Itse asiassa hiljattain tuli mieleen, että pitkään aikaan en ole saanut kutsua lomaosake-esittelyyn. Googlen kysely kyllä löysi useitakin firmoja, eli niitä varmaan vielä on tarjolla. Niistä sai taannoin ihan mukavia lahjoja, kun kävi kuuntelemassa myyntiesittelyn. Juuri tuo lahja sai minut kerran lähtemään esittelyyn, kun kutsu tuli. Tämä tapahtui joskus pian vuosituhannen vaihteen jälkeen, joten aikaa tästä on. Voi olla että markkinointitapa on muuttunut noista päivistä suuntaan tai toiseen.
Kutsussa vannotetaan, jotta parisuhteessa olevat on oltava molemmat paikalla. Esittelyyn ilmoittautuessa tuota parisuhdetta tivattiin erityisen tiukasti. Syykin siihen selvisi esittelyssä. Vain toisen puolison ilmestyessä esittelyyn, tämä pääsisi ostamatta livahtamaan pois sillä verukkeella, että ei voi yksin tehdä noin isoa hankintapäätöstä.
Mutta ei voi kuin ihailla, miten hienosti tilaisuus oli suunniteltu. Luulin ensin, että esittelytilaisuus olisi joku yleisötilaisuus, mutta ei ollut, vaan jokaiselle asiakkaalle oli oma henkilökohtainen esittelijä. Menin hiukan ajoissa paikalle ja ilmoittauduin tiskillä. Jouduin siinä hetken odottelemaan ja seurasin mitä ympärillä tapahtui. Kun esittelijäni tuli hakemaan minua, tällä oli rento vaatetus: neuletakki ja kauluspaidan ylänappi auki ilman solmiota. Hetkeä aikaisemmin olin nähnyt saman miehen kurkkaavan minua yllään puvuntakki ja solmio. Näin muita esittelyjä avotilassa ja selvästi saattoi huomata, että esittelijä oli virittänyt asuaan asiakkaan tasoon.
En enää kaikkia yksityiskohtia esittelystä muista, mutta siinä oli jonkinlainen taustahaastattelu ja taas varmistus, että voin tehdä itsenäisesti päätöksiä rahankäytöstäni, ja sitten oli perusteellinen selostus siitä, miten erinomaista ja jokaiselle järkevälle ihmiselle välttämätöntä tuotetta hän on myymässä. He ovat paljon saaneet palautetta asiakkailtaan, miten loma on saanut aivan uudenlaisia ulottuvuuksia lomaosakkeen hankkimisen myötä.
Ovelaa oli myös se, miten minun kertomani toive ensin oli vaikea, jos ei aivan mahdoton, mutta "käynpä nyt tarkistamassa tilanteen". Tuoksi ajaksi hän vei minut pieneen huoneeseen, jossa saan ajankuluksi katsoa videota eräästä heidän kohteestaan. Oli tyypillinen "kaunis etelämainen ympäristö uima-altaineen ja drinksuineen". Ihan kiva, mutta minähän en etelänlomista ole ikinä kiinnostunut oikeasti, joten ei ollut vaikea vastustaa kiusausta, jota ei ollut. Esittelijä viipyi juuri sopivasti videon keston ajan selvittelemässä asiaa ja kuin ihmeen kautta juuri sille toivomalleni lomaviikolle oli juuri tullut vapaata.
Ovela oli myös hintaihme. Aluksi sen lomaosakkeen hinta oli muistaakseni yli 60.000 markkaa (olisiko ollut tosiaan vielä markka-aikaa). Sen jälkeen hinnasta raaputettiin aina vähän pois milloin milläkin verukkeella, kunnes lopullinen hinta taisi olla jossain 17.000 tienoolla. Se viimeinen hintakin käytiin jostain johtajalta kysymässä, jotta voisiko juuri minulle myydä "ihan omakustannushintaan melkein". Tarjous päti vain, jos kauppa syntyy esittelytilaisuudessa. Vähän kyllä härnäsin myyjää sillä, että välillä olin innostuneempi ja kyselin asioita ja hetken päästä taas epäröivämpi. Viimeksi mainittu vaikutti selvästi hintakehitykseen.
Aikaa kului ehkä 1,5 tuntia ja oli kyllä pokassa pitäminen välillä, kun seurasin myyjän tarkoin harkittua ja harjoiteltua taktiikkaa, jolla vähitellen yritetään hivuttaa asiakas nurkkaan, josta ei ole pääsyä ja ostajaehdokkaan vielä pitäisi pitää siinä uskossa, että itse todella haluaa sen tuotteen.
Kun sitten lopulta halusin pois ja päästää myyjän tauolle, kerroin, että en todellakaan aio sillä istumalla rahojani kiinnittää asiaan, josta en voi viedä materiaalia kotiin tutustumista varten. Haluan miettiä rauhassa ja kysyä läheisteni mielipidettä. Myyjän kohteliaisuus rapistui pois ja hän keräsi kiukkuisena paperinsa kasaan ja saattoi minut aulaan. Iloisesti muistutin häntä, että se lahja oli vielä saamatta, joten voisiko hän sen vielä tuoda. Hän haki sen ja paiskasi paketin tiskiin eikä vastannut, kun heipat sanoin.
Oliko käynti sitten vaivan arvoinen? Oli, se oli hyvin opettavainen, kun sain rauhassa tutkia myyntitekniikkaa. Lisäksi se pieni matkatelevisio ratkaisi monta kanavakinaa perheessämme.