Vuosien takaa pieni keskustelunpätkä Facesta:
Minä: Mitähän mainoksen laatijalla on ollut mielessään kun on laittanut lapsen suuhun sanat: ''mummi hei tää on paras loma ikinä, kellään ei ole ollu edes vatsa kipeä''? Jos kakara v*ttuilee mummin keittotaidosta tai keittiöhygieniasta, niin silläkö myydään vakuutuksia? Sitä paitsi mainos on poikkeuksellisen ärsyttävä.
Hlö1:

Hlö2: Siinä mainostetaan maitohappobakteeria?
Minä: Ai jaa, no siinä nyt näkee, että kanattaisi panostaa käsikirjoitukseen

Hlö2: Jos et oo silmillä kattonu sitä mainosta, niin siinä se penska kirjoittaa etelänmatkalta mummille korttia, eikä puhu mummin ruuista? 
Hlö1: no mutta ehkä sillä on sen takia kiva loma ja maha ei ole kipeä, kun se mummi ei ole mukana??? 
MInä: En ole silmillä katsonut, vaan kuunnellut. Idea tuntuu kääntyvän ihan persiilleen, jos sen vain kuuntelee. Onko sellainen hyvä mainos? Ihmisethän ei yleensä mainosten aikana ole TV:n äärellä vaan jääkaapilla tai vessassa 
Noissa markkinatutkimuksissa, joihin vastailen jokseenkin säännöllisesti, on juuri tuon tyyppisiä mainosvideoita. Pätkä ihan jotain huuhaata ja puppua ja jotain kökköä aasinsiltaa pitkin köpötellään loppuun, jossa saattaa jopa näkyä mainostettavan tuotteen nimi. Joskus on mennyt kokonainen mainoskatko niin, että en tiedä, mitä on mainostettu, jos en ole katsonut TV:tä vaan lepuutellut silmiäni tai käynyt tekemässä jotain iltapalaa.
Onko ihmisillä tosiaan niin paljon mielenkiintoa tai eri tavalla rakentunut muisti, että jotkut mainostettavaan tuotteeseen täysin liittymättömät videot tehostavat tuotenimen muistiin jäämistä? Itselläni on jäänyt moni mainos ihan epäselväksi, jotta mitä siinä mainostettiin. Vai onko? Onko tuotenimi sittenkin tietämättäni puikahtanut muistiin?
Itseni kohdalla en ole kovinkaan huolissani tuosta, sillä niin vähän mitään ostan ja ostamani yleensä tulevat tarpeeseen. Sillä ei itselleni ole suurtakaan merkitystä, onko tuotetta mainostettu vai ei, jos se täyttää sen hetkisen todellisen käyttötarpeen.
Olisi todella mielenkiintoista päästä johonkin mainostoimiston suunnittelukokoukseen, jossa lähdetään miettimään jollekin tuotteelle mainoskampanjaa. Millaisia keskusteluja asiasta käydään ja linjauksia lähdetään tekemään.