Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Osaamisen ja töiden sukupuolittaminen

Aloittaja Edward, maaliskuu 28, 2020, 14:41:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Olen tällainen jolta jäi ajokortti saamatta kahdesta yrityksestä huolimatta. Autoa en pelännyt, ajamisesta vaikea sanoa - varmaankin moottoritienopeuksia olisin pelännyt. Vaikeimmaksi koin hallita sitä tilannetta sillä tavalla että olisin hahmottanut kaiken tarpeellisen, enkä olisi saanut ihmeellisiä ideoita joita saan kun aivoissani tilttaa.

Ilmeisesti potemassani autismissa on tosiaan kyse siitä että aivoissa on hermosolujen välisiä yhteyksiä liikaa, ja siitä seuraa aistimusten kaaos. Luin juuri jostain että normaaleissa aivoissa kuoletetaan kokoajan tarpeettomia hermosolusiltoja, että ihminen kykenee hahmottamaan olennaisen ja toimimaan tehokkaasti.

Nykyäänhän minulla on myös aivosumua aiheuttava fibromyalgia, joten taitaa olla parempi pysyä ratin takaa pois. Tulee vähemmän vainaita jos möhlin jalankulkijana.

Hippi

Luulen ymmärtäväni Bruton pointin erottamalla nämä  "itsetunto" ja "ammatillinen itseluottamus". Minulla on ollut kumpaakin kahmalo kaupalla annettuna. Viimeksi mainittu asettui kohdalleen pienen tapauksen seurauksena.

Itse asiassa en ollur enää ihan keltanokkakaan, kun eräänä perjantaina piti yhteen ohjemaan vielä tehdä pieni muutos. Tein sen nopeasti, että pääsen viikonlopun viettoon ja siirsin ohjelman tuotantoon. Minulta vielä kysyttiin, että testasitko sen. Tähän vastastasin kuolemattomalla lauseella "Se oli idioottivarma korjaus. Ei tarvinnut testata".

Ohjelma pyöri villisti koko viikonlopun ja tuotannon puolelta tuli ihmettelyä, kun se ei tunnu loppuvan ajallaan kuten tavallisesti. Tutkin tilanteen ja se tosiaan pyöri luupissa tekemättä yhtään mitään. No, ei ainakaan vahinkoa syntynyt, mutta moka mikä moka.

Toista kertaa en ole tehnyt idioottivarmaa muutosta. Opin, että sellaista ei ole ja pienetkin muutokset pitää testata.
Tässä tapauksessa ei kenenkään tarvinnut pudottaa minua jalustalta, johon olin kiivennyt. Putosin sieltä ihan omin voimin. :)

Kyllähän se nolotti, mutta en siitä mitään ikuista traumaa kuitenkaan saanut sielulleni, vaikka tapaus on hyvin elävästi painunut mieleeni.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Kuinkahan yleistä sellainen sitten on että luullaan osaavansa vaikkei osata. Joukahais-mentaliteetti siis. Krav Magassa vyönaiset toivat toistuvasti esille pientä inhoa aloittelijamiehiä kohtaan, näillä kun oli enempi intoa kuin taitoa. Ja aloittelija voi murjoa kokeneenkin, jos pääsee yllättämään. Minäkin olen runnellut muutaman miehen ja naisen, ja minusta on isketty ilmat pihalle, aloittelijan toimesta.

Kyllä sen pitäisi nöyräksi tehdä.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 25, 2020, 17:57:08
... että luullaan osaavansa vaikkei osata. ... aloittelijamiehiä kohtaan,...
Taitaa olla miehinen piirre. Ja keski-ikäiset ei-alalle-koulutetut miehet ovat somessa neuvomassa asiantuntijoita miten koronaa pitäisi hoidella ja mitä muka asiantuntijat ei oo huomannut ja ...
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Lognessa

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 25, 2020, 16:10:35
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 25, 2020, 15:56:27
Mitä eroa mielestäsi on ihmisen "itsetunnolla" ja "ammatillisella itseluottamuksella"? Eikö mitään?

Aika vähän niillä käytännössä on eroa. Tuskin ihminen, jolla on huono itsetunto, kokee ammatillista itseluottamusta. Kyllä käytännössä työpaikoilla tavataan useinkin ihmisiä, joiden itsetunto-ongelmat vaikeuttavat työntekoa, kun eivät luota itseensä lainkaan.


Tyyppi A)
Omaa huonon itsetunnon, sosiaaliset suhteet ei onnistu ja muutenkin tuntee itsensä surkeaksi hommassa kuin hommassa, mutta on aivan nero työtehtäviensä parissa. Omaa hyvän ammatillisen itseluottamuksen.

Tyyppi B)
Saatta olla värällä alalla ja ymmärtää työyhteisön reaktioista, että on aika jättää työt, mutta kokee edelleen olevansa surkea kaikessa, koska omaa huonon itsetunnon. Ei pääse takaisin työelämään, koska jokainen epäonistuminen vain vahvistaa omaa huonouttaan.

Tyyppi C)
On myös väärällä alalla tai työyhteisö on ollut huono ja uupuu. Jättää työt, mutta arvostaa itseään. Näkee mahdollisuuksia ympärillään, kokeilee innokkaasti kaikkea uutta. Epäonnistumisia kohdatessaan, ei jämähdä nuolemaan haavojaan vaan katselee ja kokeilee uteliaasti uusia mahdollisuuksia.

Aave

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 25, 2020, 18:36:54
Taitaa olla miehinen piirre. Ja keski-ikäiset ei-alalle-koulutetut miehet ovat somessa neuvomassa asiantuntijoita miten koronaa pitäisi hoidella ja mitä muka asiantuntijat ei oo huomannut ja ...
Montakos miestä tunnet? Ja onhan se satunnainen Krav Maga -harkkafiilistely suoraan verrannollista yhteiskunnan toimintaan kokonaisuutena. :)

Ehkä pikemminkin niin, että hiirillä on hiirien mielipiteet.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Norma Bates

Toisaalta täytyy arvostaakin sitä että intoa löytyy. Meillähän seurassa ei tietenkään KM ole se varsinainen lippulaji, vaan muuan kamppailulaji jossa kilpaillaan oikeasti. Sivusta seuraten olen havainnut että sillä puolella saattaa ihminen treenata kilpailemalla, eli vaikka häviö on kutakuinkin varma (koska on vasta aloittelija), niin surutta mennään ja otetaan köniin. Oma itsetuntoni ei kestäisi toistuvia tappioita, ellen sitten ajattelisi että häviön sijasta tulin toiseksi.

Into ei ole huono juttu, jos realiteetit on hallussa.


Aave

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 26, 2020, 00:15:13
Toisaalta täytyy arvostaakin sitä että intoa löytyy. Meillähän seurassa ei tietenkään KM ole se varsinainen lippulaji, vaan muuan kamppailulaji jossa kilpaillaan oikeasti. Sivusta seuraten olen havainnut että sillä puolella saattaa ihminen treenata kilpailemalla, eli vaikka häviö on kutakuinkin varma (koska on vasta aloittelija), niin surutta mennään ja otetaan köniin. Oma itsetuntoni ei kestäisi toistuvia tappioita, ellen sitten ajattelisi että häviön sijasta tulin toiseksi.

Into ei ole huono juttu, jos realiteetit on hallussa.
En osoittanut edellä kirjoittamaani sinulle; minulla ei ole mitään ongelmaa arvostaa hiiriäkään, kunhan ymmärtävät oman hiiriytensä.

Ääliömäisimpiä ovat semmoista valkoista ritaria leikkivät miesoletettuhiirulaiset, jotka kuvittelevat tekevänsä varteenotettavia yleistyksiä koko miessukukunnan puolesta. Tai kääntäen, koko naissukukunnan puolesta. Ihmisten enemmistön läpeensä tylsästä valtaosasta parisuhteet ja mies/nais - vastakkainasettelusta olevat ihmiset ovat erittäin tyytyväisiä omaan olemiseensa, vaikka eivät rikkoutuvaan parisuhteeseensa olisikaan.

Minäkin esimerkiksi tykkään helvetisti olla mies (Vaikka se ei näinä päivinä olisi mitenkään etuni) ja vastaavasti olen varma, että sinä tykkäät olla nainen. Ei näissä epäkeskusteluissa siitä kyse ole, että mitä ns. normatiiviset heterot ajattelevat. Pääpainon tulisi olla kategorisesti erilaisten vähemmistöjen asioissa - en ole siitä lainkaan samaa mieltä varsinkin kun katsoo, mitä kaikkea muuta sen näkemyksen alle hautautuu.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Aave - toukokuu 26, 2020, 01:05:34
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 26, 2020, 00:15:13
Toisaalta täytyy arvostaakin sitä että intoa löytyy. Meillähän seurassa ei tietenkään KM ole se varsinainen lippulaji, vaan muuan kamppailulaji jossa kilpaillaan oikeasti. Sivusta seuraten olen havainnut että sillä puolella saattaa ihminen treenata kilpailemalla, eli vaikka häviö on kutakuinkin varma (koska on vasta aloittelija), niin surutta mennään ja otetaan köniin. Oma itsetuntoni ei kestäisi toistuvia tappioita, ellen sitten ajattelisi että häviön sijasta tulin toiseksi.

Into ei ole huono juttu, jos realiteetit on hallussa.
En osoittanut edellä kirjoittamaani sinulle; minulla ei ole mitään ongelmaa arvostaa hiiriäkään, kunhan ymmärtävät oman hiiriytensä.

Ääliömäisimpiä ovat semmoista valkoista ritaria leikkivät miesoletettuhiirulaiset, jotka kuvittelevat tekevänsä varteenotettavia yleistyksiä koko miessukukunnan puolesta. Tai kääntäen, koko naissukukunnan puolesta. Ihmisten enemmistön läpeensä tylsästä valtaosasta parisuhteet ja mies/nais - vastakkainasettelusta olevat ihmiset ovat erittäin tyytyväisiä omaan olemiseensa, vaikka eivät rikkoutuvaan parisuhteeseensa olisikaan.

Minäkin esimerkiksi tykkään helvetisti olla mies (Vaikka se ei näinä päivinä olisi mitenkään etuni) ja vastaavasti olen varma, että sinä tykkäät olla nainen. Ei näissä epäkeskusteluissa siitä kyse ole, että mitä ns. normatiiviset heterot ajattelevat. Pääpainon tulisi olla kategorisesti erilaisten vähemmistöjen asioissa - en ole siitä lainkaan samaa mieltä varsinkin kun katsoo, mitä kaikkea muuta sen näkemyksen alle hautautuu.

En niin kokenutkaan että olisit osoittanut. Mutta tuli mieleeni jotain hyvääkin miehisestä puuhakkuudesta sanoa. Vaikka jotkut kommenttini (koskien lähinnä patriarkaattisia kulttuureita ja uskontoja) ja yleinen skeptisyyteni tai pessimismini perheenjäsenten välistä välittämistä kohtaan voikin ajoin kuulostaa pahalta, niin kumminkin tykkään miehistä ihan yhtä paljon kuin tykkään itse olla nainen. Ehkä vanhemmiten on jopa sekoittunut jonkinlaista ihme äidillisyyttäkin siihen zydeemiin, vaikken koskaan ole itseäni mitenkään äidilliseksi kokenut. Että tulee jotain hellanlettas-fiiliksiäkin miehiä kohtaan. Ainakin joitakin. Ainakin hyvännäköisiä nuoria poitsuja. (Lienenkö pervo.)  ;D

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 26, 2020, 08:54:41
(Lienenkö pervo.)  ;D

Totta kai olet. Mikään ei ole luonnottomampaa kuin äidilliset tunteet!  :P

Xantippa

Kuinkahan paljon ihmiset arjessa ajattelevat mieheyttään tai naiseuttaan? En minä ainakaan ajattele juuri koskaan, että olenpa nyt nainen ja toimin näin, koska olenhan nyt nainen. Joskus heitän sarkastisen "noin niin kuin naisena"-kommentin juuri korostaakseni, että asian suhteen on yleisiä, joskus jopa ennakkoluuloisia käsityksiä.

Ajattelen naiseuttani yhtä paljon kuin sinisilmäisyyttäni, nousee mieleen ainoastaan silloin, kun joku siitä mainitsee. Silmistäni tosin saan useammin huomatuksia ja kommentteja kuin naiseudestani, noin keskimäärin.

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: urogallus - toukokuu 26, 2020, 08:58:47
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - toukokuu 26, 2020, 08:54:41
(Lienenkö pervo.)  ;D

Totta kai olet. Mikään ei ole luonnottomampaa kuin äidilliset tunteet!  :P

Olen sitä pohdiskellut nuoret ja täten (oletettavasti) viehättävät ihmiset saavat kaikenlaista ekstraa elämässään sillä viehkeydellään. Nuori ihminen saa oikutella, kiukutella ja sekoilla sen minkä ehtii, ja vastakkaisen (ja saman, jos homoista kyse) sukupuolen edustajat joilla ikää on enempi katselevat vain että ai kun se on söpö. Ei tässä sukupuolella oikeastaan niin merkitystä ole, taikka jos on niin sitten pitäisi ajatella että nuoria naisia söpöinä pitävät vanhemmat miehet ovat isällisiä. Ja sehän se on tottakai pervoa. Siksi minä sitä omalla kohdallani kysyinkin. Jos vanhempi ihminen tuntee yhtäaikaa himoa ja huolenpitoa nuorempaa ihmistä kohtaan, niin kyllähän se kohtalaisen sekavaa settiä on.

Minulle ihanne on aina ollut että kutakuinkin samanikäiset ihmiset keskenään. Mutta minkäs teet. Kun ei ne omanikäiset viehätä minua, eivätkä minusta viehäty jos kuulevat ikäni. On kuin samannapaiset magneetit toisiaan hylkimässä.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 25, 2020, 16:10:35

Mutta minä nyt kommentoin asiaa puolisoiden välisenä, enkä niinkään työpaikkojen tai koulutuksen kantilta. Tosin jos sinusta niissä ei ole mitään eroa, niin sittenhän niistä sinä voit puhua samaan syssyyn sotkien...

T: Xante

Jos nyt mennään sinne parisuhdepuolelle, niin mitä pitäisi ajatella ikääntyneestä, rumasta kaljamahamiehestä, jolla on rajaton itseluottamus oman seksuaalisen vetovoimansa suhteen? Pitäisikö tuo itseluottamus palauttaa takaisin maan pinnalle siinä vaiheessa, kun tuo sankari yrittää tyrkyttää itseään parikymppisille kaunottarille?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 26, 2020, 11:01:02
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 25, 2020, 16:10:35

Mutta minä nyt kommentoin asiaa puolisoiden välisenä, enkä niinkään työpaikkojen tai koulutuksen kantilta. Tosin jos sinusta niissä ei ole mitään eroa, niin sittenhän niistä sinä voit puhua samaan syssyyn sotkien...

T: Xante

Jos nyt mennään sinne parisuhdepuolelle, niin mitä pitäisi ajatella ikääntyneestä, rumasta kaljamahamiehestä, jolla on rajaton itseluottamus oman seksuaalisen vetovoimansa suhteen? Pitäisikö tuo itseluottamus palauttaa takaisin maan pinnalle siinä vaiheessa, kun tuo sankari yrittää tyrkyttää itseään parikymppisille kaunottarille?

Miksi ihmeessä pitäisi? Jos ihminen oikeasti on tyytyväinen itseensä ja uskoo mahdollisuuksiinsa sekä pyrkii niitä toteuttamaan, en näe mitään syytä, miksi hänet "pitäisi palauttaa takaisin maan pinnalle". Ei tyrkyttämisessäkään mitään väärää ole, etenkään, jos itsetunto kestää (todennäköiset) toistuvat torjunnat. Toinen asia on sitten, jos tyrkyttämisestä tulee aggressiivista ja häiritsevää tai se johtaa naisvihaan, jota aggressiivisesti ja häiritsevästi puretaan. Mutta tässäkään tapauksessa tuskin pinnoille pudottelu auttaa, vaan ainoastaan pahentaa tilannetta.

Tuli varmaan esille jo tuolla ylpeys-ketjussa, mutta en oikein pidä ollenkaan siitä, että ihmisiä pitää näpäytellä, osoitella heille paikkaansa, palautella maan pinnalle. En usko juuri yhdenkään parantuneen missään suhteessa sen vuoksi, että hänen itsetuntoaan on huononnettu, hän on kokenut huonommuutta ja häpeää.

T: Xante

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 24, 2020, 11:36:31
Herää nyt hyvä ihminen tälle vuosituhannelle. Remppa-ala on hyvinkin suosittua nykyään sukupuoleen katsomatta.

En ota kantaa eri alojen suosituimmuuteen sukupuolten kesken. Kirjoitin vain suppeasti "minun lähipiirini naishenkilöistä", minkä voisin tietyin varauksin laajentaa muotoon "tuntemani naishenkilöt".

Olen kyllä kuullut kerrottavan, että eräs etäisesti tuntemani nainen olisi vaihtanut autoonsa renkaat joskus 1980-luvulla tai 1990-luvulla. Meidän huushollissamme tuollainen olisi jo ajatuksenakin absoluuttinen mahdottomuus. Enkä minä ole tätä ilmapiiriä luonut enkä sellaista halua, koska minähän siitä kärsin, kun kaikki tekniset asiat ovat pelkästään minun vastuullani, ja saan niiden tekemisestä palkaksi pelkät haukut, kun en ole tehnyt niitä aikaisemmin, tai joku asia on vielä tekemättä.

Eikö se ole pelkästään miestä velvoittava (kirjoitin ensiksi, että orjuuttava, mutta lievennän hieman) systeemi, kun määritellään tekemisvelvoitteita sukupuolen perusteella ja velvoite koskee vain miehiä, eikä naisilla ole vastaavasti mitään velvoitteita. 

Ennen vanhaan oli kotitalouksissakin ns. miesten työt ja naisten työt, mutta nykyaikana naisten töitä ei enää ole. On vain miesten töitä. Osaahan mieskin käyttää hellaa ja pesukonetta ja pölynimuria ja silitysrautaa siinä missä jakoavainta ja vasaraa. Joten käyttäkööt. Nainen käyttää televisiota ja jääkaappia.

Naapurin tyttärestä olen kuullut, että hän on valmistunut sähköinsinööriksi, mutta en tunne henkilökohtaisesti häntä sen kummemmin. Hän ei ehkä muutenkaan edusta ainakaan perinteisessä mielessä valtavirtaa, koska olen kuullut, että hän on leikkauttanut tukkansa miesmäisesti (vai oliko se peräti lähes kaljuksi jossakin vaiheessa) ja hän pukeutuu miesten pukuihin tai ainakin niiden tyyppisen tyylin mukaisesti. En ole nähnyt tätä henkilöä kuin ehkä joskus pikkutyttönä, mutta näin minulle on kerrottu. Hän ei siis ole ainakaan perinteisessä mielessä kovin naisellinen nainen. Tästä herää kysymys, onko miehiselle alalle kouluttautuva nainen oikeastaan edes sataprosenttisesti nainen, vai onko hänessä piilevästi myös jotain miehistä kuten möreä ääni ja parrankasvua ja vahvat lihakset ja niin edelleen, ja onko tällaisen taustasyy biologinen.

Mietitään nyt vaikka jotain insinööripoliitikko Satu Hassia, jolla on lyhyt miesmäinen tukka ja karkeat piirteet. En väitä, ettei hän olisi nainen, mutta jotain huomiota herättävän miesmäistä hänen ulkonäössään on.

Arvaan jo etukäteen, että nämä mietiskelyni saavat joillakin sapen kiehumaan, joten esitän jo tässä vaiheessa puolustuksekseni sen, että en väitä, että asiat olisivat noin. Kerron ainoastaan, millaisia ajatuksia on käynyt joskus mielessäni.

Saahan sitä kai ajatella, ja ajatuksiaankin voi kertoa, kunhan ei esitä niitä väitteinä tai mielipiteinä. En siis väitä mitään.

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 24, 2020, 11:36:31
Vielä viime vuosituhannella kyllä sanottiin alakohtaisesti, että "ei naiset pärjää / kykene / osaa / pysty". Sen olen itsekin kokenut aikanaan ja todennut, että väärässä olivat, perkeleet. Vastaavasti "naisten töihin" pyrkiville miehille naurettiin ja niitä pidettiin kummajaisina, jos ei peräti homoina.

Tällaisesta en ole kuullut, vaikka itsekin olen ollut naisten (heikosti palkatulla) alalla. Sen sijaan olen kyllä joskus ajatellut, että jotkut saattavat ajatella kaiken julkisuudessa esitetyn jälkeen, että esimerkiksi päiväkotityöhön tai jopa opettajiksi pyrkivät miehet ovat pedofiileja  ja seksuaalirikollisia, joiden ammatinvalinta perustuu siihen, että he hakeutuvat ympäristöön, missä on paljon helppoa saalista.

Nykymaailmassa mies ilmiönä on siinä määrin leimautunut, että hänen on parasta välttää kaikenlaista kanssakäymistä lasten ja nuorten kanssa. Jopa koulut kannattaa kiertää kaukaa, ja koulun ohi kannattaa ajaa mieluummin ylinopeudella kuin rajoituksen mukaista vauhtia, ettei "hidastelusta" juolahtaisi kenenkään mieleen, että siinä se pedofiili kyttää. Eikä välituntien aikana ainakaan kannata ajaa tai kävellä koulun ohi. Ja mieluummin tietysti pitää ajaa autolla kuin polkupyörällä, joka on provokatiivinen kulkuneuvo jo itsessään. Siinähän pedof... tarkoitan mies on itsekin esillä, jotta uhrit hänet huomaisivat ja pelkäisivät. Peto käy näyttäytymässä.