Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Mainonta ja markkinointi

Aloittaja Amore, tammikuu 12, 2019, 16:13:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Amore

Ärsyttäviä tai ilahduttavia mainoksia, markkinointistrategioita, virheellisiä mainoksia, mainoksia väärässä paikassa, mainoksia väärille kohderyhmille jne.

Kritiikkiä ja joskus ehkä kiitostakin.
All you need is Love

Amore

Pysähdyin pohtimaan tätä Iittalan mainoskuvaa, koska minusta tuntuu, ettei ole mahdollista, että lyhdyn alaosassa, tuikun alapuolella, olisi yhtä valoisaa kuin yläosassa.

All you need is Love

Hippi

Varmaan olen jo jossain muussakin yhteydessä tullut kertoneeksi, että kuulun muutamiin nettipaneeleihin. Niistä tulee viikoittain linkkejä, joilla pääsee vastaamaan tutkimuskysymyksiin milloin mistäkin aiheesta. Vihdoin ne kyselyt on kouliintuneet niin, että minulle ei enää tule kyselyjä tuotteista ja palveluista, joita en käytä, esimerkiksi: autoihin ja matkatoimistoihin liittyvät, joita oli alussa riesaksi asti.

Viime aikoina pinnalla on ollut yksityiset terveydenhoitopalvelut, optikkoliikkeiden palvelut, kännykät ja nettipalvelut sekä mitä erilaisimmat välipalatuotteet. Kyselyillä haetaan selvästi millä tyylillä noiden tuotteiden ja palveluiden kauppaaminen kansalle tuottaisi parhaimman tuloksen ja millaisella mainoksella saisi ohikulkijan poikkeamaan liikkeeseen tai nettisivuille.

Aika kornilta vain tuntuvat ne kysymykset välillä: Tunnetko itsesi paremmaksi käyttäessäsi....? Hankkisitko, jos naapurisi, tuttavasti tai ystäväsi hankkisi ... ? Nautitko ystäviesi huomiosta, jonka saat hankkiessasi ensimmäisenä ....? Jostain syystä siellä ei ole kysymystä "hankitko vain, kun tarvitset?". Pitääpä joskus napata kuvakaappaus noista kysymyksistä.


Monissa noissa kyselyissä joutuu vastaamaan väärin, kun oikaa vaihtoehtoa ei ole tarjolla. Ilmeisesti kyselyn laatijalle on outo ajatus, että joku juttu ei vaan kiinnosta tai vastaajalle vain nimituttu brändi ei tuota siitä mitään mielikuvaa.

Kyselyihin vastaaminen on kuitenkin ollut silmiä avaavaa ja mainoksia katselee hiukan toisin silmin.

---

TV:n mainoksiin on aikojen kuluessä pesiintynyt "tarinamainokset", jossa on joku kuvallinen kertomus tai jopa joku näytelmällinen pieni esitys ja lopussa sitten ruutuun pläjähtää kuvana tai tekstinä mainostettu asia. Luulisi noiden menevän suurimmalta osalta ohi, kun porukat käy mainoskatkolla jääkaapilla, vessassa, tai räplää kännykkää tai muuta näplättävää laitetta? Ensimmäisenä tällaisena taisi aikanaan olla Pauligin kahvimainokset, jossa oli joku ammattihenkilön työn esittely ja lopussa tuli sitten kahvipaketti näkyviin. En vaan muista mitä kahvia siinä mainostettiin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 12, 2019, 17:55:29
Varmaan olen jo jossain muussakin yhteydessä tullut kertoneeksi, että kuulun muutamiin nettipaneeleihin. Niistä tulee viikoittain linkkejä, joilla pääsee vastaamaan tutkimuskysymyksiin milloin mistäkin aiheesta. Vihdoin ne kyselyt on kouliintuneet niin, että minulle ei enää tule kyselyjä tuotteista ja palveluista, joita en käytä, esimerkiksi: autoihin ja matkatoimistoihin liittyvät, joita oli alussa riesaksi asti...

Kyselyihin vastaaminen on kuitenkin ollut silmiä avaavaa ja mainoksia katselee hiukan toisin silmin.

Hyvä postaus, Hippi! Minäkin olen parissa nettipaneelissa, mutta niiden laatijat eivät näytä oppineen minusta mitään. Muistaakseni olen jonnekin profiiliinkiin kirjannut kulutukseni aihepiirejä, ilmeisesti turhaan. Usein kyselyt tulevat "paketteina", joissa on useampia toimeksiantajia taustalla. Kyselypatterissa saattaa siis esim. ensimmäinen osuus käsitellä lisäravinteita tai muita "terveyspillereitä", toinen osuus vakuutuksia ja kolmas autoilua. Kaikki nämä ovat minulle täysin epärelevantteja aiheita. Saan myös usein elokuva- ja tv-aiheisia kyselyitä, vaikka olen jo useaan kertaan vastannut, etten juuri käy elokuvissa enkä katsele tv:tä.

Eräs ystäväni vastailee nettikyselyihin usein ja on saanut niistä hyviä palkkioita, esim. lahjakortteja. Minulle ei ole kertynyt vielä mitään enkä halua kuluttaa pisteitäni arvontoihin. Yksi paneeleista tuntuu olevan erittäin ikärasistinen, sillä vastaaminen tyssää jatkuvasti aivan alkumetreille, jossa kysytään mm. ikää. Olenkin lähes loipettanut kyseisen paneelin meilien lukemisen. Joskus harvoin klikkaan kokeillakseni, olisinko kuin ihmeen kaupalla kelpaava vastaamaan.
All you need is Love

postman

Hyvät postaukset teiltä nettipaneelitietäjiltä.

Minäkin olen joutunut vastaamaan eri tahoilla kokemuksiini matkustamisesta lähi-ja kaukomailla, mutta  myös Suomen ryteiköissä.

Toisinaan se on tapahtunut myös ilman digitaalisia välineitä, taikka pilvipalvelua.

Useinkin, olen huomannut, että vastaukseni eri kyselyihin ovat olleet oikeaan osuneita. Monet kysyjät ovat saaneet pikkuisen tiedonjyviä sille harmaalle alueelleen.

Parhaalta se silloin tuntuu, kun joku kyselijä sitten myöhemmin tulee vastaan ja kiittelee saamistaan tiedonjyväsistä ja kertoo matkansa onnistuneen fantastisesti juuri antamieni vinkkien johdosta.

Hippi

Veikkaan, ettei ne ikärasisteja sentään ole, vaan kysely on tullut jo täyteen. Todella harvoin on käynyt niin, että olisi iän tai asuinpaikan jälkeen heitetty pihalle.

Tuo asuinpaikan kysely käy minulle hermoon. Miksi se alueellinen täsmennys ole siellä taustalle taulukoituna, vaan kysellään lääni (jotka on jo aikaa sitten lakkautettu), maakunta, PK-seutu, asuinkunnan koko ja lopuksi vielä asuinkunta ja edelleen postinumero. Tuostahan selviäisi postinumeron ilmoittamalla, jos se olisi hyvin tehty.

Ne muutaman eri alueen setit ovat aika raivostuttavia. Vaatteet, kosmetiikka, kodin elektroniikka, kodin pienrauta jne.

MIkä tulee ensinnä mieleen kaupoista?
Mitkä kaikki kaupat tunnet?
Mistä ostit viimeksi?
Jos nyt ostaisit, niin mistä ostaisit mieluiten?
Mistä muualta voisit ostaa?

Nuo viimeiset vastaan aina "en tiedä" ihan vain sen vuoksi, että yllämainitut tuoteryhmät on niin laajoja, että riippuu ihan siitä, mitä tarkalleen ottaaen tuoteryhmästä olisin ostamassa. Kaikkia vaatteita ei ole kaikissa vaatekaupoissa enkä osaa ennustaa, mitä olisin seuraavaksi ostamassa :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Hippi hyvä, ikärasismi on totta myös kyselyiden maailmassa. En muista, miten nettipaneelini muotoilee torjuntavastauksensa, mutta jotain sen tapaista se on, että "et kuulu kohderyhmään" tms. Erilaisten kyselyiden ikärajauksista on ollut mediakirjoitteluakin, sillä esim. Kaisaniemen metroasemalla (missä usein kyselijöitä) liikkuvat ihmiset ovat kertoneet, etteivät ole kelvanneet erilaisia tuotteita testaamaan, koska ovat jo 50-vuotiaita tai kuusikymppisiä. Joku älähti siitä, ettei kelvannut vastaamaan kyselyyn terveyspalveluista, koska oli kyselijän mukaan liian vanha, juuri n. 50-60-vuotias.
All you need is Love

Hippi

En kyllä ole osannut tulkita niitä ilmoituksia ikärasismiksi. Yleensähän ilmoitus on vain "valitettavasti ette kuulu kohderyhmään" tai "olemme saaneet riittävästi vastauksia edustamaasi ryhmään kuuluvilta", "kiitos osallistumisesta, valitettavasti tämä tutkimus on jo päättynyt".

Sitä nyt ihmettelen, että vaikka noihin rakennetaan nimetön profiili, johon yhtä ja toista voi ruksailla mielenkiinnon kohteistaan, niin silti kyselyitä tulee väärin kohdistettuna. Harmittavin on Taloustutkimuksen kysely, joka on tarkoitettu yrityksen hankintoihin osallistuville. Jos siihen jättää vastaamatta, tulee parin päivän päästä sama kutsu uudelleen. Jos siihen vastaa, niin siellä ei ole mahdollisuutta enää sanoa, että en kuulu kohderyhmään. Jos kyselyn sitten keskeyttää, niin tulee posti, että jatkapa se kyselymme valmiiksi.


