Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Mistä kannattaisi tai voisi olla ylpeä?

Aloittaja ROOSTER, huhtikuu 13, 2020, 19:32:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Karikko - lokakuu 28, 2020, 11:05:00
^
Mistä britit ovat lähtöisin?
Anglo-Saksia, Normanneja- Tanskalaisia- Wiikinkejä Kallialaisia ynnä muuta kansojen sekoitusta.

Valloittaja-kansa joka alkoi hyödyntämään ryöstämiään muita maita sotilaallisen voimansa turvin. Siinä laivasto oli oleellinen mahtitekijä ja organisoitu voiton tavoittelu.

Länsituulen ja pasaatituulen "keksimisen avulla päästiin viemään joukkoja rajatuille alueille ja ottamaan ne haltuun. Teknologien etu oli jo tuoloin heidän (Brittien) puolellaan.

Muuten espanjan ja brittien suuressa sodassa (laivastojen tunnetussa meritaistelussa) oli merimiehinä ja sotilaina paljon mustia "orjia" taisi olla enemmän, kuin valko-ihoisia.
Jotkut ihmiset loivat kehitystä, kuten britit ja muut eurooppalaiset. Liberaalin ja konservatiivisen aatteen loivat. Lopulta hyvinvointiyhteiskunnankin
Pirulaiset loivat jopa länsimaisen tieteen, ristille tuollaiset paaskiaiset...

Ajatelkaa, mitä siirtomaat olisivat ilman heidän sortoaan. Ilman rautateitä, teitä ja teollisuutta tai kehittyneempää hallintoa..:P

Lognessa

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 30, 2020, 21:44:30
Lainaus käyttäjältä: Karikko - lokakuu 28, 2020, 11:05:00
^
Mistä britit ovat lähtöisin?
Anglo-Saksia, Normanneja- Tanskalaisia- Wiikinkejä Kallialaisia ynnä muuta kansojen sekoitusta.

Valloittaja-kansa joka alkoi hyödyntämään ryöstämiään muita maita sotilaallisen voimansa turvin. Siinä laivasto oli oleellinen mahtitekijä ja organisoitu voiton tavoittelu.

Länsituulen ja pasaatituulen "keksimisen avulla päästiin viemään joukkoja rajatuille alueille ja ottamaan ne haltuun. Teknologien etu oli jo tuoloin heidän (Brittien) puolellaan.

Muuten espanjan ja brittien suuressa sodassa (laivastojen tunnetussa meritaistelussa) oli merimiehinä ja sotilaina paljon mustia "orjia" taisi olla enemmän, kuin valko-ihoisia.
Jotkut ihmiset loivat kehitystä, kuten britit ja muut eurooppalaiset. Liberaalin ja konservatiivisen aatteen loivat. Lopulta hyvinvointiyhteiskunnankin
Pirulaiset loivat jopa länsimaisen tieteen, ristille tuollaiset paaskiaiset...

Ajatelkaa, mitä siirtomaat olisivat ilman heidän sortoaan. Ilman rautateitä, teitä ja teollisuutta tai kehittyneempää hallintoa..:P

Ainakaan siellä ei olisi nälänhätää. Luonto ruokkisi ja jos ei ruokkisi, niin luonto hoitaisi.
Ihmiset olisivat tasapainossa luonnon kanssa, ilman länsimaailaista "teollista kehitystä".

Länsimaat ovat menneet sinne vain hyötyäkseen ja tuossa tulos; liikakansoitus ja niukinnaukin eläminen. Rikollisuutta, sotaa ja väestönkasvua.
Ihan meidän länsimaalisten syy.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Lognessa - lokakuu 30, 2020, 22:01:07
Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 30, 2020, 21:44:30
Lainaus käyttäjältä: Karikko - lokakuu 28, 2020, 11:05:00
^
Mistä britit ovat lähtöisin?
Anglo-Saksia, Normanneja- Tanskalaisia- Wiikinkejä Kallialaisia ynnä muuta kansojen sekoitusta.

Valloittaja-kansa joka alkoi hyödyntämään ryöstämiään muita maita sotilaallisen voimansa turvin. Siinä laivasto oli oleellinen mahtitekijä ja organisoitu voiton tavoittelu.

Länsituulen ja pasaatituulen "keksimisen avulla päästiin viemään joukkoja rajatuille alueille ja ottamaan ne haltuun. Teknologien etu oli jo tuoloin heidän (Brittien) puolellaan.

