Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Varpaankynnet

Aloittaja ROOSTER, toukokuu 21, 2020, 13:20:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Mitä tein väärin kun kysely näkyy vain kirjautuneille?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 21, 2020, 13:32:46
Mitä tein väärin kun kysely näkyy vain kirjautuneille?

Luultavasti et mitään väärin. Pikaisella vilkaisulla äänestyksen aloituksessa ei tuota voi valita mitenkään. Kurkkasin tuon "luuletlko sairastuvasi..." -äänestyksen näkyvyyttä ja oli samalla tavalla, että vaihtoehtojen näkyminen edellytti kirjautumista. Varmaan on foorumin jossain yleismäärityksissä tuo, jos se on ylipäätään valittavissa.

Tämä vaihtoehto "rakastajani pureskelee ne sopivan pituisiksi" minusta oli oikein hauska. Vaihtoehtohan sisältää oletuksen, että vain miespuolinen lemmiskelijä suostuu pureskelemaan lemmittynsä varpaankynsiä. Varmaan näin onkin. Ainakaan itse en ole kokenut mielihaluja tuollaiseen suuntaan. Tosin aika kornilta tuntuisi sekin, että joku minun varpaankynsiäni pureskelisi.

Ihan itse niitä napsin kynsileikkurilla jokseenkin säännöllisesti. Tai nyt kun tarkemmin mietin, niin ehkä sittenkin hiukan epäsäännöllisesti, sillä leikkelen vain ne kynnet, jotka mielestäni ovat leikkauspituuteen kasvaneet. Kasvaakohan kynnet eri varpaissa hiukan eri tahtiin? Vaikuttaa siltä, että toisia joutuu leikkaamaan hiukan tiuhempaan kuin toisia.  :-\

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

^ Itselläni pienimpien varpaiden kynnet kasvavat hitaammin.

Leikkasin muuten viime viikolla vähän huonosti yhden kynnen. Se alkoi maate mennessä repsottamaan ja tuntui takertuvan pussilakanaan, eli tuntui vähän vaaralliselta tai inhalta, joten nyppäsin sen puolinukuksissa pois sormin. Vikatikki. Kynsivalli tulehtui aika ikävästi, mutta onneksi meni tulehdus ohi nopeasti.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

#4
Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 21, 2020, 14:22:04
Tämä vaihtoehto "rakastajani pureskelee ne sopivan pituisiksi" minusta oli oikein hauska. Vaihtoehtohan sisältää oletuksen, että vain miespuolinen lemmiskelijä suostuu pureskelemaan lemmittynsä varpaankynsiä.
Nyt en ymmärrä miksi minä en näe tuon vaihtoehdon sisältävän oletusta, että vain miespuolinen lemmiskelijä suostuu pureskelemaan lemmittynsä varpaankynsiä.
Miten rakastajista tai lemmiskelijöistä voi vetää sukupuolitettuja oletuksia?

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 21, 2020, 17:40:08
Nyt en ymmärrä miksi minä en näe tuon vaihtoehdon sisältävän oletusta, että vain miespuolinen lemmiskelijä suostuu pureskelemaan lemmittynsä varpaankynsiä.
Miten rakastajista tai lemmiskelijöistä voi vetää sukupuolitettuja oletuksia?

Mehän kaikki tiedämme, että sukupuolia on ainakin 83 vai oliko se jo 183. Joten oletus miesoletetusta on oletettavasti hataralla pohjalla.  ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Minun sanakirjassani "rakastaja" on miesoletettu ja vastaavasti "rakastajatar" naisoletettu. Tässä on kahtiajako kyllä.
Jos jätetään sukupuoliolettamus kokonaan pois, niin puhutaan vaikkapa lemmiskelykumppanista :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

#7
Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 21, 2020, 20:14:41
Minun sanakirjassani "rakastaja" on miesoletettu ja vastaavasti "rakastajatar" naisoletettu. Tässä on kahtiajako kyllä.
Jos jätetään sukupuoliolettamus kokonaan pois, niin puhutaan vaikkapa lemmiskelykumppanista :)
Kiitos. Nyt ymmärsin. Vaihtoehto olisi muutoin pitänyt olla muotoa "rakastajani/rakastajattareni pureskelee ne sopivan pituisiksi".

