Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Puhelimet - älyllä tai ilman

Aloittaja Jaska, tammikuu 12, 2019, 01:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaska

Kovalevylleni joskus jostain tulleen tekstitiedoston raamattu.txt koko on yli neljä megatavua ja zipattunakin se olisi lähes 2 megatavua. Kannatan Hipin valistunutta arvausta, että 143 kilotavua ei sisällä mitään dataa edes Uudesta Testamentista.

Keijo näyttää hankkineen puhelimeensa ohjelman joka käsittelee vuoden 2020 Uuden Testamentin käännöstä

Raamatun tekstiä olen tarvittaessa etsinyt sivustolta https://raamattu.uskonkirjat.net/ josta löytyy kirkon keskusrahaston 1992 raamatunkäännös ja pari aikaisempaa. Sivusto on tarkoitettu etsintään, mutta Raamatun kirjojen lukeminen luvuittainkin on mahdollista.

Hippi

Joo, tänään oli sitten varmaan viimeinen todellinen ulkoliikuntapäivä sään puolesta, joten lähdin polkemaan Tammistoon kaupoille käyttämään lahjakorttini pois, ettei jää käyttämättä. Sain ne kuvina siirrettyä tabletille, niin ei tarvinnut läppäriä viedä mukana. Olin tehnyt netissä varauksen ja vartissa ilmoitettiin, että puhelin on noudettavissa kassalta. Olisi ne lahjakorttien koodit lapullakin kelvanneet, mutta kun en ollut ihan varma, niin siksi otin niiden kuvat mukaan. Puhelimen osto sujuikin oikein liukkaasti.

Kotona sitten innoissani aloin ottaa sitä puhelinta käyttöön. No, eihän se tietysti onnistunut, kun ei siinä vanhassa puhelimessa ollut mitään nanoksi pilkottavaa SIM-korttia. Eihän sellaista ollut keksittykään silloin, kun vanhan puhelimen liittymän olen joskus hankkinut. Söin hätäisesti voileivän ja lähdin sitten vaihteeksi kävelylenkille Dixin DNA:lle. Siellä sitten jo onnistuin nolaamaan itseni.

Kun kävelin myymälän kynnyksen yli, niin seinustalla nojaileva kaunis nuori mies moikkasi kuin vanhaa tuttua. Jäin vähän ihmeissäni sitä tuijottamaan ja tervehdin epävarmana, jotta pitäisikö minun tuntea hänet jostain, kunnes tajusin, että sillä oli firman huppari päällä. Sitten hän kysyi, jotta voiko jotenkin auttaa. Minä siihen hölmönä, että eikös täällä olekaan jonoa. No ei ollut. Ihmiset joko saivat palvelua tai olivat muuten vain äimistelemässä kapineita, ja hän olin saalistamassa itselleen asiakasta. Siispä mentiin sinne peremmälle palvelupisteeseen ja sain SIM-korttini paikoilleen laitettuna. Nostin sitten puhelimen liittymän vähän paremmaksi, kun ei sillä yhden megan liittymällä varmaan musiikki kovin liukkaasti kuulu. Olisin ostanut suojakuoret, mutta ei ollut tuohon sopivia.

Kotona sitten aloin ottaa puhelinta käyttöön. No, eipä onnistunut. Tajusin, että vanhassa liittymässä oli dataesto, joten se piti käydä netin kautta poistamassa. Eipä onnistunut enää tehdä mitään päivityksiä, kun se liittymä oli poistumassa ja uuden tiedot oli tulossa vasta yöllä. Laitoinpa sitten surkeana ja melkein jo lannistuneena viestiä DNA:lle, että sen eston vuoksi en saa uutta puhelinta käyttöön. Ei mennyt kuin joku 15-20 minuuttia, kun tuli s-posti, että esto on poistettu ja kertoi vielä, että pitää käynnistää uudelleen puhelin ennen kuin se tajuaa eston poistuneen.

