Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Koronaseuranta, uutisointi ja kansalaisten tunnot Ruotsissa

Aloittaja Aave, huhtikuu 21, 2020, 23:16:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 29, 2020, 16:07:55
Lainaus käyttäjältä: Aave - huhtikuu 26, 2020, 01:32:29
Hoitaja Sonja Aspinen näkee työssään Ruotsin koronastrategian kääntöpuolen: "Vanhukset on uhrattu" (Yle).

Ruotsin terveydenhuollon ruohonjuuritason tilannetta kuvaavan artikkelin oheen pomppi silmille tämäkin:

"– Ulkona alkoi sataa räntää. Monet maahanmuuttajataustaiset hoitajat alkoivat iloita ja taputtaa käsiään. He selittivät minulle, että koronavirus kuolee lumisateessa".

Johtui varmaan D-vitamiinin puutteesta tämäkin iloitseminen.

Itse asiassa...

D-vitamiinin puute voi heikentää aivojen toimintaa
Usean Euroopan maan yhteistyönä tehdyssä tutkimuksessa on saatu alustavia viitteitä siitä, että D-vitamiinin puute voi liittyä älyllisten toimintojen heikentymiseen.

En kyllä hämmästyisi, vaikka D-vitamiinivaje voisi aiheuttaa myöskin rasismiin taipuvaisuutta, puolin ja toisin, ja ties mitä muutakin aivojen ja kehon häikkää.

Ilmankos etelän koneinsinöörit ja aivokirurgit pohjolaan muutettuaan taantuvat husuiksi... ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

^
Mä veikkaan, että Sverigedemokraateilla ja persuilla on D-vitamiinivajetta...
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 29, 2020, 19:41:37
^
Mä veikkaan, että Sverigedemokraateilla ja persuilla on D-vitamiinivajetta...
Onneksi ei älykkyysvajetta, kuten muilla.
Hehän näkivät nuo mamuongelmat ennalta:
Järkyttävä ongelma ja täysin itse aiheutettu.
https://yle.fi/uutiset/3-11326081
Kaikki nuo ongelmat olisi voitu välttää tiukalla mamupolitiikalla.

Norma Bates



Hippi

^
Onhan monet jo ennustaneet, että Suomen (ja monen muunkin maan) loppusaldo sairastuneiden ja kuolleiden lukumäärissä tulee olemaan suhteessa samaa luokkaa. Sehän nähdään vasta, kun (tai jos) korona saadaan muiden kausi-influenssien kanssa samanlaiseen kontrolliin rokottein.

Jos lopputulema on sama, niin onko tosiaan huono asia, että siihen päästään nopeammin ja paluu normaaliin tapahtuukin nopeasti?

On hyvä juttu, että meillä on noin lähellä vertailukohta, josta voidaan ottaa toivottavasti opiksi, kun seuraava pandemia iskee. On myös mielenkiintoista nähdä, miten nykyhallitusta asiantuntijaryhmineen kiitellään siinä vaiheessa, kun tajutaan, että lopputulos on sama kuin Ruotsissa, mutta laskua maksamme vielä vuosikymmeniä. Ettei vaan kävisi niin, että Viisikko todetaan säikyiksi vellihousuiksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 01, 2020, 09:03:00
^
Onhan monet jo ennustaneet, että Suomen (ja monen muunkin maan) loppusaldo sairastuneiden ja kuolleiden lukumäärissä tulee olemaan suhteessa samaa luokkaa. Sehän nähdään vasta, kun (tai jos) korona saadaan muiden kausi-influenssien kanssa samanlaiseen kontrolliin rokottein.

Jos lopputulema on sama, niin onko tosiaan huono asia, että siihen päästään nopeammin ja paluu normaaliin tapahtuukin nopeasti?

On hyvä juttu, että meillä on noin lähellä vertailukohta, josta voidaan ottaa toivottavasti opiksi, kun seuraava pandemia iskee. On myös mielenkiintoista nähdä, miten nykyhallitusta asiantuntijaryhmineen kiitellään siinä vaiheessa, kun tajutaan, että lopputulos on sama kuin Ruotsissa, mutta laskua maksamme vielä vuosikymmeniä. Ettei vaan kävisi niin, että Viisikko todetaan säikyiksi vellihousuiksi.

Jos henkilökohtaisesti kuulisit että sinä kuolet sanotaan nyt vaikka 2 v päästä tai kuluvan vuoden sisällä, kumman valitsisit? Tai jos kuulisit että tulet saamaan niin pahoja elinvaurioita että se tuntuu jokaikinen päivä elämässäsi, niin ottaisitko ne vauriot heti vai myöhemmin?