Muuten espanjan ja brittien suuressa sodassa (laivastojen tunnetussa meritaistelussa) oli merimiehinä ja sotilaina paljon mustia "orjia" taisi olla enemmän, kuin valko-ihoisia.
Jotkut ihmiset loivat kehitystä, kuten britit ja muut eurooppalaiset. Liberaalin ja konservatiivisen aatteen loivat. Lopulta hyvinvointiyhteiskunnankin
Pirulaiset loivat jopa länsimaisen tieteen, ristille tuollaiset paaskiaiset...

Ajatelkaa, mitä siirtomaat olisivat ilman heidän sortoaan. Ilman rautateitä, teitä ja teollisuutta tai kehittyneempää hallintoa..:P

Ainakaan siellä ei olisi nälänhätää. Luonto ruokkisi ja jos ei ruokkisi, niin luonto hoitaisi.
Ihmiset olisivat tasapainossa luonnon kanssa, ilman länsimaailaista "teollista kehitystä".

Länsimaat ovat menneet sinne vain hyötyäkseen ja tuossa tulos; liikakansoitus ja niukinnaukin eläminen. Rikollisuutta, sotaa ja väestönkasvua.
Ihan meidän länsimaalisten syy.
Mutta etkös tuolla tarkoita sitä, että länsimainen kehitys johti väestön ylikasvuun? Olisiko kehitysmaalaisille ollut siis parempi, että eläisivät paskamajoissa ja eläisivät 40-vuotiaiksi keskimäärin ilman länsimaiden kehittämää taloutta ja terveydenhuoltoa?

Nälänhätä on normi-ilmiö kehittymättömissä yhteiskunnissa, vasta teollistuneet yhteiskunnat (=länsimaiset) ovat yhteiskunnillaan ja kaupallaan estäneet nälänhätiä kehittyneissä yhteiskunnissa. Nälänhätä on kehittymättömien/sivistymättömien yhteiskuntien ongelma.

Minusta "Lognessa" puhuu roskaa.

ROOSTER

Vuonna 2017 on tutkittu, mistä suomalaiset ovat ylpeitä.

Lainaus käyttäjältä: https://suomalainentyo.fi/2017/05/30/luonto-on-suomalaisten-suurin-ylpeyden-aihe/Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan luonto on Suomen suurin ylpeyden aihe. Suomalaisten yleisin mielenmaisema on metsä.
...
Puolet suomalaisista (51 %) on sitä mieltä, että luonto on suurin ylpeydenaiheemme. Seuraavaksi eniten ylpeyttä herättävät koulutusjärjestelmä (37 %), turvallisuus (33 %) ja hyvinvointivaltio (23 %). Luonnon arvostus korostuu erityisesti 35–49-vuotiaissa ja naisissa, mutta luonto pitää selkeästi ykkössijaa kaikissa vastaajaluokissa.

Onko varmaa, että tämän suurimman ylpeydenaiheemme puolustamiseksi on tehdään riittävästi?

Maailmalla on hyvinkin erilaisia ylpeydenaiheita, meihin verrattuna.

Lainaus käyttäjältä: https://www.maailma.net/blogit/lapsityolainen-oli-nepalissa-ennen-ylpeyden-aihe-mutta-nykyaan-sita-ymmarretaan-havetaLapsityöläinen oli Nepalissa ennen ylpeyden aihe, mutta nykyään sitä ymmärretään hävetä
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Amore

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 05, 2021, 14:19:02
Vuonna 2017 on tutkittu, mistä suomalaiset ovat ylpeitä.

Lainaus käyttäjältä: https://suomalainentyo.fi/2017/05/30/luonto-on-suomalaisten-suurin-ylpeyden-aihe/Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan luonto on Suomen suurin ylpeyden aihe. Suomalaisten yleisin mielenmaisema on metsä.
...
Puolet suomalaisista (51 %) on sitä mieltä, että luonto on suurin ylpeydenaiheemme. Seuraavaksi eniten ylpeyttä herättävät koulutusjärjestelmä (37 %), turvallisuus (33 %) ja hyvinvointivaltio (23 %). Luonnon arvostus korostuu erityisesti 35–49-vuotiaissa ja naisissa, mutta luonto pitää selkeästi ykkössijaa kaikissa vastaajaluokissa.

