Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Osaamisen ja töiden sukupuolittaminen

Aloittaja Edward, maaliskuu 28, 2020, 14:41:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Edward

Ketju on muodostettu Fiilikset ja päivän mietteet -ketjuun syntyneestä rönsystä

Toope

#1
Sarastuslehdessä on aika laaja ja mielenkiintoinen artikkeli sukupuolista. En tässä nyt sitä analysoi, koska en vielä itsekään oikein hahmottanut sitä:
https://sarastuslehti.com/2020/04/26/sukupuolet-toisiaan-taydentavat-eivat-tasa-arvoiset/
Mutta lukemisen arvoista juttua siinä on. Keskittyy biologiaan, ei humanistisiin käsityksiin sukupuolista.

ps. Luin tuon loppuun ja näin sen olevan varsin rationaalista juttua. Miehet ja naiset ovat erilaisia, luonnostaan. Siksi tasapäistäminen tai mieshalveksunta nykyfeminismin tavoin
on tuhoisa ajatus, jopa yhteiskuntaa rikkova. En tuossa kritisoi kaikkea feminismiä, sehän on tietyissä tilanteissa tarpeellinen aate.

Mutta ei itsearvoisesti ja sinänsä. Aate on hyvä vain niin kauan kuin hyödyttää yhteiskuntaa.

Brutto

#2
Aikoinaan eksän ei tarvinnut muuta tehdä kuin hankkiutua eroon lusikallisesta saneerauslaastia. Kuaka tahansa muu olisi heittänyt laastin metsään tai laittanut sen roskapussiin, mutta eksä viisaana naisena päätti huuhdella laastijämät vessanpytystä alas.

En ollut vahtimassa, joten laasti tietysti jämähti sinne pytyn  nieluun jättäen ikuisen jäljen, jota kuka tahansa voisi epäillä paskajäänteeksi. Eihän se tietenkään irronnut millään konstilla. Saneerauslaasti on sellaista. Yritin kylä kaikkeni. Vieraat luulivat jäljen jääneen itseltään, ja yrittivät vessakäynnin jälkeen epätoivoisesti hinkata sitä pois. Turhaan. Yleensä kuulin sen oven ulkopuolelle, ja huutelin sen olevan vain laastia, turha sitä onhinkata! Laitoin siitä kerran jopa lapun pöntön yläpuolelle. Välillä vähän hävettikin, koska monet luulivat etten huolehdi vessahygieniasta ihan siten kuin pitäisi. Pytty paskassa.

Tänään sain vihdoin siitä  laastipaskaraidasta tarpeekseni. Päätin hakea uuden pöntön. Mutta nopeuteni koititui lälleen heikkoudekseni. Kesti tasan kaksi tuntia päätöksestä uusia pytty siihen kun pytty oli oli uusittu ja valmiina käyttöön.

En huomioinut estetiikkaa. Otin Bauhausista ekan halvan joka tuntui sopivalta. Vanha IDO, se paskaraitainen, oli muodoiltaan aivan upea. Uusi Svedbergs on sen sijaan kuin virtahepo kylpyhuoneessa, pullea ja halvan oloinen. Sellainen joita tapaa latvialaisista huoltamokäymälöistä, Ruma kuin perkele, siis!

Jos olisin edes hetken maltanut kiinnittää huomiota pyttyjen  muotokieleen, olisin valinnut jonkun muun ja nyt olisin nyt paljon onnellisempi.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Amore

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 23, 2020, 21:19:23
Aikoinaan eksän ei tarvinnut muuta tehdä kuin hankkiutua eroon lusikallisesta saneerauslaastia. Kuaka tahansa muu olisi heittänyt laastin metsään tai laittanut sen roskapussiin, mutta eksä viisaana naisena päätti huuhdella laastijämät vessanpytystä alas.

En ollut vahtimassa, joten laasti tietysti jämähti sinne pytyn  nieluun jättäen ikuisen jäljen, jota kuka tahansa voisi epäillä paskajäänteeksi.

Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka heittävät wc-pönttöön kaikkea mahdollista. Miksei laastia voinut panna roskikseen? Itse en ole koskaan heittänyt pönttöön muuta kuin vessapaperia ja joskus siivouksessa käytetyn veden. Ihan kummallinen ajatus, että vessa on joku moolokin kita, jonne voi heittää mitä vain, joka sitten taianomaisesti katoaa elämästä.
All you need is Love

Lognessa

Lainaus käyttäjältä: Amore - toukokuu 24, 2020, 00:38:31
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 23, 2020, 21:19:23
Aikoinaan eksän ei tarvinnut muuta tehdä kuin hankkiutua eroon lusikallisesta saneerauslaastia. Kuaka tahansa muu olisi heittänyt laastin metsään tai laittanut sen roskapussiin, mutta eksä viisaana naisena päätti huuhdella laastijämät vessanpytystä alas.

En ollut vahtimassa, joten laasti tietysti jämähti sinne pytyn  nieluun jättäen ikuisen jäljen, jota kuka tahansa voisi epäillä paskajäänteeksi.

Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka heittävät wc-pönttöön kaikkea mahdollista. Miksei laastia voinut panna roskikseen? Itse en ole koskaan heittänyt pönttöön muuta kuin vessapaperia ja joskus siivouksessa käytetyn veden. Ihan kummallinen ajatus, että vessa on joku moolokin kita, jonne voi heittää mitä vain, joka sitten taianomaisesti katoaa elämästä.

Eikö ne mene samaan jäteputkistoon, vaikka siivousveden kaataisi lavuaarista?
Hatunnosto niille koville tyypeille, jotka siellä viemärissä työskentelevät. Itse en pystyisi.

Bruttolle, Svedbergin pöntöt ovat ruotsalaisia, tarkoitettu pienille jätöksille.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Lognessa - toukokuu 24, 2020, 00:59:03
Eikö ne mene samaan jäteputkistoon, vaikka siivousveden kaataisi lavuaarista?

Meneehän ne samaan putkistoon. Mutta jos siivousvedessä on pesuainetta niin samalla saa pytyn pesaistua kun pyöräyttää vessaharjalla ennen vessan huuhtomista. Lisäksi säästyy roiskeiden siivoukselta, sillä minä ainakin tuppaan kaatamaan sangosta vedet turhankin räväkästi, joten kylppärin käsienpesualtaasta helposti loiskahtaa osa lattialle. Keittiön lavuaariin taas en halua siivousvesiä kaataa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Minä jäin miettimään, miten ihmeessä eksän riesaksi on jäänyt lusikallinen saneerauslaastia.

T: Xante

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 24, 2020, 09:44:04
Minä jäin miettimään, miten ihmeessä eksän riesaksi on jäänyt lusikallinen saneerauslaastia.

T: Xante

Tämä on oikeastaan vielä hullumpi juttu. Eksä oli saanut jostakin päähänsä, että kiuaskivet haisevat omituiselta. Kukaan muu ei havainnut kivien haisevan yhtään miltään. Mutta eksä päätti kuitenkin salaa vaihtaa kivet uusiin sillä välin kun itse olin matkoilla.

Homma olisi kai onnistunutkin, mutta eksäpä pakkasi vanhat kivet Lidlin muovikassiin ja kantoi ne sillä ulos (ei kuitenkaan yrittänyt huuhtoa niitä vessanpöntöstä, ainakaan tietääkseni...). Muovikassin pohja tietenkin ratkesi kivien painosta. Kivet putosivat terassin klinkkerilaatoitukselle jolloin pari klinkkerilaattaa halkesi. Salatakseen mokansa hän piikkasi haljenneet laatat irti, haki varastosta samanlaiset ylijäämälaatat ja liimasi ne sanerauslaastilla paikoilleen. Laastia tuli sekoitettua ilmeisen sopiva määrä, koska sitä jäi vain tilkka yli, mutta sekin vähä todistusaineisto sähläyksestä piti yrittää hävittää sähläämällä vielä lisää.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 24, 2020, 10:43:00
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 24, 2020, 09:44:04
Minä jäin miettimään, miten ihmeessä eksän riesaksi on jäänyt lusikallinen saneerauslaastia.

T: Xante

Tämä on oikeastaan vielä hullumpi juttu. Eksä oli saanut jostakin päähänsä, että kiuaskivet haisevat omituiselta. Kukaan muu ei havainnut kivien haisevan yhtään miltään. Mutta eksä päätti kuitenkin salaa vaihtaa kivet uusiin sillä välin kun itse olin matkoilla.

Homma olisi kai onnistunutkin, mutta eksäpä pakkasi vanhat kivet Lidlin muovikassiin ja kantoi ne sillä ulos (ei kuitenkaan yrittänyt huuhtoa niitä vessanpöntöstä, ainakaan tietääkseni...). Muovikassin pohja tietenkin ratkesi kivien painosta. Kivet putosivat terassin klinkkerilaatoitukselle jolloin pari klinkkerilaattaa halkesi. Salatakseen mokansa hän piikkasi haljenneet laatat irti, haki varastosta samanlaiset ylijäämälaatat ja liimasi ne sanerauslaastilla paikoilleen. Laastia tuli sekoitettua ilmeisen sopiva määrä, koska sitä jäi vain tilkka yli, mutta sekin vähä todistusaineisto sähläyksestä piti yrittää hävittää sähläämällä vielä lisää.

Aika raju tarina. Olisi todella kamalaa, ellei kotonaan saisi kiuskiviä vaihtaa kuin salaa ja jos sitten kävisi virhearvio/vahinko muovikassin kanssa, sitä pitäisi peitellä ja salailla lisää. Pienemmässäkin paniikissa harkintakyky saattaisi pettää yhden laastilusikallisen verran.

T: Xante

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 24, 2020, 10:43:00

Homma olisi kai onnistunutkin, mutta eksäpä pakkasi vanhat kivet Lidlin muovikassiin ja kantoi ne sillä ulos (ei kuitenkaan yrittänyt huuhtoa niitä vessanpöntöstä, ainakaan tietääkseni...). Muovikassin pohja tietenkin ratkesi kivien painosta. Kivet putosivat terassin klinkkerilaatoitukselle jolloin pari klinkkerilaattaa halkesi. Salatakseen mokansa hän piikkasi haljenneet laatat irti, haki varastosta samanlaiset ylijäämälaatat ja liimasi ne sanerauslaastilla paikoilleen. Laastia tuli sekoitettua ilmeisen sopiva määrä, koska sitä jäi vain tilkka yli, mutta sekin vähä todistusaineisto sähläyksestä piti yrittää hävittää sähläämällä vielä lisää.

En utele eksän sukupuolta, mutta jos hän on n-henkilö, hän poikkeaa kylmähermoisuudessaan ja aloitekyvyssään ja teknisessä taitavuudessaan niistä n-henkilöistä, joita minä tunnen. "Piikkasi haljenneet laatat irti, haki varastosta samanlaiset ylijäämälaatat ja liimasi ne sanerauslaastilla paikoilleen" on minun tuntemilleni n-henkilöille yhtä mahdoton teko kuin lentäminen avaruuteen ilman avaruusrakettia. Kaikki sellainen tekeminen, missä joutuu ottamaan työkalun käteensä, on heille jo lähtökohtaisesti absoluuttinen mahdottomuus. Heidän asenteensa on tällainen.

Minun lähipiirini n-henkilöt tarvitsevat jonkun ammattimiehen tekemään tuollaisia hommia. Pelkkä m-henkilö ei kelpaa, vaan pitää olla ammatti-m-henkilö tai vähintään joku, johon he luottavat. Minä en olisi tuollaisen luottamuksen arvoinen, eli en kelpaisi tekemään laatanvaihtohommaa muuten kuin korkeintaan siinä tapauksessa, että puoliväkisin tyrkyttäisin palveluksiani ainoana realistisena vaihtoehtona ja mahdollisuutena. Minulla ei ole minkäänlaista luottamusta. Minun uskotaan tuhoavan enemmän kuin korjaavan, jos alan "tehdä" jotain. Ehkä tähän on syynsä. Tekevälle sattuu ja jollekin tekevälle sattuu tavallistakin enemmän.

