehkeissä pitää saattaa yhtaikaa Volume Up, Home ja Power pohjaan jos on pakko päästä recovery modeen. Siinä ei oikein tiedä onko temppu voima- vai taitolaji vai kiroiluko lopulta auttaa.

Jaska

#568
Juu huollon ohjekirjassa erityisiä näppäintemppuja on epäilemättä aika liuta. Edellistä Samsung Galaxyä takuuhuoltoon (toistakymmentä paljon käytettyä appia kaatui aina kohta käynnistyksen jälkeen) viedessä näin kun puhelimeni ruutu tuli täyteen viivakoodeja puhelimen tilasta ja huoltohenkilö luki ne viivakoodin lukijalla A4 arkille, joka liitettiin puhelimen mukaan huoltoteknikolle. Huoltoteknikko sitten ilmeisesti suoritti puhelimen palautuksen tehdasasetuksiin vastaavilla sorminäppäryystempuilla ja ajoi jonkin vakiotestisarjan. Minulla oli puhelimen tietojen varmistus (Samsungin pilvitilassa ja puhelimen lisämuistikortilla), josta puhelimen sain kutakuinkin ongelmia edeltävään tilaan.WhatsApp keskusteluni katosivat, kun en niiden varmistusta ollut järjestänyt.

Hippi

Tämän päivän kokemus vain vahvisti ajatukseni siitä, että mitään tärkeää en puhelimessani pidä.

Tämähän on ensimmäinen älyllä varustettu ja vasta noin parisen vuottako tämä minulla nyt on ollut käytössä. Jo alkuunsa ajattelin pitää tämän vähä-älyisenä enkä anna sille elämääni vahdittavaksi. Appeja olen ladannut niukahkosti vain Areena, HSL, Mese, Deezer ja pari peliä. Tuon syvemmälle suhteemme ei ole kehittynyt ja tuskin tulee kehittymäänkään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️