Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Taide

Aloittaja a4, tammikuu 14, 2019, 08:19:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: mikainen - kesäkuu 25, 2020, 14:03:44
Eiköhän se tuo kuitenkin lohtua omaan mitättömältä tuntuvaan elämään kun voi sanoa kuuluvansa "valkoiseen rotuun" joka on fiksu ja tehnyt ja keksinyt kaikkea jännää.
Tuo on vähän kuin väite, että kaikkihan sitä klassista musiikkia ovat luoneet, mutta vain valkoisten miesten teokset muistetaan... ::)

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 27, 2020, 23:12:05
Voinhan minä kai ryhtyä vaikka tilataiteiliaksi, tai ostaen spraymaaleja ympäristötaiteilijaksi.
Saanko rahaa?

Tuskin saan. Miksi kaltaiseni siis saavat valtion/kaupungintukia?
Jokainen tajuaa, että noissa taiteilijatuissa on ilmaa aika paljon. Suihinotolla ehkä on rahaa saatu, todennäköisemmin kuin "taiteella".
En yleistä, mutten kielläkään edellistä. Suhteilla taiteilijat rahaa kai saavat. Hyvä kaveri saa apurahan... :(

Tässä tapauksessa mahdollinen taiteellinen heikkolahjaisuutesi on vain sinun henkilökohtainen ongelmasi. Jos sinulla ei ole osoittaa mitään todisteita osaamisellesi, ei tietenkään ole mitään toivoa saada taloudellista tukea taiteen tekemiselle.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Lainaus käyttäjältä: mikainen - kesäkuu 27, 2020, 23:28:32
Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 27, 2020, 23:17:19
Lainaus käyttäjältä: mikainen - kesäkuu 25, 2020, 14:03:44
Eiköhän se tuo kuitenkin lohtua omaan mitättömältä tuntuvaan elämään kun voi sanoa kuuluvansa "valkoiseen rotuun" joka on fiksu ja tehnyt ja keksinyt kaikkea jännää.
Tuo on vähän kuin väite, että kaikkihan sitä klassista musiikkia ovat luoneet, mutta vain valkoisten miesten teokset muistetaan... ::)

Ei  kyllä se ennemminkin on sitä, että kun tuntee itsensä mitättömäksi, pitää uskoa olevansa samanlainen lahjakkuus kuin jotkut muut joilla on vaikkapa samaa sävyä oleva pigmentti. Ja sitten  voi taas hyvillä mielin suoltaa omaa soopaa.
Njoo, ehkä tuo valkoisten miesten luoma musiikki on yhtälailla vain mielikuvaa kuin valkoisten miesten luoma tiedekin...?

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 27, 2020, 23:17:19
Lainaus käyttäjältä: mikainen - kesäkuu 25, 2020, 14:03:44
Eiköhän se tuo kuitenkin lohtua omaan mitättömältä tuntuvaan elämään kun voi sanoa kuuluvansa "valkoiseen rotuun" joka on fiksu ja tehnyt ja keksinyt kaikkea jännää.
Tuo on vähän kuin väite, että kaikkihan sitä klassista musiikkia ovat luoneet, mutta vain valkoisten miesten teokset muistetaan... ::)

Tuossa "ajatuksessa" on kaksi pahaa valuvikaa: Klassinen musiikki - jolla tietenkin tarkoitat vain klassista länsimaista musiikkia - on länsimaisen kulttuurin piirissä syntynyt musiikin tyyli. Oletus, että muiden kulttuurien musiikilliset kyvyt näkyisivät siinä, miten laajalti he menestyvät sen piirissä on yhtä hölmö ja kapeakatseinen kuin ihmetellä sitä, miksei klassisen intialaisen musiikin piirissä ole suuria arvostettuja tekijöitä, jotka olisivat valkoisia länkkärimiehiä. Tai miksi gamelan-orkestereissa ta kurrkulaulajissa on niin pirun vähän suomalaisnimiä.

