Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Olen saanut toistuvasti puhelimeeni spämmiä yhdeltä pikavippirahaa tarjoavalta yritykseltä. Puhelimessani on joku mystinen "musta lista"-toiminto, mutta sille en jostain syystä ole onnistunut tuota numeroa laittamaan. puhelin antaa ikäänkuin mahdollisuuden lisätä tuo numero mustalle listalle mutta mitään ei tapahdu vaikka valinnan valitsee. numero ei mene mustalle listalle ja spämiä tulee. Tänään sain jo toiseltakin pikavippifirmalta spämmiä. Onko olemassa jotain appsia, joka estäisi tekstiviestien saapumisen numeroista, jotka apsille antaisi? Minua ei siis haittaa vaikka viesti tulisi puhelimeeni, jos se vain lähetettäisiin bittiavaruuteen ennen kuin huomaisin mitään.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Jaska

#166
Blacklist ja Block sovelluksia on pilvin pimein, muttei ole omia kokemuksia niistä kun soittaja menee estetyksi Samsung Galaxyssa liiankin helposti vahingossa. Paitsi tulleen puhelun tai viestin yhteydessä ("Estä numero/yhteyshenkilö") Galaxyssä estettyjen numeroiden ylläpito löytyy Puhelin sovelluksen asetuksissa (Puhelin-sovelluksessa kolmen pisteen Lisää-nappi ja sieltä Asetukset).

Jos esto ei pure ja spammaaja on suomalainen yritys, niin kirjallisesti esim. sähköpostilla yritykselle ilmoitettu suoramarkkinointikielto lakiin viitaten arvattavasti tepsii.

Itse olen kokeillut puhelimen eston toimisen tutun numeron (oman kakkosnumeroni) kanssa. Tuli mieleen, että olisiko spammaajalla keino kiertää puhelimeen asetettu esto. Ei sekään aivan mahdottomalle tunnu. Siitä kuitenkin aloittaisin, että laittaisin numeron puhelimen estolistalle.

-:)lauri

Mulollon huawei. Paska luuri kun toi vakiona tullut mustalista ei toimi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Jaska

Laki sähköisen viestinnän palveluista
...
200 §
Suoramarkkinointi luonnolliselle henkilölle

Automatisoitujen soittojärjestelmien sekä telekopiolaitteiden, sähköpostiviestien, tekstiviestien, puheviestien, ääniviestien tai kuvaviestien avulla toteutettua suoramarkkinointia saa kohdistaa vain sellaisiin luonnollisiin henkilöihin, jotka ovat antaneet siihen ennalta suostumuksensa.

Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua suoramarkkinointia luonnolliselle henkilölle saa harjoittaa, jollei tämä ole sitä nimenomaisesti kieltänyt. Luonnollisen henkilön on voitava helposti ja maksutta kieltää tässä momentissa tarkoitettu suoramarkkinointi.

Jos palvelun tarjoaja tai tuotteen myyjä saa asiakkaana olevalta luonnolliselta henkilöltä sähköpostiviestiin, tekstiviestiin, puheviestiin, ääniviestiin tai kuvaviestiin liittyvän yhteystiedon tuotteen tai palvelun myynnin yhteydessä, sama palvelun tarjoaja tai tuotteen myyjä voi sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, käyttää tätä yhteystietoa omien samaan tuoteryhmään kuuluvien tai muuten vastaavien tuotteiden ja palvelujen suoramarkkinoinnissa. Palvelun tarjoajan tai tuotteen myyjän on annettava asiakkaana olevalle luonnolliselle henkilölle mahdollisuus ilman erillistä maksua ja helposti kieltää yhteystiedon käyttö tiedon keräämisen ja jokaisen sähköpostiviestin, tekstiviestin, puheviestin, ääniviestin ja kuvaviestin yhteydessä. Palvelun tarjoajan tai tuotteen myyjän on selkeästi tiedotettava kieltomahdollisuudesta.
201 §
Puhelinliittymän markkinoinnin kielto

Matkaviestinverkon puhelinliittymää ei saa markkinoida kuluttajalle puhelimitse muuten kuin kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä.

Mitä 1 momentissa säädetään, ei sovelleta teleyrityksen markkinointiin omille matkapuhelinasiakkailleen.

201 § on voimassa 1.7.2021 asti.

