Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Huh hellettä

Aloittaja kertsi, kesäkuu 24, 2020, 13:48:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Minulla on yksi tietty viikonpäivä jolloin tapaan pestä pyykit. Nyt vaikutti siltä että rumin sää olisi osunut päivälle X, joten varasin pyykkituvan päivälle Z. Mutta sitten säätiedotus muuttuikin päinvastoin ja jouduin vaihtamaan pyykinpesun päivälle X. Nyt säätiedote on taas muuttunut ja päivä X olisikin sellainen ilma jolloin voisi muutakin tehdä kuin pestä pyykkejä. Pirkule menee sna hermo...

(Omaa konetta en osta, sille ei yksinkertaisesti ole tilaa asunnossani, ja nehän hajoaa aina kumminkin joten raha menisi Kankkulan kaivoon. Plus pyykkitupa on taloyhtiössämme ilmainen.)

kertsi

#316
Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 06, 2022, 08:48:07
21-22 astetta sisällä, ja mä palelen! Nyt ovat maailmankirjat sekaisin. Ehkä olen jo kerennyt adaptoitua helteisiin. En viitsinyt laittaa ikkunoita tai edes yhtä ikkunaa auki yöksi, kun illallakin palelin, ja tänään pitäisi olla viileämpi päivä ulkona.

Eilen nukkumaanmennessä oli suloisen sopiva lämpötila tuvassa. Olin vähän tuulettanut illansuussa. Tuuletuksen yhteydessä tupaan livahtaa usein hyttysiä (OFF roll-on ei oikein pelitä). Tuvassa tuntikausia inisseet inisijät listin klo 23 Raidilla, kun meni hermo niihin, ja arvelin, että voisivat heikentää yöunia. Yöunet kyllä jäivät lyhyiksi siitä huolimatta, mutta silti jaksoin vähän touhuta tänään huussien kanssa, ja virittelemällä remppamuovista, alumiinifoliosta  ja narusta aurinkosuojan ikkunaan. Ripustin sen siirrettävään poikkikaihtimeen, jota jo valmiiksi käytetään. Ja sehän toimii kuin häkä! Aurinko porottaa ikkunaan täysillä, mutta tuvan lämpötila ei nouse. Vielä uupuu eteläisen ikkunan pieliin koukut, joihin aluverhon voi ripustaa.

Luvassa on viileämpiä lämpötiloja, joten toistaiseksi tuo aurinkosuojaverho ei ole niin tarpeen. Mutta ehkä ne hirmuhelteet tulevat takaisin. I'm ready, bring it on!

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Eilen ukkoskuurossa tuli vettä kuin saavista kaataen. Varmaan 10 minuutissa iso saavillinen kerättyä sadevettä tiskiä varten. Sain vihdoin aikaiseksi tiskata. On ihana herätä aamulla, kun esim. kahvitratti ja muki on pesty.

Nyt yritän kerätä energiaa, että pölyimuroisin, ja pesisin 4 muovimattoa sadevedessä. Sitä varten pitäisi jaksaa mennä saunalle hakemaan vannaa. Alkuhuuhtelu sadevedellä, ja loppuhuuhtelu voisi tapahtua Ukon toimesta ripustamalla matot mattotelineelle.

Tosin kylän mattojenpesupaikallekin voisi mennä. Kaupoille meno ei lyhyiden yöunien takia taida olla viisasta tänään, mutta tänään voisi kunnolla kokkailla ekaa kertaa tällä mökkireissulla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Olipa hyvä, etten ehtinyt tai viitsinyt harmitukseltani vielä tehdä päivälle uusia suunnitelmia, sillä nyt täällä sataa, kun sade poistettiin ennusteesta.  >:(

Ei sada kovin paljon, vaan lähinnä ohi kulkevien pilvien eteläiset reunat sattuvat osumaan näille paikkeille. Tulevat rankemmat pilvet näyttäisivät menevän pohjoisen puolelta ohi jokseenkin kokonaan. No niin tai näin, saattaa olla, etten tänäänkään mene kastelemaan pihakukkia, vaan vien kotoa kannullisen niille, jotka ovat enemmän sateen suojassa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#319
Jeejeejee! Sain vihdoinkin vietyä (vesurilla varustautuneena) biojätteet ja haettua kellarista juomavettä, ja asetettua toisen saavin sadevettä varten, siltä varalta, että huomenissa hotsittaisi pestä mattoja. Kun olin aloittanut vesurin kanssa riehumisen raivaamalla biojäteastian kuusenoksien seasta esiin, jatkoin vielä kaivolle ja saunallekin. Piti lopettaa, kun silmiin alkoi mennä niin paljon hikeä. Kyllä se vesurin kanssa heiluminen tällaiselle rapakuntoiselle ihan urheilusta käy.

Tämän kaiken edellytyksenä oli vähän viileämpi ulkolämpötila eli helteen loppuminen toistaiseksi. Ja se, että tein "Kopekit": puin päälleni saappaat, työhaalarin, hanskat, lippiksen ja hyttysverkko-hupun?/hatun?/tuubin?. Yhden hyttysen onnistui pistää hanskan läpi. Hanskat ovat mallia ohuet (silikoniset?), ja ainoat talosta löytyvät, jotka eivät ole liian isot. Pysyvät parhaiten kädessä, mutta jos vielä riehun, niin ehkä pitää ottaa nahkaiset, vaikka ovatkin isot.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Tämä otsikko on täysin tulkinnanvarainen sen mukaan haluaako helteiden jatkuvan vai ei. Minä olisin huolissani, jos jatkuisi ja esimerkiksi Xante voisi huolestua, jos ei jatkuisi :D

Venyykö hellekesä alkusyksyyn? Meteorologi: "Syytä huoleen on"
...
Forecan meteorologi Markus Mäntykannaksen mukaan loppukesästä on tulossa varsin paahtava niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa.

– Tuoreen vuodenaikaisennusteen mukaan on mahdollista, että kesä pitkittyy Suomessakin ja hellejaksot ovat vielä mahdollisia loppukesälläkin, hän vahvistaa.

Mäntykannaksen arvion perusteella kyseessä ei ole juhlan aihe, sillä pitkälle loppukesään tai jopa alkusyksyyn venyvät helle- ja kuivuusjaksot voivat johtaa laaja-alaisiin maastopaloihin sekä aiheuttaa ongelmia myös vedensaantiin.

....


Aikaisemmin olin kyllä jostain lukevinani, että helteet olisi tältä kesältä jo lusittu ja pikemminkin viileää olisi loppukesän. Näköjään jokainen meteorologi pitää omat loppukesän sääarpajaiset. Mikähän on sammakkomiehen ennuste, vai jokohan se ukko on kuollut, kun en muista otsikoissa olleen enää aikoihin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

^ Sammakkomies kuoli jo aikoja sitten. Tuli kuuluisaksi siitä, että ennusti oikein kesän 1996 poikkeuksellisen kesäsään.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

Myöhäisenä keksintönä,

Helleaamiainen, joka viilentää oloa kummasti (normilämpötilassa alkaa paleltaa):

jugurttia
rahkaa
pakastemustikoita
mysliä

Olen jättänyt peittämättä aamuauringon puoleista ikkunaa, kun täällä oli 19 astetta aamulla, eikä ole luvattu hellettä tänään.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Kyllä nyt oli ihan eri tavalla energiaa heti aamusta, kun täällä oli paksu pilvipeite ja jokunen pisarakin näyttää tulleen. Seuraavan muutaman tunnin aikana saattaa sadetta tulla vähän lisääkin kuuroluonteisesti, jos ennusteeseen on uskominen. Jossain välissä voisi keksiä tikusta asiaa ja lähteä formulalähetysten välillä käymään jossain, sillä siihen mennessä sateiden pitäisi olla ohi.

Nyt olen jo ehtinyt ahkeroida viikkosiivouksen ja pesukoneessa on sänkyni päiväpeitto. Huomasin, että koneessani on peitoille ihan oma ohjelmansa, joka nyt tuon kanssa on kokeilussa, sillä peitto on ohutta toppakankaan oloista materiaalia.

Hienolta vaikuttaa tuleva viikko ja ainoat päivät, jolloin on hellerajoilla lämpötilat, on myös ukkosta ja sadettakin tyrkyllä. Sadetta on tämän hetken ennusteen mukaan ihan jokaiselle päivälle seuraavan kummenen vuorokauden aikana. Joinakin päivinä aivan pikkurippusen, mutta joinakin sitten oikein kunnollista sadetta reilummin. Saapa nähdä miten nuo matkalla kuivuvat. Vai käykö samoin kuin kävi tässä muutama päivä sitten, että odotin reilua sadetta, jota ei kuitenkaan tullut tähän asumukseni kohdalle, mutta toteuma näytti kuitenkin luvatun sademäärän tulleen ja vielä korkojen kera. Oli sitten osunut tuonne lentokentän perällä olleelle sääasemalle todella täsmäiskuna.

Nyt pitää muistaa vain hillitä parvekeviljelysten kastelua. Monesti olen tuossa mokannut, että olen tottumuksesta kastellut kuin kuumalla ilmalla vielä ilman viilennyttyä ja sehän saa kasvit sairastumaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Kyllä on tunkkaisen oloinen ilma ulkona, vaikka asteita ei ole kuin 21, mutta ei tuule nyt juuri lainkaan. Tummilta näyttäviä pilviä purjehtii auringon editse, mutta sadetta ei toistaiseksi ole vielä kuulunut.

Tuolla aikaisemmin tuli haukuttua mansikat, mutta nyt on pakko kehua. Samassa kaupassa, josta ne pahat mansikat ostin, oli nyt kaupan puolella kahdella eurolla rasia "eilisiä mansikoita". Katsoin tarkemmin ja siinä oli ilmeisesti niitä pahoja osassa ja osassa ihan jotain muuta. Väri oli vaaleampi, muoto pyöreämpi ja pinta näytti kosteammalta. Otin niitä pari rasiaa, kun oli niin halvalla. Jos oli vikaostos, niin sokeroin ne pakkaseen, muussa tapauksessa syöntiin. Äsken maistoin pari ja ne olivat niin saatanan hyviä, että kutsuin naapurin pojat välipalan aikoihin maistelemaan niitä. Nyt mietin, pitäisikö lähteä hamstraamaan niitä, sillä hinta on todella kohdillaan makuun nähden. Päiväntuoreita marjatorilla samassa kaupassa hinta oli yli kaksinkertainen. Hulluinta vielä, että niitä pahoja myydään kalliimmalla hinnalla  :o
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Nämä kelit ne vasta on erseestä.

Helteellä oli vain kuuma ja jos nyt varjossakin (muka) oli kuuma, hikoilu pysyi jossain tolkussa. Mutta näiden inhottavien, hiottavien kelin märkyys on vain yksinkertaisesti ällöttävää.

Sisällä pienikin askare tyyliin tiskikoneen tyhjennys + uudelleen täyttö nostaa ihon pinnalle kalvon, joka ei nyt ole oikein hikeäkään, mutta jotain semmoista kai mallailee. Mikään ei kuivu missään. Missään ei viihdy, ulkona on tylsän ankeaa ja sisällä ahdistaa. Unta ei saa, koska se nihkeys on petivaatteissa ja ihossa, vaikka mitä tekisit.

Ensimmäistä kertaa tänä kesänä minä vaadin ilmalämpöpumppua päälle, että saisi sisäilmaa edes vähän kuivemmaksi.

T: Xante

Socrates

Hiostava ilma on kieltämättä tavallaan jopa hellettä pahempi, mutta nyt sentään tuulee reippaasti ja pidän läpivetoa. Sen avulla on suorastaan kylmä.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

#327
Mulla on kerrankin ihan mukava olo täällä mökillä. Nyt pitäisi jaksaa lämmittää vettä kaasuhellalla tiskaukseen (ja itsensä pesuun veteen kastetulla pienellä froteepyyhkeellä, kylmään veteen kastettu froteepyyhe ei oikein nyt houkuta). Olen jo hakenut sadevettä tätä varten. Naapuri toi juomavettä.

Lis. Tiskiveden lämmityksen aloittaminen sujui kun itsestään, kun piti pestä pieni kattila, jotta voisi lämmittää hernaria. Pistin 10 litran kattilan tulelle 15:10. Tsekkaan, kauanko kestää sen saamiseksi liki kiehuvaksi: 15 minuuttia kulunut, eikä vielä ole paljon kuumennut. Ehkä tuossa menee 30 minuuttia. Lis. 30 minuutissa oli tulikuumaa. Ehkä 20 minuuttiakin olisi riittävä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

^ Harmin paikka, jos siellä ei pääse kunnolla peseytymään.
Kävelevä kremppakertymä

Kopek

Ulkona t-paidassa ja shortseissa - sisällä toppatakissa. Tällaista on meidän mökkielämä. Talossa on aina kylmempi kuin ulkona. Järven vesikin on lämpimämpää kuin mitä mittari näyttää talon sisällä.