Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Seksuaalirikoksista Suomessa

Aloittaja A.V. Vatanen, tammikuu 12, 2019, 10:55:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 14 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Jaska - maaliskuu 01, 2019, 13:24:53
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 01, 2019, 10:24:49
Höpsis, kuka haluaa jankkata. Niille Oulun poliisin tutkimille seksuaalirikoksille, joissa on ulkomaalaistaustainen tekijä ja uhrina lapsi, on yhteistä että on ulkomaalaistaustainen tekijä ja uhrina lapsi. Tekotavassakin on yhteisiä piirteitä. Toki Oulun poliisin tutkimista seksuaalirikoksista suurin osa on muita.

En usko, että tutkinnanjohtaja sanoo lapsenhyväksikäyttöringin ja Tuiran tapauksen kaikkien tekijöiden tuntevan toisensa ellei niin ole. Hän tuntenee useampia tapauksia ja syyttäjä vain omansa. Ilmeistä on ja osin julkisuudessa on esiteltykin, että ringin jäsenet tunsivat toisensa.

Eiköhän tästä tällä erää riitä. Tietoa tulee julkisuuteen vielä.

Taidat olla aika tietämätön siitä, mitä oikeusprosessiin kuuluu ja miten se etenee. Jos jutut liittyvät toisiinsa, kyllä niistä kuule syyttäjä tietää. Yleensä jopa sama syyttää kaikkia, jotka asiaan liittyvät.

Siinä olet oikeassa, että Tuiran syyttäjä tuntee vain oman tapauksensa, kun ei hänelle muiden, asiaan liittymättömät, jutut kuulu.

Yrität nyt esittää, että poliisilla on oikeusjutuista paremmat tiedot kuin syyttäjillä. Rohkea väitös.

Ja asettaisi, jos näin olisi, poliisin toiminnan erittäin omituiseen valoon.

Minusta tämä voisi olla tässä ja sinun ei tosiaan tuolla tietopohjalla kannattaisi asiaan palata.

T: Xante

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 01, 2019, 13:05:10
Millainen on antiraiskauskurssi?

LainaaEsim. yksi prosentti raiskaajia tulijoiden joukossa ei ole paljoa prosenteissa, mutta kymmeniä raiskaajia on jo paljon. Se, että nämä harrastavat toimintaansa ryhmänä kertoo siitä, että kyseessä ei ole himokas sattuma vaan saalistus.

Tota...eikö tuo kuvaus ole juuri kuvaus, joka raiskauksesta on annettu ihan yleisestikin? Että kyse ei toden totta ole jostain pitelemättömän himon äkillisestä ja odottamattomasta seuraamuksesta, vaan kyse on paljon isommasta suhtautumisen tavasta, jossa vallankäyttö ja toisen alistaminen oman vallan ja voiman alaliseksi, on se olennaisempi juttu kuin varsinaisesti seksuaalinen tarve. Toki ne voivat myös yhdistyä siten, että oma seksuaalinen tyydytys vaatii toisen alistamista ja väkivallan käyttämistä. Vai ajatteletko, että vain turvapaikanhakijaraiskaajalla on muita haluja taustalla kuin vain sellainen tavanomainen seksin halu, mutta suomalaisraiskaaja toimii vain, koska tuo ikävä seksintarve vaivaa?


Tuossa luetteletkin hyvin niitä asioita joita antiraiskauskurssilla pitäisi käsitellä. Joskus vanhoista tavoista ja perinteistä poisoppiminen on käynnistettävä, jos aikoo sopeutua. Jos ei aiokaan sopeutua niin hankalaa tulee olemaan, kaikilla. Saa näille kursseille osallistua kantasuomalaisetkin, jos vain paikkoja riittää. Ongelmaisia todella riittää omissakin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

safiiri

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 01, 2019, 15:01:37
Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 01, 2019, 13:05:10
Millainen on antiraiskauskurssi?

LainaaEsim. yksi prosentti raiskaajia tulijoiden joukossa ei ole paljoa prosenteissa, mutta kymmeniä raiskaajia on jo paljon. Se, että nämä harrastavat toimintaansa ryhmänä kertoo siitä, että kyseessä ei ole himokas sattuma vaan saalistus.

Tota...eikö tuo kuvaus ole juuri kuvaus, joka raiskauksesta on annettu ihan yleisestikin? Että kyse ei toden totta ole jostain pitelemättömän himon äkillisestä ja odottamattomasta seuraamuksesta, vaan kyse on paljon isommasta suhtautumisen tavasta, jossa vallankäyttö ja toisen alistaminen oman vallan ja voiman alaliseksi, on se olennaisempi juttu kuin varsinaisesti seksuaalinen tarve. Toki ne voivat myös yhdistyä siten, että oma seksuaalinen tyydytys vaatii toisen alistamista ja väkivallan käyttämistä. Vai ajatteletko, että vain turvapaikanhakijaraiskaajalla on muita haluja taustalla kuin vain sellainen tavanomainen seksin halu, mutta suomalaisraiskaaja toimii vain, koska tuo ikävä seksintarve vaivaa?


Tuossa luetteletkin hyvin niitä asioita joita antiraiskauskurssilla pitäisi käsitellä. Joskus vanhoista tavoista ja perinteistä poisoppiminen on käynnistettävä, jos aikoo sopeutua. Jos ei aiokaan sopeutua niin hankalaa tulee olemaan, kaikilla. Saa näille kursseille osallistua kantasuomalaisetkin, jos vain paikkoja riittää. Ongelmaisia todella riittää omissakin.

Mistä kulttuurista niiden suomalaisten on syytä oppia pois?

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 01, 2019, 17:03:45
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 01, 2019, 15:01:37
Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 01, 2019, 13:05:10
Millainen on antiraiskauskurssi?

LainaaEsim. yksi prosentti raiskaajia tulijoiden joukossa ei ole paljoa prosenteissa, mutta kymmeniä raiskaajia on jo paljon. Se, että nämä harrastavat toimintaansa ryhmänä kertoo siitä, että kyseessä ei ole himokas sattuma vaan saalistus.

Tota...eikö tuo kuvaus ole juuri kuvaus, joka raiskauksesta on annettu ihan yleisestikin? Että kyse ei toden totta ole jostain pitelemättömän himon äkillisestä ja odottamattomasta seuraamuksesta, vaan kyse on paljon isommasta suhtautumisen tavasta, jossa vallankäyttö ja toisen alistaminen oman vallan ja voiman alaliseksi, on se olennaisempi juttu kuin varsinaisesti seksuaalinen tarve. Toki ne voivat myös yhdistyä siten, että oma seksuaalinen tyydytys vaatii toisen alistamista ja väkivallan käyttämistä. Vai ajatteletko, että vain turvapaikanhakijaraiskaajalla on muita haluja taustalla kuin vain sellainen tavanomainen seksin halu, mutta suomalaisraiskaaja toimii vain, koska tuo ikävä seksintarve vaivaa?


Tuossa luetteletkin hyvin niitä asioita joita antiraiskauskurssilla pitäisi käsitellä. Joskus vanhoista tavoista ja perinteistä poisoppiminen on käynnistettävä, jos aikoo sopeutua. Jos ei aiokaan sopeutua niin hankalaa tulee olemaan, kaikilla. Saa näille kursseille osallistua kantasuomalaisetkin, jos vain paikkoja riittää. Ongelmaisia todella riittää omissakin.

Mistä kulttuurista niiden suomalaisten on syytä oppia pois?

Joskus vanhoista tavoista ja perinteistä poisoppiminen on käynnistettävä. Jos olet, älä raiskaa. Eikö se ole hyvä tapa ja uutta kulttuuria niille joilla on taipumusta raiskailuun.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

safiiri

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 01, 2019, 19:00:42
Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 01, 2019, 17:03:45
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 01, 2019, 15:01:37
Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 01, 2019, 13:05:10
Millainen on antiraiskauskurssi?

LainaaEsim. yksi prosentti raiskaajia tulijoiden joukossa ei ole paljoa prosenteissa, mutta kymmeniä raiskaajia on jo paljon. Se, että nämä harrastavat toimintaansa ryhmänä kertoo siitä, että kyseessä ei ole himokas sattuma vaan saalistus.

Tota...eikö tuo kuvaus ole juuri kuvaus, joka raiskauksesta on annettu ihan yleisestikin? Että kyse ei toden totta ole jostain pitelemättömän himon äkillisestä ja odottamattomasta seuraamuksesta, vaan kyse on paljon isommasta suhtautumisen tavasta, jossa vallankäyttö ja toisen alistaminen oman vallan ja voiman alaliseksi, on se olennaisempi juttu kuin varsinaisesti seksuaalinen tarve. Toki ne voivat myös yhdistyä siten, että oma seksuaalinen tyydytys vaatii toisen alistamista ja väkivallan käyttämistä. Vai ajatteletko, että vain turvapaikanhakijaraiskaajalla on muita haluja taustalla kuin vain sellainen tavanomainen seksin halu, mutta suomalaisraiskaaja toimii vain, koska tuo ikävä seksintarve vaivaa?


Tuossa luetteletkin hyvin niitä asioita joita antiraiskauskurssilla pitäisi käsitellä. Joskus vanhoista tavoista ja perinteistä poisoppiminen on käynnistettävä, jos aikoo sopeutua. Jos ei aiokaan sopeutua niin hankalaa tulee olemaan, kaikilla. Saa näille kursseille osallistua kantasuomalaisetkin, jos vain paikkoja riittää. Ongelmaisia todella riittää omissakin.

Mistä kulttuurista niiden suomalaisten on syytä oppia pois?

Joskus vanhoista tavoista ja perinteistä poisoppiminen on käynnistettävä. Jos olet, älä raiskaa. Eikö se ole hyvä tapa ja uutta kulttuuria niille joilla on taipumusta raiskailuun.

Juu ja edelleen minulle jää epäselväksi se, mikä suomalaisessa kulttuurissa on raiskaamiseen ohjaavaa. Kun eihän turvapaikanhakijoidenkaan kulttuurissa ole suoraa hyväksyntää sille, vaan siihen ohjaa - jos ohjaa - jokin epäsuorasti. Jos siis uskomme tämän olevan kulttuurista johtuvaa, pitäisi pyrkiä analysoimaan, MITKÄ kulttuuriset tekijät ovat asian ja ilmiön taustalla. Samoja tekijöitä lienee myös suomalaisessa kulttuurissa, koska seksuaalista ahdistelua ja raiskaamista tapahtuu myös medän kulttuurissamme kasvaneilla. On vähän vaikeaa opettaa pois jostakin, jos ei edes tiedä, mistä olisi tarkoitus opettaa pois. JOtenkin en nyt ihan heti usko, että on kovinkaan tehokasta vain ja ainoastaan tyytyä "opettamaan", että raiskaaminen ei ole laillista. Sehän ei ole laillista turvapaikanhakijoiden lähtömaissakaan, eikä kaiketi suomalainen raiskaajakaan luule, että raiskaaminen olisi laissa sallittua.

Joten edelleen minua ihmetyttää, mikä on se kulttuurinen "oppi", jonka korjaaminen olisi opetuksen tavoitteena. Kiinnostaa myös, miten opettaminen pitäisi tehdä, jotta se olisi tuloksellista. Olisi ehkä myös syytä hieman pohtia sitä, miksi vain osa turvapaikanhakijoista / suomalaisista raiskaa. Mitkä tekijät vaikuttavat tällaiseen, kun selvästikään kaikki samassa kulttuurissa kasvaneet ja eläneet eivät toimi samalla tavalla. Onko jotakin, joka näistä yksilöitä yhdistää ja joka voidaan liittää taipumukseen päätyä tällaiseen toimintaan? Mitkä tekijät erottavat heidät muista, jotka kuitenkin jakavat saman kulttuurisen (uskonnollisen) taustan? Eikö juuri tuollainen analyysi vasta paljastaisi, MITÄ oikeastaan olisi syytä kurssilla opettaa?

ROOSTER

Kun lapset laitetaan kouluun, ei heitä tutkita, mikseivät vielä osaa lukea, laskea tai virkata patalappua, vaan heille opetetaan näitä taitoja mitä he todennäköisesti tarvitsevat jatkossa. Ehkä tässä keskustelemassamme tapauksessa pääsääntöisesti sosiaalisia käyttäytymismalleja, joita on sujuvan elämän takia järkevää noudattaa maassamme.



Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

safiiri

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 02, 2019, 09:00:19
Kun lapset laitetaan kouluun, ei heitä tutkita, mikseivät vielä osaa lukea, laskea tai virkata patalappua, vaan heille opetetaan näitä taitoja mitä he todennäköisesti tarvitsevat jatkossa. Ehkä tässä keskustelemassamme tapauksessa pääsääntöisesti sosiaalisia käyttäytymismalleja, joita on sujuvan elämän takia järkevää noudattaa maassamme.

Kun lapsi koulussa sitten ei oikein tahdo oppia lukemaan ja laskemaan, heitä kannattaa hieman tutkia ja yerittää ymmärtää, mikä tekee oppimisen hankalaksi. Onneksi suomalainen opettajankoulutus ei ole ihan noin alkeellisen oppimiskäsityksen varassa, eikä sentään enää edes usko, että oppiminen on tuollaista mekanistista taitojen ja tietojen siirtämistä opettajalta oppilaalle. Että sillä tavalla hyvä tulee ja oppilaat saavat tarvitsemansa, kun opettaja pala kerrallaan siirtää heille nämä tarvittavien luetteloon kuuluvat taidot ja tiedot. Se siitä. Oppilas on vain "tyhjä kovalevy", jolle ladataan tarvittava data ja ehkä pari käyttökelpoista ohjelmaa. Tiedolla täytettävä säiliö.