Voisin olla juuri tuollainen "hups, kaadoin laastit pönttöön" -tekijä. Eli ensiksi tehdään ja vasta sitten mietitään, jos mietitään.

Hippi

Herää nyt hyvä ihminen tälle vuosituhannelle. Remppa-ala on hyvinkin suosittua nykyään sukupuoleen katsomatta.

Kuutisen vuotts sitten, teetin pintarempan ostamaani kämppään ja siitä suurimman osan toteutti n-henkilö.
Pari vuotta sitten taloyhtiömme teetti kylppärirempan, jossa suorittavan tason tekijöinä oli parikin n-henkilöä. Kyseisessä rempassa ainoa, joka ei ollut tehtäviensä edellyttämällä taitotasolle oli rempan hallinnollinen vastaava työnjohtaja, m-henkilö.

Vastaan ennen kuin kukaan ehtii kysyä, jotta miksi en itse tehnyt sisustusremppaani vaan teetin sen muilla. Siksi, että minä en siinä tilanteessa ehtinyt päivätyöni ohella alkaa opetella tekemistä. En luottanut riittävän nopeaan oppimiseen, että lopputulos olisi ollut riittävän hyvä. Toisekseen kotimainen työllistäminen on aina ollut sydämenasiani :)

Vielä viime vuosituhannella kyllä sanottiin alakohtaisesti, että "ei naiset pärjää / kykene / osaa / pysty". Sen olen itsekin kokenut aikanaan ja todennut, että väärässä olivat, perkeleet. Vastaavasti "naisten töihin" pyrkiville miehille naurettiin ja niitä pidettiin kummajaisina, jos ei peräti homoina.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

#11
No joo. Muistuupa mieleeni tapaus muutaman vuoden takaa. Silloisessa työssäni tuli liikuttua konttoreissa tekemässä niitä oikeita töitä. Yhdessä konttorissa n-ihminen sanoi miespuoliselle työtoverilleen minun ja työparini tullessa paikalle, että

LainaaNo niin, nyt tuli Oikeita Miehiä.

Söpöä.

kertsi

#12
Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 24, 2020, 11:22:17
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 24, 2020, 10:43:00

Homma olisi kai onnistunutkin, mutta eksäpä pakkasi vanhat kivet Lidlin muovikassiin ja kantoi ne sillä ulos (ei kuitenkaan yrittänyt huuhtoa niitä vessanpöntöstä, ainakaan tietääkseni...). Muovikassin pohja tietenkin ratkesi kivien painosta. Kivet putosivat terassin klinkkerilaatoitukselle jolloin pari klinkkerilaattaa halkesi. Salatakseen mokansa hän piikkasi haljenneet laatat irti, haki varastosta samanlaiset ylijäämälaatat ja liimasi ne sanerauslaastilla paikoilleen. Laastia tuli sekoitettua ilmeisen sopiva määrä, koska sitä jäi vain tilkka yli, mutta sekin vähä todistusaineisto sähläyksestä piti yrittää hävittää sähläämällä vielä lisää.

En utele eksän sukupuolta, mutta jos hän on n-henkilö, hän poikkeaa kylmähermoisuudessaan ja aloitekyvyssään ja teknisessä taitavuudessaan niistä n-henkilöistä, joita minä tunnen. "Piikkasi haljenneet laatat irti, haki varastosta samanlaiset ylijäämälaatat ja liimasi ne sanerauslaastilla paikoilleen" on minun tuntemilleni n-henkilöille yhtä mahdoton teko kuin lentäminen avaruuteen ilman avaruusrakettia. Kaikki sellainen tekeminen, missä joutuu ottamaan työkalun käteensä, on heille jo lähtökohtaisesti absoluuttinen mahdottomuus. Heidän asenteensa on tällainen.

Minun lähipiirini n-henkilöt tarvitsevat jonkun ammattimiehen tekemään tuollaisia hommia. Pelkkä m-henkilö ei kelpaa, vaan pitää olla ammatti-m-henkilö tai vähintään joku, johon he luottavat. Minä en olisi tuollaisen luottamuksen arvoinen, eli en kelpaisi tekemään laatanvaihtohommaa muuten kuin korkeintaan siinä tapauksessa, että puoliväkisin tyrkyttäisin palveluksiani ainoana realistisena vaihtoehtona ja mahdollisuutena. Minulla ei ole minkäänlaista luottamusta. Minun uskotaan tuhoavan enemmän kuin korjaavan, jos alan "tehdä" jotain. Ehkä tähän on syynsä. Tekevälle sattuu ja jollekin tekevälle sattuu tavallistakin enemmän.

Voisin olla juuri tuollainen "hups, kaadoin laastit pönttöön" -tekijä. Eli ensiksi tehdään ja vasta sitten mietitään, jos mietitään.

Kuulostaa siltä, että elät jossain 50-100 vuotta vanhassa aikakapselissa. Ja kuulostaa siltä, että olet (tai isäsi, isoisäsi, appesi on) pelästyttänyt, vinoillut tai ties millä lailla saanut aikaiseksi, että elämässäsi olevat naiset (vaimosi, tyttäresi, sisaresi, äitisi?) ovat menettäneet itseluottamuksensa kaikkeen, missä tarvitaan työkaluja. Oma isäni oli toista maata. Hän jopa hankki minulle muutamia (laatu)työkaluja, ja opetti (sen verran kuin itse osasi), ja uskoi minuun, ja antoi yrittää ja erehtyä ja oppia. (Siitä, ja monesta muustakin syystä rakastin ja arvostin isääni suuresti.)

Olen varmaan aiemminkin kertonut eräästä sukulaisestani, naisesta, joka hankki ajokortin. Ensimmäisen ja viimeisen ajelunsa kortin saamisen jälkeen tämä onneton nainen teki aviomiehensä kanssa perheen autolla, mikä oli iso virhe. Ilmeisesti miehen jäkätys jätti elinikäiset vammat naiseen, kun tämä ei ole sen jälkeen auton rattiin tarttunut. Ainakin jollain lailla mies romahdutti naisen itseluottamuksen. Ei käsittääkseni ole mikään epätavallinen tarina se.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Laika

Lainaus käyttäjältä: Lognessa - toukokuu 24, 2020, 00:59:03
Lainaus käyttäjältä: Amore - toukokuu 24, 2020, 00:38:31
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 23, 2020, 21:19:23
Aikoinaan eksän ei tarvinnut muuta tehdä kuin hankkiutua eroon lusikallisesta saneerauslaastia. Kuaka tahansa muu olisi heittänyt laastin metsään tai laittanut sen roskapussiin, mutta eksä viisaana naisena päätti huuhdella laastijämät vessanpytystä alas.

En ollut vahtimassa, joten laasti tietysti jämähti sinne pytyn  nieluun jättäen ikuisen jäljen, jota kuka tahansa voisi epäillä paskajäänteeksi.

Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka heittävät wc-pönttöön kaikkea mahdollista. Miksei laastia voinut panna roskikseen? Itse en ole koskaan heittänyt pönttöön muuta kuin vessapaperia ja joskus siivouksessa käytetyn veden. Ihan kummallinen ajatus, että vessa on joku moolokin kita, jonne voi heittää mitä vain, joka sitten taianomaisesti katoaa elämästä.

Eikö ne mene samaan jäteputkistoon, vaikka siivousveden kaataisi lavuaarista?
Hatunnosto niille koville tyypeille, jotka siellä viemärissä työskentelevät. Itse en pystyisi.

Bruttolle, Svedbergin pöntöt ovat ruotsalaisia, tarkoitettu pienille jätöksille.

Missään tapauksessa laastia ei saa kaataa wc-pönttöön. Tiedän remontteja, joissa putkisto on onnistuttu sillä keinoin tukkimaan ja taloyhtiöön on aiheutunut vesivahinko.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Toope

Jenkkien tv-sarjoissahan on tämä keittiön "moolokin kita", eli roskajauhaja, johon kuulemma voi heittää mitä tahansa.
Juu, ei noin toimi.