Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rokotteet - historiaa ja nykypäivää

Aloittaja Norma Bates, kesäkuu 03, 2020, 22:07:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Kurkku vähän kipeä ja säteilee korviin. Koska minulla ei koronarokotteen takia ole koskaan tavannut olla sivuvaikutuksia useampana päivänä, oletan että tämä lienee nyt influenssarokotteesta johtuvaa. Taikka yhteisvaikutus molemmista. Huvikseni katsoin mitä nämä rokotteet pitävät sisällään:

https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/koronarokotteet

BioNTech-Pfizerin Comirnaty JN.1- rokotteet
Rokotteet eivät sisällä eläviä taudinaiheuttajia.
Rokotteet eivät sisällä alkuperäisen viruksen pintaproteiinin valmistusohjetta, vaan pelkästään JN.1-variantin piikkiproteiinin valmistusohjeen.
Rokotteet sisältävät pienen määrä polyetyleeniglykolia (PEG) eli makrogolia.
Rokotteissa on puskuriaineena trometamoli.
Rokotteet eivät sisällä säilöntäaineita eikä tehosteainetta.
Apuaineena on suoloja, sokereita, rasvoja ja vettä.

https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/influenssarokote/pistoksena-annettava-influenssarokote

Kansallisessa rokotusohjelmassa käytetään pistettävänä rokotteena Vaxigrip Tetra ja Fluad Tetra -rokotteita.

Vaikuttavana aineena on influenssaviruksen pintarakenteita.
Apuaineina on suoloja ja puhdistettua vettä.
Fluad Tetra -rokotteessa on tehosteaineena MF59C.1-adjuvanttia
VaxigripTetra-rokote ei sisällä tehosteainetta
Rokotteet eivät sisällä säilytysaineita
Rokotteissa on vain vähäisiä jäämiä formaldehydiä ja häviävän pieniä jäämiä neomysiiniä ja oktosinoli 9:ää
Rokotteissa on häviävän pieniä jäämiä kananmunan proteiinia, ovalbumiinia.
Influenssakaudella 2024–2025 VaxigripTetra ja Fluad Tetra-rokotteiden viruskannat ovat

A/Victoria/4897/2022 (H1N1)pdm09 -kaltainen viruskanta
A/Thailand/8/2022 (H3N2) -kaltainen viruskanta
B/Austria/1359417/2021 -kaltainen viruskanta (Victoria-haara)
B/Phuket/3073/2013 -kaltainen viruskanta (Yamagata-haara)

Aikuisena sain VaxigripTetraa.

Lapsuudessa ja nuoruudessa en muista minkäänlaisia sivuvaikutuksia minkään rokotuksen perään. Johtuvatko näiden kahden sivuvaikutukset sitten itse sairauksista joita vastaan rokotteet on kehitetty, vai siitä että kun sitä on vanha, niin saa herkemmin kaikenlaista oiretta?

ROOSTER

Professori ihmettelee

LainaaMiksi vyöruusurokotus (Shingrix) ei Suomessa kuulu kansalliseen rokotusohjelmaan?
...
  voi olla vaikea uskoa, mutta Yhdysvalloissa vyöruusurokotus on osa Medicare-ohjelmaa, toisin sanoen köyhät ja vanhukset saavat sen ilmaiseksi, kunhan vain osaavat sitä pyytää.
...
Suomessa jokainen joko maksaa 500 euroa rokotuksesta tai riskeeraa pahimmillaan jopa vuosia kestävän kivun.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010862120.html

Minulta ei kysytty, mutta vastaan silti. Varoissaan oleville hinta on merkityksetön, köyhät kärsivät muutenkin eikä yksi vaiva juuri lisää kokonaistuskaa. Lisäksi säästetään kaikesta, tärkeämmistäkin asioista.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Danielle Bochove : "Tällaiset kansainväliset sopimukset toimivat siihen saakka, kunnes ne eivät enää toimi."

Toope

Yhdysvalloissa rokotetaan enemmän kuin Euroopassa, olen käsittänyt niin. Oikaiskaa minua, jos olen väärässä, koska en ole varma asiasta.

Rokotuksista itse olen kahden vaiheilla. Uskon täysin perusrokotteiden merkitykseen (poliot tms., mitä lapsena annetaan). Sitä vastoin epäilen kovasti influenssa/flunssa/covid-rokotteiden merkitystä, koska ovat virussairauksia. Onko rokotteissakin menty överiksi? Onko menty liian pitkälle?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - marraskuu 29, 2024, 20:46:40Yhdysvalloissa rokotetaan enemmän kuin Euroopassa, olen käsittänyt niin. Oikaiskaa minua, jos olen väärässä, koska en ole varma asiasta.

Rokotuksista itse olen kahden vaiheilla. Uskon täysin perusrokotteiden merkitykseen (poliot tms., mitä lapsena annetaan). Sitä vastoin epäilen kovasti influenssa/flunssa/covid-rokotteiden merkitystä, koska ovat virussairauksia. Onko rokotteissakin menty överiksi? Onko menty liian pitkälle?

Isorokkokin oli virussairaus. Olisiko pitänyt jättää rokottamatta sitä vastaan?

Ensin ongelma on RNA-rokotteet, nyt jo kaikki rokotteet jos kyseessä on virus. Onko tämä joku taantumisprosessi? Survival of the fittest? Kannattaako Trumpin kamut luonnonvalintaa?

Poliokin muistaakseni on virus?

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 29, 2024, 20:49:48Poliokin muistaakseni on virus?
Jep. Polioviruksia elektronimikroskooppi ja kaavakuvina:

Virustauteja ovat myös: tuhkarokko, vesirokko, vihurirokko, sikotauti, rabies eli vesikauhu, hepatiitti C, keltakuume(flavivirus), SARS(2003), korona, flunssat ja influenssat. Monia näistä joutuu rokottamaan aikuisena, jos turistina etelän maihin menee.
"Hyväosaiset ja korkeapalkkaiset osaavat jopa kadehtia minimitoimeentulolla sinnittelevien tukia! Se minusta on ihan erityisesti suomalainen kateuden laji." - Minna Pärssinen, YLE:n ulkomaantoimittaja

Hippi

Vilkaisin pikaisesti noita lasten rokotusohjelman tauteja ja suuri osahan niistä on virustauteja
- rotavirus
- tuhkarokko-, sikotauti- ja vihurirokkoviruksia. (MPR)
- vesirokkoviruksia
- papilloomavirusten  (HPV)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 29, 2024, 11:02:33Kurkku vähän kipeä ja säteilee korviin. Koska minulla ei koronarokotteen takia ole koskaan tavannut olla sivuvaikutuksia useampana päivänä, oletan että tämä lienee nyt influenssarokotteesta johtuvaa. Taikka yhteisvaikutus molemmista.

Vaikka olen ihan puoskari kommentoimaan, niin  tuo ei vaikuta rokotuksen sivuvaikutukselle vaan hengitystieinfektiolle, joita tuntuu nyt olevan paljon liikkeellä.

Ohjeita nettihausta:
Hengitystieinfektion kotihoitoon kuuluu muutamia perusasioita, jotka voivat helpottaa oireita ja nopeuttaa toipumista:

1. **Lepo**: Anna kehollesi aikaa parantua. Vältä raskasta fyysistä rasitusta ja anna itsellesi lupa levätä.
2. **Nesteytys**: Juo runsaasti vettä ja muita nesteitä. Kuumeen aikana keho menettää enemmän nestettä, joten on tärkeää pysyä hyvin nesteytettynä.
3. **Lääkitys**: Kuumeen ja kivun lievittämiseen voit käyttää parasetamolia tai tulehduskipulääkkeitä, kuten ibuprofeenia].
4. **Höyryhengitys**: Höyryhengitys voi helpottaa hengitysteiden tukkoisuutta ja lievittää yskää.
5. **Pystyasento**: Pystyasento voi helpottaa hengittämistä ja auttaa liman irtoamisessa.
6. **Hunaja ja lämpimät juomat**: Hunaja ja lämpimät juomat, kuten tee, voivat lievittää kurkkukipua ja yskää.
7. **Nenäkannu tai nenäsuihkeet**: Nenän tukkoisuuden hoitoon voit käyttää nenäkannua tai nenäsuihkeita.

