Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Seksuaalirikoksista Suomessa

Aloittaja A.V. Vatanen, tammikuu 12, 2019, 10:55:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Sepe

Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 14, 2019, 18:31:52
Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 14, 2019, 11:23:19

Niin kyllähän turvapaikanhakijat tekevät kaksikymmentä kertaa enemmän pahoinpitelyjä kuin raiskauksia mutta puhutaan tässä nyt niistä raiskauksista.


Eivät tee 20 kertaa enemmän, vaan enemmän suhteessa maahanmuuttajien väestöosuuteen.

Eihän Jaska tuossa vertaa mitään suhteessa väestömäärään vaan vertaa eri rikostyyppejä. Pahoinpitelyjä runsaasti.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Sepe - tammikuu 14, 2019, 11:47:14
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 14, 2019, 11:25:56
Kovasti halveksitaan sitä 7 % tekijöistä, kun taas yli 50 % osuudesta ei sanaakaan, ei kauhistuksen kauhistusta tai edes oikein tiedosteta (haluta tiedostaa?) sen siellä olevan. Sen pahimman ongelman.

T: Xante

Ei tässä halveksinta auta. Minusta on kauhistuttavaa tuollainen ote asiaan.

Jos yhden ukomaalaistaustaisen estäminen vähentää raiskauksia moninkertaisesti yhden kantasuomalaisen estämiseen verrattuna (tilastollisesti siis) ,en yhtään ihmettele jos valtion johto kiinnittää huomionsa näihin tehokkaampiin raiskaajiin.

Eli käännetään selkä niille 75 %:lle seksuaalirikoksista, eikä viitsitä niistä niin välittää? Ai niin tosiaan - ne tais olla niitä vääriä ilmiantoja, joita inhat feministinaiset tehtailee...

Minua kauhistuttaa edelleen enemmän se, että lapsiin kohdistuvia seksuaalirikosepäilyjä tulee poliisin tietoon keskimäärin kolme päivässä. Se on hirvittävä määrä. Mutta mediassa ei kyllä käsitellä niitä ollenkaan kattavasti. Ikävän usein silloin kun käsitellään - vaikkapa kerrotaan tuomion langettamisesta - on kyseessä usein usea saman henkilön tekemä seksuaalirikos. Taitaa liittyä "lajiin" tuo rikoksen toistaminen kunnes jää kiinni. Aivan liian usein asiaan liittyy myös muita, jotka eivät ole kunnolla asiaan puuttuneet - kuten sen yhden opettajan tapauksessa, kun rehtori tiesi, mutta silti toiminta sai jatkua.

https://yle.fi/uutiset/3-10593065

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Sepe - tammikuu 14, 2019, 18:42:26
Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 14, 2019, 18:31:52
Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 14, 2019, 11:23:19

Niin kyllähän turvapaikanhakijat tekevät kaksikymmentä kertaa enemmän pahoinpitelyjä kuin raiskauksia mutta puhutaan tässä nyt niistä raiskauksista.


Eivät tee 20 kertaa enemmän, vaan enemmän suhteessa maahanmuuttajien väestöosuuteen.

Eihän Jaska tuossa vertaa mitään suhteessa väestömäärään vaan vertaa eri rikostyyppejä. Pahoinpitelyjä runsaasti.

My bad, luin huonosti.

Sepe

Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 14, 2019, 18:47:07
Lainaus käyttäjältä: Sepe - tammikuu 14, 2019, 11:47:14

Jos yhden ukomaalaistaustaisen estäminen vähentää raiskauksia moninkertaisesti yhden kantasuomalaisen estämiseen verrattuna (tilastollisesti siis) ,en yhtään ihmettele jos valtion johto kiinnittää huomionsa näihin tehokkaampiin raiskaajiin.

Eli käännetään selkä niille 75 %:lle seksuaalirikoksista, eikä viitsitä niistä niin välittää? Ai niin tosiaan - ne tais olla niitä vääriä ilmiantoja, joita inhat feministinaiset tehtailee...


missä minä noin sanoin että käännetään selkä 75%:lle?

Tuo on sitä keskeneräistä logiikkaa: jos sanon pitäväni mustikkapiirakasta Safiiri väittää minun sanoneen että en pidä puolukkapiirakasta.
Aivan inhojen feministinaisten tapa.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Sepe - tammikuu 14, 2019, 19:31:38
Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 14, 2019, 18:47:07
Lainaus käyttäjältä: Sepe - tammikuu 14, 2019, 11:47:14

Jos yhden ukomaalaistaustaisen estäminen vähentää raiskauksia moninkertaisesti yhden kantasuomalaisen estämiseen verrattuna (tilastollisesti siis) ,en yhtään ihmettele jos valtion johto kiinnittää huomionsa näihin tehokkaampiin raiskaajiin.

Eli käännetään selkä niille 75 %:lle seksuaalirikoksista, eikä viitsitä niistä niin välittää? Ai niin tosiaan - ne tais olla niitä vääriä ilmiantoja, joita inhat feministinaiset tehtailee...


missä minä noin sanoin että käännetään selkä 75%:lle?

Tuo on sitä keskeneräistä logiikkaa: jos sanon pitäväni mustikkapiirakasta Safiiri väittää minun sanoneen että en pidä puolukkapiirakasta.
Aivan inhojen feministinaisten tapa.

Ehdotit keskittymistä. Minusta sen toinen puoli on, että jonnekin muualle ei sitten riitä samaan aikaan huomiota. Vai miten ajattelit keskittyä, mutta silti aivan entisellä tavalla suunnata voimia ja resursseja muuallekin? (Seksuaalirikoksissa tuntuu olevan tyypillistä se, että rikoksia tehdään useita - kunnes jäädään kiinni. Tässä suhteessa nämä nyt ilmi tulleet eivät varsinaisesti ole niin tavattoman poikkeuksellisia.)

A.V. Vatanen

#65
Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 14, 2019, 18:47:07

Eli käännetään selkä niille 75 %:lle seksuaalirikoksista, eikä viitsitä niistä niin välittää? Ai niin tosiaan - ne tais olla niitä vääriä ilmiantoja, joita inhat feministinaiset tehtailee...

Minua kauhistuttaa edelleen enemmän se, että lapsiin kohdistuvia seksuaalirikosepäilyjä tulee poliisin tietoon keskimäärin kolme päivässä. Se on hirvittävä määrä. Mutta mediassa ei kyllä käsitellä niitä ollenkaan kattavasti. Ikävän usein silloin kun käsitellään - vaikkapa kerrotaan tuomion langettamisesta - on kyseessä usein usea saman henkilön tekemä seksuaalirikos. Taitaa liittyä "lajiin" tuo rikoksen toistaminen kunnes jää kiinni.
......
https://yle.fi/uutiset/3-10593065

Ja laki kieltää tehokkaasti poliisin tomintaa, että epäiltyjä rikoksia eli lasten raiskattavaksi houkuttelua ei voi mitenkään kirjata.....

Varokaa vitusti kuitenkin pilkkaamasta Jumalia! Aikomuskin on varmasti rangaistavaa.....


AV.
Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

Sepe

Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 14, 2019, 19:54:54

Ehdotit keskittymistä.

Missä?
Ehdotin huomion kiinnittämistä. En viitsi jankata esittämällä esimerkkejä huomion kiinnittämisestä.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Sepe - tammikuu 14, 2019, 20:16:11
Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 14, 2019, 19:54:54

Ehdotit keskittymistä.

Missä?
Ehdotin huomion kiinnittämistä. En viitsi jankata esittämällä esimerkkejä huomion kiinnittämisestä.

No minusta tuo kuulosti varsin samalta. Pahoittelut, jos ymmärsin tarkoituksesi väärin.

Mutta siis - käsittääkseni juuri seksuaalirikollisissa on paljon näitä "tehokkaita", jotka tehtailevat useita rikoksia. Eikä tämä ole pelkästään nyt julkisuudessa olleiden tapausten erityispiirre, vaan varsin usein tämän tyypin rikoksista uutisoidaan tuomitun useista samankaltaisista teoista. Sitten tietenkin voidaan vielä erikseen huomata ne tapaukset, joissa sama uhri on joutunut toistuvien tekojen uhriksi. Lapsiinkin näitä kohdistuu aivan liian usein siten, että hyväksikäyttö saattaa jatkua pitkään ja pitää sisällään useita ja jopa säännöllisesti toistuvia tekoja. Näissä ikävä kyllä näyttää monesti olevan kyse omaksutusta toimintatavasta, ei niinkään kertaluontoisesta tapahtumasta.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 14, 2019, 11:25:56
Pointtini juuri. Kovasti halveksitaan sitä 7 % tekijöistä
Siinä käsityksessä olen, että 2009 alussa ei ollut turvapaikanhakijoista koostuvia grooming-rinkejä, jotka varsinkin netissä houkuttelivat tapaamisiin alle 16-vuotiata (lain raja lapsen seksuaaliselle hyväksikäytölle) tyttöjä ("neitsyitä"). Mikä nyt on erityisen huomion kohteena.

Jos tapa oli jo juurtunut Suomeen, niin sen ikävämpi.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 14, 2019, 21:52:06
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 14, 2019, 11:25:56
Pointtini juuri. Kovasti halveksitaan sitä 7 % tekijöistä
Siinä käsityksessä olen, että 2009 alussa ei ollut turvapaikanhakijoista koostuvia grooming-rinkejä, jotka varsinkin netissä houkuttelivat tapaamisiin alle 16-vuotiata (lain raja lapsen seksuaaliselle hyväksikäytölle) tyttöjä ("neitsyitä"). Mikä nyt on erityisen huomion kohteena.

Jos tapa oli jo juurtunut Suomeen, niin sen ikävämpi.

Ei kun asia todellakin on ikävämpi. Suurin osa lapsista siis joutuu hyväksikäytetyksi vanhempansa, vanhempiensa puolison, ystävän, tuttujen tai sukulaisten toimesta. Tai ehkä tämä totuus ei sinusta ole kovin ikävä vai miten tämä ulkkareista jankkaaminen pitäisi ymmärtää?

T: Xante

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 14, 2019, 21:52:06
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 14, 2019, 11:25:56
Pointtini juuri. Kovasti halveksitaan sitä 7 % tekijöistä
Siinä käsityksessä olen, että 2009 alussa ei ollut turvapaikanhakijoista koostuvia grooming-rinkejä, jotka varsinkin netissä houkuttelivat tapaamisiin alle 16-vuotiata (lain raja lapsen seksuaaliselle hyväksikäytölle) tyttöjä ("neitsyitä"). Mikä nyt on erityisen huomion kohteena.

Jos tapa oli jo juurtunut Suomeen, niin sen ikävämpi.

Taisipa 2009 olla kaiken kaikkiaan vähäisempää tuo netissä houkuttelu. Oli sitten kyse ihan minkä tahansa kansallisuuden ihmisistä. Vastaavasti nettiympäristöön ei ole (vielä) oikein osattu kehittää toimivia tapoja, joilla tällaisen suhteen esim. vanhemmat pystyisivät ja älyäisivät valvoa lastensa turvallisuutta. Toivottavasti tähän pian kehitetään työkaluja ja keinoja - kuten vaikkapa virustorjunta on kehitetty haittaohjelmia vastaan. Olikohan se about 2009 kun kohkattiin Habbo Hotelista ja siellä ilmenneistä ikäyyksistä? Selfiekin oli vuoden englanninkielinen sana vasta 2013. Se nyt ainakin on satavarmaa, ettei netissä tapahtuva grooming ole mikään arabikulttuurin perinteinen piirre, joka nyt maahanmuuton myötä rantautuisi Suomeen.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 14, 2019, 21:15:12
käsittääkseni juuri seksuaalirikollisissa on paljon näitä "tehokkaita", jotka tehtailevat useita rikoksia. Eikä tämä ole pelkästään nyt julkisuudessa olleiden tapausten erityispiirre, vaan varsin usein tämän tyypin rikoksista uutisoidaan tuomitun useista samankaltaisista teoista.
Minä taas olen käsityksessä, että seksuaalirikoksen uusijoita on vähän ja törkeimmät tapaukset - mm. kun on useita uhreja tai tekijöitä - pääsevät lehtien palstoille. Luulen ilman tietoa, että lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä julkisuuteen tulevat lähinnä sukupuoliyhteyden sisältävät (on laajempi käsite kuin yhdyntä) tai muuten törkeät tapaukset ja että perheen sisäisistä tapauksista julkisuuteen tulee lähinnä toistuvia ja jatkuvia hyväksikäyttöjä. Ne joissa tekijä jää tuntemattomaksi, eivät pääse julkisuuteen, kun tapauksia ei saada tutkituiksi.

Jos mies on raiskannut vaimonsa sata kertaa vuoden aikana, se nostaa tietenkin keskiarvoa.

Liitteenä on seksuaalirikoslukuja vuodelta 2016. Tilastokeskus on lopettanut näiden vapaan saatavuuden, ja nuo ovat tuoreimpia netistä poimittavia.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 14, 2019, 22:11:51

Taisipa 2009 olla kaiken kaikkiaan vähäisempää tuo netissä houkuttelu. Oli sitten kyse ihan minkä tahansa kansallisuuden ihmisistä.
Samoin oletan. 2009 vuodelta ennen turvapaikanhakijavyöryä siis oli se selvitys, josta Xanten prosenttiluvut olivat.

Jaska

#73
Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 14, 2019, 18:31:52
Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 14, 2019, 11:23:19

Niin kyllähän turvapaikanhakijat tekevät kaksikymmentä kertaa enemmän pahoinpitelyjä kuin raiskauksia mutta puhutaan tässä nyt niistä raiskauksista.