Wikipediassa on muuten hiukan erilainen jaottelu: Rakastajattaren miespuolinen vastine on rakastaja, jota voidaan käyttää myös yleisterminä molemmista sukupuolista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rakastajatar

Kielitoimiston sanakirjan mukaan rakastaja on miespuolinen paitsi siinä merkitysryhmässä, jota kuvaa esimerkki intohimoinen luonnon rakastaja. Rakastaja-sanan käyttö on kuitenkin laajentunut tarkoittamaan molempia sukupuolia muissakin yhteyksissä, samalla kun rakastajatar on harvinaistunut ja sen tyylisävy on muuttunut jossain määrin vanhahtavaksi. Sanojen tyylisävyn ja jopa merkityksen tulkitsemiseen vaikuttaa varmasti kielenkäyttäjän ikä. :)

Nuorempien kielitajussa rakastajalla tosiaankin voi olla merkitys 'tyttö- tai poikaystävä'. Siihen ei liity "kielletyn rakkauden" vivahdetta, vaan sanaa käytetään neutraalisti.  Mallina on englannin lover, jolla vanhastaankin on voitu viitata sekä mieheen että naiseen. Sanalla lover on eri merkityksiä (esim. lovers = rakastavaiset; rakastunut pari). Nykysuomen sanakirjassakin on esimerkki rakastaja-sanan tällaisesta käytöstä: "Ne ovat kahden rakastajan sulavat silmät, korean neidon ja uljaan nuorukaisen." – Sitaatti on Aleksis Kiven Seitsemästä veljeksestä.
https://www.kielikello.fi/-/rakastaja

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/rakastaja

Muoks: Muokkasin viestini sisältöä asiallisemmaksi.

ROOSTER

Voidaanko siis sopia, että rakastaja voi olla mitä tahansa sukupuolta, mutta rakastajattaren on oltava naispuolinen?

Sopii minulle.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Äänestyksestä puuttuu vaihtoehto "revin". Tällä menetelmällähän ihmiskunta kyntensä lyhensi niin käsistä kuin jaloistakin ennen kuin Fiskars alkoi valmistaa saksia. Ehkä myös pureskeltiin avuksi, mutta varpaiden kohdalla kaikilla ei tainnut olla tätä vaihtoehtoa. Eiväthän kaikki ole olleet "käärmeihmisiä" ennenkään.

Olen iät ajat käyttänyt noita luonnonmenetelmiä enkä ole tarvinnut saksia tai leikkureita. Myönnän, että luonnonmenetelmissä on huonojakin puolia. Merkittävimmät niistä ovat se, että a) repäisee kynnen liian lyhyeksi ja se, että b) repimisen jäljiltä jää teräviä piikkejä, joilla raapii vahingossa kasvonsa ja mihin kaikkialle sormet osuvatkaan.

Ensimmäistä ongelmaa ei oikein pysty jälkeenpäin korjaamaan, joten repiminen kannattaa lopettaa siinä vaiheessa, kun halkeama kynnessä näyttää vievän liian "syvälle". Tässä vaiheessa kielekkeen voi leikata saksilla. Terävät piikit puolestaan voi hioa viiloilla ja katkoa kynsileikkurilla.

Mutta jos repimisen (toisella kynnellä toista) hallitsee ja tekee rauhallisesti, mitään apuvälineitä ei tarvitse.

Kynsien repimiseen ja pureskelemiseen liittyy usein hermostunut olotila, ja silloin tulee virheitäkin. Kun oikein stressaantunut ja ahdistunut, kynnet ovat repimisen jäljiltä karheat ja epätasaiset kuin sahanterät. Pieniä kynnenpaloja, joita on puhallellut suustaan pureskelun lomassa, on kaikki paikat täynnä.

Harvinaisempi repimisen ongelma - mutta ei mahdoton - on se, että repäisee kynnen sivusta niin lyhyeksi, että syntyneestä aukosta pääsee bakteereita kynnen reunan alle (tätä on vähän vaikea tarkasti kuvailla), mistä seuraa tulehdus. Se voi olla aika inhottavakin. ja sen hoitamisessa voi joutua käyttämään neulaa, joka työnnetään kynnen sivusta syvälle "lihaan", joka on tulehtuneena tunnoton, aina niin pitkälle, että neula tökkää kipua tuntevaan alueeseen. Tästä neulanreiästä (heikkovatsaiset lopettakoon lukemisen tähän) puristellaan mätä pois. Naulalla tehdyn aukon kautta voi yrittää työntää tyhjentyneeseen onkaloon "bacimysiiniä" joka poistaa tulehdusta. Tyypillinen paikka, mihin tällainen tulehdus voi tulla, on peukalon tai isonvarpaan kynnen "tyvi" ulkoreunassa.

Näyttää tästä löytyvän jotain tietoa Googlellakin, mutta tapaukset eivät vaikuta aivan tuollaisilta, koska vaivojen syy ei ole itse aiheutettu kuten edellä mainitussa kynnenrepimistapauksessa. 

Yhden kerran on sitäkin tullut kokeiltua, miten koko kynnen saa pois. En suosittele kokeilemaan, enkä minäkään sitä tarkoituksella kokeillut. Satuinpahan vain kerran pudottamaan pöydältä painavan ja vielä terävänkin raudankappaleen suoraan varpaalleni. Ohut pehmeä kenkä ei juuri iskua vaimentanut. En oikein keksi sopivaa sanaa kuvaamaan, miltä tuolloin "tuntui". Kokeilkoon, ken haluaa tietää.

Isonvarpaan kynsi meni ensiksi sävyltään tummaksi (en viitsi liioitella ja kirjoittaa "mustaksi") ja lähti parin viikon kuluessa kokonaan pois. Onneksi tilalle sentään kasvoi uusi, mutta siihen jäi pysyvä "kauneusvirhe", jos nyt varpaankynnet muutenkaan niin kauniita ovat. Olin ennen tuota tapahtumaa miettinyt, kummat kengät panisin jalkoihini, kevyet ohuet tennarit vai työkengät, joissa on teräsvahvistetut kärjet. Ajattelin, että tennarit ovat mukavammat. Niin ne olivatkin - jonkin aikaa.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 21, 2020, 21:40:33
Äänestyksestä puuttuu vaihtoehto "revin".

Lisäilin tuon vaihtoehdon.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

#11
Tämä on ehkä kynnen viilausta ja monta kynnellistä ohi otsikon, mutta näissäkin on kynnenhieno ero:
"Pureskelen kynteni lyhyiksi" ja "huomaan pureskelleeni kynteni lyhyiksi"


Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 21, 2020, 21:39:14
Voidaanko siis sopia, että rakastaja voi olla mitä tahansa sukupuolta, mutta rakastajattaren on oltava naispuolinen?

Sopii minulle.
Tehdään kivestävä kompromissi. Vaadin samalla hyväksyttäväksi sen että millä tahansa kirveellä voi hakata halkoja, mutta kivikirveen on oltava kivestä.
Pienempänä kevyenä lisäyksenä voitaisiin samaan syssyyn pruukata fundeeraamaan myös eduskunnan puhemiesten, palomiesten ja kaikenkarvaisten esimiesten olevan vain miehiä.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 21, 2020, 22:00:25
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 21, 2020, 21:39:14
Voidaanko siis sopia, että rakastaja voi olla mitä tahansa sukupuolta, mutta rakastajattaren on oltava naispuolinen?

Sopii minulle.
Tehdään kivestävä kompromissi. Vaadin samalla hyväksyttäväksi sen että millä tahansa kirveellä voi hakata halkoja, mutta kivikirveen on oltava kivestä.
Pienempänä kevyenä lisäyksenä voitaisiin samaan syssyyn pruukata fundeeraamaan myös eduskunnan puhemiesten, palomiesten ja kaikenkarvaisten esimiesten olevan vain miehiä.

Hyvä on, mutta sillä poikkeuksella, että kirvesmies voi olla muutakin sukupuolta kuin mies, eli uros.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

#13
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 21, 2020, 22:03:42
Hyvä on, mutta sillä poikkeuksella, että kirvesmies voi olla muutakin sukupuolta kuin mies, eli uros.
Lyön kynnellisen multaa vetoa, tai letin kynsilaukkaa, ettei mene kauaa kuin kirvesmiehet ovat pitkäkyntisten jäljiltä muisto vain:
Kirvesmies -> Sähkötimpuri. Tapauskohtaisesti: sähkörakennuspuuseppä, sähkölaudoittaja, sähköhirsirakentaja, sähköelementtiasentaja, sähkötalonrakentaja
https://yle.fi/uutiset/3-11029773


Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 21, 2020, 13:20:16
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen.
Miksi sinua kiinnostaa tuollaiset kysymykset?