Noiden kaikkien kommellusten jälkeen sain sitten puhelimen otettua käyttöön ja päivitettyä. Tekstiviestin sain jo lähetettyäkin ja Candy Crushin ja muitakin sovelluksia ladattua, mutta epävarmaa on osaanko sillä soittaa tai vastata soittoon. Harmi vaan, että se vaatii silmälasien käyttöä. Olisi ollut paljon yksinkertaisempaa, jos tabletilla olisi voinut soittaa. Eihän koolla ole väliä, kun en sitä julkisesti tekisi kuitenkaan. :D :D


[ps. vanhan puhelimen dataesto oli ajalta, jolloin liittymässä oli datasiirto erillishinnoiteltu, joten halusin estää puhelimen hamuamasta taivaalta mitään. En tiedä mitä se hamusi, mutta laskuun siitä tuli aina pari euroa ja pihin en sitä hyväksynyt]
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Puheluun vastaaminen olikin älypuhelimella ensimmäinen kummeksunnan aihe.

Riippuen puhelimen tilasta saapuva puhelu ilmenee eri tavoin. Hämmentävintä on vihreä ja punainen luurinkuva pallukoissa ja pallukan ympärilla on toinen ympyrä. Haluttaessa vastata on pantava sormi tai stylus-kynä vihreän luurin päälle ja LÄHDETTÄVÄ RAAHAAMAAN SITÄ KASVAVAN YMPYRÄN ULKOPUOLELLE RUUDULLA. Vastaavasti saapuva puhelu hylätään raahaamalla punainen luuri ympyränsä ulkopuolelle. Vastaamisen tapojakin voi asetuksissa säätää.

Hait varmaan jo netistä tietokoneellesi Samsung Galaxy A20S:n käyttöohjeen https://www.samsung.com/fi/support/model/SM-A207FZKDEUD/ . Se vastaa moniin nouseviin kysymyksiin

Jaska

Arvattavasti sinunkin puhelimen näytön alareunassa on nurkista pyöristetty neliö. Sitä napauttamalla pääset aloitusnäyttöön tai sen puuttuessa sovellusluetteloon. Sovellusluettelon tai aloitusnäytön sivuja vaihdetaan näyttöä  sivulle pyyhkäisemällä. Sovellusnäyrtön ja aloitusnäytön välillä vaihdetaan pystysuuntaan näyttöä pyyhkäisemällä. Jostain sieltä löytyy Puhelin sovellus. Sillä soitetaan puhelut.

Aloit ensimmäiseksi vaikka Näppäimistöllä soittamalla. Naputtelet numerot ja napautat vihreää luurinkuvapallukkaa.

Jos puhelun ollessa käynnissä ruudulla on punainen luuripallukka, niin sitä napauttaen - ei tarvitse  raahata - saa puhelun lopetettua. Jos ruudulla on puhelusta Lopeta -teksti niin sitä napauttaen myös.

Puhelimen lataaminen, puhelimen käynnistäminen ja sulkeminen, puhelun aloittaminen ja lopettaminen - siinäpä on jo hyvä alku puhelimen ottamiseen käyttöön.

a4

Ensimmäinen älykännykkä on aina uuden opettelua.
Joskus myös neljäskin. Nolotti hieman kun en osannut vastata puheluun uudella puhelimellani.
Eniten olen jäänyt kaipaamaan vanhoista puhelimistani tutuksi tulleita hälytys-ja soittoääniä, mutta nykyään nekin usein saa siirrettyä jollain keinolla uuteen luuriin.
Monasti esisasennetut älykännyköiden äänet ovat mielestäni mitäänsanomattomia ja huomaamattomia hissimusiikkeja.
Toista se oli GSM-kapuloiden aikaan. :)
Oma suosikkisoittoääneni on lankapuhelimen korvia vihlova kilkatus ja herätysäänenä kuohittavan kukon kiekuna.

Pelien, videoiden ja musiikin lisäksi äänikirjatkin taitavat nykyään olla suosittuja älypuhelimissa.
Älypuhelimesta saa tarvittaessa tehtyä mm. kiikarit, vatupassin tai fikkarin.
Ei muuta kuin kokeilemaan!


Hippi

Helppo juttu oli tuo puhelimen käyttöönotto muuten, sillä olen jo 7 vuotta käyttänyt Samsungin tablettia ja tämä puhelin on aivan samanlainen - vain pienempi ja tällä voi soittaa. Nyt aamulla laitoin meseviestin tyttärelleni ja pyysin häntä soittamaan ja odottamaan kärsivällisesti, jotta saan kokeiltua keksinkö, miten puheluun vastataan. Ensimmäinen arvaus osui kohdalleen ja rupattelimme hetkisen pitkästä aikaa. Nyt on puhelin sen verran otettu haltuun, että sillä pärjään ja hienoudet katson joskus, jos satun innostumaan asiasta. Siihen asti näillä mennään :)

Joka tapauksessa läppäri tulee olemaan se pääasiallinen työkalu pankkiasioissa ja muissa asioiden hoitamisissa, Puhelimen pieni näppäimistö minun nakkisormilleni on hankala ja muutenkin tuo pyyhkäisyllä ja kosketuksella toimiminen on minusta virhealttiimpaa, joten läppäristä en luovu enkä sitä itse asiassa aio edes osittain korvata puhelimen käytöllä.


Kerroin työkaverilleni eilisen seikkailuni kaikkine mutkineen ja hän siihen vastasi, että varmaan olisi häneltä luuri lentänyt seinään jo jossain vaiheessa, kun ei kärsivällisyys riitä tuollaiseen vääntämiseen ja onneksi on vaimo, joka heillä hoitaa kaikki tekniset jutut :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

^
Kuulostaa lupaavalta. Oma tuleva luurini tullee olemaan myös Samsung. Osaatko sanoa, miten siinä saa kaikki luuriäänet pois? Mun Huaweissa on asetuksissa hiljainen tila -namiska, jonka asettaminen päälle mykistää luurin ja näin Huawei on elokuvateatteria vaille valmis.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
En ole vielä perhetynyt niin pitkälle, mutta tuollahan oli Jaskan viestissä linkki käyttöohjeeseen, joka on muistaakseni119 sivua pitkä. Pitänee jossain välissä tuokin selata läpi, niin saan käsityksen siitä, mitä ohjeita sieltä löytyy. Eihän tuollaista kannata opiskella syvällisesti, vaan käyttää tarvittaessa apuna ja siirtää siten ohje käytäntöön.

Mutta juuri äsken puhelimeni kilahti, ja katsoin, että mitäs nyt. Ilmoitusalueelle oli tullut erään pelin viesti enkä siitä ollut kovinkaan ilahtunut. Täpäytin ilmoitusta ja siitä pääsin asetuksiin suoraan ja ko. pelin ilmoituksista otin äänen pois. Siinä osui silmiini myös joku "älä häiritse" täpykkä. Ilmeisesti tuo on joku vaimennusjuttu, mutta en sitä ole vielä tutkinut.

Yleensä tuollaisten käytön oppii parhaiten kokeilemalla aina kun joku uusi juttu tulee eteen. Ainakin minä olen tietsikat, pesukoneet ja mikroaaltouunit yms. oppinut käyttämään lähestulkoon pelkällä kokeilutekniikalla. En yksikään kapine ole vielä rikki räjähtänyt :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

^
joo niinpäs oli. Ilmeisesti luurissa ainakin on sellainen, kuin äänetön-tila.

"Äänitila: Aseta laite käyttämään äänitilaa, värinätilaa tai äänetöntä tilaa." - Samsun A20s -ohjeet
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
No nyt selailin joutessani ohjetta ja tämä oli se, jonka muistin nähneeni:

Älä häiritse: Aseta laite mykistämään saapuvien puhelujen, ilmoitusten ja medialähteiden
äänet sallittuja poikkeuksia lukuun ottamatta.


Ilmeisesti, jos poikkeuksia ei ole annettu, mitään ääntä ei kuulu :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

Android-puhelimissa taitaa yleisimmät pikavalinnat löytyä kätevimmin näytön yläreunasta liu'utettavasta (muokattavissa olevasta) pikavalikosta.



Suojakuoret ovat silti mielestäni tärkein yksityiskohta älypuhelimissa:



Voit hyödyntää myös kissoja:



Tyylikäs kännykkäteline:


Jaska

Asetukset lienee ihan ykkösasia, jonka suhteen eri puhelinmallien yhdenmukaisuuteen ei ole luottamista. Eikä edes saman puhelimen päivitysversioiden välillä.

-:)lauri

https://www.puhelinvertailu.com/uutiset/2020/11/20/nopeustestissa-vastakkain-iphone-12-ja-oneplus-8t


Onko palstalla iPhonen käyttäjiä? Jos on, voisitteko hieman avata suhdettanne, onko iPhone hyvä puhelin? Kannattaako puhelimesta maksaa tuplahinta vain siksi, että puhelimeen saa Applen logon? Vai onko teknologia myös tuplasti parempaa kuin vastaavan ominaisuusluokan muissa luureissa?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Ehkä ei ole yllätys, että olen hiukan pihalla noista erilaisista liittymistä ja niiden hinnoitteluista. Tuolla jo aikaisemmin kerroin, että uuden puhelimen oston jälkeen, jouduin hakemaan siihen sopivan SIM-kortin ja siinä samalla halusin nostaa puhelinliittymäni sellaiselle tasolle, että netti toimii kuten älylaitteessa sen pitäisi toimia. Aikaisempi liittymän olin vain puheluiden soittamiseen tarkoitettu, mutta siinäkin oli megan netti ikään kuin varmuudeksi, koska oikeastaan ei ollut tarjolla liittymää ilman nettiä. Nyt kun katsoin palveluntarjoajan sivuilta, niin onhan siellä sellainen ja varmasti oli silloinkin, kun tuon edellisen sopparin olen uusinut.

Mutta siihen uuden puhelimen liittymään nyt takaisin. Kun sanoin myyjälle, että haluaisin tuohon nyt kohtuullisen hyvän liittymän, eli netin käyttöä kyllä on, mutta puheluita on todella vähän, joten ne ovat toisarvoiset. Myyjä ensin tarjosi jotain liittymää ja siihen kylkeen vielä F-Securen turvapakettia, joka olisi ensimmäisen kuukauden ilmainen, mutta sen jälkeen muistaakseni reilu 6 euroa kuukaudessa. Sanoin, että en tarvitse sitä turvapakettia, koska minulla on toisella firmalla turvat ja sieltä saan myös puhelimeen, jos katson aiheelliseksi. Tuo ensimmäinen tarjous oli perstuntumalla minusta kallis enkä sitä halunnut.

Myyjä etsi jonkun toisen, halvemman vaihtoehdon, jossa oli sitten nuo kaikki suunnilleen sama, mutta 24 kk:n diili olisi pitänyt tehdä. Sanoin, että en halua noin pitkää määräaikaisuutta, sillä siinä aina häviää enkä edelleenkään halua sitä F-Securea, koska kokemukseni mukaan siitä ei tahdo päästä eroon ei sitten millään, jos sitä edes kokeilee.

Hetken näpelöityään konetta, hän innostui, että "no nyt löytyi hyvä". Taas oli hiukan halvempi, sisältö suurin piirtein sama kuin aikaisemmassakin ehdotuksessa, mutta nyt määräaikaisuus oli vain 12 kk. Jotenkin sain käsityksen, että siinä olisi se F-Securekin vain kuukauden kokeilujaksona ja sen voisi sitten pitää, kun maksullisuus alkaa tai sitten jättää pitämättä. Hinta oli nyt sellainen, että sen saatoin jo hyväksyä ja olen niin laiska, että vuoden määräaikaista en kuitenkaan jaksaisi laittaa katkolle aikaisemmin, joten sekin on ok.

