Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Huh hellettä

Aloittaja kertsi, kesäkuu 24, 2020, 13:48:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

33,2 astetta kotimittarin mukaan. Onneksi tuo tuuletin huutaa vieressä.

Jaska

Asunnon sisäseinien pintalämpötilat ovat 29,0oC molemmin puolin. Torstaina on tullut asteen verran lisää. Sitä sitten piisaa sisällä jonkun päivän vielä kun ulkoa alkaa viilenemään. Eteläparvekkeella parvekeseinän varjossa oli iltapäivällä 37oC ja pohjoispuolen ulkolämpömittarissa 33oC. Ennätys varmaan.

Ovet ja ikkunat ovat tietenkin kiinni silloin kun ilma ulkona on lämpimämpää, ettei lämmin ilma tunge sisään. Yöllä auki. Sälekaihtimet ovat kaiken aikaa alhaalla ja kupera puoli ulos.

Tuuletin tuntuu tässä lämmössä mukavalle.

Asunnosta joutaisi lämpöenergiaa pois, ihan ilmaiseksi antaisin.

Parempi näinkin kuin Länsi-Saksassa.

Kopek

Huomasin ilmatieteen laitoksen käyrästä, että eilen klo 14:25  taisi olla kesän lämpöennätys näillä kulmilla (30,9). Neljän jälkeen oli toinen huippu. Hassua, että en huomannut tätä käytännössä. Tein iänikuiseksi venähtänyttä kattoremonttia saaressa, ja oli sen verran tuulta, että se sai sään tuntumaan viileämmältä. Ehkä se olikin, koska virallinen lukemahan on vain lukema tietyssä paikassa. En poistunut saaresta koko päivänä.

kertsi

Eilen oli pientä tuulta täälläkin, ja se tuntui mukavalta, kun taisi olla yli 30 astetta varjossa. Ja sitten alkoi vähän ripottelemaan vettä, ja lämpötila laski ihanan viileän tuntuiseen 25:een. Toukokuussa jos olisi yht'äkkiä pamahtanut 25 asteen helle, olisi ollut läkähtyminen lähellä.

Ennen sadetta jouduin jonkun verran riehumaan eli siivoamaan ennen erään vieraan tuloa, ja pölynimurointi kävi ihan  työstä, puuh. Jouduin menemään kompostorille ja saunalle farkut ja vaelluskengät jalassa, lääh. Ennen vieraan tuloa oli pakko kastella pää ja pyyhkiä veteenkastetulla froteepyyhkeellä ylävartalo ja kastella teepaidan hihatkin, kun meinasi läkähtyä. Kun lämpötila sitten laski pikkusateen jälkeen, oli taas ihan siedettävä olo.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Tänään oli varsin siedettävä ilma, kun kävin kastelemassa pihakukkia. Aurinko suostui pysyttelemään pilven reunan takana lähes koko sen ajan kun olin ulkona. Tuuli kävi kerrankin niin hyvästä suunnasta, että se tuntui koko piha-alueella. Ihan ilokseni sitä vettä raahasin pitkin pihaa.

Tuuli teki minulle vähän nolon tempun. Kun tuli sisään, oli tarkoitus mennä suihkuun. Olin jo riisunut suurimman osan vaatteista, kun hoksasin, että kannattaa viikata eilen pestyt pyykit ennen suihkuun menoa, niin ehtii mahdollinen jälkihiki tulla ja mennä. Olin eilen pessyt kaksi koneellista, joten kaikki ei mahtuneet kylppäriin kuivumaan ja siksi olin laittanut kuivaustelineen vierashuoneeseen. Siinä olikin kiva viikata pikkupyykkejä, kun ikkunasta kävi vilvoittava tuuli. Vasta kun olin homman tehnyt, tajusin millaisessa asussa olin siinä ikkunan äärellä seisoskellut. Toivottavasti kovin moni ohikulkija ei sattunut vilkaisemaan siihen suuntaan. Jos vilkaisikin, niin ei ainakaan poliisia ole ovella vielä käynyt :D

Voisi tuo pohjoistuuli hiukan voimistuakin, niin nyt se voisi jopa viilentää oloa täällä sisällä. Tuuli käy varjon puolelta ja tuntuu oikein mukavalta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 16, 2021, 12:03:42
Siinä olikin kiva viikata pikkupyykkejä, kun ikkunasta kävi vilvoittava tuuli. Vasta kun olin homman tehnyt, tajusin millaisessa asussa olin siinä ikkunan äärellä seisoskellut. Toivottavasti kovin moni ohikulkija ei sattunut vilkaisemaan siihen suuntaan. Jos vilkaisikin, niin ei ainakaan poliisia ole ovella vielä käynyt :D

Pieni lisäkuvaus ulkoasusta olisi paikallaan.  ;D Sanallinenkin riittää.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

^^
Kyllä ne auringon porotuksessa siellä ulkona vaeltaneet onnettomat varmasti ymmärsivät tilanteen. Itsekin haluaisivat todennäköisesti olla nakkena näillä keleillä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^^
No eipä siinä nyt paljoa kuvattavaa ole, tissit paljaana.

Sinällään tuo jäin kyllä vaivaamaan, että onko tosiaan helle pehmittänyt pään niin, että noin vajaassa vaatetuksessa alan puuhata jotain. Yleensä en tuollaisessa asussa touhua, kun en ole naturisti. Pikemminkin hyvin estoinen, kun jo lapsesta asti kotona opetettiin, että perse paljaana ei hilluta muiden nähden. Sauna oli ainoa nakuilupaikka ja sielläkään ei muita vilkuilla.

Täytyypä käydä takapihan puolen kadulla kävelemässä ohi ja vähän kurkkaamassa, minkä verran sieltä ikkunasta voi nähdä sisälle. Asun siis ensimmäisessä kerroksessa, joka ei ole katutasossa, vaan kerrosta korkeammalla.

Olipas muuten hauska sana tuo "nakuilupaikka". Oikeinkirjoituksen tarkistus punaviivasi sen ja kun klikkasin hiirellä ehdotuksia, niin tarjosi siihen sanaa "näköalapaikka"  ;D ;D ;D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Heräsin klo 9. Aurinko porotti jo siinä vaiheessa niin kuumasti toisen puolen ikkunaan, tuli kiire sulkea tuuletusikkuna, peittää ikkuna verholla, ja vielä ripustaa päiväpeittokin torjumaan kuumaa. Tuvan lämpötila oli siinä vaiheessa noussut jo 21 asteseen (yöllä varmaan oli viileämpää säätiedotuksen mukaan), ja nyt klo 16 se on jo kivunnut 25:een.

Ei tullut otettua viuhkaa mukaan mökille, mutta nyt otin päällekkäin kolme kertakäyttölautasta, joilla välillä leyhyttelen.

Kastelin bandannan, ja pidin sitä tovin päässäni kuin huivina.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 16, 2021, 12:03:42
Vasta kun olin homman tehnyt, tajusin millaisessa asussa olin siinä ikkunan äärellä seisoskellut. Toivottavasti kovin moni ohikulkija ei sattunut vilkaisemaan siihen suuntaan.
Siinä tapahtumapaikalla saatat myös kumartua rinnankorkeudelle katsomaan näkyykö ohikulkijain silmiä. Kulkijaa taitaa myös haitata ulkona vallitseva valoisuus, joka ulkoa katsoen jättää sisätilat varjoon. Sielun silmillä tapahtumaa on soma foorumilla katsella.

Tulipa mieleen, että useamman nelikerroksisen talon yhtiökokouksessa esille tulevana asiana käsiteltiin vuosituhannen taitteen tienoilla, että yli 50 metrin päässä vastakkaisessa talossa varttuneempia naisia häiritsi, että yläkerran nuoripari ei käyttänyt ikkunoissa lainkaan verhoja ja vajaapukeissaan liikuskelivat. "Lapsetkin saattavat nähdä." Ei katsonut kokous toimenpiteitä tarpeellisiksi.

Tänään vaikuttaa olevan pari astetta eilistä inhimillisempi keli.

Hippi

^
Tuossahan oli pakko olla niillä naisihmisillä kiikarit  ::) :o
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Uskomatonta. Kello on 18:30 ja ulkona on vain 21 astetta, sisällä 25. Kerrankin voi avata ajoissa tuuletusikkunan.

Mukava tuulenvire ulkona. Pikkuisessa hellemekossa viihtyi aivan mainiosti huussireissulla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 16, 2021, 17:52:06
^
Tuossahan oli pakko olla niillä naisihmisillä kiikarit  ::) :o
Näin minäkin päättelin katsellessani vähäpukeisia naisia ikkunastani ko. talon parvekkeella.
Näillä ilmoilla nuorempia naisia on näkynyt aurinkoa palvomassa talojen välisellä nurmikollakin. No on nuorempia miehiäkin, mutta vähemmän.

MrKAT

Eilen(to) aamulla ja päivälläkin oli niin pilvistä että korkea lämpötila jäi hiukan "suutariksi", ilma oli lämmintä +31 C muttei täysin tuntunut siltä kun aurinko ei hohkannut. Sittemmin tuli saderintaman tapainen ja lämpötila romahti 9-10 astetta eikä siitä enää paljoa noussut illalla. Kylmä rintama siis.
  Tänään (pe) oli kuivaa ja viileää +19 aamulla ja päivän korkein oli ollut jotain +21 C.
Katsoin allakasta muistiinpanoja, torstaihin asti oli ollut 14 peräkkäisen hellepäivän putki!

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Jaska

Aamulla oli suorastaan mukavaa, kun lämpö oli avoimista ikkunoista laskenut 26 asteeseen.

Helletilastoja on täällä https://www.ilmatieteenlaitos.fi/helletilastot  Siellä on myös paikkakunnittain 30 viimeisen vuorokauden lämpötila- ja sadetiedot.