Minusta ihan yhtä lailla halveksutaan kotimaisia namusetiä kuin turvapaikanhakijoina tai pakolaisina tulleita. Mutta se ekstrainho tulee siitä, että ovat tulleet tänne suojeltaviksi ja nyt suojelijat ovat erityisen suojan tarpeessa näiltä suojelluilta. Ja uutena inhon kohteena että nämä muslimimaista tulleet saalistavat ja hyväksikäyttävät pikkutyttöjä laumoina.

Eivät tee 20 kertaa enemmän, vaan enemmän suhteessa maahanmuuttajien väestöosuuteen.
Kuten Sepe totesi, on tarkoitettu kuten kirjoitettu. Vuonna 2016 turvapaikanhakijana oli epäiltynä 717 pahoinpitelystä ja 32 raiskauksesta , pahoinpitelystä siis 22 kertaa niin usein kuin raiskauksesta. Linkin olen antanut tässä ketjussa. Pahoinpitelyjen lukumääräsuhde raiskauksiin toki säilyy vaikka kumpikin luku jaettaisiin samalla väestöryhmän koolla, mutta miksi jakaisimme.

Raiskauksissa erityistä on se, että verrattuna väestöryhmän kokoon ulkomaalaisilla - ja erityisesti muutamalla kansallisuudella - raiskausepäilyjen määrä / 1000 henkeä verrattuna suomalaisiin (joissa heissäkin toki on ulkomaalaistaustaisia puolet ulkomaalaisten määrästä) on ulkomaalaisilla moninkertainen toisin kuin muissa rikollisuuslajeissa.

Olen muuten tarkistamatta siinä käsityksessä, että lasten seksuaalista hyväksikäyttöä ei ulkomaalaisilla tule suhteellisesti enemmän viranomaisten tietoon kuin suomalaisilla, mutta vahvassa kasvussa. Siis ulkomaalaiset tekevät kolmanneksen raiskauksista (puolet törkeistä raiskauksista) mutta vain neljänneksen kaikista seksuaalirikoksista. Ja ulkomaalaisiahan on 250 000 /5 500 000 eli 4,5%.

Helsingissä suurin osa raiskauksesta epäillyistä on ulkomaalaisia. Ulkomaalaisten osuus helsinkiläisistä on muistaakseni 15%.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/269227-poliisin-uudet-tilastot-seksuaalirikokset-lisaantyivat-eniten-helsingissa

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 15, 2019, 00:00:41
Lainaus käyttäjältä: safiiri - tammikuu 14, 2019, 21:15:12
käsittääkseni juuri seksuaalirikollisissa on paljon näitä "tehokkaita", jotka tehtailevat useita rikoksia. Eikä tämä ole pelkästään nyt julkisuudessa olleiden tapausten erityispiirre, vaan varsin usein tämän tyypin rikoksista uutisoidaan tuomitun useista samankaltaisista teoista.
Minä taas olen käsityksessä, että seksuaalirikoksen uusijoita on vähän ja törkeimmät tapaukset - mm. kun on useita uhreja tai tekijöitä - pääsevät lehtien palstoille. Luulen ilman tietoa, että lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä julkisuuteen tulevat lähinnä sukupuoliyhteyden sisältävät (on laajempi käsite kuin yhdyntä) tai muuten törkeät tapaukset ja että perheen sisäisistä tapauksista julkisuuteen tulee lähinnä toistuvia ja jatkuvia hyväksikäyttöjä. Ne joissa tekijä jää tuntemattomaksi, eivät pääse julkisuuteen, kun tapauksia ei saada tutkituiksi.

Jos mies on raiskannut vaimonsa sata kertaa vuoden aikana, se nostaa tietenkin keskiarvoa.

Liitteenä on seksuaalirikoslukuja vuodelta 2016. Tilastokeskus on lopettanut näiden vapaan saatavuuden, ja nuo ovat tuoreimpia netistä poimittavia.

Minä olen käsityksessä, etteivät nyt ilmi tulleet rikokset ole rikoksenuusijoiden tekemiä. Ilmi tulee ja mediassa uutisoidaan näitä tapauksia, joissa saman tekijän epäillään tehneen useita rikoksia ennen paljastumistaan. Myös suomalaisten tekijöiden ollessa kyseessä. Seksuaalirikokset jäävät usein paljastumatta. On kaiketi aika itsestäänselvää, että kiinni jäämisen riski kasvaa, jos tekoja on useita. Varsinkin, jos uhrejakin on useita. Eikö sama koske vähän kaikkia rikoksia?