Olen ylpeä suomalaisesta kirjastolaitoksesta, siis tiheästä kaupunginkirjastojen verkostosta sekä lukuisista muista kirjastoista, jotka ovat kaikkien suomalaisten käytettävissä - maksutta. :)

Moni meistä ei edes ymmärrä, kuinka ainutlaatuista tämä on. Eräs ystäväni meni kirjastoon Perussa. Mihinkään ei saanut koskea eikä vapaasti saanut kulkea. Jos halusi katsella jotakin kirjaa, se piti pyytää virkailijalta. Virkailija kulki kannoilla koko ajan epäileväisen näköisenä.

Ja turha luullakaan, että esim. USA:ssa olisi sivukirjastoja jokaisessa kaupunginosassa. Eipä olekaan juuri missään maissa, paitsi Pohjoismaissa.
All you need is Love

kertsi

Kirjastolaitoksemme tosiaan on ihana.

Samaten jokamiehenoikeus, jollaista ei monessa maassa Pohjoismaiden ulkopuolella ole, wikipedia:

Jokamiehenoikeuksia on Suomen lisäksi ainakin Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa, Skotlannissa ja Sveitsissä. Tarkat säännökset vaihtelevat maasta maahan. Monissa Euroopan maissa luonnossa liikkuminen vaatii pääsääntöisesti maanomistajan luvan, ja monissa niissäkin maissa, joissa pääsääntöisesti maanomistajan lupaa ei tarvita liikkumiseen luonnossa, maanomistaja voi kieltää liikkumisen. Jos maanomistaja kutsuu paikalle poliisin, voi toinen osapuoli saada piharauhan rikkomisen vuoksi pahimmassa tapauksessa sakot lainsäädännön katsomalla tavalla.

Jokamiehenoikeuksiin sisältyy aina vaatimus niiden harmittomuudesta: oikeutta ei saisi käyttää haittaa tai häiriötä tuottavalla tavalla. Erityisesti on huolehdittava, ettei kenenkään kotirauhaa rikota.[1] Luonnossa ei saa tehdä mitä hyvänsä, eikä kaikkea saa tehdä missä hyvänsä. Kunkin maan luonto on jokaisen maan omaa kansallis­omaisuutta, jota tulee suojella ja kunnioittaa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Amore - huhtikuu 06, 2021, 18:06:08
Olen ylpeä suomalaisesta kirjastolaitoksesta, siis tiheästä kaupunginkirjastojen verkostosta sekä lukuisista muista kirjastoista, jotka ovat kaikkien suomalaisten käytettävissä - maksutta. :)

Moni meistä ei edes ymmärrä, kuinka ainutlaatuista tämä on. Eräs ystäväni meni kirjastoon Perussa. Mihinkään ei saanut koskea eikä vapaasti saanut kulkea. Jos halusi katsella jotakin kirjaa, se piti pyytää virkailijalta. Virkailija kulki kannoilla koko ajan epäileväisen näköisenä.
Mutta noin kävi yliopistolla. Vielä '00-vuosikymmenellä (muistaakseni) saatoin käydä itse patentteja ja pikkupatentteja katselemassa ja selaamassa hyllyjen välissä. Yksi kaunis päivä ja: ei pääsyä: ~"Ei kun sinun pitää antaa nro se ja se jotta saat sen tilattua ja saat sitten tiettyyn aikaan tiskiltä/hyllyltä johon olemme tuoneet." Olin tyrmistynyt. "Onnekas luova sattuma selailemalla" tuhottiin.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Amore

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 06, 2021, 21:10:44
Lainaus käyttäjältä: Amore - huhtikuu 06, 2021, 18:06:08
Olen ylpeä suomalaisesta kirjastolaitoksesta, siis tiheästä kaupunginkirjastojen verkostosta sekä lukuisista muista kirjastoista, jotka ovat kaikkien suomalaisten käytettävissä - maksutta. :)

Moni meistä ei edes ymmärrä, kuinka ainutlaatuista tämä on. Eräs ystäväni meni kirjastoon Perussa. Mihinkään ei saanut koskea eikä vapaasti saanut kulkea. Jos halusi katsella jotakin kirjaa, se piti pyytää virkailijalta. Virkailija kulki kannoilla koko ajan epäileväisen näköisenä.
Mutta noin kävi yliopistolla. Vielä '00-vuosikymmenellä (muistaakseni) saatoin käydä itse patentteja ja pikkupatentteja katselemassa ja selaamassa hyllyjen välissä. Yksi kaunis päivä ja: ei pääsyä: ~"Ei kun sinun pitää antaa nro se ja se jotta saat sen tilattua ja saat sitten tiettyyn aikaan tiskiltä/hyllyltä johon olemme tuoneet." Olin tyrmistynyt. "Onnekas luova sattuma selailemalla" tuhottiin.

Keksintöihin liittyy tekijänoikeuskysymyksiä, joten jokin suojauskysymys tässä lienee taustalla. Tietenkin on aineistoja, joiden käyttöoikeudet ovat rajoitettuja, mutta se ei yhtään vähennä sitä, että meillä on poikkeuksellisen kattava kirjastoverkosto.

All you need is Love

Toope

Lainaus käyttäjältä: Amore - huhtikuu 06, 2021, 18:06:08
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 05, 2021, 14:19:02
Vuonna 2017 on tutkittu, mistä suomalaiset ovat ylpeitä.

Lainaus käyttäjältä: https://suomalainentyo.fi/2017/05/30/luonto-on-suomalaisten-suurin-ylpeyden-aihe/Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan luonto on Suomen suurin ylpeyden aihe. Suomalaisten yleisin mielenmaisema on metsä.
...
Puolet suomalaisista (51 %) on sitä mieltä, että luonto on suurin ylpeydenaiheemme. Seuraavaksi eniten ylpeyttä herättävät koulutusjärjestelmä (37 %), turvallisuus (33 %) ja hyvinvointivaltio (23 %). Luonnon arvostus korostuu erityisesti 35–49-vuotiaissa ja naisissa, mutta luonto pitää selkeästi ykkössijaa kaikissa vastaajaluokissa.

Olen ylpeä suomalaisesta kirjastolaitoksesta, siis tiheästä kaupunginkirjastojen verkostosta sekä lukuisista muista kirjastoista, jotka ovat kaikkien suomalaisten käytettävissä - maksutta. :)

Moni meistä ei edes ymmärrä, kuinka ainutlaatuista tämä on. Eräs ystäväni meni kirjastoon Perussa. Mihinkään ei saanut koskea eikä vapaasti saanut kulkea. Jos halusi katsella jotakin kirjaa, se piti pyytää virkailijalta. Virkailija kulki kannoilla koko ajan epäileväisen näköisenä.

Ja turha luullakaan, että esim. USA:ssa olisi sivukirjastoja jokaisessa kaupunginosassa. Eipä olekaan juuri missään maissa, paitsi Pohjoismaissa.
No, USA:ssa ehkä on, maassahan ovat maailman suurimmat kirjastot, keharimaissa ei! 2 neljästä maailman suurimmista kirjastoista on USA:ssa1
Suomessa on aika kiva kirjastolaitos, saa lainata oikeasti melkein, mistä haluaa. Itse taannoin lainasin kirjan Eduskunnan kirjastosta, olen lainannut joka paikasta, koska on mahdollista.

ROOSTER

Olympiakisoissa emme voi ylpeillä maailman huipuista mutta voimme olla ylpeitä, että pystyimme sentään lähettämään sinne muutaman joka ylitti kisojen karsintarajan.

Urheilumme suuruuden päivät ovat ehkä jo takana. Moottoriurheilussa  sentään vielä Kalle Rovanperä on potentiaalinen pärjääjä.

Meidän on haettava kollektiivisen itsetuntomme aineksia nyt muualta.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Olen ylpeä siitä, että selvisin 90-luvun alkupuolesta. Siinä rytinässä menetin totaalisesti muistini vuosista 90-93, samaistun siinä vahvasti Sara Sieppiin. En muista tilanteita edes sen aikakauden valokuvista.

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/viihde/art-2000008913682.htmlMinusta tuli ärtyisä, enkä ollut enää hyvä ihminen. Tajusin, etten ole koskaan pysähtynyt ja nauttinut siitä, mitä olen saavuttanut, hän sanoo.

– En muista paljoakaan viime vuodesta. Jälkikäteen mietittynä se tuntuu tietysti hurjalta, Sieppi kertoo suuren työmäärän vaikutuksista vointiinsa.

Tein valtavia määriä töitä tilanteessa jossa bisnekset romahtelivat alta suhdanteiden puristuksissa, lapset olivat pieniä ja sairastivat lastentauteja yksityisklinikan leikkauksiin asti eikä vakuutusta ollut. Vaimokin oli kamalassa sairastelukierteessä silloin. Valtava taloprojekti oli kesken, rahat loppu ja vuokra-asunnon vuokralainen ei maksanut vuokriaan ja sai häädön talosta. Pörssiosakkeiden arvo romahti. Korot nousivat yli 15%:n kun omaa velkaa oli pahimmillaan yli miljoona ja yrityksellä saman verran. Perheen autot oli loppu eikä pystynyt hankkimaan kuin romuja joiden kanssa oli valtavasti ongelmia.  Omat rakkaat harrastukset piti lopettaa ja sijoitusasunto, kesämökki sekä pörssiosakkeet myydä huomattavalla tappiolla.

Hyviä suhdanteita jolloin on mahdollisuus kasvattaa omaisuutta on silloin tällöin, ehkä vuoden-pari kerrallaan. Huonoja aikoja on sitten vastapainoksi moninkertaisesti. Nykyisin en tee juuri mitään vain rahan tai omaisuuden kasvattamisen vuoksi - ainoastaan jos katson sen lisäävän itseni tai lähipiirin hyvinvointia edes jotenkin. Tosin en tehnyt sillä motiivilla horribeleimpina vuosinakaan - silloin kyse oli puhtaasti selviytymisestä, oman ja perheen.

Jälkijäristyksineen nämä asiat seuraavat mukana vieläkin. Pakotettuna huonoihin ratkaisuihin tuli uusia kärsimyksiä jotka hellittävät vasta parin vuoden kuluttua. Kun ihmiset valittavat vaikeuksistaan ja siitä miten vaikeaa on, ei voi olla tuntematta arvostusta itseään kohtaan. On ollut resilienssiä. Katkeruuskin on ollut olosuhteisiin nähden melko pientä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Socrates

^ Tuo kuvaa loistavasti miten vaikeudet tulevat hyökyaaltoina.

Jotain samaa lievemmässä mitassa koin kun tytär oli pieni ja ehkä olen aavistuksen ylpeä siitä, että varsin yksin tsemppasin sen pitkän vaiheen läpi.

Ehkä yleisemminkin olen melko hyvä sietämään epäonnistumisia, liekö sitten ylpeyden aihe, kun johtuu lähinnä siitä, että olen parkkiintunut niihin.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 29, 2022, 22:26:59
^ Tuo kuvaa loistavasti miten vaikeudet tulevat hyökyaaltoina.

Ehkäpä juuri tuon vuoksi kannattaisi olla ylpeä niistä jokapäiväisistä pienistä onnistumisista. Näin ne kasvattavat itsetuntoa ja osaltaan auttavat kestämään hyökyaallot, sillä vaikeudet tulevat varmasti kuin talvi Game of Thronesissa.

Olen ylpeä, että tein tänään hieman pidemmän aamulenkin monen laiskottelupäivän jälkeen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Minä olen tällä hetkellä erittäin ylpeä nuorimmaisestani, siitä lähihoitajasta, josta olen täälläkin puhunut :)

Oli aivan salaa ja yllättäen hakenut kouluun opiskellakseen sairaanhoitajaksi.

Monen mielestä tuo ei ehkä kova juttu, mutta nuorimmaiseni on aikanaan joutunut tekemään moniverroin töitä pysyäkseen muiden tahdissa. Keskittymiskyky on ollut kuin kultakalalla ja 15 - 20 minuutin paikallaan olon jälkeen on alkanut olla "kusiaisia housuissa", joten oppituntien loput aina tuntuivat menneen ohi korvien. Kotona sitten paikattiin sitä, mitä koulussa meni ohi.

Töissä pomo oli kuuleman mukaan jo pidemmän aikaa yrittänyt potkia opiskelemaan eteenpäin, kun nykyisessä työssä "menee hukkaan, kun rahkeita olisi enempään". Tyttö oli kylmiltään mennyt pääsykokeisiin ja Juhannuksen alla tulivat tulokset ja oli päässyt läpi. Melkoisen homman ottaa kantaakseen, kun arjen pyörittämisen ohessa tekee tuota tutkintoa monitoimitoteutuksena.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Ylpeä voi olla lasten saavutuksista, mutta ylpeyden aihe on vain se, että on tuottanut yksilöitä, jotka pärjäävät yhteiskunnassa.