Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Rasismi, yleisketju

Aloittaja kertsi, kesäkuu 05, 2020, 13:04:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Radio on nykyään täynnä ruskeita urheilijoita!

Valkoisten sinfoniamuusikoiden kuuntelijat jätetään huonompaan asemaan vedoten johonkin näennäiseen etutuoikeuteen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - joulukuu 01, 2021, 07:05:41
Radio on nykyään täynnä ruskeita urheilijoita!

Valkoisten sinfoniamuusikoiden kuuntelijat jätetään huonompaan asemaan vedoten johonkin näennäiseen etutuoikeuteen.
Mainoksissa on mustia lapsia ja valkoisia isiä...
Onko cuckold-kampanjaa mediassa?

Juu, en itse pidä.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 30, 2021, 14:05:02
Ei nyt unohdeta sitä, että jotkut lapset ovat jopa syntyneet vain sen vuoksi, että heillä tulee olemaan ruskea iho! Heidät on tehty siis sen vuoksi, että vanhempansa toivovat, että heitä kiusataan koulussa, minkä jälkeen vanhemmat pääsevät lehteen.

Kyllähän siis se on etuoikeus, jos ajattelemme, että "esille pääsy" on merkittävä, ellei sitten merkittävin, saavutus elämässä.

Todennäköisesti vanhempiensa siivellähän nämä lapsetkin pääsevät lehtiin...ja näin on taas ruskeiden edustus esille pääsijöissä kasvanut.

T: Xante

Epäsuorat tavat ilmaista asioita eivät ole vahvuuksiani. Edellä taitaa olla kyse satiirista, vai mihin tyyliluokkaan tuo kuuluu. Mutta on siinä asiaakin.

Jos valkoihoinen nainen hankkii lapsen mustan maahanmuuttajamiehen kanssa, naisen luulisi tietävän, mitä kaikkea on odotettavissa. Veikkaanpa, että hän tietää, ainakin jos hän kuuluu ns. edistyksellisiin piireihin. Ruskea lapsi helpottaa pääsyä ympyröihin. Näiden ihmisten täytyy tietää yleisen elämänkokemuksen perusteella sekin, että eri näköinen lapsi saattaa joutua kokemaan epämukavia asioita kuten kiusaamista.

Mustat miehet ovat itsekin myöntäneet sen, että heidän kanssaan lapsia hankkivilla valkoihoisilla naisilla saattaa olla joitakin kyseenalaisia motiiveja.

Seuraavat poiminnat ovat ohjelmasta Mahadura & Özberkan.

afrosuomalainen mies: "No siis, ensinnäkin on pakko sanoa, että ihmisethän menee suhteisiin, avioliittoihin niinku mitä erilaisimmista syistä. Ja joskus niinku jommallakumalla osapuolella saattaa olla jotain niinku, niinku ei niin positiivisia motiiveihin. Mut yks näistä ei niin positiivisista onkin se, et halutaan vaan saada joku skidi, joka näyttää ihanalta, ihanalta tota."

afrosuomalainen mies: "Ja sit niinku ne saattaa päättyä tosi ikävästi ne tota liitot."

toimittaja: "Siis mulla on mun omani ikäsiä kavereita, jotka on sanonu mulle, siis niinku kantasuomalaisia.. ei niin, että mä haluun rakastua johonkin ihmiseen, vaan mä haluan vaaleanruskean vauvan, jolla on afrotukka."

afrosuomalainen mies: "Ja siniset silmät."

toimittaja: "Niin, ei isää selkeästi."

afrosuomalainen mies: "Exactly."

Aika laskelmoitua, sanoisin.

https://kantapaikka.net/index.php/topic,481.msg105791.html#msg105791

Xantippa

Olikohan tämä kolmas vai neljäs kerta, kun Kopek esittää tuon ihan saman sössötyksen. Mutta minä viittaisin siihen, että jotain lasta oli kiusattu koulussa, jolloin Kopek itse tuli tulokseen, että lapsi on tehty toiveena, että vanhemmat pääsevät lehteen puhumaan kiusaamisesta.

