Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Onkohan Android-puhelimessa sellaista ominaisuutta, että saisi estettyä kaikki muut tulevat puhelut paitsi ihan vaan muutamasta valitusta numerosta?

Hylätyt saisivat toki jäädä johonkin listaan, mahdollista tarkastelua varten.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Jaska

#766
Ainakin Samsungilla Älä häiritse on tuollainen.

Yhteyshenkilöissä valitse henkilö, napauta alarivillä tähteä (=Suosikit). Yhteystieto tulee Yhteyshenkilöiden aakkoslistan alkuun  suosikkeihin.

Älä häiritse -tilan poikkeuksissa salli suosikkien puhelut(Asetukset - Ilmoitukset - Älä häiritse - Poikkeukset Puhelut Viestit ja keskustelut - Puhelut = Vain suosikkiyhteysti..)


Tämä on vähän eri muodossa muissakkin uudemmissa Androideissa (>= 9), mutta puhelinkohtaisia eroja voi olla. Asetukset - Ääni - Älä häiritse - Mikä voi keskeyttää Ihmiset - Puhelut
Siellä on valittavissa


  •     Kuka tahansa, kontaktit tai tähdellä merkityt kontaktit.

  •     Ei mitään.

  •     Useamman kerran soittavat. Salli puhelut, jotka tulevat samalta henkilöltä kahdesti 15 minuutin sisällä, laittamalla päälle Salli useasti soittavat.

Mielivaltaista tehtyä ryhmää ei voi käyttää.
Muistaakseni minulla on ollut jotain vikaa tämän toiminnassa.

Älä häiritse estää vain soittoäänen ja värinän. Vastaamnattomat puhelut näkyvät vastaamattomina viimneisten puheluiden listassa.

Älä häiritse eroaa siis äänitilasta Mykistys siinä, että Älä häiritse -tilaan voi leipoa poikkeuksia ja sille voi asettaa aikatauluja kuten ma-pe edeltäviksi öiksi tai viikottaisten vakiomenojen ajaksi.

Myös Kello -sovellukseen nkyy ilmaantuneen Nukkuma-aika, mutta en ole sihen paneutunut enkä ottanut käyttöön.

ROOSTER

Kiitos Jaska.

Otan käyttöön, tarvittaessa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Jaska


Kirjoitin, että minulla on ollut vikaa Älä häiritse tilan kanssa. Tarkennan.

Älä häiritse -tila on mennyt useita kertoja tarkoittamatta päälle. Etten esimerkiki pika-asetuksista sitä huomaamatta napauttaisi, olen asettanut että aina päälle asetettaessa putkahdusikkunassa kysytään kuinka pitkäksi aikaa:

  • Kunnes lopetetaan
  • 1, 2, 3 ... tunniksi
  • Seuraavaan hälytykseen saakka.
    Lopetusajaksi tulee kello-sovelluksen seuraava päällä oleva hälytys.
    Tekemällä Kelloon hälytyksen ennen Alä häiritse -tilan päälle laittoa, saa mykistykselle halutun lopetusajan

Itsekseen päälle menoa on tapahtunut satunnaisesti nuutaman kerran  enkä ole huomannut systematiikkaa. Olen käynnistänyt puhelimen uudelleen kuten aina puhelimen käyttäyduttyä oudosti.

Muistelen, että kerran olisi käynyt, että en vastannut puhelimen vieressä  tähtihenkilön soittoon Älähäiritse -tilassa vaikka  tähtihenkilöt oli asetetttu mykistämisen poikkeuksiksi. Myös itsekseen Älä häiritse -tilaan menot ovat tapahtuneet tähtihenkilöiden ollessa poikkeuksina. Nyt on vain 15 minuutussa uudelleen soittaminen puheluiden poikkeuksena. Tähdellisimpiäni olen pyytänyt soittamaan kohta toisenkin kerran ellen vastaa.

Voin tietenkin halutessani vastata saapuvaan puheluun kun huomaan sen puhelimen näytöltä, vaikka soittoääni ei soi eikä puhelin värise Älä heäiritse tai Mykistys-tilassa.

Jaska

#769
Ensi yönä kello 4 siirrytään talvikaikaan eli käännetään kellonviiasareeita tunti taakse- eli kesään päin. Eletään viimeinen tunti uudelleen.

Talouden kellojen siirtämiseksi katson kutakuinkin tarkan ajan puelimeni Kello-sovelluksen Maailmankello välilehdeltä, jossa on sekunnitkin. Siellä aika tuskin poikkeaa viittä sekuntia todellisesta. Ja paljonko poikkeaa, voi halutessaan . ennakkoon tarkistaa television tai radion aikamerkistä. Esimerkiksi nettiosoitteesta time.is saa myös aika oikean ajan.

Hayabusa

^
Aikamerkin tarkistamiseen kannattaa valita radio, joka nappaa lähetyksen suoraan antennilla. Kaapelivirityksissä on pieni viive.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 18, 2020, 19:36:57
Joo, tänään oli sitten varmaan viimeinen todellinen ulkoliikuntapäivä sään puolesta, joten lähdin polkemaan Tammistoon kaupoille käyttämään lahjakorttini pois, ettei jää käyttämättä. .......... Puhelimen osto sujuikin oikein liukkaasti.

Nyt elelen jännän äärellä ehtiikö puhelimeni täyttää kolme vuotta, ennen kuin menee rikki kokkonaan. Kaikin puolin erinomaisesti on puhelin palvellut ilman mitään ongelmia, kunnes nyt virtanappi oikuttelee. Tai ei kai oikuttele, vaan sitä painaessani kuului vieno rapsahdus ja se ei enää noussut kolostaan normaalille tasolle. Siitä saa edelleen kytkettyä näytön päälle ja pois kuten ennenkin, mutta sormessa tuntuu ne nappia kehystävät reunat.

Veikkaan, että tuossa ei kauaa mene, kun nappi on lopullisesti jumissa siellä pohja-asennossa. Pitänee alkaa katsoa jo uutta ja mielellään samanlaista, jotta olen valmiina, kun kapineen loppu on käsillä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

#772
Ensimmäisessä SAasumg Galaxyssäni, J3 (2017) "koululaispuhelimessa" kävi 16 Gigan talletustila pieneksi ennen kolmea vuotta. Kerran olin ohjelmien kaatuilun vuoksi  käyttänyt puhelimen takuuhuollossa, jossa puhelin oli palautettu tehdasasetuksiin ja ajettu sille testit. Kutakuinkin olin osannut laittaa tiedot ennen huoltoa talteen. WhatsApp-keskustelut vain menetin. Nekin olisi ollut varmistettavissa Googlen pilveen. Nyt kapula o on latausliittymällä lähinnä kokeiluinin vähän tarvittuna apupuhelimena. Käyttöjärjestelmä on Android 9 eikä laitteen tekniikka salli päivitystä uudempiin käyttöjärjestemäversioihin.

Sen jälkeen on puhelimenani neljättä vuotta ollut Samsung Galaxy A20e. Tiedot vanhasta puhelimesta uuteen kopioin Samsung SmartSwitch ohjelmalla langattomasti, bluetoothilla kai. Oli minulla toki vanhan puhelimen tiedot pilveenkin varmistettuna.


Virtanapin korjaus on puhelinhuoltofirman tehtävälistalla (esim Jumbossa), mutta varsingin hintahaitarin alapään puhlimelle on passeli paikka pohtia, millaisen puhelimen nyt haluaisi.

Omassa puhelimessani on näön huononnuttua vaikeuksia saada selvää näytöstä, kaikkein pahiten ulkona valoisassa näyttö näyttää pimeälle eikä sen kirkkautta näe lisätä.

Hippi

^
Tämä nykyinen on A20S, joka maksoi silloin kolme vuotta sitten 149 euroa.

Kuten olen monesti sanonut, niin puhelimen käyttö on niin pientä, että tuo on riittänyt varsin hyvin ja katselin jo valmiiksi uuden, joka mielestäni osuu aika lähelle tuota entistä. Tuplaten on muistia, vaikka en sillä mitään tee ja akun kestoa kehuttiin paremmaksi.

Minulla ei ole juuri mitään varsinaista siirrettävää, kun yhteystiedot näytti olevan SIM-kortille tallennettuna. Toivoa tietysti sopii, että sitä ei tarvitse vaihtaa. Mutta jos siirtyvät langattomasti, niin hyvä juttu. Mahtaako kuvat siirtyä langattomasti? Jos ei, niin sitten muutaman kuvan siirrän Mesen kautta läppärille ja muut saa mennä bittiavaruuteen. Siellä on tilaa. En todellakaan osaa napsia kuvia kuin ihan harvakseltaan ja enimmäkseen on sellaisia napattuja, jotka lähetän tytöille tiedoksi (esim. Kaupassa joku hyvä tarjous tai uusi tuote tmv). Nuo on sellaisia hetken kuvia, jotka yleensä oista, kun eivät ole enää ajankohtaisia.

Ei tule luultavasti olemaan elämää suurempi seikkailu tuo.

Tietenkin sitä korjauttamistakin voisi harkita.  Kyllä se kävi itsellänikin mielessä. Voisihan sitä käydä kysymässä korjauksen hintaa ja jos ei ole kohtuuton, niin korjauttaa tuo varapuhelimeksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

#774
SmartSwitchin langaton siirto puhelimesta puhelimeen kaipasi kai liittymät (sim-kortit) kuumpaankin puhelimeen, mutta oli mahdollista siirtää ensin vaikka johdolla vanhasta Windows-tietokoneeseen ja sieltä sitten uuteen puhelimeen. Kuvat ja muut datatiedoostot siirtyivät puhelimen talletustilasta uuden puhelimen talletuystilaan. Itselläni pääosa kuvista oli kyllä SD-muistikortilla enkä muista ongelmia lisämuistikortin kanssa. Oli kai niin että puhelimeen itse sovelluskaupoista asennetuista ohjelmista siirtyi tieto uuteen ja ne asennettiin uudelleen sovelluskaupoista uuteen - kai menettävät siinä vanhat asetukset. Mutta mielestäni selvisin helpolla. Operaattorien nettisivuilla taitaa oll neuvoja vanhasta uuteen puhelimeen siirtymisestä.

Aikaisemmin Samsungilla oli tarjolla myös puhelimen kuvien varmistus Samsungin pilveen, mutta siitä luopuivat maksullisen Microsoftin OneDrive-varmistuksen hyväksi.
Samsung-tiliin Samsungin pilveen minulla on käytössä niiden puhelimen tietojen varmistus jotka jäivät kun kuvien varmistus sieltä poistettiin. Puhelimen katoamisen tai rikkoutumisen varalle Samsung-puhelimeen palauttamiseksi. Eli silläkin voi hoitaa puhelimen vaihdon toimia (ei kuvia).

Minulla on sama Gmail-osoite tunnuksena puhelimen Google-tiliin ja Samsung-tiliin, jälkimmäisesä tietenkin eri salasana. Niillä saadaan puheimeen palveluja käyttöön, kuten puhelimen tietojen varmistus Samsungin pilveen ja kadonneen puhelimen paikannus tietokoneen selaimella.

Googletilin  pilvitilaan (ilmaiseessa 15 Gt Drive tilassa on myös mm. gmail-postit) kuvien automaattisen varmistuksen voi itse halutessaan laittaa päälle. Google käyttää kuvamassaa myös omassa kehitystyössään.

Hippi

Nyt on seikkailtu taas kerran internetin ihmeellisessä maailmassa, tiedon valtateillä ja tekniikan pimeämmässä päädyssä.

