Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi, yleisketju

Aloittaja kertsi, kesäkuu 05, 2020, 13:04:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 28, 2021, 10:37:53
^
On mukavaa että Kantiksellakin on tyttöjä! Sääli että tytöttelyä näkee nykyään niin harvoin mainoksissakin.


http://pupuleipomo.blogspot.com/2012/03/vintage-mainos-vanha-mainos.html

Anteeksi vaan, tytöt. :)

Ai jai jai, siinä sitä vain ollaan vattallaan kaiket päivät. Oikein kissan päivät. Mitä luulet, kehrääkö se?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Saares

Tytöttelyä potanssiin 2.
Tyttölyseo. Tämä oli virallinen nimi.

a4

Kääk! Olen omasta mielestäni pikku hiljaa alkanut yhä paremmin ymmärtämään n-sanan käytön ongelmallisuutta, etenkin tuoreen julkisen keskustelun tuomien näkökulmien ansiosta.
Silti tajusin juuri että siitä huolimatta olen käyttänyt yhä kyseistä sanaa!
Tämänkin asian sisäistäminen on minulla selvästi kovin hidas prosessi.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: a4 - marraskuu 28, 2021, 23:23:45
Kääk! Olen omasta mielestäni pikku hiljaa alkanut yhä paremmin ymmärtämään n-sanan käytön ongelmallisuutta, etenkin tuoreen julkisen keskustelun tuomien näkökulmien ansiosta.
Silti tajusin juuri että siitä huolimatta olen käyttänyt yhä kyseistä sanaa!
Tämänkin asian sisäistäminen on minulla selvästi kovin hidas prosessi.

Tässähän se perimmäinen ongelma onkin, etenkin heidän mielestään, jotka haluavat vimmaisesti sanan säilyttää: ajatuksien muuttaminen oikeasti muuttaa tapoja toimia ;D

T: Xante

Karikko

^

Sanoilla kuvataan asioita, mutta sana ei ole se asia- mitä oikeastaan kulloinkin halutaan sanoa, tai kuvata-

Rasismi sanalla kuvataan "rasismia, jolla ilmeisesti tarkoitetaan syrjimistä, oli siihen syrjimiseen syy mikä hyvänsä- ihonväri lienee tekosyy.- Aina löytyy syrjimisen syitä tuon lisäksi.

Neekeri sana suomessa aiemmin käytettynä tarkoitti ihmisten tunnistamista afrikkalaisiksi, tuskin sen tarkempaa rotutietoisuutta silloin oli ja mustaihoisten >syrjimiselle edes tarvetta, tai syytä.

Kopek

Mahadura & Özberkan ovat palanneet radioaalloille. Tällaisista aiheista kertovat heidän uudet ohjelmansa (poiminnat Ylen Areenan esittelyistä).

1. Paluujakson teemana on ensimmäisyys. Millaista oli olla ruskea tai musta suomalainen julkisuuden henkilö 1990-luvulla?

2. Mahadura & Özberkan syventyvät pohtimaan, millaista on elämä mixed-race-identifioituvana Suomessa. Mitä kaikkea ruskea eurooppalaisuus tai ruskea suomalaisuus voisi olla?

3. Urheilujournalismissa rakastetaan narratiivia, jossa urheilu on tarjonnut henkisen kodin ruskealle tai mustalle nuorelle, joka on kokenut muualla yhteiskunnassa syrjintää ja rasismia.

4. Suomalaista koulujärjestelmää pidetään yhtenä maailman parhaimmista. Mutta onko koulu kaikille lapsille ja nuorille yhdenvertainen paikka? Tarjotaanko opettajankoulutuksessa riittävästi tietoa rasismin kohtaamiseen? Entä miten oppikirjojen normatiivisuutta voisi purkaa?

5. Media on valkoista ja keskiluokkaista. Tähän näkemykseen törmää säännöllisin väliajoin, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? Miten valkoisuus näkyy toimituksissa ja lopulta myös lopputuloksissa eli valmiissa jutuissa? Näkökulmista ja representaatiosta on jo puhuttu jonkin verran, mutta ei niinkään median tekijöistä. Millaista on olla ruskea tai musta toimittaja suomalaisessa mediassa?


Kuuntelin eilen autolla ajellessani sattumalta viimeisintä Mahadura & Özberkan jaksoa, missä käsitellään mediaa. Kun asemia selatessani vaihdoin Puhe -kanavan kuuluviin, en tiennyt, mikä ohjelma sieltä tulee. Kun jo kolmenkymmenen sekunnin kuluessa sanottiin sanat "rakenteellinen rasismi", aloin aavistella, ketkä taas ovat äänessä. Ehkä tunnistin myös toisen juontajan eli Mahaduran äänen. Naisilla on niin samanlaiset äänet, että minun on vaikea pysyä kärryillä, kuka milloinkin puhuu. Jos vielä ohjelman naisvieraillakin sattuu oleman saman tyyppinen ääni, se sekoittaa entisestään kuuntelemista. 

Mahadura & Özberkan oli ennen uutta aloittamistaan tiettyyn asiakokonaisuuteen keskittyvä ohjelmasarja, mutta siinä oli sentään vielä jotain muutakin. Ensimmäisen viiden uuden jakson perusteella ohjelmalle voisi antaa nimen "roturadio". Sitähän se on. Ohjelman punainen lanka on se, miten esiintyjät korostavat omaa erityisyyttään, jonka etnisesti periytyvät ominaisuudet heille antavat.

Kuvitellaanpa asia toisin päin. Miltä kuulostaisi "arjalaisradio", jossa joukko valkoihoisia ihmisiä ylistäisi rotuominaisuuksiaan ja toistelisi sitä, että miten erityisiä ihmisiä he ovat, ja miten valkoinen rotu on merkittävä tekijä maailmassa. Ei taitaisi olla mahdollista Ylen kanavilla eikä oikein muuallakaan.

Jos vastaavaa ohjelmaa, mitä Mahadura & Özberkan tekevät, tehtäisiin vakoihoisista ihmisistä, sitä pidettäisiin valkoisen ylivallan kannattamisena. Miksi nyt esitettävä ohjelma ei sitten ole ruskean ylivallan kannattamista?

Mustasta ylivallasta jo puhutaan....

https://www.latimes.com/entertainment-arts/story/2020-06-08/terry-crews-explains-black-supremacy-tweet-amid-backlash

Millaisella asteikolla mitataan ja päätetään, kuka kuuluu ruskeiden ihmisten etuoikeutettuun luokkaan. Eivät turkkilaiset aivan mahdottoman ruskeita ole, vaikka näyttävät sellaisiksi identifioituvan kuten Valtaoja-Ebrahimi -kohukin osoitti. On aika vaaleitakin turkkilaisia.

https://image.citycdn.fi/01/47/32/47/ffa89c161e16d1adbe7d31cbc0729d21.jpeg

Norma Bates

Ryhdyin eilen katselemaan jotain Noitapiirit tai mitä lie nimistä ohjelmaa. Oletin että on New Age ja silleen. Jäi toistaiseksi kesken kun tuli joku tämmöinen ruskea tyttö joka pälätti rasismista. Minuakin alkaa jo kyllästyttää että itsensä ei-valkoisiksi rodullistaneilla naisilla ei muuta sanottavaa ole kuin rasismi sitä ja rasismi tätä.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 30, 2021, 10:05:38
Kuvitellaanpa asia toisin päin. Miltä kuulostaisi "arjalaisradio", jossa joukko valkoihoisia ihmisiä ylistäisi rotuominaisuuksiaan ja toistelisi sitä, että miten erityisiä ihmisiä he ovat, ja miten valkoinen rotu on merkittävä tekijä maailmassa. Ei taitaisi olla mahdollista Ylen kanavilla eikä oikein muuallakaan.

Eihän siellä paljon muuta olekaan. Poliittisia ohjelmia, jossa valkoiset poliitikot kehuvat itseään ja harvemmin toisia, taideohjelmia, jne.

T: Xante

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 30, 2021, 10:05:38
Millaisella asteikolla mitataan ja päätetään, kuka kuuluu ruskeiden ihmisten etuoikeutettuun luokkaan.

Mitä etuoikeuksia ruskeilla ihmisillä mielestäsi on tässä Euroopan rasistisimmassa maassa?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 30, 2021, 11:42:13

Mitä etuoikeuksia ruskeilla ihmisillä mielestäsi on tässä Euroopan rasistisimmassa maassa?

Ruskeat ihmiset pääsevät lukumääräänsä nähden enemmän esille kuin valkoiset. Ruskea iho tuo lisäarvoa.

Ruskeat ihmiset saavat tehdä radio-ohjelmaa, jonka teema on ruskeat ihmiset. He ovat väestöosuuteensa verrattuna moninkertaisesti enemmän esillä mainoksissa kuin valkoihoiset. Mainokset tuovat niissä esiintyville rahaa ja julkisuutta, jonka avulla voi edetä pidemmälle julkisuuden uralla. Ruskeat ihmiset voivat perustaa rotuasioita käsittelevän järjestön nimeltä "ruskeat tytöt". Vastaava järjestö valkoihoisten tyttöjen nimissä ja heidän etujensa ajamiseksi katsottaisiin rasistiseksi. Se ei saisi minkäänlaista tukea yhteiskunnalta.

On hassua, että aikana jolloin rasismia vastustetaan enemmän kuin koskaan ja rotujen olemassaolo ja merkitys kielletään, käsite "rotu" on eniten esillä ja eniten ihmistä määrittelevä asia kuin koskaan. Ihminen on nykymaailmassa ennen kaikkea rotunsa edustaja ja vasta sen jälkeen muuta. En kannata tällaista apartheid -politiikkaa, mutta sellaiseksi maailma on mennyt. Pohjustetaanko tällä kaikella tulevaisuuden rotusotia, vai mistä tässä on kyse. Rasismi ei ainakaan tule tällä meiningillä loppumaan. Jos median palstamillimetrejä ja ruutuaikaa ja ääniaikaa ja sosiaalisen median kirjoittelua käytetään mittarina, rasismia on joka vuosi entistä enemmän. Sitä on joka paikassa. Kaikki valkoihoiset ovat rasisteja. Valkoihoisuus on rasismia. Yhteiskuntaa leimaa rakenteellinen rasismi.

kertsi

#1795
Ei kuulosta etuoikeuksilta nuo kokoon kyhäämäsi, jos vertaa esimerkiksi syrjintään työnhakuprosessissa tai syrjintään asuntomarkkinoilla, joissa ruskeat eivät todellakaan ole etuoikeutettuja jne..

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 30, 2021, 13:46:01
Ruskeat ihmiset pääsevät lukumääräänsä nähden enemmän esille kuin valkoiset. Ruskea iho tuo lisäarvoa.
Minkälaisista prosenttiluvuista puhut, vai onko tuo pelkkää mutuasi?

Mitä tarkoitat "pääsevät enemmän esille"? Myös esim. rikoksen uhrit "pääsevät" esille, tahtoivat tai ei.

Onko tuo mainitsemasi yksi radio-ohjelma syy siihen, että mäkätät ruskeista ihmisistä? Oletko esimerkiksi kateellinen, ettet itse pääse tekemään radio-ohjelmia, vaikka jotkut halveksimasi ihmiset pääsevät? Samaan tapaan kuin olet kateellinen, ettet pääse ajamaan bussia, vaikka jotkut maahanmuuttajat pääsevät? Yritätkö nostaa omaa itsetuntoasi parjaamalla ruskeita ihmisiä?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Ei nyt unohdeta sitä, että jotkut lapset ovat jopa syntyneet vain sen vuoksi, että heillä tulee olemaan ruskea iho! Heidät on tehty siis sen vuoksi, että vanhempansa toivovat, että heitä kiusataan koulussa, minkä jälkeen vanhemmat pääsevät lehteen.

Kyllähän siis se on etuoikeus, jos ajattelemme, että "esille pääsy" on merkittävä, ellei sitten merkittävin, saavutus elämässä.

Todennäköisesti vanhempiensa siivellähän nämä lapsetkin pääsevät lehtiin...ja näin on taas ruskeiden edustus esille pääsijöissä kasvanut.

T: Xante

Kopek

Lainaus käyttäjältä: kertsi - marraskuu 30, 2021, 13:51:37
Onko tuo mainitsemasi yksi radio-ohjelma syy siihen, että mäkätät ruskeista ihmisistä?

Jos kysymyksestä korvataan muutama sana, se voisi olla tällainen.

Onko tuo mainitsemasi yksi radio-ohjelma mummosi tarina syy siihen, että mäkätät ruskeista ihmisistä uskovaisista ja kristinuskosta?

Tuo oli vain esimerkki, jolla yritin havainnollistaa sitä, millainen kertsin esittämä kysymys oli tyyliltään. En käytä ihmisten esittämistä mielipiteistä sanaa "mäkättää". Tuossa se on vain kopioituna esimerkkinä.

Kirjoitin ruskeista tytöistä ja ruskeista ihmisistä siksi, että aihe oli eilen esillä radio-ohjelmissa, joita kuuntelin. Mahadura & Özberkan oli vain yksi ohjelmista, jossa asiaa käsiteltiin. Sen perään tuli "Kysy mitä vain", jossa siinäkin liikuttiin saman asian ympärillä.

M&Ö ohjelmassa kiinnitin huomioni siihen, kun haastateltavana oleva musta toimittajanainen kertoi tapauksista, joissa hänet on kutsuttu johonkin tilaisuuteen puhumaan. Hän on luullut menevänsä sinne toimittajan ominaisuudessa keskustelemaan toimittajan työhön liittyvistä kysymyksistä. Yhtäkkiä hänelle olikin sanottu, että kerropas meille, millaisia lapsuuden kokemuksia sinulla on rasistisesta kiusaamisesta. Tämä henkilö ei olisi halunnut julkisesti muistella tuollaisia epämukavia yksityisiä kokemuksia. Hän on hämmentynyt kysymyksestä ja ajatellut, taasko tätä. Ei tuo naishenkilö täsmälleen näillä sanoilla asiaa ilmaissut mutta idea oli tämä. Hän olisi halunnut, että häneen suhtaudutaan toimittajana, mutta häneen suhtauduttiinkin mustaihoisena rasismin uhrina.

Ilmeisesti mustilla ihmisillä on arvoa valkoisille ihmisille ennen kaikkea rasismin uhreina. Mustien kokeman rasismin esille nostamisella antirasistit saavat ammuttua hajalaukauksia halla-aholaisia kohtaan. Mutta haluavatko mustaihoiset olla ennen kaikkea valkoihoisten ihmisten rasismimannekiineja. Entä jos he haluavat jotain muuta.

Mustaihoinen ihminen ja käsite rasismi on yhdistetty nykyaikana niin täydellisesti toisiinsa, että on lähes mahdotonta nähdä mustaihoisesta ihmisestä kirjoitettu lehtijuttua, jossa ei esiintyisi sana "rasismi", Vaikka juttu kertoisi mistä tahansa, siinä on oltava pakollinen maininta rasismista. Mistä tämä johtuu? Onko tämä nimenomaan toimittajien (jotka ovat enimmäkseen valkoihoisia) valinta, vai valittavatko musta itse rasismista joka kerta, kun he tapaavat toimittajan. Veikkaan, että aloite tulee toimittajilta.

Tässä on ote edellä mainitusta radio-ohjelmasta. Suunnilleen oikein näytin sen muistavan. Kirjoitin edellä olevan selostuksen eilisen kuuntelun perusteella. Mutta tässä siis varsinainen esitys: 

"Tosi usein myös mulle on tullu semmonen fiilis, että mut nähdään vaan siinä vähemmistönä, että mä oon se ekspertti kaikessa, mitä tulee mustuuteen tai rasismiin, ja et se on se ainut kiinnostava asia mussa. Ja se on myös tosi puuduttavaa ja niin kun myös traumatisoivaa, koska joo niin kun.

Mulla on pari kertaa käyny silleen, että mut on kutsuttu... mä oon luullut, että mut on kutsuttu asiantuntijana, toimittajana puhumaan jostakin asiasta. Ja sit multa onkin kysytty yhtäkkiä, ihan puskista on tullut jokin tosi henkilökohtainen... joo, kerro sitten, että millaista on ollu... millaista rasismia sä oot kokenut lapsena Suomessa. Ja mä oon ihan, että ah ouei... anteeks mitä, en mä.. mä en pysty siinä tilanteessa enkä haluu alkaa käsitteleen jotain tosi, tosi traumatisoivia asioita. Et tämmösii, hmm... toiseuttavia kokemuksii tulee viikottain, päivittäin jopa ra... yleisesti Suomessa. Saatikka sitten tässä duunissa, jota luulis, et jollain tasolla ihmiset ois enemmän tietosia, en mä tiedä... haluais uskoa."


Tuolla tavalla siis. Puhtaaksi kirjoittamisessani saattaa olla pieniä virheitä, koska en jaksanut tarkastaa tekstiä kuuntelemalla puhe uudestaan.

https://areena.yle.fi/audio/1-3624466

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 30, 2021, 10:05:38
Mahadura & Özberkan ovat palanneet radioaalloille.
Ohjelma lopetetaan joulukuussa. (Helpottaako? ;D )
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - marraskuu 30, 2021, 16:01:14
Kirjoitin ruskeista tytöistä ja ruskeista ihmisistä siksi, että aihe oli eilen esillä radio-ohjelmissa, joita kuuntelin. Mahadura & Özberkan oli vain yksi ohjelmista, jossa asiaa käsiteltiin. Sen perään tuli "Kysy mitä vain", jossa siinäkin liikuttiin saman asian ympärillä.

Kyllä Kopek on nyt asian äärellä ja ytimessä.

Joka kerta, kun avaan radion, sieltä tulee urheilua. Etenkin radio-ohjelmissa, jota kuuntelen. Ferrari sinne, kuula tänne. Lentopalloa, koripalloa. Ei ole pitkä aika siihen, kun koko Suomi pelaa lätkää.

Jo lapsena harmitti, kun Göstan tonnin seteli pärähti eetteriin. Palloa, palloa, hyppyä, suksia ja juoksua. Ja aina kun urheilijoilta jotain kysyttiin, se oli, että pitkällekö potkaisit. Minä olisin halunnut kuulla ihan vaikka, että mitä kirjoja ne on lukenut.

Koko ajan pyöritään asian ympärillä, vaikka mua harmittaa aivan pahasti >:(

Jotkut sanoo, että vaihda kanavaa, mutta mitä se auttaa. Sitä saa olla koko ajan vaihtamassa, koska urheilu on tunkenut lonkeronsa aivan kaikkialle.

T: Xante