Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Huh hellettä

Aloittaja kertsi, kesäkuu 24, 2020, 13:48:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - kesäkuu 29, 2022, 21:24:34
Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 29, 2022, 19:50:09
Nimenomaan, jos mättää enämpi mustikoita, ei jaksa niin paljon jäätelöä. Tai alkaa viluttaa.

Jäätelö kyllä menee pilalle siinä.

Minä syön kyllä jäätelön sellaisenaan yleensä, ellei sitten ole vahingossa ostettua jotain kurjaa bulkkivanijajäätelöä, johon on pakko laittaa vaikka vattuhilloa. Yleensä ostan kyllä erilaisia makujäätelöitä, niin niistä voi sitten valita mielihalun mukaan jotain sopivaa. En kyllä ikinä tapa jäätelön makeutta joillain marjoilla.

Mustikat käytän sitten johonkin pahaan kaurapuuroon, mutta nekin vaatii vattuja seurakseen, sillä mustikat itsessään on jokseenkin mitättömän makuisia.


No ei menny pilalle! Eikä kuollut jäätelö. Oli erinomaisen hyvää. Se oli jokin Lidlin viskisaksanpähkinä tms., joka maistui erinomaisen hyvältä alusta loppuun ja siltä väliltä. Mustikoita kannatti syödä vain viitisen kerrallaan, ei pal enempää.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Helle vie ruokahalun ainakin osittain. Eilen illalla siirryttyäni jo makkarin puolelle hoksasin, että olin unohtanut syödä lounaan jälkeen. Tai olin kyllä leffakarkkeja napostellut jonkun verran ja vissyä lipittänyt, mutta siihen se jäikin.

Tämä aamupäivä meni kahvin voimalla eikä vieläkään ollut nälkä, mutta äsken laitoin itselleni pienen lounaan. Tänään ehkä muistan paremmin syömisen, sillä ostin pari rouheciabattaa käydessäni kaupassa. Kirsikat unohdin ostaa, kun olin vielä häkeltynyt IP-kassalla olleen kummallisuuden vuoksi. Ilmeisesti sekin kapine kärsi kuumuudesta eikö piipannut aina. Niinpä luin yhden tuotteen kolmasti, ennen kuin tajusin, että laitteen ääni on hukassa. Jouduin kutsumaan myyjän paikalle purkamaan kuitilta ne ylimääräiset pois.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

En ole jaksanut käydä ruokakaupassa, joten piti kaivaa pakastimesta jäljellä olevaa jämäkamaa. Joku mikromössöateria ällötti jo hajultaankin, ja sain siitä vain puolet alas. Vedin päälle puolikkaan mutakakun, eikä sekään kyllä erityisen taivaalliselta vaikuttanut. Eli minultakin menee ruokahalu, jos on tarpeeksi kuuma. Pitäisi aina olla jotain helposti syötävää kotona, mikä ei haise yhtään millekään.

Vuosia sitten en olisi voinut kuvitellakaan että jään sisätiloihin väijymään hellelukemissa. Oli pakkomielle että aina on mentävä rantaan. Nykyään en enää jaksa joka päivä mennä, semminkin kun joka rannassa ei ole kunnollisia varjoalueita. Ja yhtä ja samaa rantaa en jaksa montaa päivää peräkkäin.

Kopek

Päädyin lukuun 22. Jos joku arvaa, mikä se on, arvaus itsessään voi johtaa siihen, että arvaus on väärä.

30 itikkaa huoneessa ja 30 astetta ulkona on mielenkiintoinen yhdistelmä. Koen sitä parhaillaan paitsi että ulkona ei ole aivan kolmeakymmentä, ja itikoita puolestaan on enemmän kuin kolmekymmentä. Läppärin ruudun edessäkin lentää useita kerralla (3 - 4 ainakin).

Levyhiirtä ei voi käyttää hanskat kädessä. Itikat iskevät käsiin. Muut paikat olen suojannut vaatteila ja kengillä ja itikkahatulla.

Tämä itikkaparvi kooltaan ennätys. Sisarenikin sanoi samaa ja häipyi ulos. Ei täällä voi olla edes suojautuneena.

kertsi

^ Miksi?
Eikö teillä ole hyttysverkkoja tuuletusikkunoissa? Jätetäänkö teillä ulko-ovi auki?
Itse meinasin hermostua jo kahteen itikkaan äsken, tykkäsivät inistä korvan juuressa. Ja istun alusvaatteisillani. Onneksi saa mökin viileämmäksi öisin, kun saa melkein läpivedon.