Mutta tosiaan, tuo maistattelu kyllä vähän harmitti kerran. Oli joku suuri suklaan maistattelu Itiksessä ja ilmoituksessa oli selvästi sanottu, minkä ikäisiä sinne haluttiin.  Olin siitä kävelemässä ohi, kun sisäänheittäjä nappasi kiinni ja kysyi, että kiinnostaisiko tulla. Sanoin, että minähän olin yli-ikäinen teidän maisteluihin. "No, ei se nyt niin vuoden tarkkaa ole", hän vastasi. "No, eikö edes kymmenen vuoden?", nauroin. Kun ikäni selvisi hänelle, niin en tosiaan enää kelvannut, vaikka sanoin, että on kyllä vankka kokemus suklaan syömisestä :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Itse asiassa hiljattain tuli mieleen, että pitkään aikaan en ole saanut kutsua lomaosake-esittelyyn. Googlen kysely kyllä löysi useitakin firmoja, eli niitä varmaan vielä on tarjolla. Niistä sai taannoin ihan mukavia lahjoja, kun kävi kuuntelemassa myyntiesittelyn. Juuri tuo lahja sai minut kerran lähtemään esittelyyn, kun kutsu tuli. Tämä tapahtui joskus pian vuosituhannen vaihteen jälkeen, joten aikaa tästä on. Voi olla että markkinointitapa on muuttunut noista päivistä suuntaan tai toiseen.

Kutsussa vannotetaan, jotta parisuhteessa olevat on oltava molemmat paikalla. Esittelyyn ilmoittautuessa tuota parisuhdetta tivattiin erityisen tiukasti. Syykin siihen selvisi esittelyssä. Vain toisen puolison ilmestyessä esittelyyn, tämä pääsisi ostamatta livahtamaan pois sillä verukkeella, että ei voi yksin tehdä noin isoa hankintapäätöstä.

Mutta ei voi kuin ihailla, miten hienosti tilaisuus oli suunniteltu. Luulin ensin, että esittelytilaisuus olisi joku yleisötilaisuus, mutta ei ollut, vaan jokaiselle asiakkaalle oli oma henkilökohtainen esittelijä. Menin hiukan ajoissa paikalle ja ilmoittauduin tiskillä. Jouduin siinä hetken odottelemaan ja seurasin mitä ympärillä tapahtui. Kun esittelijäni tuli hakemaan minua, tällä oli rento vaatetus: neuletakki ja kauluspaidan ylänappi auki ilman solmiota. Hetkeä aikaisemmin olin nähnyt saman miehen kurkkaavan minua yllään puvuntakki ja solmio. Näin muita esittelyjä avotilassa ja selvästi saattoi huomata, että esittelijä oli virittänyt asuaan asiakkaan tasoon.

En enää kaikkia yksityiskohtia esittelystä muista, mutta siinä oli jonkinlainen taustahaastattelu ja taas varmistus, että voin tehdä itsenäisesti päätöksiä rahankäytöstäni, ja sitten oli perusteellinen selostus siitä, miten erinomaista ja jokaiselle järkevälle ihmiselle välttämätöntä tuotetta hän on myymässä. He ovat paljon saaneet palautetta asiakkailtaan, miten loma on saanut aivan uudenlaisia ulottuvuuksia lomaosakkeen hankkimisen myötä.

Ovelaa oli myös se, miten minun kertomani toive ensin oli vaikea, jos ei aivan mahdoton, mutta "käynpä nyt tarkistamassa tilanteen". Tuoksi ajaksi hän vei minut pieneen huoneeseen, jossa saan ajankuluksi katsoa videota eräästä heidän kohteestaan. Oli tyypillinen "kaunis etelämainen ympäristö uima-altaineen ja drinksuineen". Ihan kiva, mutta minähän en etelänlomista ole ikinä kiinnostunut oikeasti, joten ei ollut vaikea vastustaa kiusausta, jota ei ollut. Esittelijä viipyi juuri sopivasti videon keston ajan selvittelemässä asiaa ja kuin ihmeen kautta juuri sille toivomalleni lomaviikolle oli juuri tullut vapaata.

Ovela oli myös hintaihme. Aluksi sen lomaosakkeen hinta oli muistaakseni yli 60.000 markkaa (olisiko ollut tosiaan vielä markka-aikaa). Sen jälkeen hinnasta raaputettiin aina vähän pois milloin milläkin verukkeella, kunnes lopullinen hinta taisi olla jossain 17.000 tienoolla. Se viimeinen hintakin käytiin jostain johtajalta kysymässä, jotta voisiko juuri minulle myydä "ihan omakustannushintaan melkein". Tarjous päti vain, jos kauppa syntyy esittelytilaisuudessa. Vähän kyllä härnäsin myyjää sillä, että välillä olin innostuneempi ja kyselin asioita ja hetken päästä taas epäröivämpi. Viimeksi mainittu vaikutti selvästi hintakehitykseen.