Jaska

#169
Ks. myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanta suoramarkkinointiin
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/markkinointi-ja-menettely-asiakassuhteessa/suoramarkkinoinnin-kieltaminen/

PS. Henkilötietolaki kumottiin 1.1.2019 alkaen. Sitä korvaamaan tullut Tietosuojalaki ei käsittele suoramarkkinointia. EUn tietosuojadirektiivi velvoittaa mainostajia kertomaan tietojen käytöstä suoramarkkinointiin ja antaa kieltää suoramainonnan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa henkilötiedot ovat vapata riistaa.

-:)lauri

#170
Mä veikkaan, että saamani spämmi on niin sanottua nigerialaiskirje-spämmiä, eli että sen generoi jonkun nettirikollisen kone jossain EU:n ulkopuolella. Ylipäätään taho, jota ei lait kiinnosta vähääkään vaan hyväuskoisilta hölmöiltä rahojen huijaus.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Mietin vain, että miten minä olen säilynyt suojassa kaikelta roskapuhelulta tuolla salaiseksi merkityllä numeerollani siinä tapauksessa, että noita spämmipuheluita tehdään jollain automaatilla satunnaisiin numeroihin? Sen ymmärrän kyllä, että tavalliset puhelinmyyjät eivät soittele. Se johtuu siitä, että numeroani ei luovuteta eteenpäin.

Jopa työpuhelimeeni, joka on ollut todella hiljaisella käytöllä, on joutunut tekstarispämmin kohteeksi. "Onneksi olkoon, olet voittanut miljoonan" (englanniksi) - viesti tuli joskus ehkä viitisen vuotta sitten.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - marraskuu 11, 2019, 06:17:25
Mä veikkaan, että saamani spämmi on niin sanottua nigerialaiskirje-spämmiä, eli että sen generoi jonkun nettirikollisen kone jossain EU:n ulkopuolella. Ylipäätään taho, jota ei lait kiinnosta vähääkään vaan hyväuskoilita hölmöiltä rahojen huijaus.

Aikanaan netissä pyöri tarina nimeltä "kikkarapään kusetus" tjsp. Siinä nigerialaiskirjeen saanut vedätti huijariporukkaa ja oli jopa järjestänyt tapaamisen johonkin Lontoon kadunkulmaan, johon ei tietenkään itse mennyt, mutta yleisen valvontakameran kuvassa oli pyörinyt oletettu toinen osapuoli. Tosi hauska kertomus. En nyt löytänyt. Mahtaakohan johtua jutun nimestä?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Juuli

#173
Minulla ei pitäisi olla erityinen älykkö. Vaan sai kopioitua itseensä, en edes tiennyt että minulla on netti puhelimessa, ilmakuvat pojan ameriikan matkasta. Piti tulla koneelle nettiin ja osa tuli. Nyt on alkanut kummia tempauksia tekemään ominpäin. Ihmettelin kun ei kukaan soita koko päivänä. Tuli poika yöllä  aikaan 23.30 katsomaan mikä on kun en vastaa. Sain kyllä tekstiviestinä tiedon jottei sinulla kukaan vastaa. Poika selvitti asian, oli tänään 8 kertaa soittanut. Minulle tarkoitetut puhelut olivat menneet soitonsiirtona paikalliseen K-Markettiin. En tiedä kuinka oli soitonsiirto mennyt päälle. Hävettää kun samainen K toimittaa sapuskat minulle kotiin.
Seuraavana aamuna piti soittaa niin heti kun avasin karjui miesääni jotta olisi hyvä opetella äänikomennot.
En opettele.

jk. Minun nigerialaiseni oli kotoisin Hankasalmelta.
.

Jaska

#174
Puhelimen sekoillessa ensimmäiseksi se sammutetaan ja käynnistetään uudelleen. Sinulla lie peruspuhelin josta voi ottaa akun irti. Se kannattaa tehdä. Asianharrastajat irroittavat akun virran ollessa päällä, mutta varovaisena kai ensin sammutat puhelimen. Annat akun olla pois puhelimesta ainakin kahvinkeiton tai mieluumin yöunen verran ennen kuin laitat akun takaisin ja puhelimen päälle. Kumma kyllä, tämä tanssi hoitaa usein oikuttelevaa puhelinta.