Sisällä on noin 23 astetta, ulkona kolmisenkymmentä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Pelkäsin turhaan kuumuutta mökillä, luulin että se on päässyt sisään.

Just sopiva sisällä eikä ulkonakaan kuuma, kun tuulee. :)
Kävelevä kremppakertymä

Hippi

Nyt on talo imenyt itseensä aurinkoa niin paljon rakenteisiinsa, että sisällä peruslämpö ilman ulkoa tulevaa lisälämmitystä on siinä 28 asteen tienoolla. Yöllä joskus kahden kolmen välillä heräsin aivan tahmeana ja kävi mielessä jo pikasuihkun ottaminen, mutta en jaksanut nousta. Sain kuitenkin unen päästä kiinni kohtalaisen nopeasti.

Nyt pitäisi saada karsitettua unet silmistä nopeasti, että ehtisi käydä kaupat ja pihatyöt ennen kuin lämpötila ulkona ylittää hellerajan. Sadetutkan mukaan näyttäisi etelärannikolla olevan kosteutta ilmassa melkoisesti. Onneksi tuulta on edes vähän, mikä helpottaa oloa.

Joudun kokkailemaan viikonlopun aikana, kun tulee ruokittavia vieraita. Ei ehkä paras ajoitus, mutta en kehdannut kieltäytyäkään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 30, 2022, 16:52:54
^ Miksi?
Eikö teillä ole hyttysverkkoja tuuletusikkunoissa? Jätetäänkö teillä ulko-ovi auki?

Itikkaverkkoja on, kuten näkyy. Ovia aukaistaan vain, kun niistä kuljetaan. Mutta jos oven takana odottaa tuhannen itikan lentoarmaada, ja jos ovia avataan usein, itikoita livahtaa väkisin sisälle. Toisen oven sisäpuolella on magneetilla sulkeutuva itikkaverkko, mutta ei sekään pelasta tilannetta.

Nämä kaikki ja tuhannet muut haluaisivat tulla sisälle pistämään ja verta imemään.



Ulkona itikoita on niin paljon, ettei tahdo pysty tekemään hommia, vaikka käyttää itikkatakkia ja kaikkia mahdollisia suojaimia. Niitä pyörii kimpussa kymmenittäin ellei sadoittain. Yritin kuvata niitä videokameralla. Ehkä panen videon joskus näkyviin. Nyt on kyse kesämökistä. Kyllä niitä tahtoo tulla varsinaiseen asuntoonkin.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 01, 2022, 08:23:25
Joudun kokkailemaan viikonlopun aikana, kun tulee ruokittavia vieraita. Ei ehkä paras ajoitus, mutta en kehdannut kieltäytyäkään.

Tuli mieleen, että voisiko yhden aterian verran fuskata sillä, että ostaa kertakäyttöisen hiiligrillin? Niitä myydään jokaisessa marketissa ja siihen latoo mitä nyt tahtookaan grillata. Itse olen tehnyt retkioloissa sillä vaikka mitä, voi laittaa makkaraa tietysti, mutta myös kesäkurpitsaa, tomaattia, jne. Näitä käsittääkseni saa käyttää parvekkeella, mutta jos pihalla on tilaa, mainiosti siellä tai sitten tekee vähän pidemmänkin retken jonnekin.

Olisi samalla kivaa tekemistä?

Toimivat yllättävän hyvin = aika paljon ruokaa saa valmistumaan. Samalla tässä Kertsille mökkivinkki, ellei viitsi aina tulia tehdä!

T: Xante

kertsi

Kiitti vinkistä, Xante. Olen kyllä harkinnut jonkinlaista (ei-kertakäyttöistä) pallogrilliä (ja ostohiiliä). Semmoista ehkä paremmin uskaltaisi käyttää. Ei nimittäin kulovarotusaikana viitsi tulia viritellä.

Helle on ollut hyvä tekosyy valmisruoalle, sillä ei jaksa kokkailla, ja toisaalta valmisruoan suola on näillä keleillä ok (itse valmistamissani ruoassa en juurikaan suolaa käytä). Yhden metukkapaketin olen ostanut. En sentään sipsejä niin kuin viime kesänä. Semmoinen muistikuva on, että viime kesä oli kamalampi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

24, puolipilvistä ja hiukan tuulee. Ei paha :)
Kävelevä kremppakertymä

Hippi

Monta päivää jatkunut helle on nyt pehmittänyt pään. Toivottavasti ei lopullisesti.