Aikaa kului ehkä 1,5 tuntia ja oli kyllä pokassa pitäminen välillä, kun seurasin myyjän tarkoin harkittua ja harjoiteltua taktiikkaa, jolla vähitellen yritetään hivuttaa asiakas nurkkaan, josta ei ole pääsyä ja ostajaehdokkaan vielä pitäisi pitää siinä uskossa, että itse todella haluaa sen tuotteen.

Kun sitten lopulta halusin pois ja päästää myyjän tauolle, kerroin, että en todellakaan aio sillä istumalla rahojani kiinnittää asiaan, josta en voi viedä materiaalia kotiin tutustumista varten. Haluan miettiä rauhassa ja kysyä läheisteni mielipidettä. Myyjän kohteliaisuus rapistui pois ja hän keräsi kiukkuisena paperinsa kasaan ja saattoi minut aulaan. Iloisesti muistutin häntä, että se lahja oli vielä saamatta, joten voisiko hän sen vielä tuoda. Hän haki sen ja paiskasi paketin tiskiin eikä vastannut, kun heipat sanoin.

Oliko käynti sitten vaivan arvoinen? Oli, se oli hyvin opettavainen, kun sain rauhassa tutkia myyntitekniikkaa. Lisäksi se pieni matkatelevisio ratkaisi monta kanavakinaa perheessämme.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Renttu

Pari päivää stten uutisoitiin, että yhdysvaltalainen pikaruokaketju McDonald´s menetti Euroopassa yksinoikeuden Big Mac - tuotenimeen. Kuvio meni lyhyesti niin, että Irlannissa on hampurilaispaikka, jolla on ollut Big Mac -tuotenimi käytössä jo ennen Mäkkäriä. Mäkkäri haastoi paikan oikeuteen, ja vaati tuotenimeen  yksinoikeutta. Nyt se hävisi jutun.

Samoista markkinoista kilpaileva Burger King -pikaruokaketju kuittasi Mäkkärille heti:
Tässä sen mainoskampanja Ruotsissa (Youtube).

Mahtaa Mäkkärin johdossa olla mieli musta.

Hippi

Maailman tylsintä kahvia on mainostettu niin radikaalisti että some räjähti  ::)

Kulta Katriina mainosti herkällä kuvalla – somessa puhkesi täysi myrsky

Kahvi- ja mausteyhtiö Meiran tunnetuimpia tuotteita on Kulta Katriina. Ystävänpäivän lähestyessä Meira avasi yhteisöpalvelu Facebookissa arvontakampanjan perinteisistä televisiomainoksistaan poikkeavalla kuvastolla.
Kampanja pyysi kertomaan, kenen kainalossa aikoo viettää ystävänpäivää. Kuvassa kaksi nuorta naista kuhertelee keskenään elokuvateatterin penkeillä.
Vieressä on kaksi mukillista Kulta Katriinaa ja popcornia.




Oli kerännyt paljon huomiota ja tässä paras kommentti:
 Yrjöttävää saastaa. Kulta Katriina kosiskelee tällä täysin perinteiden vastaisella kuvastolla sellaista asiakasryhmää, johon en todellakaan toivo itseäni rinnastettavan. Kuka helvetti haluaa juoda popcornin kanssa KAHVIA!?

Jotkut nyt ilmoittuvat jättävänsä ostamatta tuollaisen lepakkokahvin, mutta pääsikö kahvi mummokahvimaineestaan ja nuorten kuluttajien suosioon? Siitä varmaan kuullaan myöhemmin. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Kokoomuksen vaalimainos on erittäin onnistunut:

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Amore - tammikuu 12, 2019, 16:16:03
Pysähdyin pohtimaan tätä Iittalan mainoskuvaa, koska minusta tuntuu, ettei ole mahdollista, että lyhdyn alaosassa, tuikun alapuolella, olisi yhtä valoisaa kuin yläosassa.



Kävin juuri Jumbossa kuolaamassa tuota Lantern-valaisinta ja ihmettelin sen hintaeroa Iittala-myymälän (299€) ja Stockmanin (238€) välillä, kunnes tajusin että kalliimpi on sähkövalaisin kun taas halvempi on kynttilälyhty. Nyt en tiedä kumman haluaisin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi


Ainakin siinä mielessä toimiva mainos, että se herättää suuria tunteita ja paljon keskustelua.
Ei mitään väliä, vaikka sitä muunnellaan huumorimielellä. Mainos leviää halvalla ja jopa ilmaiseksi.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️