Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vaalivuosi 2019 (Eduskunta, EU, maakunta..)

Aloittaja MrKAT, tammikuu 02, 2019, 23:52:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

^Sulta puuttuu mun ykköspuolue - Suomen kansa ensin.  ;D
Oli ihan pakko käydä tarkistamassa, että sellainen joukkio on olemassa.
Ja joskus paremmalla ajalla voisi naksutella vastaukset ihan tosissaankin plus kokeilla miten käy jos vaihdan normaalit "melko"-vastaukseni "täysin"-vastauksiksi. Mutta joskus toiste. Ja olikohan tuolla jo kaikkien ehdokkaiden vastaukset?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

a4

#166
^^ Yllätysvoittaja tuli tännekin vaalikoneesta:
^ Minun listalta löytyy myös Ske. :D

Vihreät 75%
SDP 75%
Piraattipuolue 74%
Ruotsalainen kansanpuolue 74%
Liike Nyt 74%
Keskusta 74%
Eläinoikeuspuolue 73%
Feministinen puolue 72%
Vasemmistoliitto 71%
Liberaalipuolue - Vapaus Valita 68%
Kristillisdemokraatit 68%
Suomen kommunistinen puolue 67%
Kokoomus 67%
Itsenäisyyspuolue 66%
Seitsemän tähden liike 66%
Sininen tulevaisuus 64%
Kommunistinen työväenpuolue 59%
Perussuomalaiset 55%
Suomen kansa ensin 54%

Kopek

Suomen kansa ensin -ryhmän nimi on vastenmielinen. Siitä tulee mieleen "minä ensin".

Täytin Helsingin Sanomien vaalikonetta muutaman kysymyksen verran, mutta lopetin, koska mitä hyötyä on vastata kerta toisensa jälkeen "en osaa sanoa".

Vaalikoneiden kysymykset ovat liian pelkistettyjä. Oikeassa elämässä asiat ovat monimutkaisempia. Esimerkiksi kysymykseen "pitäisikö lääkärikäyntien olla ilmaisia" olisi helpompi vastata, jos tietäisi mikä on vaihtoehto. Se on tietysti "maksullinen", mutta kuinka paljon maksullinen. Sillä kai on merkitystä. Sitä paitsi, ei ilmaista ole, kun julkisista palveluista puhutaan. "Ilmaisen" maksaa joku muu.

Vaalikoneissa pitäisi kysyä sen tyyppisistä asioista kuten "pitäisikö nykyistä useamman Suomessa asuvan olla vankilassa" ja "jos vankipaikkojen määrää lisätään, pitäisikö kustannukset kattaa veroja korottamalla vai muita palveluja karsimalla". Saman kysymyksen voisi esittää poliisien määrän lisäämistä koskien. Eli mistä olette valmis tinkimään saadaksenne ne rakastamanne lisäpoliisit ihmisiä ratsaamaan, sakottamaan ja vangitsemaan.

Laika

#168
Lainaus käyttäjältä: Karikko - maaliskuu 07, 2019, 10:39:43Varmaan kaivataan pientä mullistusta nykyiseen menoon ja syyt löytynevät paljolti täältä:
 
Soten sotkut kaikkineen ja se ilmeinen kusetus jota siellä on eritetty tehdä. Kepun haluama uuden väliportaan muodostaminen nostaisi vain maksuja ja toisi heille ilmeisesti suojatyöpaikkoja maakuntiin. Kokoomuksen markkinamallista taas on kivat näytöt jo nyt nähtävissä atendoineen ja esperiöineen.

Erikoista tuossa uudistuksessa oli, että suurin piirtein kaikki huokaisevat helpotuksesta nyt ajetun soten kaatumisen myötä, jopa keskustan ja kokoomuksen omat joukot

Kuuntelin juuri pääministerin eroilmoituksen. Ollakseni tasapuolinen, pystyn kyllä näkemään sisäisen devalvaation argumenttina, mitä ristiriitoja aiheuttaneeseen työmarkkinapolitiikkaan tuli. Sipilän hallitus sai kohtuuttomiakin iskuja ay-väeltä yrittäessään keinotekoisesti alentaa Suomen työvoimakustannuksia. Hallitus ei voinut käyttää valtaa ulkomaanvientiin perustuvilla aloilla, ja siksi se kohdisti toimensa työntekijäryhmiin, joiden palkkataso juuri mainitusta syystä oli alkuaankin paljon maltillisempi.
Sitä vastoin Sipilän ja kokoomuksen markkinamallia sosiaali- ja terveyspalveluissa ei tule ikävä. Pitää vain toivoa ettei se zombien tavoin ryömi vielä takaisin hautausmaalta. Itse asiassa minä vähän toivon kokoomuksen tekevän näistä vaaleista valinnanvapausvaalit, koska suomalaiset eivät kokoomuksen linjaa halua, ja hyvästä syystä niin. Valtion omistajaohjauspolitiikka on jäänyt kaiken tämän keskellä melkein pimentoon. Siitä kannattaisi puhua juuri nyt ennen vaaleja mahdollisimman paljon, sillä erityisesti se sisältää ideologisen eron oikeiston ja vasemmiston välillä. Kansalaisilla on oikeus tietää, mitä heidän kansallisille varoilleen tehdään.

Sitä minä en käsitä, miksi ex-pääministerimme puhuu soten kustannusongelmista, kun ainakin terveydenhuoltojärjestelmämme ongelmat ovat aivan toisaalla kuin sen korkeissa kustannuksissa. Nyt Sipilän on tietysti helppo siitä moralisoida, kun meidän ei tarvitse todistaa miten kustannukset olisivat levinneet käsiin Sipilän oman hallituksen esittämässä mallissa. Toisin kuin Sipilä antaa ymmärtää, sote haluttiin kaataa erittäin hyvistä syistä.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Juha

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 07, 2019, 23:20:30Täytin Helsingin Sanomien vaalikonetta muutaman kysymyksen verran, mutta lopetin, koska mitä hyötyä on vastata kerta toisensa jälkeen "en osaa sanoa".


Pelkkä vaalikoneen olemassaolo paljastaa sen, mistä on kyse, tai mitä politiikalta ollaan odottamassa.

ROOSTER

Sipilä-Orpo-Soini pölkkypäähallitus hakkasi yhteistä rahaa arviolta 400miljoonaa euroaturhaan  makusotehaaveiluun.

Sillä rahalla olisi saanut 8500 hoitajaa lisää vuodeksi, tai 6 kpl Gripen-hävittäjiä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Renttu

Sipilän hallituksen reaalinen vaikutus Suomen työllisyysasteen nousuun oli noin prosentin luokkaa. Eläköön!

Renttu

#172
Lainaus käyttäjältä: Laika - maaliskuu 08, 2019, 14:42:11
Sitä minä en käsitä, miksi ex-pääministerimme puhuu soten kustannusongelmista, kun ainakin terveydenhuoltojärjestelmämme ongelmat ovat aivan toisaalla kuin sen korkeissa kustannuksissa.
Ahaa. Kertoisitko tästä hieman lisää? Miten niin terveydenhuoltojärjestelmämme ongelmat ovat aivan toisaalla, kuin sen korkeissa kustannuksissa?

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Renttu - maaliskuu 08, 2019, 19:51:21
Lainaus käyttäjältä: Laika - maaliskuu 08, 2019, 14:42:11
Sitä minä en käsitä, miksi ex-pääministerimme puhuu soten kustannusongelmista, kun ainakin terveydenhuoltojärjestelmämme ongelmat ovat aivan toisaalla kuin sen korkeissa kustannuksissa.
Ahaa. Kertoisitko tästä hieman lisää? Miten niin terveydenhuoltojärjestelmämme ongelmat ovat aivan toisaalla, kuin sen korkeissa kustannuksissa?

Ehkä tästä on kyse:
https://yle.fi/uutiset/3-10275959

LainaaSuomen terveydenhuollolla on maailman paras hinta-laatusuhde, ilmenee tutkimuksesta – "Muualla ei ole päästy tällaiseen näin edullisilla kustannuksilla"


Renttu

Menehän safiiri pohtimaan sukupuolten mittaa ja määrää, täällä fiksut ja asioiden päälle ymmärtävät koittavat keskustella.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Renttu - maaliskuu 08, 2019, 20:07:19
Menehän safiiri pohtimaan sukupuolten mittaa ja määrää, täällä fiksut ja asioiden päälle ymmärtävät koittavat keskustella.

Voi rentukkaa! Se saa sätkyn pelkästä linkistä artikkeliin.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Renttu - maaliskuu 08, 2019, 19:51:21
Lainaus käyttäjältä: Laika - maaliskuu 08, 2019, 14:42:11
Sitä minä en käsitä, miksi ex-pääministerimme puhuu soten kustannusongelmista, kun ainakin terveydenhuoltojärjestelmämme ongelmat ovat aivan toisaalla kuin sen korkeissa kustannuksissa.
Ahaa. Kertoisitko tästä hieman lisää? Miten niin terveydenhuoltojärjestelmämme ongelmat ovat aivan toisaalla, kuin sen korkeissa kustannuksissa?
Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on varsin halpa verrattuna moniin muihin maihin, tosin tämä ei välttämättä tehokkuutta tarkoita. Ei systeemi huono ole, mutta jokainen terveyskeskusasiakas tuntee ongelmat. Liian vähän lääkäreitä ja hoitajia, siksi 3 tunnin jonot... Yksityiselle nopeasti, ja muutama huntti. Ei vaan monilla ole varaa tuohon.

Sanoisin, että byrokratialla on tuossa ongelmansa. Sinänsä terveyskeskusjärjestelmä voisi hyvin toimia.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Juha - maaliskuu 08, 2019, 15:27:34
Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 07, 2019, 23:20:30Täytin Helsingin Sanomien vaalikonetta muutaman kysymyksen verran, mutta lopetin, koska mitä hyötyä on vastata kerta toisensa jälkeen "en osaa sanoa".
Pelkkä vaalikoneen olemassaolo paljastaa sen, mistä on kyse, tai mitä politiikalta ollaan odottamassa.
Toisaalta tuskin vuosikymmeniä vastuussaolleiden äänestäminen muutoksia tuo? Jos on huonoja pomoja, äänestetään ne vaihtoon? >:(
Ei maailma muutu äänestämällä samoja toivoen, että nyt muuttaisivat käytöstään. Jos yhteiskunnassa on vikaa, silloin äänestetään uudet päättäjät tilalle.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 08, 2019, 21:29:01
Toisaalta tuskin vuosikymmeniä vastuussaolleiden äänestäminen muutoksia tuo? Jos on huonoja pomoja, äänestetään ne vaihtoon? >:(
Ei maailma muutu äänestämällä samoja toivoen, että nyt muuttaisivat käytöstään. Jos yhteiskunnassa on vikaa, silloin äänestetään uudet päättäjät tilalle.

Näin se on.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

#179
Kuinka paljon Sote-uudistuksesta jää jäljelle, kun uusi hallitus astuu virkaan? Kokonaan ei kumota tuota hanketta, se on selvää. On siinä kai hyvääkin.
Sama sometunkio on seuraavankin hallituksen edessä, se vaan on jotenkin pakko uudistaa. Mutta ei ehkä kokoomuksen tavoin, kv. suuryritysten tavoin. Parempi olisi pitää tuollainen sosiaalitoimi kansallisissa ja paikallisissa rajoissa, silloin inhimillisyys ehkä säilyy parhaiten?

Vaikka itse olen aika suosiollinen vapaakauppaa ja markkinoita kohtaan, tietyt asiat, kuten sosiaalitoimi ja esim. kaivostoimen, tai perusenergiantuotannon kaltaiset perusyhteiskunnalliset asiat, ovat ehkä niin tärkeitä, että niitä valvomaan tarvitaan valtiota. Muu talous toimikoon vapaammin, mutta yhteiskunnalla on tiettyjä asioita, joita ei ehkä markkinoille pidä tarjota. Ei Suomi välttämättä fiksusti ole toiminut, kun on myynyt valtionosuuksiaan perustuotannosta ja energiantuotannosta. :-*