Soitonsiirron saa asetettua mm. operaattorin nettisivulla oman sopimuksen tietoja muuttamalla sekä ihan vaan puhelimen näppäimiä painelemalla * ja # näppäimiä sopivasti mukaan kodaukseen käyttäen. Kyllähän tuo kuulosti ihan tarkoitukselliselle koiruudelle, että puhelut tuttuun K-kauppaan.

Karikko

^

Assistentin voi sulkea pois , tai jää sekin silti johonkin roikkumaan.

Puhelinumeroansa ei kannata antaa kovin moniin paikkoihin eikä sähköpostiosoittettaan. Onhan se lennyllä ja juhalla tietenkin, vanhastaan.

Analysaattorilla selviää kyllä muidenkin sisällöt, mutta toki täällä monella ei sellaista työkalua ole asennettuna.

Hauskaa kuisaajan mielestä kiusaaminen tietenkin on ja senkin voi selvittää, mutta vaatii resusseja.

Joku lienee ärsyyntynyt mielipiteistä.  Kuinka monella palstalla sitten liikkuukin.

Juha



https://www.youtube.com/watch?v=VFns39RXPrU

Uskaltaako tuon tietoannoksen jälkeen enää pitää älyluuria?

a4

#177
Lainaus käyttäjältä: Juha - marraskuu 20, 2019, 23:15:50


https://www.youtube.com/watch?v=VFns39RXPrU

Uskaltaako tuon tietoannoksen jälkeen enää pitää älyluuria?
Älypuhelimien lisäksi myös sovellusrintamalla demokratian vastainen Kiinakin on jo aktiivisesti laajentumassa globaaliksi tietomassojen kerääjäksi ja hyödyntäjäksi:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/52ed3005-dfc9-43dc-ab0b-192adf75343f

Venäjän parlamentin alahuone eli duuma on hyväksynyt lain, jonka mukaan kaikkiin puhelimiin, tietokoneisiin ja älytelevisioihin on tulevaisuudessa asennettava venäläinen ohjelmisto. Kätevää.  :o

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Karikko - marraskuu 16, 2019, 14:45:18
^

Assistentin voi sulkea pois , tai jää sekin silti johonkin roikkumaan.

Puhelinumeroansa ei kannata antaa kovin moniin paikkoihin eikä sähköpostiosoittettaan. Onhan se lennyllä ja juhalla tietenkin, vanhastaan.

Analysaattorilla selviää kyllä muidenkin sisällöt, mutta toki täällä monella ei sellaista työkalua ole asennettuna.

Hauskaa kuisaajan mielestä kiusaaminen tietenkin on ja senkin voi selvittää, mutta vaatii resusseja.

Joku lienee ärsyyntynyt mielipiteistä.  Kuinka monella palstalla sitten liikkuukin.

Mainitaan nyt vielä, että Wap-portin kautta surffaillessa voi palveluntarjoajan lokiin jäädä myös puhelinumero, riippuen ilmeisesti operaattorista.

Eli Juha ja Lenny nyt ainakin voivat tietää puhelinumerot, jos on mobiillilla selaillut, näillä palstoilla.

a4

Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 14, 2019, 12:22:10
Lainaus käyttäjältä: Karikko - marraskuu 16, 2019, 14:45:18
^

Assistentin voi sulkea pois , tai jää sekin silti johonkin roikkumaan.

Puhelinumeroansa ei kannata antaa kovin moniin paikkoihin eikä sähköpostiosoittettaan. Onhan se lennyllä ja juhalla tietenkin, vanhastaan.

Analysaattorilla selviää kyllä muidenkin sisällöt, mutta toki täällä monella ei sellaista työkalua ole asennettuna.

Hauskaa kuisaajan mielestä kiusaaminen tietenkin on ja senkin voi selvittää, mutta vaatii resusseja.

Joku lienee ärsyyntynyt mielipiteistä.  Kuinka monella palstalla sitten liikkuukin.

Mainitaan nyt vielä, että Wap-portin kautta surffaillessa voi palveluntarjoajan lokiin jäädä myös puhelinumero, riippuen ilmeisesti operaattorista.

Eli Juha ja Lenny nyt ainakin voivat tietää puhelinumerot, jos on mobiillilla selaillut, näillä palstoilla.
Mikä on Wap-portti?

WAP (engl. Wireless Application Protocol) on käytöstä poistunut langattomien sovellusten protokolla, jonka avulla matkapuhelimella voidaan näyttää Internet-sivuja.
https://fi.wikipedia.org/wiki/WAP