Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronaseuranta, uutisointi ja kansalaisten tunnot Ruotsissa

Aloittaja Aave, huhtikuu 21, 2020, 23:16:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aave

Perustin ketjun valmiiksi, ettei mene kaikkialla koronauutiset sekaisin. Ole hyvä, Xantippa! Odotan Ruotsi-analyysejäsi innolla.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy


Hayabusa

Töiden puolesta tulee juteltua ruåtsalaistan kanssa jos ei ihan päivittäin niin vähintään pari kertaa viikossa. Korona-tunnelmia on vaihdettu siitä asti, kun Suomessa oli parikymmentä tartuntaa ja Ruotsissa jotain 300. Samanlainen huolestuneisuus siellä on kuin täälläkin. Nämä "minun" ruotsalaiseni kovasti päivittelevät joidenkin ihmisten välinpitämättömyyttä ihmiskontakteja kohtaan. He ovatkin laittaneet itsensä samanlaiseen karanteeninomaiseen tilaan kuin mitä Suomessakin suuri joukko meistä on tehnyt. Tottakai arkiset kaupassa käynnit yms hoidetaan ihan samanlailla kuin Suomessakin.

Vapaaehtoisuus toimii osalla lahden molemmin puolin.

Sikäläisiä kuolinlukuja kauhistellaan verrattuna Suomeen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Jää vielä nähtäväksi, onko Ruotsin taktiikka parempi. Tällä hetkellä ei siltä näytä.

Xantippa

Kuten sanottua, en jaa tätä hillitöntä seuranta- ja tilastokiimaa, millä koronaa fanitetaan. Minua kiinnostaa aina enemmän pienen ihmisen kohtalot.

En siis missään kohtaa väitä olevani asiantuntija, mutta käsittäkseni juuri tällä foorumilla sitä ei välttämättä keskusteluun vaaditaankaan. Toisaalta taas sitten sorrun harvemmin juuri tästä syystä, että kerron vain omia mielipiteitäni, esittelemästä urbaanilegendoja faktoina.

Siispä toistan, kuten olen pariin eri kertaan sanonut: ruotsalaiset nyt tuntuvat luottavan, että hallituksensa suunta on oikea.

T: Xante

Aave

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 22, 2020, 08:19:51
kerron vain omia mielipiteitäni, esittelemästä urbaanilegendoja faktoina.
Pitäkää lukijat Xantipan kanssa tämä kaiken muunkin kirjoittamansa suhteen mielessä. Jättebra, että kerroit sen vihdoin ja viimein näinkin suoraan!
Lainaus käyttäjältä: Xantippa
ruotsalaiset nyt tuntuvat luottavan, että hallituksensa suunta on oikea.

T: Xante
...Ja ugandalaiset niin, bosnikit noin, burkina-fasolaiset tolleesti, jos heistä yhden ihmisen tuntee - tai edes vähän tarkemmin, kaverin tutun tutusta on kuullut!

Harjoita näitä runoiluja ja aivoripuleita nyt sitten tässä ketjussa, "kuten sanottua". Minun silmissäni olet menettänyt kaikki oikeudet penätä faktantarkistuksia tai totuudenmukaisuuksia yhtään keltään. Kyllä maailmaan satutätejä mahtuu, eipä sillä! :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Sepe

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 22, 2020, 08:19:51
Kuten sanottua, en jaa tätä hillitöntä seuranta- ja tilastokiimaa, millä koronaa fanitetaan. Minua kiinnostaa aina enemmän pienen ihmisen kohtalot.

T: Xante

En ole asemassa jossa päättäisin koronantorjuntatoimenpiteistä. mielipiteitä olen itselleni muodostanut. En kutsuisi seurantaani hillittömäksi, en edes siksi että olen täälläkin esitettyjen asenteiden kanssa eri mieltä.
Seuraamani tilastot koskettavat koronan esiintymistä, pienen ihmisen - siinä kuin keskikokoisen ihmisenkin -kohtalo ei oikeastaan tähän ketjuun kuulu: ruotsalaisten ihmisten ehkä. Itse asiassa ihmettelen mielenkiintoa ruotsalaisten tuntoihin ilman selkeää Ruotsi-analyysiä.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 22, 2020, 08:19:51
Kuten sanottua, en jaa tätä hillitöntä seuranta- ja tilastokiimaa, millä koronaa fanitetaan. Minua kiinnostaa aina enemmän pienen ihmisen kohtalot.



Tämä on eräänlainen maailmankatsomus joka selittää paljon. Jotkut rakentavat mielipiteensä tuijottamalla pelkästään ison kokonaisuuden tiettyyn yksityiskohtaan tai zoomaamalla huomionsa pitkän tapahtumaketjun yhteen yksittäiseen lenkkiin. Tätä tarkastelutapaa näkee useimmilla politiikan aloilla.

Siinä ei ole sinänsä mitään väärää, mutta ihmisen ei kannata ilmaista mielipidettään koko metsästä jos on ikänsä tuijottanut yhtä ainoaa kuusentainta.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - huhtikuu 21, 2020, 23:45:00
Vapaaehtoisuus toimii osalla lahden molemmin puolin.
Tämä on uskottavaa ja toimii tiettyyn rajaan asti; ruotsinruotsalaiset kanta-asukit ovat turvallisuushakuisia.

Hallitus on esittänyt siellä suosituksia. Lainvoimaa niillä ei ole, mutta pääpiirteissään sosiaalisen etäisyyden suositusta on nyt noudatettu.
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa
Sikäläisiä kuolinlukuja kauhistellaan verrattuna Suomeen.
Hys hys, ettei Vapahtaja Tegnell kuule! :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Naturessa oli juuri Tegnellin haastattelu: 'Closing borders is ridiculous': the epidemiologist behind Sweden's controversial coronavirus strategy.

"The approach has sharp critics. Among them are 22 high-profile scientists who last week wrote in the Swedish newspaper Dagens Nyheter that the public-health authorities had failed, and urged politicians to step in with stricter measures. They point to the high number of coronavirus deaths in elder-care homes and Sweden's overall fatality rate, which is higher than that of its Nordic neighbours — 131 per million people, compared with 55 per million in Denmark and 14 per million in Finland, which have adopted lockdowns".

Tähän Tegnell:

"The big debate we are facing right now is around care homes for older people, where we registered very unfortunate outbreaks of the coronavirus. This accounts for Sweden's higher death rate, compared with our neighbours".

Tuo on yksinkertaisesti valheellinen väittämä. Palvelu- ja hoitokodeissa on olleet suuret kuolinluvut muuallakin, ei vain Ruotsissa.

Tegnell: "Nowhere in Europe has been able to slow down the spread considerably".

Öö tota miten ois Suomi, Norja, Tanska, ja monet muutkin maat. Varsinkin verrattuna Ruotsiin?
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Aave - huhtikuu 22, 2020, 09:36:33
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - huhtikuu 21, 2020, 23:45:00
Vapaaehtoisuus toimii osalla lahden molemmin puolin.
Tämä on uskottavaa ja toimii tiettyyn rajaan asti; ruotsinruotsalaiset kanta-asukit ovat turvallisuushakuisia.


Lähde?

Lainaus käyttäjältä: Aave - huhtikuu 22, 2020, 09:36:33
Hallitus on esittänyt siellä suosituksia. Lainvoimaa niillä ei ole, mutta pääpiirteissään sosiaalisen etäisyyden suositusta on nyt noudatettu.
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa
Sikäläisiä kuolinlukuja kauhistellaan verrattuna Suomeen.
Hys hys, ettei Vapahtaja Tegnell kuule! :)

Lähde?

T: Xante

Norma Bates

Nämen härregyyde. Eivätkö svenskit olekaan niin lupsakoita kuin tässä kirjoitelmassa, jota eilenkin jo kahteen paikkaan jakelin, on kuvailtu?

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/suomen-koronalinja-nayttaa-ruotsista-hysteeriselta/819ebf6a-54a2-4210-8519-2574f91869ed?fbclid=IwAR1SEPEUIII3AyFLQQeSzRDq_eAJ2yUepq1ECAkOkjgZebz0fsKFNW-CKYg

Arjessa Ruotsin ja Suomen erot näkyvät selvimmin kouluissa ja päiväkodeissa, joita ruotsalaiset eivät ole sulkeneet sekä leikkipuistoissa. Leikkipuistoissa on viikonloppuisin ja monena arki-iltana suoranaiset kansanjuhlat. Puistojen grillipaikoille laitetaan tulet ja kotoaan etätöistä vanhemmat vaihtavat kuulumisia samalla kun lapset pyörivät ympärillä.

Oliko tuo vain kirjoittajansa fantasia, jos ruotsalaiset kumminkin ovat varovaisia ja turvallisuushakuisia? Ja jos ovat, niin kuka piru siellä sitä koronaa sitten levittää?

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - huhtikuu 22, 2020, 09:34:33

Siinä ei ole sinänsä mitään väärää, mutta ihmisen ei kannata ilmaista mielipidettään koko metsästä jos on ikänsä tuijottanut yhtä ainoaa kuusentainta.

Ei kai ihme, että olen kanssasi eri mieltä. Olen nimittäin erittäin harvoin tavannut tai päässyt juttusille ihmisen kanssa, jotka oikeasti hallitsevat KOKO metsänalan syvällisen analyysin, joten olen sitä mieltä, että ihan kiva, että muutkin innostuvat mielipiteitään esittelemään, eikä äänessä ole vain yksi tai kaksi, jotka olettavat koko metsän hanskaavansa.

Kunhan oikeasti ymmärtävät esittävänsä mielipiteitä, eikä esimerkiksi oikeaoppisia vironkielisiä käännöksiä.

T: Xante

Aave

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 22, 2020, 09:49:36
Oliko tuo vain kirjoittajansa fantasia, jos ruotsalaiset kumminkin ovat varovaisia ja turvallisuushakuisia? Ja jos ovat, niin kuka piru siellä sitä koronaa sitten levittää?
Eilisen Hesarissa oli lehden Tukholman-kirjeenvaihtajan kirjoittama artikkeli aiheesta. Se on valitettavasti maksumuurin takana, mutta jo pelkästä otsikosta ja sen alla kaikille näkyvästä osuudesta saa käsityksen, missä mennään:

Eniten koronakriisissä on yllättänyt Ruotsin kyky katsoa pois päin kuolleistaan.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy