Kirjoittaja Aihe: Kuinka elää mahdollisimman halvalla  (Luettu 5872 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa MrKAT

• Kantapeikko
  • Hit high - not below, PS!
Vs: Kuinka elää mahdollisimman halvalla
« Vastaus #105 : Kesäkuu 24, 2020, 22:18:43 »
Tokmannissa saa halvalla paljon erilaisia keksejä vain 1 eurolla. Tulee uutta vaihtelua kahvipöytään halvalla.

Ostin 1½ kk sitten halpis kesäkengät 9,90€. Nyt tällä viikolla tarjous olisi ollut 5€. Menin ostamaan uudet ylimääräiset mutta oli ostettu aika loppuun eikä sopivaa kokoa.
   Ehkä onneksi. Samaiset kengät oli jalassa ja olivat parina päivinä alkaneet tuntua tahmaisilta. Illalla katsoin niin pohjakangas oli liikkunut eteenpäin osin syrttyyn, tahmea liima oli paljastunut, molemmissa kengissä, ja osin tarttunut sukkaan ja jalanpohjiin. Liian pitkään jalassa helteellä. Irrotin pohjat ja "liimasin" takaisin kohdilleen ja pahvilaatikosta leikkasin hätävälipohjalliset jotka pitää liimaiset kankaat erossa sukista.
    Nuo kengät on siitä hyvät että mahtuu suitsait jalkaan sormin koskematta (voin pitää kantamisia molemmissa käsissä mennessä ulos) mutta joustavan kumin takia niin tiukasti ettei hiekanmurut ja sorat pääse sisään hiekkatiellä ja pihassa.
Toisen ihmisen pystyy murskaamaan kielen terällä. - Kiinalainen sananlasku
Parempi pyy pivossa kuin pyy moottorissa. - Lentäjän sanonta

Poissa ROOSTER

• Kantapeikko
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
« Vastaus #106 : Kesäkuu 24, 2020, 22:52:33 »
Kun poljen sähköpyörälläni, sähkönkulutus on noin 0,8 kWh/100 km. Se maksaa suurinpiirtein 10 senttiä. Jos tekisin saman työn kokonaan polkemalla se vastaa 690 kcal nettokulutusta. Oletan, että ihminen hyödyntää syömäänsä energiaa 30% hyötysuhteella ja ehkä halvimmalla ja tehokkaammin saa energiansa puhtaasta sokerista jossa on 400 kcal/100grammaa, niin sokeria tarvitaan 250g korvaamaan tuo määrä. Neljänneskilo sokeria maksaa yleensä 25 senttiä eli sähköpyörä tulee  60% halvemmaksi kuin polkemalla sokerin avulla. Syömällä naudan sisäfilettä ravintolassa, kuluneen energian korvaamiseksi, vertailu näyttääkin taas jo ihan eri lukemia.

Tietysti polkemia heiluttamalla kulutan myös pikkuisen, mutta suurimmalla avustuksella lisäenergian tarve eteenpäinviemiseen on lähes mitätön. Kuluuhan sitä myös hengittäessä tai makoillessa, kuten U Turhapurokin on todistanut jossain leffassa.

1 kWh on 860 kcal. Mars-patukassa on 450kcal, niitä saa tarjouksessa 5 kpl 2eurolla ja maistuu paremmalta kuin pelkkä sokeri.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2020, 23:02:09 kirjoittanut ROOSTER »
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Janne Utriainen:”Minä olen ajatellut, että ihmisen pitäisi tietää kaksi asiaa. Mistä ruoka tulee, ja mihin paska menee. Ne kun pohtii hyvin, niin maailma on ihan erinäköinen.”

Poissa Toope

• Kantapeikko
« Vastaus #107 : Kesäkuu 24, 2020, 23:21:28 »
Potut, riisi, peruspasta, tietyt vihannekset, pakastevihannekset, kana ovat halpoja.
Mausteet vaan ovat ikävän hintavia.

Poissa MrKAT

• Kantapeikko
  • Hit high - not below, PS!
« Vastaus #108 : Heinäkuu 04, 2020, 02:11:09 »
Halpaa autonpesua, kun tuli kovat rankkasateet (ehkä n. 80mm) ja osasin ennakoida jättämällä auton ulos.
Kesken päivän vaihdoin asentoa että toinenkin kylki peseytyy, lievässä sivutuulessa.
Pikkuisen alahelmaan jäi hiekkoja mutta ne lähti helposti pehmeällä harjalla.
  Jälkeenpäin ihmettelin tehokasta pesua, oli parempi tulos mitä itse olisin saanut, jopa kilven takaa näytti puhdistaneen.
Mutta kun tarkemmin laskeskelin, että itse pesen niin kuluu 5-15 litraa mutta sateena auton alalle tuli jotain 240-300 litraa(!) niin ei ihme jos tuli puhdasta.
Toisen ihmisen pystyy murskaamaan kielen terällä. - Kiinalainen sananlasku
Parempi pyy pivossa kuin pyy moottorissa. - Lentäjän sanonta

Poissa ROOSTER

• Kantapeikko
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
« Vastaus #109 : Elokuu 09, 2020, 16:47:32 »
Käytännön vihjeitä, 20 viikon ruokalistat, kuukauden ruokakulut satasen luokkaa.

Testissä ruokakirja, jonka ohjeet tehdään 25 euron viikkobudjetilla: ”Erittäin raikasta vaihtelua”

Joillakin menee jo itsetehtyjen GinTonicien lantrinkeihin enemmän rahaa kuukaudessa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Janne Utriainen:”Minä olen ajatellut, että ihmisen pitäisi tietää kaksi asiaa. Mistä ruoka tulee, ja mihin paska menee. Ne kun pohtii hyvin, niin maailma on ihan erinäköinen.”