Ostin siis uuden puhelimen, joka paljon muistuttu tätä edellistä, joten helppo juttu ottaa se käyttöön.  Edeltä tarkistin, että puhelinluettelo on SIM-kortilla, joten se tulee automaattisesti ja hygieenisesti siirtymään. Sitä ei tarvitse edes pohtia. Mutta miten saan kuvat säilymään? Niitä näytti olevan vajaa sata tämän kolmen vuoden aikana jäänyt talteen. Niistäkin suurin osa kissoista, kesäkukista ja chileistä. Jokunen näytönkuvakin oli jäänyt siivoamatta pois.

Keksin yrittää Googlen pilveen niitä työntää "varmistamalla tiedot" ja sinne ne näyttivät menevänkin. Ainakin kopioinnin etenemistä kuvaava sininen palkki piteni hissukseen. Hyvä juttu ja varmistin vielä läppärin kautta, että onhan ne nyt siellä turvassa. Eipä olleet. En ymmärrä mikä saamarin risukasa se Googletili on. Kamalasti on nuolia sinne ja tänne ja piti vakuuttaa, että minähän se siellä olen penkomassa paikkoja.

Sitten uusi puhelimeni ryhtyi omatoimiseksi ja ehdotti SmartSwitchiä vanhalle puhelimelle, joka lojui sohvalla vieressä. Minä siinä silmät ymmyrkäisenä ihmettelin, kun välillä piti toista näpelöidä ja välillä toista. Siirto olisi toiminut langattomasti, kun molemmat olivat saman wi-fin päällä tai sen olisi voinut tehdä piuhaa pitkin, jos olisi ollut sopiva piuha käsillä, mutta kun ei ollut. Yritin sitä langatonta, eli ensin piti asentaa tuo SS myös vanhaan puhelimeen. Sain sen tehtyä, ja sitten uusi yritti jatkaa, mutta ei saanut yhteyttä. Jostain osui silmiini, että asentamani SS ei ollutkaan sen laitteen kanssa yhteensopiva, joten pitäkööt tunkkinsa.

Sen jälkeen keksin, että oli kerran onnistuneesti käyttänyt MS:n pilveä ihan kokeilumielessä. No, minähän roudasin kuvani sinne ja sieltä minä ne jopa löysin läppärin kautta etsiessäni. Jätin myöhemmin ratkaistavaksi, miten ne saan sieltä a) koko setin läppärille talteen ja b) muutaman tärkeän kuvan puhelimeen, jotta niitä voin esitellä kiinnostuneille. Tuota selvittelen sitten vähän virkeämpänä, mutta luulenpa jo tietäväni miten :)

Sen jälkeen olikin vuorossa jo SIM-kortin siirto uuteen laitteeseen ja tyytyväisenä saatoin todeta, että yhteystiedot sieltä tuli sievästi mukana, niin kuin pitikin. Loppu olikin rutiinia, eli pelien ja muutaman muun sovelluksen lataaminen ja asentaminen sekä erilaisten äänien virittelyä. Piti kaikkiin mahdollisiin sovelluksiin vielä kirjautua sisälle, jotta ei kiireessä sitten tarvitse alkaa muistella salasanoja yms.

Vähän tuossa nyt tulee opettelua, kun tämän puhelimen äänen voimakkuus ja virtapainike on samalla sivulla, niin varmaan menee hyvä hetki ennen kuin käsi tottuu oikeaa nappia painamaan. Sormenjäljen tekeminen tässä oli niin outo, että sitä en ottanut ollenkaan käyttöön ainakaan vielä, kun en tajunnut, miten se kokoaa kapeasta soirosta sen sormenjäljen. Edellisessä oli sormenpäälle sopiva paikka, josta sen saattoi antaa. Tosin, ei kyllä ole kiva tuo, että joka kerta näytön avatessaan pitää naputella PIN-koodi. Aika turhauttavalta se tuntuu etenkin, kun minulla ei puhelimella ole mitään raha-asioihin tai muutenkaan tärkeisiin yksityisasioihin liittyvää tietoa.

Kyllä tuossa hyvän hetken sai tuhraantumaan päivästä, mutta nyt olikin aikaa ja rauhaa tehdä, kun kaikki radiota ja telkut oli kiinni.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

^
Mitäpä ajatuksia herätti.

Ensinnä onnea uuden puhelimen haltialle. A14:sta lienee sekä 5G malli että 4G malli. Itse en vielä isompikapasiteettiseen ja -hintaiseen 5G:hen ole tuntenut vetoa.

A20S ja A14 ovat aika vastaavat ominaisuuksitaan A14:ssa ohiukan oienempi, mutta tarkempi näyttö. Isompikapasiteettinen akku, kakkos- ja kjolmoskameroissa pienempi ja pääkamnerassa suurempi resoluutio. Molemmissa kaksi naniSIM-paikkaa ja SD-kortin paikka.

SIM-kortilla olevalla puhelinluettelolla on muistaakseni vain pulinnumero ja nimi kentät. Muitten tietojen käyttö vienee puhelimen yteystuietoihin ja mutkikkaasti määräytyen ehkä puhelimessa määriteltyjen tilien yhteystietihin, joita olet määrännyt synkronoitavaksi tai et. Jos kaikki on tallella uudessa, niin hyvä.

Kuvia voinee kopioida puhelimesta pilveen monella taavalla. Kun itselläni ei ole puhelimen kuvat Googlen pilvessä Google Kuvat sovellusta käyttäen, niin kokemusphjaista mielipidettä ei ole. Goglen Drive ja Kuvat appit sunulla varmaan on puhelimissa ja sama Google-tili käytössä puhelimissa, Ajattelisin että kuvat ovat kyllä siirrossa käyttämäsi Google-tilin pilvessä joko osoitteessa https://photos.google.com/ tai https://drive.google.com/drive/my-drive tietokoneen selaimella katsoen. Tosin voi Googlen pilveen Driveen tehdä laitteen varmustuksenkin.

Tuo on kiva kuulla että puhelin toimisi wifi-yhteydellä ilman Sim-korttiakin ainakin joillain sovelluksilla. Nykyinen SmartSwitch-ohje antaa kolme yhteystapaa: USB-kaapeli, WiFi ja tietokone. Nyt minulla  SmartSwitch  ei suostunut enää päivittymään vuodelta 2017 olevaan vanhaan Android 9 puhelimeeni. Tietokoneen kautta sirtämistä varten tietokneeseen tarvitaan Windows-ohjelma. USB-piuhaan tarvitaan varmaan pieni USB-A - USB-C liitin.

SmartSwtch ohje näyttää olevan https://www.samsung.com/fi/support/mobile-devices/tietojen-siirtaminen-ja-varmuuskopiointi-smart-switch-toiminnolla-galaxy-puhelimessa/
"Helpoin tapa siirtää tietoja vanhasta laitteesta uuteen on Smart Switch -toiminto. Smart Switch -toiminnolla voit siirtää yhteystiedot, musiikin, valokuvat, kalenterin, tekstiviestit, laitteen asetukset ja paljon muuta uuteen Galaxy-laitteeseesi. "

Vain sata kuvaa kopioisin Windows-tietokoneessa tedodtohallinnalla  latausjohdolla yhdistetystä puhelimesta ensin tietokoneen levylle ja sen jälkeen latausjohdolla yhdistettyyn uuteen puhelimeen sanaan kansioon (ehkä DCIM/Camera ja DCIM/Screeshots  - DCIM niin kuin Digital Camera IMages). Siis jos kopiointi ei onnistu jollain helpommalla tavalla vaikka pilven kautta.

Arvatenkin sinulla on puhelimissa OneDrive sovellukset joilla käsittelet kuvia Microsoftin OneDrive pilvessä. Microsoft-tili on cvarmaan oltava puhelimessa käytössä.

Ruudunkaappauksessa on myös opettelua, kun se tehdään virtanappia ja äänenvähennystä yhtäaikaa painamalla. Puhelin yrittää mennä äänettömäksi. Tai sulkeutua.

Sormenjäljen tunnistus on minulla käytössä. Se säästää usein pin-koodib näpylöinniltä esim lukistusnäyttöä avatessa. Toisinaan sormenjälki ei toimi ja on se PIN kuitenkin naputettava. Sanastakin sormesta voi rekisteröidä useampia sormnenjälkiä.

Lycka till


Hippi

^
Olin ottanut tuon kuvan mukaan, joka jossain aiemmassa viestissä oli liitteenä ja se oli juuri 4G. Myyjä haki laitteen varastosta ja kun hän alkoi kirjata ostosta, niin havahtui kysymään vielä, jotta kumpi se piti olla 4G vai 5G. Sanoin hinnan, ja siitä hän huomasi hakeneensa väärän laitteen ja kävi sen vaihtamassa.

Kysyin, jotta oliko noiden hintaero miten iso, niin parikymppiä oli vastaus. Ei siis merkittävä, mutta minun minimaalisella käytölläni 4G tulee riittämään varmaan maailman tappiin tai kunnes 4G poistuu liian antiikkisena.

Pitää nyt vielä tuota kuvien siirtelyä ihmetellä tarkemmin. Varmaan on paikallaan tosiaan pilvessä pitää varmistus ja tuo MS:n pilvi vaikuttaa kyllä selkeämmältä paikalta. En ymmärrä miten ne Googletilin sivut on niin pahuksen sekavat vai enkä sitten osaa niitä vaan käyttää. Tuotakin varmaan pitää vielä katsoa ihan ajan kanssa.

Mutta kyllä tuli monta s-postia eilisen aikana, kun joka paikaista ilmoitettiin, että on uudella laitteella käyty kirjautumassa. Tavallaan on hyvä, että pidetään huolta ja varoitetaan rosvoista, mutta eilisen kaltaista rivakkaa puuhastelua harrastavalle saattaisi käydä vahinko ja epähuomiossa hosuu väärän vastauksen. Siitähän se riemu sitten alkaisi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

#778
5G-liittymässä on hintaa enemmän joka kuukausi. Ja datan nopeutta.

Olen samaa mieltä, että Googlella kaikki on sekavaa, käsittämätöntä ja muuttuu alvariinsa.

MS:n pilvestä minulle on jäänyt kuva, että kun Samsung lopetti kuvien varmistamisen ja suositteli Microsoftia niin MS:nensimmäinen vuosi olisi ollut ilmainen ja sitten takasamittari lähteä käyntiin. Googlella on gmail-osoitettakohti 15 GB ilmaista tilaa. Jostain löytyy kyllä neuvot siitäkin, miten Googlen pilven avulla siirretään tiedot vanhasta pouhelimesta uuteen ja tehdään järjestelmän varmistus puhelimen rikkoutumisen ja hukkumisen varalle.

Jaska

#779
Miten löydän Samsung Galaxy puhelimeni mallinumeron kun mallitinimi Galaxy A20e ei riitä.

Asetuksissa kohdassa Tietoja puhelimesta  löytyy mallinumero SM-A202F/DS ja sarjanumero ja IMEI-koodi (hyvä varastetusta puhelimesta ilmoitettassa) ja muutakin.

Tietoja on huonosti näkyvinä takakannessa alareunassa.

Jos laitteessa on irroitettava akku, IMEI, sarjanumero ja mallinumero ovat akun alla.

Mahdollisesti alkuperäisessä myyntipakkauksessa ja ostokuitissa

Saattavat olla operaattorisi nettisivulla.

Laitteen yksilöivän IMEI-koodin näkee myös Samsung Members sovelluksessa.

Ja näppäilemällä puhelinnumeron *#06#  Tämä toimii vain jos operaattori sitä tukee.