Tuohon oppimiskäsitykseen perustuvalla kurssilla en usko saatavan minkäänlaisia tuloksia turvapaikanhakijoiden joukossa. Se on sentään hylätty jo aika kauan aikaa sitten myös suomalaisessa koulussa ja pedagogiikassa. Enää ei essentialismi ole ihmiskäsityksen ja behaviorismi oppimiskäsitysten viimeinen sana, eikä kasvatustieteessä uskota niiden tuottavan parhaita - edes riittävän hyviä - tuloksia. Joskus viime vuosisadan alkupuolella uskottiin, että kun vain osaa isämeitän ja katekismuksen ulkoa sekä oppii taipumaan tottelevaisuuteen, niin hyvä tulee. Se toki on metodi, joka saattaa olla turvapaikanhakijoille tuttu, mutta ei välttämättä sitten kuitenkaan ehkä se toimiva tapa saada aikaan tässä nyt toivottuja tuloksia.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 02, 2019, 13:03:54
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 02, 2019, 09:00:19
Kun lapset laitetaan kouluun, ei heitä tutkita, mikseivät vielä osaa lukea, laskea tai virkata patalappua, vaan heille opetetaan näitä taitoja mitä he todennäköisesti tarvitsevat jatkossa. Ehkä tässä keskustelemassamme tapauksessa pääsääntöisesti sosiaalisia käyttäytymismalleja, joita on sujuvan elämän takia järkevää noudattaa maassamme.

Kun lapsi koulussa sitten ei oikein tahdo oppia lukemaan ja laskemaan, heitä kannattaa hieman tutkia ja yerittää ymmärtää, mikä tekee oppimisen hankalaksi. Onneksi suomalainen opettajankoulutus ei ole ihan noin alkeellisen oppimiskäsityksen varassa, eikä sentään enää edes usko, että oppiminen on tuollaista mekanistista taitojen ja tietojen siirtämistä opettajalta oppilaalle. Että sillä tavalla hyvä tulee ja oppilaat saavat tarvitsemansa, kun opettaja pala kerrallaan siirtää heille nämä tarvittavien luetteloon kuuluvat taidot ja tiedot. Se siitä. Oppilas on vain "tyhjä kovalevy", jolle ladataan tarvittava data ja ehkä pari käyttökelpoista ohjelmaa. Tiedolla täytettävä säiliö.

Tuohon oppimiskäsitykseen perustuvalla kurssilla en usko saatavan minkäänlaisia tuloksia turvapaikanhakijoiden joukossa. Se on sentään hylätty jo aika kauan aikaa sitten myös suomalaisessa koulussa ja pedagogiikassa. Enää ei essentialismi ole ihmiskäsityksen ja behaviorismi oppimiskäsitysten viimeinen sana, eikä kasvatustieteessä uskota niiden tuottavan parhaita - edes riittävän hyviä - tuloksia. Joskus viime vuosisadan alkupuolella uskottiin, että kun vain osaa isämeitän ja katekismuksen ulkoa sekä oppii taipumaan tottelevaisuuteen, niin hyvä tulee. Se toki on metodi, joka saattaa olla turvapaikanhakijoille tuttu, mutta ei välttämättä sitten kuitenkaan ehkä se toimiva tapa saada aikaan tässä nyt toivottuja tuloksia.

Ei kai se maan tapojen opettaminen nyt ihan noin vaikeaa voi olla.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Ainahan vieraalla alueella tai maassa on oltu kuin Ellun kanat. Minäkin olin kerran uimarannalla kun kolme tyttöä ja yksi poika tulivat rinkan kanssa rannalle. Tytöt menivät alasti uimaan, poika uimahousut jalassa. Epäilen että kotipaikkakunnallaan tytöt eivät olisi kehdanneet. Mutta jos liikkuu jossain missä kukaan ei tunne sinua, niin ehkä sitten tulee tehtyä mitä vaan.

Eivätkä ryöstöretkiläisetkään aikoinaan kaihtaneet raiskata kaukomaiden porukoita. Jos ei aio asettua asumaan jonnekin, suhtautuu ympäristöönsä ylimalkaisesti?

Ja levottomin aineshan se matkaan aina käy.

Xantippa

Tässäpä taas hyvin vähän kiinnostavaa matskua:

Vuonna 2017 poliisin tietoon tuli 1 245 raiskausrikosta. Niistä 71 prosenttia selvitettiin ja 70 prosenttia lähetettiin syyttäjälle. Vain yksi kolmasosa ilmoitetuista rikoksista päätyi oikeuskäsittelyyn. Lopulta langettava tuomio annettiin vain 209 tapauksessa.

– Vain 17 prosenttia tapauksista johti tuomioon. Rankaisemattomuus seksuaalisesta väkivallasta on siis Suomessa edelleen hyvin yleistä, sanoo tutkimuksen tehnyt tutkija Otava Piha.

---

Tutkimus osoitti, että raiskauksen määritelmä on puutteellinen. Suomessa raiskaukselle on kaksi määritelmää: ensimmäisen mukaan uhri pakotetaan väkivallalla sukupuoliyhteyteen ja toisessa tekijä käyttää hyväksi uhrin kykenemättömyyttä puolustaa itseään tai ilmaista tahtoaan. Kykenemättömyys aiheutuu tiedottomuudesta, sairaudesta, vammaisuudesta, pelkotilasta tai muusta avuttomasta tilasta. Raiskausta ei siis määritellä uhrin suostumuksen puutteen perusteella.

----

Koulutuksen järjestäminen vaatii resursseja myös yhteiskunnalta. Esimerkiksi Suomessa on tällä hetkellä vain yksi seksuaalirikosten uhreille tarkoitettu Seri-tukikeskus, kun Euroopan neuvoston suosituksen mukaan niitä pitäisi Suomen kokoisessa maassa olla 13.


https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/4047070-yli-1200-raiskausta-209-tuomiota-rankaisemattomuus-seksuaalisesta-vakivallasta-hyvin-yleista?fbclid=IwAR33OqjWINbv55l1d6N4rG8auFQpA__wAc1_VqH1VJtMCerUnS-jyHuIg0s

Joo kyllähän totta on se, että kokonaiskuva suomalaisista seksuaalirikoksista on Oulun 9 tapausta.

T: Xante

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 06, 2019, 11:21:29
Joo kyllähän totta on se, että kokonaiskuva suomalaisista seksuaalirikoksista on Oulun 9 tapausta.

Vai oliko Oulussakin "muutama" enemmän?
Oulun seksuaalirikosvyyhti paisuu yhä, tutkinnassa jo 29 alaikäisiin kohdistunutta juttua – laajimman raiskausjutun lapsiuhria käytettiin hyväksi paljon luultua pitempään (MTV)

Yhdessä jutussa tyypillisesti useampi tekijä, ilmeisesti sitä oululaista yhteisöllisyyttä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Sepe

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - maaliskuu 06, 2019, 16:22:24
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - maaliskuu 06, 2019, 11:21:29
Joo kyllähän totta on se, että kokonaiskuva suomalaisista seksuaalirikoksista on Oulun 9 tapausta.

Vai oliko Oulussakin "muutama" enemmän?
Oulun seksuaalirikosvyyhti paisuu yhä, tutkinnassa jo 29 alaikäisiin kohdistunutta juttua – laajimman raiskausjutun lapsiuhria käytettiin hyväksi paljon luultua pitempään (MTV)
Yhdessä jutussa tyypillisesti useampi tekijä, ilmeisesti sitä oululaista yhteisöllisyyttä.

Xantippa kirjoitti suomalaisista seksuaalirikoksista. Se voi olla nuo 9 tapausta. Keitähän nuo muut ovat?

ROOSTER

Jos meillä olisi niin suuri alijäämä miehistä, että kenenkään tarvitsisi turvautua raiskaukseen saadakseen naista, vaan pikemminkin juostava karkuun, niin miten suuri sen alijäämän tarvitsisi olla? Jos olisi kolme naista per mies, niin riittäisikö se?

Vai onko joillain miehillä sisäinen pakko raiskata, alistaa ja kiduttaa?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Saares

Tässäpä taas hyvin vähän kiinnostavaa matskua:
Xantippa:
"Vuonna 2017 poliisin tietoon tuli 1 245 raiskausrikosta. Niistä 71 prosenttia selvitettiin ja 70 prosenttia lähetettiin syyttäjälle. Vain yksi kolmasosa ilmoitetuista rikoksista päätyi oikeuskäsittelyyn. Lopulta langettava tuomio annettiin vain 209 tapauksessa."
Vuonna 2017 poliisin tietoon tuli 1245 epäiltyä raiskausrikosta. Langettava tuomio annettiin 209 tapauksessa.

Hayabusa

^Tuosta oli telkussa puhetta. Juttujen läpimenon ja jo nostamisen todennäköisyys laskee rajusti jos rikosilmoituksen tekemistä vitkutellaan. Sinänsä ihan loogista, sillä todistusaineisto katoaa ja sen jälkeen on enää sana sanaa vastaan tilanne.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur