Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fasismi, yleisketju

Aloittaja ROOSTER, kesäkuu 17, 2020, 14:09:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Luulen, että fasismi saa kannatusta, koska sen tiukka komentojärjestys saa nopeasti aikaan muutoksia, toisin kuin demokratia jossa vaan diskuteerataan. Tai siltä se saattaa tuntua.

Lisäksi fasismin vallitessa on ollut tapana hankkiutua häiritsevistä kirjoista ja toisinajattelijoista tai muuten vammaisista nopeasti eroon.

Jotta fasistit tuntisivat toisensa niin on kehitetty erilaisia asusteita, tunnuksia ja käsimerkkejä joita käytetään mielellään.

Suomessa on tietty kaiku esim. yhdistelmällä musta paita ja sininen solmio. Kalju pää, salihousut, maihinnousukengät ja muuten hormonisoitu ulkonäkö antavat lisää efektiä. Naisilla ei vastaavia koodeja taida olla - joku fasismia paremmin tunteva voi korjailla jos olen väärässä, en ole asiaa tutkiskellut.

Minusta vaatteista ei voi tuomita ihmistä, eikä ruumiinrakenteesta. Tervehdykset ja kirjoitukset ovat sitten jo eri asia.

Värikuva kulttuuripalkinnon vastaanottajista, tältä vuodelta.


https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7ad08136-9792-4d4b-957e-dce97bdf2a17
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Mistä syystä Lapuan liike muuten syntyi nimenomaan Pohjanmaalla?

Wikipedia haastaa:
Liikkeen luonteen myöhempi tulkinta on ollut ristiriitaista. Sen johtohahmot kielsivät olevansa fasisteja, mutta liikkeen aatteellinen tausta, tavoitteet ja toiminta täyttävät kuitenkin lähes kaikki yleisesti käytetyt fasismin määritelmät. Myöhemmissä tulkinnoissa lapuanliike on nähty osana 1930-luvun eurooppalaista fasistista ja äärioikeistolaista liikehdintää.[9]
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

^ Ehkä koska Pohjanmaalla lienee ollut paljon körttejä? Oliko körttiläisyys Lapuan liikkeen ytimessä jotenkin? Ainakin wikipedia mainitsee, että "Alkuperäinen kansanliike nojasi valkoiseen työväkeen ja erityisesti körttiläisiin talonpoikiin, maalaisväestöön, papistoon ja virkamiehistöön.".
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 17, 2020, 14:09:25
Jotta fasistit tuntisivat toisensa niin on kehitetty erilaisia asusteita, tunnuksia ja käsimerkkejä joita käytetään mielellään.

Suomessa on tietty kaiku esim. yhdistelmällä musta paita ja sininen solmio. Kalju pää, salihousut, maihinnousukengät ja muuten hormonisoitu ulkonäkö antavat lisää efektiä. Naisilla ei vastaavia koodeja taida olla - joku fasismia paremmin tunteva voi korjailla jos olen väärässä, en ole asiaa tutkiskellut.

Kehittäisivät vielä sellaisia tunnuksia, että me muutkin tuntisimme. Noilla faskitseilla on ihan samanlaiset kamppeet kuin niillä antifaskitseilla. Tai sininen solmio taitaa olla erottava asuste. Mutta harvoinpa nykyään krakaa näkee muuten kuin juhlissa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Toope yritti poistaa tämän ketjun parikin kertaa. Kamalaa sananvapauden rajoittamista.

Minusta fasismista pitää saada keskustella vapaasti, ilman rajoittamista.

Onhan kyseessä merkittävästi maailman muuttumiseen vaikuttava ideologia. Siinä on hyviäkin puolia - yksi sataa huonoa kohti. Miksi niistä ei Toopen mielestä saa keskustella?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 17, 2020, 23:02:09
Toope yritti poistaa tämän ketjun parikin kertaa. Kamalaa sananvapauden rajoittamista.

Minusta fasismista pitää saada keskustella vapaasti, ilman rajoittamista.

Onhan kyseessä merkittävästi maailman muuttumiseen vaikuttava ideologia. Siinä on hyviäkin puolia - yksi sataa huonoa kohti. Miksi niistä ei Toopen mielestä saa keskustella?
Valehtelet. En ole pyrkinyt poistamaan mitään ketjua.
Minä olen kritisoinut näitä pseudoketjuja.
Minä puolestani sallin kaikkea keskustelua ja kritisoin myös kaikkea typeryyksiä, mitä jotkut täällä julkaisevat.

- - -

Poistaako joku mode kommentteja?

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 17, 2020, 23:06:25
Minä olen kritisoinut näitä pseudoketjuja.
Mikä tässä on pseudoa? Eikö fasismia ole olemassa, edes historiassa, tai edes siihen pyrkiviä?

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - kesäkuu 17, 2020, 23:14:14
Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 17, 2020, 23:06:25
Minä olen kritisoinut näitä pseudoketjuja.
Mikä tässä on pseudoa? Eikö fasismia ole olemassa, edes historiassa, tai edes siihen pyrkiviä?
Olihan fasistista sosialismia. Mussolinihan sanoi viime hetkinään olevansa sosialisti. Fasistinen yhteiskuntahan oli korporaatioyhteiskunta.
Vähän kuin suomalainen: Kok. edustaa EK:a, työnantajia, SDP on AY-liikkeen poliittinen osasto, Kepu = MTK. Korporatismia, kuten Mussolini esitti.
Ei tuossa mitään hyvää silti ole, että yhteiskuntamme muistuttaa Mussolinin ajatuksia.

MrKAT

Fasismia on ollut olemassa, mikä tässä ketjussa on pseudo?
Fasismista wikiä lukien tuo kovasti mieleen Orbanin Unkarin.

Näköjään myös muillekin:

It happened there: how democracy died in Hungary
...
Call it "soft fascism": a political system that aims to stamp out dissent and seize control of every major aspect of a country's political and social life, without needing to resort to "hard" measures like banning elections and building up a police state.
...
How soft fascism works?
...
- Vox 13.9.2018
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

ROOSTER

Kieltämisen peruskurssi:

En ole fasisti

Mitä vikaa on fasismissa

Poistakaa fasismismikeskusteluketju
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 18, 2020, 00:11:35
Kieltämisen peruskurssi:

En ole fasisti

Mitä vikaa on fasismissa

Poistakaa fasismismikeskusteluketju
Ei kukaan ole vaatimassa keskustelun poistamista. Jotkut meistä vaan pitävät keskustelua hieman naurettavana.
Kaikkea saa kritisoida, vai oletko eri mieltä?

Unkarin (fasistiseksi väitetyn) yhteiskunnan tila on nyt se, että poistivat poikkeustilalait.
Mutta kyllä se silti on natsivaltio, sanoo valtamediamme.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 18, 2020, 00:23:48
Unkarin (fasistiseksi väitetyn) yhteiskunnan tila on nyt se, että poistivat poikkeustilalait.
Mutta kyllä se silti on natsivaltio, sanoo valtamediamme.
Onko Venäjä demokraattinen vai fasistinen?
Oliko NL demokraattinan vai fasistinen? Vai sekä että?
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - kesäkuu 18, 2020, 01:07:09
Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 18, 2020, 00:23:48
Unkarin (fasistiseksi väitetyn) yhteiskunnan tila on nyt se, että poistivat poikkeustilalait.
Mutta kyllä se silti on natsivaltio, sanoo valtamediamme.
Onko Venäjä demokraattinen vai fasistinen?
Oliko NL demokraattinan vai fasistinen? Vai sekä että?
Venäjä on autoritaarinen valtio, ei ehkä totalitaristinen, vielä. Kiina on.

MrKAT

(Ketju) "F-sana", eli
miksi Suomen Sisu on fasistinen järjestö?
Sisun pj  @HenriHautamaki tänään julkaisemassa tekstissä #fasismi n maailmankuva
tulee selvästi esiin. Koska asia on tärkeä, jaan kirjoituksen:
...
---
...
Kuten ennenkin, tukeudun Roger Griffinin määritelmään: fasismi on
populistisen äärinationalismin palingeneettinen (=kansallista uudestisyntymistä tavoitteleva) muoto.

- https://twitter.com/oula_silver/status/1275852631244787713

Ja sitten seuraa yksityiskohtaisemmin analysoituja fasismin piirteitä (tunnistettu SS:n pj:n kirjoituksessa).
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Kopek

Fasismia siellä, fasismia täällä.

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - helmikuu 05, 2021, 01:03:28
Tutkija Silvennoinen analysoi Kirkko ja kaupunki-lehdessä Sinimustan liikkeen antisemististiseksi, islaminvastaiseksi ja fasistiseksi joka voi hyvinkin kerätä 5000 kannattajakorttia mutta tie puolueeksi saattaa karahtaa kiville oikeusministeriössä.

- https://twitter.com/oula_silver/status/1357308435692412928
- Kirkko ja kaupunki-lehdessä juttu, linkki.

Fasistikseksi määrittelemisessä on se ongelma, että sanalla voidaan tarkoittaa mitä milloinkin. Kyse on ennen kaikkea mielikuvasta. Jos maata hallitaan "kommunistisen puoluen" nimissä kuten Kiinaa, sitä ei ilmeisesti voi sanoa fasistiseksi, vaikka tuntomerkit muuten täsmäisivät. Kiinahan muistuttaa päivä päivältä enemmän mielikuvaa sitä, millainen natsi-Saksa mahdollisesti nykypäivänä olisi. On sensuroitu media, on etnisiä puhdistuksia, on kansalaisten valvontaa, on toisinajattelijoiden pidätyksiä, on sotilaallista pullistelua. Yksi puolue on ehdottomassa vallassa, ja homma homma pyörii kapitalistisen markknatalouden ehdoilla.

Kuten jo toisessa yhteydessä olen todennut, pidän sinimustaa liikettä alusta alkaen tuhoon tuomittuna hankkeena. Se on niin epärealistinen, että herää ajatus, onko puoluetta edes tarkoitettu todelliseksi, vai onko kenties laskettu, että sitä ei tulla hyväksymään puoluerekisteriin. Todellinen suunnitelma olisikin jotain muuta.

En ole perehtynyt liikkeen ohjelmaan muuten kuin uutisten välityksellä, mutta jo tällä perusteella tuntuu siltä, ettei puolue sovi yksi yhteen sen enempää natsien kuin alkuperäisten fasistienkaan kanssa. On siinä paljon samaa, mutta on erojakin.

Saksassa asui noin 505 000 juutalaista natsien ottaessa vallan vuonna 1933. Suurin osa heistä oli Saksan kansalaisia. Saksan koko asukasluku oli 67 miljoonaa. Juutalaisten osuus oli noin 0,75% maan asukkaista.

Sinimusta liike kaavailee poistavansa Suomesta noin puoli miljoonaa ihmistä eli lähes kymmenen prosenttia maan asukkaista. Sinimustilla on siis paljon suurempi työ edessään kuin aikoinaan natseilla.

Sinimustien ohjelma, mikäli se on tarkoitettu toteutettevaksi, on täyttä järjettömyyttä. He eivät tule pääsemään puoluerekisteriin eivätkä eduskuntaan eivätkä muutenkaan sellaiseen asemaan, jossa he voisivat siirtää yhtäkään ihmistä minnekään.

Mikä salattu illuusio tässä oikein on taustalla. Mihin sinimustat oikeasti pyrkivät? Saavatko he rahoitusta Venäjältä?