Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

#30
Oli pakko käydä pankissa, kun en päässyt kännykän kautta enää pankkiin. Erittäin ystävällinen virkailija opasti vähän ja sitten keksin, mitä olin mokaillut.
Hyvää palvelua Nordeassa, nyt toimii kaikki!

Olen itse sen verran nuori, tietokonesukupolvea, mutta silti minullekin on joskus haasteellista tämä nykytekninen yhteiskunta. Ymmärrän täysin, että minua vanhemmille tuo on vaikeaa.

Kopek

#31
Jos haluat päänsäryn, osta Honor Lite.

https://ibb.co/tpXPs2d

Edellä mainittu kännykkä on toivoton. Se ilmoittelee, että sisäinen muisti on täynnä. Muistia vapautetaan yleensä niin, että kopioidaan valokuvat, videot ym. toiseen kohteeseen ja poistetaan ne kännykästä. Kopiointi ei vain tahdo onnistua. Millä erilaisilla tavoilla sitä yrittääkin, seurauksena on se, että tietokone menee tavalla tai toisella jumiin. Tuo kuva esittää yhtä monista tavoista yrittää kopioimista. Ohjelma hyytyy tuohon "valmistellaan" vaiheeseen, jonka jälkeen ei auta kuin vetäistä USB-johto irti.

Täysin toivotonta...

https://ibb.co/K0KvKhF

Netistä löytyy ohjeita, mutta ne eivät ole käyttökelpoisia, koska puhelimesta ei löydy toimintoa/valikkoa etc. mihin ohjeissa viitataan. Myös Honorin oma HiSuote ohjelma antaa ohjeita, mutta sama juttu. Se on vähän kuin jos autosta neuvottaisiin, että väännä kojelaudan keskellä olevaa punaista kahvaa, mutta autossa ei olisi sellaista.

Jaska

Totta toki, että suurin osa netin neuvoja on itselle käyttökelvottomia.

Ei ole tullut itselleni mieleen kokeilla tietokoneen käskyttämistä puhelimella vaan päinvastoin, hakea kuvat puhelimesta tiekoneelta käsin, joko resurssienhallinnalla (windowsissa, tai vast) tai puhelinvalmistajan ohjelmalla tiedostojen siirtämiseksi. Edellä taisimme taivastella, että Huawei Lite ei osannut kertoa, mitä oikeuksia siltä puuttui siirtääkeen tiedostoja muun maailman kanssa.

Renttu

Android päivittyi juuri versioon Oreo (8.1). Kyllä kesti odottaa päivitystä tähän luuriin, mutta nyt kun se tuli, alkaa syynäys ja tarkkailu. Jos ei ole wöörtti, murran luurin ja asennan sinne jonkin mahtirompun heti, enkä hetken päästä. Tämä on ennätykseni puhelimen pitämisestä vaniljamoodissa (Vuosi), yleensä olen murtanut ja vaihtanut käyttiksen n. kuukaudessa siitä, kun uusi puhelin on ostettu. Tässä esimerkiksi akku on kestänyt ja kestää edelleen kaksi päivää, joka on yksi syy siihen, että suurta murtohinkua ei ole ollut. Tyypillisesti rompuissa akunkesto on optimoitu tappiinsa ja miksei olisi, kun ei ole turhia tehdassoftiakaan tiellä ja akkua kuluttamassa. 

ROOSTER

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Kuvitellaan tilanne, että ihminen ostaa auton ja onnistuu ajamaan sillä vuoden tietämättä, mikä auton lattiasta penkkien välistä sojottava pallopäinen keppi on, ja mitä sillä tehdään. Hän on nähnyt, että kuljettajat liikuttavat sitä silloin tällöin ajaessa, ja niipä hänkin tekee niin, vaikka ei ymmärräkään, mitä merkitystä kepin liikuttelulla on.

Tuo on huono vertaus kuvaamaan kännykän käyttöäni, mutta parempaakaan en tähän hätään keksinyt.

Minun tapauksessani en ole edes nähnyt tuota "keppiä", mutta olen kuitenkin vahingossa osunut siihen, ja silloin on tapahtunut jotain, mitä en ole ymmärtänyt. En ole edes huomannut osuvani "keppiin". Olen vain ihmetellyt, mitä nyt tapahtui ja miksi. Mutta mennään nyt jo varsinaiseen kännykkään pois tästä kömpelöstä vertauksesta.

https://assets.gadgets360cdn.com/shop/assets/products/samsung-galaxy-j7-4g_1455883597.jpeg

"Keppi" on näytön alareunassa vasemmalla oleva symboli, joka kuvaa useita sivuja päällekäin. Kuten nyt jo tiedän, symbolia painamalla saa avoinna olevat sovellutukset näkymään kerralla ikään kuin pinona.

Mikä on ollut ongelma?

Se, että kännykässäni tuo nappi on piilotettu. Tietystä suunnasta katsottuna se juuri ja juuri häämöttää, kun tietää katsoa. Ja kun jotain ei näe, sen ei tiedä olevan. En ole toisin sanoen tiennyt, että tuollaista toimintaa on. Niinpä olen sulkenut sovellutukset "taaksepäin nuoli" -napilla ja luullut, että ne sammuvat kokonaan. Tässä on ollut mm. se hankaluus, että kun lipuntarkastaja on tullult kysymään kännykkäsovellutuksessa olevaa matkalippua, sen esille saaminen on ollut hidasta, jos on samaan aikaan selaillut jotain muuta ohjelmaa. "Missä, missä, missä, hetkinen, hetkinen, kyllä se täällä jossakin on" olen hokenut hädissäni kännykkää raplaten, kun lipuntarkastaja on tullut kohdalle. Tuolla "ohjelmat päällekkäin" napilla lippu olisi nopeampi ottaa esille.

Tässä kuvassa on samanlainen puhelin kuin minulla. Napit ovat piilossa metallin värisellä alueella. Oikeassa alareunassa piilossa olevan "taaksepäin nuoli" -napin olen tiennyt, mutta en vasemman reunan "monta ohjelmaa päällekkäin" -nappia. Kun se sattumalta löytyi, kännykän käyttö helpottui oleellisesti. Voin nyt helposti vaihtaa ohjelmasta toiseen.

https://i.ebayimg.com/images/g/-rgAAOSw5QBck6w3/s-l640.jpg

Jotkut oppivat nopeammin, jotkut hitaammin, jotkut eivät koskaan.

Muisto Keijo Kullervo

Itselläni on 'älyä' sen verran, että saan puhelimellani otettua kuvia, hyviäkin.

Tekstiviestejä en ole lähettänyt aikoihin.

Pääasiassa puheluja tuttavien kanssa.

Älyä on puhelimessani, Samsung, mutta en ole saanut kaivettua sitä paljokaan esiin.
Näillä mennään.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 27, 2019, 11:30:09

Minun tapauksessani en ole edes nähnyt tuota "keppiä", mutta olen kuitenkin vahingossa osunut siihen, ja silloin on tapahtunut jotain, mitä en ole ymmärtänyt.
...
Jotkut oppivat nopeammin, jotkut hitaammin, jotkut eivät koskaan.
Onnittelut edistyksestä.

Itselläni on tapana lukea laitteiden käyttöohjeet laitetta käyttöönotettaessa. Eilisiltana uuden tietokonenäytön. Se ei toki estä asioiden unohtamista.



Vastikään, vuoden nykyistä Samsung Galaxyä käytettyäni, kaveri näytti minulle ettei pimenneen näytön sytyttämiseksi tarvitse painaa virtanäppäintä vaan (yleensä) alhaalla keskellä olevasta kotinäppäimestä se käy helpommin.

Kopekin mainitsema viimeksi käytettyjen sulkemattomien sovellusten lista saadaan Samsungeissa alavasemmalta. Useimmissa muissa alaoikealta. Minullakin on Samsung Galaxy Junior. Samsung Galaxy Adult   puhelimissa  viimeksi käytettyjen sovellusten lista -valinnassa ja paluuvalinnassa on valo silloin kun näytössäkin. Silloin sen näkee.

Tietokonetta käytettyään ajattelee, että ohjelma on käynnissä tai ei ole. Ns. älypuhelimessa asia ei ole näin yksinkertaisesti. Kun sovellus täyttää puhelimen näytön, niin se on aktiivinen, se on ilmeistä. Kun sovelluksesta palaa pois alkunäytölle "työpöydälle", sovellus harvemmin sulkeutuu vaan jää taustalle, tuohon viimeksi käytettyjen listaan. Ikäänkuin tietokoneessa ikkunaan, jossa ei ole focusta. Mutta silloinkin kun sovelluksen sulkee pois viimeksikäytettyjen listasta, niin se voi jäädä jonkun verran aktiiviseksi. Esimerkiksi minulla Samsung Health laskee päivässä ottamani askeleet vaikka en olisi ohjelmaa puhelimen käynnistyksen jälkeen avannut.


Kopek

Nappailen kuvia kännykän kameralla ja saan kuvia WhatsAppissa. Haluaisin panna joitakin kännykässä olevia kuvia tiettyihin Facebookin Albumeihin.

Onnistuisi ehkä siten, että ensin kuva ladataan Drop Boxiin ja sieltä tietokoneeseen ja sieltä Facebookiin. Ei vain ole nyt Drop Boxia käytettävissä (en muista käyttäjänimeä ja salasanaa, eikä tämä menetelmä muutenkaan huvittaisi). On muitakin vastaavia kuin Drop Box, mutta en kuvieni jäävän minnekään epämääräisille sivuille.

Teoriassa homman voi tehdä niin, että siirretään kuva johdon kautta kännykästä tietokoneeseen, josta sen saa ladattua Facebookiin. Se ei kuitenkaan onnistu, koska tietokone ei avaa kännykän kuvakansiota vaan pyörittää ikuisesti "jotain on tapahtumassa" symbolia, joka vastaa tiimalasia. Kuvien siirto johdon kautta vaatii tehokkaan tietokoneen, jossa on paljon muistia. Halvalla kahden GB:n Chromebookilla se ei onnistu. Tietokone tukehtuu jo tavalliseen USB- muistitikkuun ulkoisesta kovalevystä puhumattakaan (jollainen hyydyttää koneen täysin).

Suoraan Facebookiin kännykästä? Hah, hah. Ja vielä oikeaan kansioon? Hah, hah ja hah. Eihän kännykässä näkyvä Facebook ole edes sama Facebook, minkä näkee tietokoneella. Tai muodollisesti se kai on olevinaan, mutta käytännössä ei. Jos minulla on Facebookissa nimettyjä fotoalbumeita, ja haluan katsoa jossakin albumissa olevaa kuvaa kännykällä, ei onnistu. Täysin toivotonta. Ainakaan kukaan, jonka tiedän, ei ole keksinyt miten albumit saa näkyviin, ja miten niistä saa haluamansa kuvan näkyviin.

Keksin juuri, että taidan siirtää kuvan erään ison tietokoneen kautta, kunhan ehdin.

Jaska

#39
Tässähän voitaisiin tehdä pikakatsausta puhelinkuvien käyttötavoista.

Jos Microsoftin ja Googlen kuvapilvipalvelut kelpaavat niin sitä kautta kuvat saa näkyviin muissakin laitteissa. Googlella muistaakseni niin, että senkin jälkeen kun lopetat kuvien Googlelle lähetyksen Google ottaa kuvasi puhelimestasi, mutta ei näytä sinulle. Googlaamalla löytyy tapa myös kuvarosvouksen lopettamiseen.

Itse siirrän kuvat puhelimesta USB-johdolla pöytätietokoneelle kuten kameroistakin ja aika ajoin varmistan tietokoneesta ulkoiselle kovalevylle. Samsung Galaxy J3-puhelimessa pitää sallia kuvien siirto tietokoneen tiedostoselaimelle (minulla yleensä Ubuntu, mutta myös Windows 10)

Facessa en naamaani näytä, että sitä osuutta kommentoikoon muut. Kuvanjakoon käytän Google Photos ja Nikonin Photospace pilvipalveluita levittäen tietoa pääasiasa sähköpostilla.. Mm. Flickristä ja Canonin kuvanjaosta olen luopunut niiden sääntömuutosten vuoksi.

Kuvankäsittelyyn minulla tärkeimmät ohjelmat ovat Ubuntussa Gimp ja XnView ja Windowsissa FastStone.


Kopek

Nyt keskustelua herättää Samsungin päivitys, jonka monet kokevat huononnukseksi. Huomasin tämän päivityksen ongelman tyttäreni pyhelimessa. Kameran toiminta oli hidastunut ja vaikeutunut. Ennen voi ottaa kuvan painamalla valkoista nappia. Jos halusi videon, painoi punaista nappia. Yksinkertaista ja nopeaa. Nyt pitää painaa ennen kuvaamista ylimääräistä nappia, jos haluaa vahtaa videolta still-kuviin tai päinvastoin. Nappi kaiken lisäksi jumittelee. Moni nopea tilanne jää kuvaamatta, kun ensin säädettävä ja kaiken lisäksi täysin turhaan. En ole vielä asentanut päivitystä, eikä huvittaisikaan.

Amore

Vituttaa työn kautta minulle lykätty älymobiili. Koen itseni laitteen palvelijaksi, koska rakkinetta on jatkuvasti ladattava. Vanhan kännykkäni lataan suunnilleen kerran viikossa. Jos ostaisin uudemman kännykän, lataisin varmaankin vielä harvemmin. Työtehtävienkin hoitamiseen riittäisivät kyllä puhelut ja tekstarit.
All you need is Love

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Jaska - maaliskuu 27, 2019, 17:28:08
Tässähän voitaisiin tehdä pikakatsausta puhelinkuvien käyttötavoista.

Jos Microsoftin ja Googlen kuvapilvipalvelut kelpaavat niin sitä kautta kuvat saa näkyviin muissakin laitteissa. Googlella muistaakseni niin, että senkin jälkeen kun lopetat kuvien Googlelle lähetyksen Google ottaa kuvasi puhelimestasi, mutta ei näytä sinulle. Googlaamalla löytyy tapa myös kuvarosvouksen lopettamiseen.

En ollut tiennyt, että kännykällä ottamani kuvat siirtyvät nettiin ennen kuin yllätyksekseni näin "Google kuvat" (vai mikä sen nimi on) palvelussa kännykällä ottamiani kuvia. Koska en ole ollut tietoinen tästä, on tullut varomattomuuksissa otettua myös joitakin sellaisia kuvia, joita ei missään tapauksessa haluaisi nettiin, vaikka osoitetta ei kukaan tietäisikään. En ole jaksanut sopimattomia kuvia toistaiseksi poistellakaan.

Kuvien siirron vaikeus kännykästä tietokoneelle on yleinen ongelma. Kävin eilen kylässä erään naishenkilön luona, ja hän valitti tästä asiasta. En tiedä, minkä merkkinen kännykkä hänellä oli. Kuvien siirron helppoudessa tai vaikeudessa on eroja, samoin menetelmissä, miten kuvia siirretään.

Jos ylimääräisen muistikortin saisi helpommin irti kännykästä, kuvat voisi ohjata siihen ja lukea ne kortinlukulaitteella kännykän ulkopuolella. Olen joskus näin tehnyt, mutta sekin on hankalaa.

Jaska

#43
Google Kuvat eli Google Valokuvat - eri yhteyksissä käytettävä eri nimiä samasta asiasta - on Googlen palvelu, jonne talletettuja kuvia Google käyttää tekoälykehityksessään. Varsinaisen osoitteen tunteminen ei riitä kuvien katseluun vaan tarvitaan kirjautuminen Google-tiliin sähköpostiosoitteella ja sen  salasanalla. Kuvia voi kyllä jakaa mm. näennäisosoitteella ilman salasanaa. Sieltä Google-kuvista saa  tietokoneelle helposti kuvia.

Myös Google Driveen voi tallettaa kuvia ja ne kuluttavat samaa pilvitilakiintiötä kuin sähköposti. Antamalla luvan kuvien pieneen tiivistykseen Google Kuviin talletetut kuvat eivät kuluta ilmaista pilvikiintiötä.

Jaska

#44
Android-puhelimissa on usein valmiina sovellus Google Valokuvat (Google Photos). Niin minullakin- Sen kuvanmuokkausominaisuudet ovat vaatimattomat. Vaikka niin tapaa olla puheimen näytön kokokin. Edes kuvan valoisuutta en saanut korjattua.

Onko kokemuksia  ladattavista kuvanmuokkaussovelluksista Android-puhelimeen? Googlen kaupassa paljon ladattuina näkyy esimerkiksi

Snapseed (100 milj.)
PicsArt (100 milj. Toimittajien valinta)
Pixlr (50 milj. Toimittajien valinta)
Photo Editor  (50 milj. pieni mutta tehokas?)
Photo Editor Pro (10 milj.)