Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

a4

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 17, 2020, 02:06:01
Vielä kerran selvennystä: Tekstiviestit ovat aina kulkeneet molempiin suuntiin. Mutta puhelut vain toiseen suuntaan eli vain minulle - muttei minulta hänelle - noin viimeiset 1½ vuotta.
Ota käyttöön se AB2 niin pääset helpommalla?
Muokkaat nimeksi AB ja poistat vanhan AB:n, kuten Jaska neuvoi.

Jaska

#241
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 17, 2020, 02:06:01
Vielä kerran selvennystä: Tekstiviestit ovat aina kulkeneet molempiin suuntiin. Mutta puhelut vain toiseen suuntaan eli vain minulle - muttei minulta hänelle - noin viimeiset 1½ vuotta.
Vielä kerran toistoa. Tekstiviesti estetystä numerosta ei saa lähettäjälle ilmoitusta epäonnistumisesta. Mutta normaalisti vastaanottaja ei saa mitään tietoa estetystä numerosta lähetetystä tekstiviestistä. Kokeilin juuri peruspuhelimesta Samsungin Androidiin. Lähettävässä estetyssä numerossa saatiin ilmoitus, että viesti on lähetetty, mutta viesti ei tullut estäneeseen numeroon. Se viesti ei tullut myöskään eston poiston jälkeen. Luulen että estetyn hylkääminen toimii vastaanottavassa puhelimessa, ei operaattorilla liittymässä, jolloin sen selvittäminen ei taida operaattorilta edes onnistua. Jos sattuukin siinä puhelimessa esto toimimaan toisin.

Minulla muuten on kaverin kanssa ominaisuus, että varsinkin WhatsApp-puheluissa useimmin soittoääni soi, toisinaan ei, kumpaankin suuntaan soitettaessa. Soittaja kuulee puhelun hälyttävän, mutta vastaanottajan puhelin on hiljaa. Vastaanottajan puhelimessa näkyy, että puhelu on saapunut. Toistemme soittoäänenä sama omatekoinen soittoääni.

Kopek

Kännyköissä on yksi yhteinen perusongelma. Niistä on vaikeaa tai vielä vaikeampaa tai vielä sitäkin vaikeampaa saada kuvia kopioiduksi tietoneelle ja sen kautta säilytyspaikkoihin.

Viimeksi olen yrittänyt saada kuvia ulos Pixel 3a puhelimesta. Käytössäni on ollut vaatimattomia (vanhoja) läppäreitä, joista yksi on Chromebook, toinen on HP Pavilion Linux MX:llä ja Windows 10:llä ja kolmas on valkoinen Macbook Ubuntulla.

Linux-koneisiin en ole saanut yhdistettyä Pixel 3a kännykkää. Ohjeita olen katsellut ja niiden mukaan asentanut (?) erillisen "Android File Transfer" -ohjelman, joka on tehty Macciin, mutta josta on versio myös Linuxille. Se näytti asentuvan, mutta en löytänyt ohjelmaa koneelta enkä siis pystynyt käynnistämään sitä. Ehkä se ei asentunutkaan. Sillä pitäisi saada yhteys Android -kännykkään.

Windows 10:llä siirto varmaan myös toimisi, mutta ei tuossa HP:ssä, joka ei jaksa kunnolla pyörittää edes Windows kymppiä itseään. Jumiinhan sen menee... tai on (käytännössä) koko ajan jumissa. Chromebookilla siirron pitäisi myös onnistua, mutta ei heikolla Acer Chromeobookillani, joka menee jumiin jo siitä, kun siihen kytkee ulkoisen kovalevyn.

Täytyy tehdä kuvien kopioinnit pöytäkoneella, kunhan sen ääreen pääsee. Jos ne nyt silläkään onnistuvat.

a4

^ Muistikortit voisivat olla yksi toimiva tapa siirrellä kuvia puhelimesta tietokoneelle.
Puhelimen nettiyhteydellä myös pilvipalvelut.
Bluetoothia olen muutaman kerran joutunut käyttämään. Sekavan oloinen.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: a4 - huhtikuu 27, 2020, 14:56:40
^ Muistikortit voisivat olla yksi toimiva tapa siirrellä kuvia puhelimesta tietokoneelle.

Edellyttäen, että kännykässä on muistikortti. Pixel 3a:ssa ei ole muistikortin paikkaa.

Hippi

Tänään on liputuspäivä. Puhelimeni viettää tänään 8v syntymäpäivää ja on edelleen ihan älytön.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

#246
Lainaus käyttäjältä: Kopek - huhtikuu 27, 2020, 15:09:35
Lainaus käyttäjältä: a4 - huhtikuu 27, 2020, 14:56:40
^ Muistikortit voisivat olla yksi toimiva tapa siirrellä kuvia puhelimesta tietokoneelle.

Edellyttäen, että kännykässä on muistikortti. Pixel 3a:ssa ei ole muistikortin paikkaa.
Oho! Ihmettelen miksei ole. Eikös tuo ole neljänsadan euron puhelin?
Pystyisitkö wifin tai puhelinliittymäsi mahdollisen nettiyhteyden kautta siirtämään kuviasi johonkin pilveen?

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 27, 2020, 15:32:34
Tänään on liputuspäivä. Puhelimeni viettää tänään 8v syntymäpäivää ja on edelleen ihan älytön.
Piti ihan tarkistaa; minun puhelimessa ensimmäiset omat äänitykset ja valokuvat löytyy marraskuulta 2006 ja tehtaan kuvat kesäkuulta 2005. Eli 13½-n.15 vuotta vanha älytön.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Sepe

11 v ja älytön. Vaimolla on älypuhelin.

Kysynpä asiaan hieman liittyen: miten älyttömän puhelimen käyttäjä kirjautuu verkkopankkiin?

Hippi

^
Läppärillä teen kaiken, mihin nettiä tarvitsen.
Minusta olisi ärsyttävää pieneltä ruudulta tihrustaa jotain käyttöliittymää tai jopa uutistekstejä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska


Se joka ei käytä pankin älypuhelinsovellusta tarvitsee pankista turvalukulaitteen kun pankki on luopunut avainlukukorttien käytöstä.

Hippi

Höpö höpö, ainakin minulla on avainlukulista vielä käytössä. Siitä on vain tehty vähän mutkikkaampi, kun sisäänkirjautumisessa se lähettää pyydetyn luvun järjestysnumeron tekstarina kännykkään. Samoin profiilin yhteystietojen muutoksessa ja vähänkään isomman laskun maksaminen tai uudelle maksun saajalle näyttäisi kierrättävän luvun kännykän kautta. Tutuille rahan saajille maksettaessa on vähemmät varmistukset.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

#252
Lainaus käyttäjältä: Kopek - huhtikuu 27, 2020, 14:11:34
Kännyköissä on yksi yhteinen perusongelma. Niistä on vaikeaa tai vielä vaikeampaa tai vielä sitäkin vaikeampaa saada kuvia kopioiduksi tietoneelle ja sen kautta säilytyspaikkoihin.
Minun älyttömillä ja älyllisillä puhelimillani on ollut yhteisenä ominaisuutena, että valokuvien siirto tietokoneeseen (Windows ja Linux) sujuu piuhaa pitkin ongelmitta. Taisi olla viime vuosituhannella kun Nokia-peruspuhelimella (3230?) tarvittiin PC-suite niminen ohjelma Windows-tietokoneeseen ja erityisellä liittimellä varustettu johto.

Doro PhonoEasy 515-perussenioripuhelimessa kuvia saattoi vain lähettää MMS-viesteinä. Siinä ei saanut osoitekirjaakaan varmistettua tietokoneelle.

Älypuhelimista Google ja kumppanit himoitsevat kuviasi ja jopa synkronoivat kuvat pilven kautta laitteittesi kesken.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 27, 2020, 22:59:53
Höpö höpö, ainakin minulla on avainlukulista vielä käytössä.
On minullakin, osuuspankissa, yhdessä puhelimen tekstiviestien kanssa. Sitten ei enää käy kun pankki on luopunut avainlukujen käytöstä. Useat pankit ovat sen jo tehneet.

Nythän se meni semmoiseksi että eri pankeilla on eri tunnistautumismenettelyt.

En ole kokeillut, mutta olen käsityksessä että kun on kirjautunut yhteen verkkopankkiin, niin nykyisin on mahdollista sillä tunnustautumisella mennä hoitamaan myös toisen pankin asioitaan.

Sepe

Lainaus käyttäjältä: Jaska - huhtikuu 27, 2020, 22:45:41

Se joka ei käytä pankin älypuhelinsovellusta tarvitsee pankista turvalukulaitteen kun pankki on luopunut avainlukukorttien käytöstä.

Ainakin Nordealla turvalukulaitteen saa kun tilaa sen verkkopankissa, johon kirjautumiseen tarvitset turvalukulaitteen.