Jos oireet pahenevat tai kestävät pitkään, on hyvä ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen.

Jaska

Kiitos, Norma, linkistä THL:n listaan influenssarokotuksen sivuvaikutuksista. Päivän, parin lämmönnousua oöisinkin pitänyt rokotiksen jälkeen rokotuksen aiheuttamana. Mitta en muista kurkkukipua rokotuuksen seurauksena kerrotun, vaan siksi ajattelin parhaaksi suhtautua siihen ensimmäiseksi muusta syystä tulleena.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 30, 2024, 01:21:32Kiitos, Norma, linkistä THL:n listaan influenssarokotuksen sivuvaikutuksista. Päivän, parin lämmönnousua oöisinkin pitänyt rokotiksen jälkeen rokotuksen aiheuttamana. Mitta en muista kurkkukipua rokotuuksen seurauksena kerrotun, vaan siksi ajattelin parhaaksi suhtautua siihen ensimmäiseksi muusta syystä tulleena.

Mene tiedä näistä, minusta tuntuu vaan perin omituiselta että kun viime vuonna otin koronarokotuksen ja sen perään sain heti koronatartunnan, niin nyt kävisi niin että otan influenssarokotuksen(kin) ja heti perään tulee taas joku tauti. Yhden yhteensattuman vielä jotenkuten pystyn prosessoimaan, kaksi menee jo aivan ihmeelliseksi.

Tässä kun olin jo parissa, kolmessa taudissa aiemmin, niin ehkä immuniteetti on niin risana että saa mitä vaan, tai jopa elämänsä ensimmäisestä influenssarokotuksesta "lievän influenssan". Nyt aamulla lämpö 37,2 ja yskin keuhkojani pellolle. Ihme kyllä yöllä en yskinyt, vaikka kutitti keuhkoja koko yön (otin melatoniinia 4 x 1,9 mg että nukahdin).

Se on tietty kun olen niin ikäviä kuullut eksältä ja lukenut muilta netistä nimenomaan influenssarokotuksesta, siitä on valmis uskomaan mitä vaan. Toisaalta ikäviä on juteltu myös koronarokotuksesta, enkä ole itse siitä saanut tietääkseni mitään ihmeellisiä reaktioita.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 29, 2024, 20:49:48
Lainaus käyttäjältä: Toope - marraskuu 29, 2024, 20:46:40Yhdysvalloissa rokotetaan enemmän kuin Euroopassa, olen käsittänyt niin. Oikaiskaa minua, jos olen väärässä, koska en ole varma asiasta.

Isorokkokin oli virussairaus. Olisiko pitänyt jättää rokottamatta sitä vastaan?

Ensin ongelma on RNA-rokotteet, nyt jo kaikki rokotteet jos kyseessä on virus. Onko tämä joku taantumisprosessi? Survival of the fittest? Kannattaako Trumpin kamut luonnonvalintaa?

Poliokin muistaakseni on virus?

Ongelma voi myös olla RNA-virukset jotka mutatoituvat nopeasti eikä rokotteet enää vastaa sitä mutaatiota joka on yleistynyt.
Korona ja influenssavirukset ovat RNA viruksia..

Vasta-aineet tunnistavat virusaihioita muodon ja sähköisen varauksen mukaan. Ne ovat siis yksilöityä aseistusta tiettyä vihollista vastaan ja päästävät muut kulkemaan vapaasti.
Tämä pitäisi jo olla tiedossa yleisesti, onhan noiden rokotteiden teho jo nähty, hyöty on hyvin suppea.

MrKAT

^Joo, mutaationopeus on kausi-influenssoilla ja koronallakin nopea.

Isorokkorokotuksen ongelmana on/oli ettei se välttämättä kestänyt loppuikää, kuten Tukholman 1963 ja Jugoslavian 1972 epidemiatapaukset osoitti, väkeä piti äkkiä uudelleenrokottaa.
"Hyväosaiset ja korkeapalkkaiset osaavat jopa kadehtia minimitoimeentulolla sinnittelevien tukia! Se minusta on ihan erityisesti suomalainen kateuden laji." - Minna Pärssinen, YLE:n ulkomaantoimittaja