Se on helppo ajatella aina muista että joutaahan ne kuolemaan hetikin. Mutta onko se heille itselleen niin yhdentekevää? Entä heidän omaisilleen? Toki jos ajatellaan jotain täysin vegetatiivisessa tilassa olevaa vanhusta, tilanne on eri. Mutta emme me kaikki ole vanhanakaan pelkkiä oman itsemme irvokkaita jäännöksiä jotka pitäisi vain lakaista sivuun porskuttavan talouden tieltä. Ja jotkut joutuvat elämään melkoisen vammautuneina jo nyt, ja se uusin vamma voi olla se viimeinen pisara.

Hippi

Kausi-influenssassa on suurin piirtein yhtä suuret riskit kuolla enkä siltikään ole rokotuksia ottanut, vaikka piikkipirkko on töissä sitä tarjonnut.

Tunnut suhtautuvan tautiin kuin vammautuminen tai kuolema olisi väistämätön kohtalo, jos tauti kohdalle osuu. Minä en siihen suhtaudu niin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

^ Koronaan kuolleisuus taitaa olla näkemissäni THL:n arvioissa kaksinkertainen kausi-influenssaan verrattuna, ja monissa muissa arvioissa maailmalla kuusinkertaisesta aina monikymmenkertaiseen.
Ehkä emme vielä tiedä sitäkään kovin hyvin.

Ruotsilla on mielenkiintoinen ihmiskoe, josta saamme vertailevaa tietoa ajan kanssa, suhteessa toisten maiden ihmiskokeisiin. Suomen malli on ollut varovaisen keskitien kulkijan oloinen, hataran koronatietämyksen varassa.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 01, 2020, 09:48:08
Kausi-influenssassa on suurin piirtein yhtä suuret riskit kuolla enkä siltikään ole rokotuksia ottanut, vaikka piikkipirkko on töissä sitä tarjonnut.

Tunnut suhtautuvan tautiin kuin vammautuminen tai kuolema olisi väistämätön kohtalo, jos tauti kohdalle osuu. Minä en siihen suhtaudu niin.

Minulle tuo vammautuminen on mörkö, koska ehdin vain 1,5 v ajan harrastaa lajia mihin ihastuin päätä pahkaa, ja reilun vuoden ajan kyttäillä miestä johon ihastuin ihan yhtä pahkana ja päättömänä. En ole päästänyt irti unelmasta että kenties joskus jopa tutustuisimme, joten minulle korona on kutakuinkin henkilökohtainen maailmanloppu. Kukaan muu mies ei minua jaksa enää kiinnostaa, koska sain nettideittailusta vajaan 10 v sisällä enemmän kuin tarpeekseni.

Olen pari kertaa ollut treeneissä oksennuksen partaalla kun katupölyn tms. takia astma on äitynyt niin pahaksi että raju liikunto johtaa yskänkohtauksiin. Jos nyt menisi keuhkot vielä pahempaan kuntoon, niin mitäs sitten. Toisaalta tiedän lajin parista yhden itseäni pahempaa astmaa sairastavan, ja jotenkin vain hänkin pärjää kyllä. Mutta sitten on tietysti se sydänvian mahdollisuus myös. Tai aivohalvauksen, joka olisi jo jotakuinkin heippa ja hyvästi.

Jos elämä ei ole ollut vuosikausiin erityisen mielenkiintoista, ja sitten se sitä hetken ajan on, niin kyllähän sitä on aivan raivoissaan ja peloissaan kun tulee joku asia joka sen vie, ja uhkaa viedä lopullisestikin. Ja tässä asiassa en kykene ajattelemaan niin että sairastukoot muut jos haluavat, kunhan minä pysyn terveenä. Kyllä tämä minulle tulee sillä tavalla könttänä että en halua kenenkään sairastuvan.

Ymmärrän kuitenkin että yhteiskunto ei voi seisoa loputtomiin. Mutta onko se seissyt nytkään? Rekat kulkee ja sitä rataa. Mikä on olennaisin ero nykytilanteen ja normaalitilanteen välillä? Räkälöiden aukiolo? Raivoraittiina itse en kaipaa enkä myöskään arvosta niitä millään tavalla. Syöttölät on kyllä ihan jees.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 01, 2020, 09:48:08
Kausi-influenssassa on suurin piirtein yhtä suuret riskit kuolla...

Juu ei ole.

Tietysti yksilön kohdalla riskit ovat pienet koronankin tapauksessa, mutta laajemmasta vinkkelistä katsottuna kyse on ihan eri luokan taudista.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 01, 2020, 10:04:51
^ Koronaan kuolleisuus taitaa olla näkemissäni THL:n arvioissa kaksinkertainen kausi-influenssaan verrattuna, ja monissa muissa arvioissa maailmalla kuusinkertaisesta aina monikymmenkertaiseen.
Ehkä emme vielä tiedä sitäkään kovin hyvin.

Ruotsilla on mielenkiintoinen ihmiskoe, josta saamme vertailevaa tietoa ajan kanssa, suhteessa toisten maiden ihmiskokeisiin. Suomen malli on ollut varovaisen keskitien kulkijan oloinen, hataran koronatietämyksen varassa.

Aina en Suomessa ole jaksanut tai osannut nähdä paljoakaan hyvää, mutta tässä keskitie-mallissa olen kyllä mielelläni mukana. Keskitietähän itsekin katson noudattavani. En valitettavasti lurki vain kotonani, mutta pyrin varomaan niin paljon kuin voin, huolehtien kuitenkin psyykkisestä terveydestä tai sen riekaleista.

Hippi

No mutta onko noissa arvioissa otettu huomioon, että kausi-influenssaan on yleensä ainakin jonkin verran tehoava rokote. Lisäksi joihinkin viruksiin aikaisempi samaa tyyppiä olevan viruksen aiheuttaman influenssan poteminen saattaa lieventää tautia. Esimerkkinä sikainfluenssa, johon aiemmin podettu A-virusinfluenssa saattoi aiheuttaa osittaista immunitteettia. Ainakin tuosta oli aikanaan arveluita sen perusteella, että sika ei tarttunut vanhuksiin.

Tuota vasten katsottuna nuo kaksinkertaiset luvut ei vaikuta kovinkaan pahoilta. Ei ainakaan minun mielessäni tee koronasta mitään supertappajaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 01, 2020, 10:14:35
No mutta onko noissa arvioissa otettu huomioon, että kausi-influenssaan on yleensä ainakin jonkin verran tehoava rokote. Lisäksi joihinkin viruksiin aikaisempi samaa tyyppiä olevan viruksen aiheuttaman influenssan poteminen saattaa lieventää tautia. Esimerkkinä sikainfluenssa, johon aiemmin podettu A-virusinfluenssa saattoi aiheuttaa osittaista immunitteettia. Ainakin tuosta oli aikanaan arveluita sen perusteella, että sika ei tarttunut vanhuksiin.

Tuota vasten katsottuna nuo kaksinkertaiset luvut ei vaikuta kovinkaan pahoilta. Ei ainakaan minun mielessäni tee koronasta mitään supertappajaa.

90-luvun alkupuolella sairastin jonkun influenssan kaiketi kun jälkitautinakin oli bronkiitti. Muistelisin että tuolloin puhuttiin A:sta. 2009 sairastin sian silloisen kumppanini työkaverin Briteistä tuomana tuliaisena. (Mainitsen tämän koska kuulema varsinaisesti sika riehui Suomessa 2010, ja jos jotakuta ihmetyttää miksi oletan sairastaneeni jo 2009, niin siksi että oli niin kumma tauti ja oli tuo ulkomaan yhteys.) Että jos siitä A:sta joku immuniteetti tuli, niin ei kestänyt toistakymmentä vuotta. Taikka mistäpä tiedän jos olisin sairastanut pahemman sian ilman sitä? Ei voi sanoa.

Influenssarokotteet kaiketikaan eivät ole kauhean pätevää kamaa koska influenssaviruksia on niin montaa sorttia, vai oliko niin että yksittäinen virus on hyvin muuntuvainen? Monet ihmiset ovat valittaneet sairastuneensa silti. Taikka kokemus on että vointi meni pitkäksi aikaa kehnoksi rokotteen ottamisen jälkeen.

Mitä tulee koronaan, toivon että ennemmin kehitetään lääkkeitä jotka tekevät sairaudesta siedettävämmän ja vähemmän vaarallisen, kuin rokotteita joiden kanssa pitäisi taas kerran heittää arpaa että tuleeko joku paha sivuvaikutus ja elämä säpäleinä sen vuoksi.

Ruotsissa eivät näemmä ole jääneet rokotteita odottamaan. Onko niin että siellä on paljon rokotevastaisuutta muutenkin?

Sepe

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 01, 2020, 09:03:00

Jos lopputulema on sama, niin onko tosiaan huono asia, että siihen päästään nopeammin ja paluu normaaliin tapahtuukin nopeasti?



Huono asia kenen kannalta? Sen yksilön kannalta jonka elinaika on Ruotsin mallilla lyhyempi kuin Suomen mallilla?
Lopputulema on sama, kaikki kuolevat. Ennemmin tai myöhemmin.
Vai tarkasteletko lopputulemaa yhteiskunnan ja bruttokansantulon kannalta?