Nämä mielipiteet kivoista groomaajista ja lapsensa kiusaamista toivovista vanhemmista todellakin saavat ymmärtämään Laikaa paremmin.

T: Xante

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 02, 2021, 17:26:46
Olikohan tämä kolmas vai neljäs kerta, kun Kopek esittää tuon ihan saman sössötyksen. Mutta minä viittaisin siihen, että jotain lasta oli kiusattu koulussa, jolloin Kopek itse tuli tulokseen, että lapsi on tehty toiveena, että vanhemmat pääsevät lehteen puhumaan kiusaamisesta.

Olen kelannut tätä viestiketjua pari sivua taaksepäin, mutta en löydä kohtaa, jossa tuollaista esitän. Enkö nyt vain huomaa, vai olenko ollut tuota mieltä jossakin muussa yhteydessä.

Yritän selittää, mitä olen tarkoittanut, kunhan tarkka kommenttini löytyy.

Lainasin pätkän keskustelua ohjelmasta Mahadura & Özberkan. Millä perusteella se on sössötystä?

Yritän etsiä jonkun muun lähteen. Sitä etsiskellessä kaikenlaista tarttuu haaviin kuten värillisyys nukkeleikeissä...

http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201905252078.pdf

Meidän sukumme "päiväkoti-ikäinen" saa monikuttuurisuuskasvatusta jo aivan luonnostaan ollessaan välillä saksalaisessa päiväkodissa turkkilais- ym. lasten ja hoitajien seurassa ja taas välillä suomalaisessa, jossa täälläkin on monenlaisia lapsia ja aikuisia.

Norma Bates

Jos joku hankkii lapsen vartavasten siksi että lasta kiusattaisiin ja vanhempi saisi huomiota, kysymys olisi varmaankin tästä:

https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/lapselle-sepitetty-tai-aiheutettu-sairaus/?public=645cf3183503b35ef0a4dab9533ada49

Luulen kuitenkin että todennäköisemmin silloin kun suomalaisella kasvattajalla viiraa päästä, kysymys on siitä että hän halveksuu omaa perimäänsä ja näkee jonkin toisen etnisyyden parempana. Ehkä lapsi oppii elämänsä varrella pienistä vihjeistä että hänen ei-suomalaiset geeninsä ovat ne "paremmat" geenit.

Itselläni oli parikymppisenä kiitävän ohimenevän hetken ajan ajatus että pelastan intialaisen tytön adoptoimalla tämän. Mutta koska inhoan intialaisia miehiä, tuskin olisin osannut kasvattaa lasta niin että halveksuntani intialaisraiskaajia kohtaan ei olisi tullut missään vaiheessa esille. Tai vaimonsa polttajiahan minä silloin vihasin.

Paras kasvattaja monikulttuurisessa perheessä on se joka osaa asettaa ne kulttuurit samalle viivalle keskenään. Mutta ymmärrän kyllä että joidenkin naisten idea ei alussa välttämättä ole sen kummempi kuin että he haluavat kauniin lapsen. Pakko ei silti ole olla kusipää, eli voi onnistua kasvattajana vaikka aluksi olisi jotenkin pinnallinen ja naivi. Kaikkein paras kuitenkin olisi että tekee lapsen rakastamansa ihmisen kanssa. Ja ihan vain saadakseen rakastaa useampaakin ihmistä.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 02, 2021, 18:08:06
Olen kelannut tätä viestiketjua pari sivua taaksepäin, mutta en löydä kohtaa, jossa tuollaista esitän. Enkö nyt vain huomaa, vai olenko ollut tuota mieltä jossakin muussa yhteydessä.

Sössötystä on sillä perusteella, että lainaat tuota keskustelua nyt ainakin kolmatta, ellet neljättä kertaa. Siitä huolimatta, että kaksi ruskeaa naista tuollaista radiossa puhuu, et ole todistanut mitään siitä, millä motiivilla ihmiset yleisesti ottaen lapsia tekee. Toisia huomioivaa olisi muistaa omia selostuksiaan edes sen verran, että kerta toisensa jälkeen ei nostaisi esille aivan samoja asioita aivan samoilla sanoilla.

Tässä lainaus sinulta, johon viittasin:
Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 26, 2021, 10:25:14
Jos "vitivalkoisella" pohjalaispaikkakunnalla hankkii lapsensa isäksi mustan miehen, tuleeko missään vaiheessa mieleen ajatusta, että erinäköinen lapsi voisi kohdata elämässään rasismia. Vai voiko olla jopa niin, että ratkaisu on tietoinen, eli äiti haluaa mainetta ja julkisuutta lapsensa kohtaaman rasismin kautta. Voi päästä vaikka televisioon.

En esitä edellä olevaa nimenomaan uutisessa mainitusta tapauksesta, koska uutisesta ei käy ilmi yksityiskohtia. Mietin tätä asiaa yleisesti vain.

Tämä oli niin vastenmielinen yleinen mietintä, että minulle se jäi mieleen, vaikka itse et tietysti tarkoittanut juuri tätä etkä yhtään mitään etkä muista moista kirjoittaneesi.

T: Xante

Muoksis:
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 02, 2021, 18:29:52
Itselläni oli parikymppisenä kiitävän ohimenevän hetken ajan ajatus että pelastan intialaisen tytön adoptoimalla tämän. Mutta koska inhoan intialaisia miehiä, tuskin olisin osannut kasvattaa lasta niin että halveksuntani intialaisraiskaajia kohtaan ei olisi tullut missään vaiheessa esille. Tai vaimonsa polttajiahan minä silloin vihasin.

Enpähän usko, että minkään geeniselle lapselle olisi hyväksi kasvattajan inho, viha ja halveksunta, kohdistui se ihan mihin ryhmään hyvänsä elämää hallitsevana tekijänä.

Kopek

Xantippa kirjoitti näin:

"Mutta minä viittaisin siihen, että jotain lasta oli kiusattu koulussa, jolloin Kopek itse tuli tulokseen, että lapsi on tehty toiveena, että vanhemmat pääsevät lehteen puhumaan kiusaamisesta."

Jos edellä oleva teksti annetaan satunnaisen lukijan analysoitavaksi, hän todennäköisesti tulkitsee sen niin, että Xantippa on viitannut lapsen koulukiusaamiseen, jolloin minä olen esittänyt näkemyksenäni, että lapsi on tehty toiveena, että vanhemmat pääsevät lehteen puhumaan kiusaamisesta.

Satunnainen lukija ei tiedä, että olen esittänyt tuon tyyppisen pohdinnan - jossa en kirjoittanut vanhemmista ja lehteen pääsemisestä vaan äidistä ja televisioon pääsemisestä - yli kolme kuukautta sitten täysin itsenäisesti lehdessä näkemäni uutisen perusteella. Pohdintani ei ole kommentti Xantipan tai kenenkään muun mielipiteeseen. Edellinen kirjoituksen ketjuun on kirjoittanut Toope yli kolme viikkoa aikaisemmin. Enkä esitä suoraa väitettä, vaan kysymyksen muotoon puetun mietteen "voiko olla jopa niin".  Se on huomattavasti lievempi kuin jos suoraan väittäisin, että asia on näin. Kirjoitin myös, että mietin asiaa vain yleisesti, en mihinkään tiettyyn tapaukseen liittyen.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 02, 2021, 22:59:14
Xantippa kirjoitti näin:

"Mutta minä viittaisin siihen, että jotain lasta oli kiusattu koulussa, jolloin Kopek itse tuli tulokseen, että lapsi on tehty toiveena, että vanhemmat pääsevät lehteen puhumaan kiusaamisesta."

Jos edellä oleva teksti annetaan satunnaisen lukijan analysoitavaksi, hän todennäköisesti tulkitsee sen niin, että Xantippa on viitannut lapsen koulukiusaamiseen, jolloin minä olen esittänyt näkemyksenäni, että lapsi on tehty toiveena, että vanhemmat pääsevät lehteen puhumaan kiusaamisesta.

Satunnainen lukija ei tiedä, että olen esittänyt tuon tyyppisen pohdinnan - jossa en kirjoittanut vanhemmista ja lehteen pääsemisestä vaan äidistä ja televisioon pääsemisestä - yli kolme kuukautta sitten täysin itsenäisesti lehdessä näkemäni uutisen perusteella. Pohdintani ei ole kommentti Xantipan tai kenenkään muun mielipiteeseen. Edellinen kirjoituksen ketjuun on kirjoittanut Toope yli kolme viikkoa aikaisemmin. Enkä esitä suoraa väitettä, vaan kysymyksen muotoon puetun mietteen "voiko olla jopa niin".  Se on huomattavasti lievempi kuin jos suoraan väittäisin, että asia on näin. Kirjoitin myös, että mietin asiaa vain yleisesti, en mihinkään tiettyyn tapaukseen liittyen.

En kirjoita täällä satunnaisille lukijoille, joten en huolehdi siitä, miten joku ohikulkija nyt sanani ymmärtää. Jos jollakulla herää kysymyksiä sinulle tai minulle, hän niitä esittänee.

Minä viittasin mielipiteeseesi, jonka olet esittänyt. Sillehän ei mitään voi, ellet sitä enää muista tai omaksesi tunnista. Satunnaiset lukijathan sitä eivät tiedä, mutta me vakkarilukijat kyllä olemme perillä siitä, että sinulla on paitsi valikoiva muisti kirjoituksiesi suhteen, myös todellakin tapana vain ihmetellä, hämmästellä, kysellä "voiko olla jopa niin" sen sijaan, että uskaltaisit kirjoittaa oikean, suoran mielipiteesi.

Se, että mieleesi juolahtaa edes miettiä, voisiko olla niin, että jotkut tekevät lapsia siinä toivossa, että heitä kiusataan ja vanhemmat voivat tästä hyötyä, kertoo kuitenkin ajattelumaailmastasi hyvin paljon, vaikka koetat sitä peitellä asettamalla kysymyksiä väitteiden esittämisen sijaan.

T: Xante

Kopek

Jos keskustelutyyliin kuuluu se, että irrotetaan toisen ihmisen lausumia asiayhteydestä ja kaivellaan niitä kuukausien takaa ja hämärretään ajankohta, milloin ja missä yhteydessä niitä on esitetty, niin minkäs sille mahtaa. Tätä on nähty ja koettu foorumeilla kautta aikojen.

Ajattelutapani on mikä on, enkä minä sitä peittele. Jos se on jokun mielestä vastenmielinen, ja jos kommenttini ovat sössöttämistä, niin minkä sillekään mahtaa. Tätäkin on foorumeilla nähty ja koettu.

Joku voisi tietysti laatia säännöt, millaisia mielipiteitä ja pohdintoja on soveliasta esittää, ja millaisia mielipiteitä ja pohdintoja ei ole soveliasta esittää. Säännöt olisivat tietysti sen ihmisen sääntöjä, joka, ne on laatinut. Jonkun toisen säännöt voisivat olla toisenlaiset.

Mitä tulee lasten hankkimiseen, niin motiiveja voi olla miljoonia erilaisia niin kuin on ihmisiäkin. On täysin mahdotonta jonkun yhden ihmisen tietää absoluuttisella varmuudella miljoonien muiden puolesta, millaisia motiiveja lapsen hankinnan taustalla ei voi olla. Kai siellä voi olla millaisia vain. Joku voi hankkia lapsen vaikka kiusallaan tuottaaksen jollekin vihaamalleen ihmiselle kärsimystä. Onhan kaikenlaisia mustasukkaisuusdraamoja ja perintöriitoja ja mielisairaita ihmisiä ja vaikka mitä. Yksi oululainen nainen tuomittiin vankilaan siitä, kun hän oli synnytellyt lapsia salaa ja antanut niiden kuolla ja kätkenyt muumiot asuntoonsa. Mitkähän ovat olleet tämänkin naisen motiivit. Kuninkaallisissa suvuissa toivotaan poikalasta, joka voisi periä kruunun. Aika laskelmoitua tällainenkin on. Esitin tässä taas vastenmielisiä asioita, mutta myös todellisuus on joskus vastenmielinen.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 02, 2021, 17:26:46
Olikohan tämä kolmas vai neljäs kerta, kun Kopek esittää tuon ihan saman sössötyksen. Mutta minä viittaisin siihen, että jotain lasta oli kiusattu koulussa, jolloin Kopek itse tuli tulokseen, että lapsi on tehty toiveena, että vanhemmat pääsevät lehteen puhumaan kiusaamisesta.

Nämä mielipiteet kivoista groomaajista ja lapsensa kiusaamista toivovista vanhemmista todellakin saavat ymmärtämään Laikaa paremmin.

T: Xante

Kuinkahan montaa prosenttia lapsista on kiusattu koulussa milloin mistäkin aiheesta- rasismiksi katsotaan varmaan se, jos huomautetaan ihonväristä, mutta muut seikat lienevät vain jotain muuta paremmuudentunteen vahvistamista kiusaajassa.

No lapsi ei ehkä yleensäkään tehdä kovin harkitusta- ainakaan lentäjäksi- kuten eräällä pariskunnalla kävi- olivat junassa matkalla ja miettivät mikä "pojalle tulee ammatiksi lempiessään kiivaasti ja lentäjähän se oli sopiva duuni keksitty.
No kävi hieman huonosti junan äkisti jarruttaessa -mies putosi pukilta ja nainen kysyi miten kävi- mies vastasi "ei tässä mitään hätää, mutta lentäjälle kävi huonommin on tuolla ikkunassa valumassa."

Norma Bates

Mielestäni naurettavin asia mistä minua peruskoulussa kiusattiin, oli silmälasit. Tämä sen vuoksi että luokallani oli ihan harvinaisen paljon tyttöjä joilla kaikilla oli rillit, ja silti vain minua kiusattiin. Keskeistä oli siis päästä kiusaamaan nimenomaan minua, syyllä millä hyvänsä. Ja olletikin sen vuoksi että olin eriseurainen, sisäänpäinkääntynyt ja puolustuskyvytön friikki. Kun ainoa kaverini ei enää halunnut olla välitunneilla seurassani yläasteella, minusta tuli vapaata riistaa kenen tahansa ilkuttavaksi. Jännä juttu että kun minut paiskattiin seinää päin, kysymys oli vahingosta (tönäisi kun olin "ilmaa"?) Ja kun syljettiin päälleni, siinäkin osuttiin vahingossa (koska olin juuri astelemassa portaita alas kun pojilla oli joku syleksintäkilpailu siinä yläpuolella). Eli ei voi sanoa että fyysistä väkivaltaa sentään olisi ollut, mutta se jatkuva ivan ja ilkunnan kohteena oleminen jätti kyllä aikamoiset aggressiot.

Kun sen lapsena tajuaisikin miten idiootteja ne kiusaajat ovat, kiusatessaan joko täysin yhdentekevistä tai naurettavista asioista, tai kiusatessaan asiasta jolle ei voi mitään - ja joka kenties toisessa joukossa olisi ihan ok. Kuten esim. minua kiusattiin tukastani, ja sittemmin olen samanlaisen tukan nähnyt yhdellä rokkarilla jota taatusti on fanitettu, vaikka jopa lettiään myöten.

Sellainen käy kaikista eniten vituttamaan että se mistä sinua kiusataan onkin ihan hyväksyttyä jossain toisessa.

kertsi

#1812
Yeboyah, Renaz ja Wekesa Uusimmat rytmit -radio-ohjelmassa 30.11.2021 (Tripple2, Davido...) käsitellään Renazin ja Valtaojan keskustelusta noussusta kohua kohdassa 19:58 noin 6 minuuttia.

Renaz on saanut paljon "rasistista ja misogynistista ja paljon muutakin vihapuhetta". Tuon tyyppinen vihapuhe, mitä Renaz on saanut, ja ne argumentit joita on esitetty, eivät kuulemma ole mitenkään uusia tai ainutlaatuisia, vaan ilmeisesti nuoret ulkomaalaistaustaiset nuoret naiset joutuvat samantyyppisen vihapuheen kohteeksi. Samat kaavat toistuvat, vihapuhetta (esimerkiksi naiseuden tai etnisyyden lyömäaseeksi ottava), uhkailua, ahdistelua, hiljentämisyrityksiä. Moni vihapuheen kohde on hiljentyykin, mikä on kyllä sääli. Se näkyy mm. siinä, että enää ei esim. politiikkaan lähde niin paljon nuoria naisia, varsinkaan vähemmistöryhmistä tulevia nuoria naisia. "Se vaikuttaa suoraan meidän demokratiaan. Monet eivät enää halua julkisesti puhua tärkeistä asioista, koska tää on se vaara." (Ilmeisesti hän tarkoittaa, että se vaara on joutua semmoisen rasistisen paskamyrksyn kohteeksi kuin Renaz ja muutkin vähemmistöryhmät joutuivat kouhun seurauksena. Kohun aikaiset rasistiset vihaviestit ovat satuttaneet monia muitakin kuin vain Renazia.) Hän sanoo, että tämän takia hän varsinkin tahtoo jatkossakin pitää ääntä tärkeiksi kokemistaan asioista, mutta olisi kiva, jos muutkin kuin vähemmistö- ja marginaaliryhmistä tulevat ihmiset (eli baipok-ihmiset?? mitä sanaa hän käyttää kohdassa 24:13? Sivustaseuraajat? Lis. BIPOC, vaiko muutkin kuin BIPOC?) ottaisivat tilaa, ja ne, jotka pystyvät, kävisivät näitä keskusteluja. Sääli, että hän käyttää semmoisia slangisanoja, jotka eivät aukene. Renaz puhuu myös "selfcaresta" (omasta hyvinvoinnista huolehtimisesta, parantumista), mitä on tarvittu rankkojen viimeviikkojen aikana ja jälkeen. 

Ilmeisesti Renaz on saanut myös paljon positiivista palautetta ja tukea sekä tutuilta että tuntemattomilta ihmisiltä.

Loppuosa ohjelmasta keskittyy selfcareen ja tapoihin pitää itsestä huolta ja rauhoittaa hermostojärjestelmäänsä (kun on saanut esim. uhkauksia netissä). (Tv-viihde, sarjat, musiikki eli unohdus. Tai mennä kohti tunnetta, esimerkiksi purkaa ja analysoida kirjoittamalla.)

Olen aika varma, että jos joku etniseen vähemmistöön kuuluva erehtyisi lukemaan Kantapaikan keskusteluista Toopen ja Kopekin viestejä, kyllä pahoittaisivat mielensä juttujen rasistisuudesta, ja siitä, että Brutto hurraa, kun Suomi todetaan tutkimuksessa Euroopan rasistisimmaksi maaksi, ja pohtii, miten saataisiin tämä tieto (maailmanlaajuisesti) levitettyä, ilmeisesti peloitustarkoituksessa, ettei kukaan ulkomaalainen vaan eksyisi tänne. Bruttoa ei ilmeisesti yhtään huolestuta Suomen maineen - epäisänmaallinen - pilaaminen. 
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Olen jossain nähnyt termin bipoc. En tiedä mitä "bi" merkkaa tässä yhteydessä, mutta "poc" on person of color.

kertsi

B=black? Urban dictionary: BIPOC = Black/Indigenous People of Color.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️