Olin jo hyvän aikaa sitten tehnyt lupauksen, että mietin kaksi kertaa ennen kuin menen sotkeutumaan ikuisuusjankkaukseen ja jos ei toisellakaan miettimisellä tuloksena ole silmien ummistaminen ja asian hautaaminen maton alle, niin on syytä miettiä kolmannen ja neljännenkin kerran ja niin kauan, että viimeistään aika on ajanut hetken ohi. Nyt päätös unohtui. Pakko on mennä viilentävään suihkuun, että pääsen harmistuksestani.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 01, 2022, 09:03:19
Nämä kaikki ja tuhannet muut haluaisivat tulla sisälle pistämään ja verta imemään.



Kopekin päiväkirjastako?

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Onkohan yleistäkin että taloyhtiössä jätetään vesikierto kohisemaan läpi hellesäänkin? Eli tässä talossa ei kiertoa katkaistu. Useimpina kesinä siitä lähtien kun tähän muutin 2010 on katkaistu. Joitakin vuosia sitten talonmies sanoi että jos hän saisi päättää, kierto olisi aina päällä, ettei tule kosteaa. Kyse käsittääkseni oli siitä että sää muuttuu yhtäkkiä kylmäksi ja sateiseksi. Talonmies ilmeisesti omaa kuumaveristä eteläeurooppalaista perimää, ja sietää paremmin kuumaa kuin kylmää. Joku kesä kun uskalsin vielä valittaa kohinasta, minulle väitettiin että kiertohan on suljettu. Paskat ollut.

Itse siedän kuumaa nykyään paremmin kuin parikymppisenä jolloin en lainkaan hikoillut. Kolmikymppisenä ryhdyin käymään kerran viikossa saunassa, hikoiluprosessi käynnistyi ja siitä eteenpäin en ole ollut enää lämpöhalvauksen partaalla joka kesä.

Mutta on kaksi asiaa jota en tule ikinä sietämään, ja ne ovat äänet ja hajut. Lämpövoimalahan aloittaa heti haisemisen kun helteestä tekosyyn siihen saa. Näin ollen joko hankin hedarin siitä löyhkästä, tai suljen ikkunat. Silloin kun ulkona ja sisällä on yhtä kuuma, on melko sama ovatko ne ikkunat kiinni vai auki. Mutta jotenkin se että ei saa pitää niitä auki tekee ahdistavan ja "tunkkaisen" tunnu asuntoon.

Pattereiden päälle olen levitellyt peittoja, mutta tuntuu kuin kohinaääni kovenisi sitä mukaa kuin yritän siitä päästä. Ja se kohinahan käy hermoille joka kerta kun en saa pitää ikkunaa auki. Luonnonäänet auttavat sietämään pattereita silloin kun ikkunat ovat auki.

Kertakaikkiaan alkaa tuntua jo siltä että minäkin alan kohta fantasoimaan ihmisten hakkaamisesta, eli kaikki ärsyttää hermot äärimmilleen. Yleensä kun alkaa aivoissa keittää menen järveen, mutta nykään en enää viitsi siellä joka päivä rampata. Uiminen rangaistaan niskan takia päänsäryllä, vesijuoksu polvikivuilla.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 01, 2022, 17:57:14
Monta päivää jatkunut helle on nyt pehmittänyt pään. Toivottavasti ei lopullisesti.

Olin jo hyvän aikaa sitten tehnyt lupauksen, että mietin kaksi kertaa ennen kuin menen sotkeutumaan ikuisuusjankkaukseen ja jos ei toisellakaan miettimisellä tuloksena ole silmien ummistaminen ja asian hautaaminen maton alle, niin on syytä miettiä kolmannen ja neljännenkin kerran ja niin kauan, että viimeistään aika on ajanut hetken ohi. Nyt päätös unohtui. Pakko on mennä viilentävään suihkuun, että pääsen harmistuksestani.

Olet tainnut kohdata suurimman mahdollisen ikuisuusjankkausvastustajan?

https://kantapaikka.net/index.php/topic,2287.0.html

Voimia.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS