Kirjoitin toisessa ketjussa matkaradiosta, jonka ostin 1990-luvulla. Minua jäi askarruttamaan se, milloin oikeastaan ostin kyseisen radion. Selasin 1990-luvun päiväkirjojani tekstihaulla käyttäen hakusanaa "radio".
Tietoa matkaradion ostamisesta ei löytynyt. Sen sijaan vuoden 1996 päiväkirjasta löytyi pohdiskelua, joka nykyään katsoittaisiin rasistiseksi, ja jonka julkaiseminen sellaisenaan voisi johtaa syytteeseen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. En siis kopioi tekstiä tähän. Kopioin ainoastaan yhden pätkän, mikä oli johdantona mietiskelyilleni.
Kuuntelin Helsinkiin ajellessani autoradiosta mielenkiintoisen jutun. Siinä kerrottiin eräiden tiedemiesten päätelleen, että tulen keksiminen vaikutti ihmisiin hyvin ratkaisevalla tavalla. Ihmisten hampaisto ja leuka pienenivät vähitellen, koska he voivat kypsyttää ruoan tulella pehmeämmäksi ja helpommin pureskeltavaksi. Tulen antama valo ja tässä valossa oleskeleminen puolestaan pidensivät vähitellen ihmisten valvomisaikaa. Nuotioiden valo ei riittänyt suuressa määrin ulkotöiden tekemiseen, mutta sen sijaan ihmisillä oli nuotioiden äärellä istuskellessaan aikaa oppia kommunikoimassa toisilleen. Tästä kehittyi vähitellen kieli ja kulttuuri.
Jokainen voi vapaasti kuvitella, mihin suuntaan juttu tuosta jatkui.
On otettava huomioon seuraavia seikkoja.
Vuonna 1996 minulla ei ollut internettiä, joka oli muutenkin tuossa vaiheessa vasta tulossa suuren yleisön käyttöön. En ollut siis lukenut netistä rasistista materiaalia. En ollut lukenut sitä muualtakaan, koska mistä minä sitä olisin lukenut. Päiväkirjaan kirjoittamani päätelmät olivat siis täysin omaa mietiskelyäni tieteellisessä hengessä. Halla-ahosta ja muista nykyajan rasisteiksi haukutuista tyypeistä en ollut kuullutkaan.
Rasismini on siis täysin sisäsyntyistä. Jos nyt kuitenkin jokin ulkonen tekijä pitää mainita, se on Helsingin Sanomat ja media ylipäätään. Sieltä ne rasistisen ajatteluni ainekset ovat peräisin.
Sen verran totean puolustuksekseni, että ei vanhan päiväkirjani teksti ole tahallisen loukkaavaa. Olenhan kirjoittanut sen vain itselleni. Se ei ole myöskään vihamielistä tai rasistiseen käyttäytymiseen yllyttävää tai sen hyväksyvää. Se oli pelkästään erilaisten ilmiöiden mahdollisten syiden miettimistä. Sellainen ei oikein nykyaikana käy.