Nyt sitten kävin palveluntarjoajan sivuilla "omissa tiedoissani" tutkimassa, että miten tuon turvapaketin saisi heivattua pois. En löytänyt. Sen sijaan löysin tuon liittymän hinnan ilman sitä turvapakettia ja se oli kympin kalliimpi kuin mitä minulle myytiin, mutta se oli ilman määräaikaa. Tosin hinta oli tuo vain ensimmäisen vuoden, jonka jälkeen hinta nousee 5 euroa/kk.

Joka tapauksessa tuo hankkimani liittymä 12 kk:n määräaikaisena tulee halvemmaksi sen turhan turvapaketin kanssakin, vaikka sitä nyt en saisikaan siitä karsittua pois ja siitä lähtisi hinta juoksemaan. Tuota nyt pitää vielä selvittää, jotta joudunko tuosta turhasta maksamaan, kun se jäi vähän epäselväksi. En sitä kuitenkaan lattaa itselleen edes kokeeksi.

Kyllä tuossa tulee tunne, että asiakasta viedään kuin pässiä narusta, kun kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot ei ole esimerkiksi nettisivuilla nähtävissä ja asiakkaan tarkasteltavissa. Nyt myyjä latelee lukuja ja kirjoittaa niitä valikoiden silmieni edessä kustakin tarjouksestaan. Jokainen uusi tarjous uudelle sivulle, jotta edellinen unohtuu. Ennen kaikkea, vaikka olisin tutkinut vaihtoehdot etukäteen, siitä ei olisi ollut mitään hyötyä, sillä kaikki variaatiot liittymistä ei todellakaan ole netin kautta valittavissa, vaan myyjä voi niitä viritellä, jos ei kauppoja ala muuten syntyä. Nyt mietin jo, että annoinko liian helposti periksi. Mikä olisi ollut se pohja, mikä alle myyjä ei enää olisi päässyt?

Oma mokani tietysti oli, että menin iltapäivästä rankan päivän jälkeen ja hiukan väsähtäneenä, enkä varmasti ollut kaiken aikaa riittävän skarppina. Nyt tuolla palveluntarjoajan sivuilla huomasin, että siitä pahuksen turvapaketista olisi ollut kevyempikin versio tyrkyllä. Toisaalta siinä nyt ei enää ollut kuin parin euron hintaero, mutta kuitenkin.  >:( >:( >:(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Netissä epäilemättä on liittymävertailusivustoja vaikka en nyt tähän etsi. Lähtökohtana niissä on esimerkiksi 6 viimeisen kuukauden ajalta kerätyistä tiedoista oletus kuinka paljon kuukaudessa on puhelukappaleita ja minuutteja, tekstarikappaleita ja datansiirtoa. Käytössä tulee varmaan nyt muutosta ainakin datansiirron määrässä. Ja kai puheluiden ja viestienkin jos jälkikasvu käyttää WhatsAppia. Ohjelmistopäivityksiä tulee vallan villisti, mutta ne voi asetuksissa rajoittaa WiFillä tehtäviksi jos nettiliittymässä wifisiirto ei vaikuta hintaan ja pitää WiFin kaiken aikaa päällä.

Ehkä puolen vuoden sisällä katselet miten puhelinkulut muuttuivat ja maksatko jostain turhasta.

Tuskin läppärissä käytät nettiä älypuhelimesi kautta kuin poikkeustilanteissa ja suurin vaatimus puhelimen datayhteydelle on liikkuvan elokuvan (uutisten tms.) satunnainen katselu netistä puhelimesta? Olen luulossa, että 10 Mb/s datayhteys jo välttää. Jo 1 Mb/s riittää nettisivujen katseluun ja 100 Mb/s riittää HD-laatuiseen elokuvaan (tablettiin). Läsnä lienee parempaakin tietoa puhelimen datayhteyden tarpeesta kuin minulla.

Operaattoreilla taitaa olla omat nettiosoitteet liittymän todellisen nopeuden kokeilemiseen ("nettimittari").