Toisaalta länsimaisen klassisen musiikin säveltäjissä on naisia. Mutta - heidät tyypillisesti ohitetaan, unohdetaan ja jätetään mainitsematta. Siten itse asiassa perustelusi on samaa tasoa kuin hevosella, joka väittää maailman olevan vain edessä näkyvän kapea, vaikka kyse on niistä lapuista, jotka sille on laitettu kaventamaan kaikki sivusuunnan näkymät pois. Edelleenkään sinun tavattoman vähäinen tietämyksesi musiikista sibeliuksien ja mozartien ulkopuolella Ei ole todiste valkoisen miehen ylivertaisuudesta, vaan lähinnä esimerkki erään valkoisen miehen itsekeskeisyydestä.

https://www.suoni.fi/etusivu/saveltavat-naiset-suomessa-1700-luvun-lopulta-1900-luvun-alkuun

LainaaArtikkelisarjan kohteitamme ovat muun muassa Helsingin musiikkiopiston eli nykyisen Sibelius-Akatemian ensimmäinen tähtioppilas, säveltäjä ja huippuviulisti Agnes Tschetschulin  (1859–1942); viulu- ja pianokonserton sekä kasapäin muita sävellyksiä suoltanut Laura Netzel (1839–1927); muun muassa Buddhan elämästä oopperan säveltänyt ja Dalcroze-metodin suomalainen pioneeri Ida Moberg (1859–1947); romanttista kamarimusiikkia säveltänyt, Anton Rubinsteinilla Pietarin konservatoriossa opiskellut Alexandra Zheleznova-Armfelt (1866–1933); laulumusiikin säveltämiseen erikoistunut naisasianainen Anna Catharina Blomqvist (1840–1925), joka työskenteli siskonsa Elisabeth Blomqvistin johtamassa tyttökoulussa; sekä säveltäjä, lastenkirjailija ja opettaja Sofie Lithenius (1847–1926), jonka kaikki tietävät ainakin Sinivuorten yö -joululaulusta ja Levolle lasken, Luojani -virrestä.

LainaaIntialainen taidemusiikki, jota kutsutaan myös nimellä intialainen klassinen musiikki, on maailman vanhimpia ja laajimpia taidemusiikkikulttuureja. Intialaisen taidemusiikin tärkeimmät elementit ovat alkaneet kehittyä jo kauan ennen meidän ajanlaskumme alkua. Intialaisen musiikin niin sanotun suuren koulukunnan muodostavat taidemusiikin kaksi järjestelmää, sen pohjoinen ja eteläinen suuntaus.
Wikipedia

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 27, 2020, 23:12:05
Voinhan minä kai ryhtyä vaikka tilataiteiliaksi, tai ostaen spraymaaleja ympäristötaiteilijaksi.
Saanko rahaa?

Tuskin saan. Miksi kaltaiseni siis saavat valtion/kaupungintukia?
Jokainen tajuaa, että noissa taiteilijatuissa on ilmaa aika paljon. Suihinotolla ehkä on rahaa saatu, todennäköisemmin kuin "taiteella".
En yleistä, mutten kielläkään edellistä. Suhteilla taiteilijat rahaa kai saavat. Hyvä kaveri saa apurahan... :(

Kuka täysin kouluttamaton ja ilman mitään taiteellisia näyttöjä on saanut on saanut taiteilija-apurahan? Kerro nyt vihdoin ja viimein edes yksi esimerkkitapaus, joka edes pikkuriikkisen voisi puhua väitteesi puolesta. Toistaiseksi et ole pystynyt antamaan ensimmäistäkään esimerkkiä, vaan vain osoittanut täydellisen tietämättömyytesi siitä, miten taideapurahoja haetaan, myönnetään ja millaisia vaatimuksia niiden käyttämiselle asetetaan.

Et tiedä asiasta mitään, et viitsi vaivautua ottamaan edes helpoimmalla mahdollisella tavalla selvää (googlaamalla). On toki hienoa, että osaat muodostaa asiasta mielipiteen (siis lainata sen kaverilta), mutta ei tuo vielä ole sellainen taidonnäyte, että se tekisi väitteistäsi uskottavia. 

safiiri

#500
Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 27, 2020, 23:13:21
Lainaus käyttäjältä: safiiri - kesäkuu 25, 2020, 07:30:40
Väitän muuten myös, että itse olisit aivan liian laiska kyetäksesi työskentelemään taiteilijana. Olet vain niin tyhmä, että luulet taiteen tekemiseen kuluvan ajan olevan samaa luokkaa kuin se aika, jonka itse kykenet keskittymään taideteoksen katsomiseen.
Ei sitten mennä henkilökohtaisuuksiin, vaikka ehkä osuinkin oikeaan.

Klassista taidetta muuten arvostan, en modernia. Miksikö?
Koska klassinen on taidetta ja moderni usein ei ole.

Et arvosta klassista taidetta, vaan arvostat taidetta, joka on riittävänä vanhaa, jotta se on ehtinyt saada kanonisoidun aseman, etkä enää kehtaa - pelätessäsi vaikuttavasi todella nololta - sitä vastustaa. Vanha ns. klassiseksi ajan myötä muuttunut taide on helppoa. Sen vastaanottamiseen on näet jo rakennettu sellaiset kainalosauvat ja tulkkipalvelut, että ymmärtämättöminkin tunnistaa sen taiteeksi. Jos ei muutoin niin siitä, miten helvetin kallis hinta sille on asetettu ja miten se on nähtävillä museoissa. Ei ole olemassa sellaista klassista taidetta, joka ei olisi ollut syntyessään aikansa taidetta eli silloista nykytaidetta, aikalaistaidetta (contemporary art). MOderni taide by the way tarkoittaa 1800-luvun puolivälissä alkanutta ja 1900-luvulla jatkunutta taidesuuntausta. 2000-luvun taide ei ole modernismia. Mm. Gallén-Kallela voidaan katsoa modernin taiteen tekijäksi. Hänen tyylinsä kehittyi realismista symbolismin kautta ekspressionismiksi. Kaikki nämä tyylisuuntaukset ovat modernismia.

PS. Jos ihan itse esität pystyväsi taiteen tuottamiseen, koska haukut taiteilijat surkeiksi, niin kyllä sä avaat ihan omin käsin oven sille, että tätä itsejulistamaasi taiteellista kykyäsi sitten arvoidaan yhtä ankarasti kuin katsot itsellesikin oikeutetuksi. Tervetuloa taiteiljan asemaan! Se tarkoittaa juuri sitä (apurahalla tai ei), että sinua saa vapaasti arvostella ja kykysi mahdollisesti olemattomiksi todeta. Jos haluat suojaa arvostelulta, on parempi olla esittämättä olevansa yhtä lailla apurahan arvoinen kuin joku sellaisen saanut.

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Konmari - kesäkuu 30, 2020, 13:50:40
Maailmankuulu Cirque du Soleil konkurssiin: https://edition.cnn.com/2020/06/29/business/cirque-du-soleil-bankruptcy/index.html
Tuo on kyllä sääli, vaikka uskonkin sen tavalla tai toisella vielä toipuvan. On niin massiivinen juttu, ja hieno kans...!
Mutta eipä nyt ole yleisöä, kun on koronaa.
Circue de Soleil toki ei ole vain yksittäinen firma, vaan monen sirkus- tms. taiteilijayhteisön luoma yhteisö. Se toipuu, saa myös rahoitusta, kun kömpii jaloilleen.
"Alegrian" olen nähnyt. Ei tuollaista sirkusta ihan heti päästetä katoamaan...! 8)

https://www.youtube.com/watch?v=lxinzpI8F3A

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - kesäkuu 28, 2020, 11:35:01
Et arvosta klassista taidetta, vaan arvostat taidetta, joka on riittävänä vanhaa, jotta se on ehtinyt saada kanonisoidun aseman, etkä enää kehtaa - pelätessäsi vaikuttavasi todella nololta - sitä vastustaa. Vanha ns. klassiseksi ajan myötä muuttunut taide on helppoa. Sen vastaanottamiseen on näet jo rakennettu sellaiset kainalosauvat ja tulkkipalvelut, että ymmärtämättöminkin tunnistaa sen taiteeksi. Jos ei muutoin niin siitä, miten helvetin kallis hinta sille on asetettu ja miten se on nähtävillä museoissa. Ei ole olemassa sellaista klassista taidetta, joka ei olisi ollut syntyessään aikansa taidetta eli silloista nykytaidetta, aikalaistaidetta (contemporary art). MOderni taide by the way tarkoittaa 1800-luvun puolivälissä alkanutta ja 1900-luvulla jatkunutta taidesuuntausta. 2000-luvun taide ei ole modernismia. Mm. Gallén-Kallela voidaan katsoa modernin taiteen tekijäksi. Hänen tyylinsä kehittyi realismista symbolismin kautta ekspressionismiksi. Kaikki nämä tyylisuuntaukset ovat modernismia...
En toki kutsuisi klassista taidetta kanonisoiduksi taiteeksi. Minusta klassinen taide on itsessään ansainnut arvonsa, taiteellisuudellaan.
Toki arvostan estetismiä enemmän kuin maalien roiskimista, mitä modernismiksi kutsutaan.
Minusta lahjakas lapsikin on sellainen, joka osaa piirtää, kuin sellainen, joka sotkee.

Kuvaava taide, kyllä sitä arvostan enemmän, vaikken kielläkään kaikkea modernia ja herranjumalapostmoderniakaan taidetta. Näin yleistäen vain sanon, että oikea taiteilija kykenee luomaan näköistaidettakin...

Vähän sama kuin arkkitehtuurissakin. Klassiset, jugend-tyyliset tms. ovat aina kauniimpia kuin moderni tai funkis. Mutta joskus modernistakin löytyy hyvää.
Mutta minä arvostan kauneusarvoja.

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - kesäkuu 28, 2020, 06:24:10
Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 27, 2020, 23:17:19
Lainaus käyttäjältä: mikainen - kesäkuu 25, 2020, 14:03:44
Eiköhän se tuo kuitenkin lohtua omaan mitättömältä tuntuvaan elämään kun voi sanoa kuuluvansa "valkoiseen rotuun" joka on fiksu ja tehnyt ja keksinyt kaikkea jännää.
Tuo on vähän kuin väite, että kaikkihan sitä klassista musiikkia ovat luoneet, mutta vain valkoisten miesten teokset muistetaan... ::)

Tuossa "ajatuksessa" on kaksi pahaa valuvikaa: Klassinen musiikki - jolla tietenkin tarkoitat vain klassista länsimaista musiikkia - on länsimaisen kulttuurin piirissä syntynyt musiikin tyyli. Oletus, että muiden kulttuurien musiikilliset kyvyt näkyisivät siinä, miten laajalti he menestyvät sen piirissä on yhtä hölmö ja kapeakatseinen kuin ihmetellä sitä, miksei klassisen intialaisen musiikin piirissä ole suuria arvostettuja tekijöitä, jotka olisivat valkoisia länkkärimiehiä. Tai miksi gamelan-orkestereissa ta kurrkulaulajissa on niin pirun vähän suomalaisnimiä.

Toisaalta länsimaisen klassisen musiikin säveltäjissä on naisia. Mutta - heidät tyypillisesti ohitetaan, unohdetaan ja jätetään mainitsematta. Siten itse asiassa perustelusi on samaa tasoa kuin hevosella, joka väittää maailman olevan vain edessä näkyvän kapea, vaikka kyse on niistä lapuista, jotka sille on laitettu kaventamaan kaikki sivusuunnan näkymät pois. Edelleenkään sinun tavattoman vähäinen tietämyksesi musiikista sibeliuksien ja mozartien ulkopuolella Ei ole todiste valkoisen miehen ylivertaisuudesta, vaan lähinnä esimerkki erään valkoisen miehen itsekeskeisyydestä.

https://www.suoni.fi/etusivu/saveltavat-naiset-suomessa-1700-luvun-lopulta-1900-luvun-alkuun

LainaaArtikkelisarjan kohteitamme ovat muun muassa Helsingin musiikkiopiston eli nykyisen Sibelius-Akatemian ensimmäinen tähtioppilas, säveltäjä ja huippuviulisti Agnes Tschetschulin  (1859–1942); viulu- ja pianokonserton sekä kasapäin muita sävellyksiä suoltanut Laura Netzel (1839–1927); muun muassa Buddhan elämästä oopperan säveltänyt ja Dalcroze-metodin suomalainen pioneeri Ida Moberg (1859–1947); romanttista kamarimusiikkia säveltänyt, Anton Rubinsteinilla Pietarin konservatoriossa opiskellut Alexandra Zheleznova-Armfelt (1866–1933); laulumusiikin säveltämiseen erikoistunut naisasianainen Anna Catharina Blomqvist (1840–1925), joka työskenteli siskonsa Elisabeth Blomqvistin johtamassa tyttökoulussa; sekä säveltäjä, lastenkirjailija ja opettaja Sofie Lithenius (1847–1926), jonka kaikki tietävät ainakin Sinivuorten yö -joululaulusta ja Levolle lasken, Luojani -virrestä.

LainaaIntialainen taidemusiikki, jota kutsutaan myös nimellä intialainen klassinen musiikki, on maailman vanhimpia ja laajimpia taidemusiikkikulttuureja. Intialaisen taidemusiikin tärkeimmät elementit ovat alkaneet kehittyä jo kauan ennen meidän ajanlaskumme alkua. Intialaisen musiikin niin sanotun suuren koulukunnan muodostavat taidemusiikin kaksi järjestelmää, sen pohjoinen ja eteläinen suuntaus.
Wikipedia
Itse kyllä veikkaisin naissäveltäjien merkityksen klassisessa musiikissa johtuvan heidän vähäisestä merkityksestään säveltaiteen suhteen, ei suinkaan syrjinnästä.
Kyllähän HS esittää aina silloin tällöin tuon "suomalaisen merkittävän naissäveltäjän, joka Ranskassa asuu", en edes muista tuon nimeä, eikä kukaan muukaan. Mutta on kuulemma hirviän suuri säveltäjä. :P
Miksei kukaan kuuntele häntä? Koska hänen taiteensa ei kosketa ketään! Erkkikään ei jaksa kuunnella.

Merkitys saadaan sävellyksillä, ei sukupuolella.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 01, 2020, 21:38:49
Lainaus käyttäjältä: safiiri - kesäkuu 28, 2020, 06:24:10
Lainaus käyttäjältä: Toope - kesäkuu 27, 2020, 23:17:19
Lainaus käyttäjältä: mikainen - kesäkuu 25, 2020, 14:03:44
Eiköhän se tuo kuitenkin lohtua omaan mitättömältä tuntuvaan elämään kun voi sanoa kuuluvansa "valkoiseen rotuun" joka on fiksu ja tehnyt ja keksinyt kaikkea jännää.
Tuo on vähän kuin väite, että kaikkihan sitä klassista musiikkia ovat luoneet, mutta vain valkoisten miesten teokset muistetaan... ::)

Tuossa "ajatuksessa" on kaksi pahaa valuvikaa: Klassinen musiikki - jolla tietenkin tarkoitat vain klassista länsimaista musiikkia - on länsimaisen kulttuurin piirissä syntynyt musiikin tyyli. Oletus, että muiden kulttuurien musiikilliset kyvyt näkyisivät siinä, miten laajalti he menestyvät sen piirissä on yhtä hölmö ja kapeakatseinen kuin ihmetellä sitä, miksei klassisen intialaisen musiikin piirissä ole suuria arvostettuja tekijöitä, jotka olisivat valkoisia länkkärimiehiä. Tai miksi gamelan-orkestereissa ta kurrkulaulajissa on niin pirun vähän suomalaisnimiä.

Toisaalta länsimaisen klassisen musiikin säveltäjissä on naisia. Mutta - heidät tyypillisesti ohitetaan, unohdetaan ja jätetään mainitsematta. Siten itse asiassa perustelusi on samaa tasoa kuin hevosella, joka väittää maailman olevan vain edessä näkyvän kapea, vaikka kyse on niistä lapuista, jotka sille on laitettu kaventamaan kaikki sivusuunnan näkymät pois. Edelleenkään sinun tavattoman vähäinen tietämyksesi musiikista sibeliuksien ja mozartien ulkopuolella Ei ole todiste valkoisen miehen ylivertaisuudesta, vaan lähinnä esimerkki erään valkoisen miehen itsekeskeisyydestä.

https://www.suoni.fi/etusivu/saveltavat-naiset-suomessa-1700-luvun-lopulta-1900-luvun-alkuun

LainaaArtikkelisarjan kohteitamme ovat muun muassa Helsingin musiikkiopiston eli nykyisen Sibelius-Akatemian ensimmäinen tähtioppilas, säveltäjä ja huippuviulisti Agnes Tschetschulin  (1859–1942); viulu- ja pianokonserton sekä kasapäin muita sävellyksiä suoltanut Laura Netzel (1839–1927); muun muassa Buddhan elämästä oopperan säveltänyt ja Dalcroze-metodin suomalainen pioneeri Ida Moberg (1859–1947); romanttista kamarimusiikkia säveltänyt, Anton Rubinsteinilla Pietarin konservatoriossa opiskellut Alexandra Zheleznova-Armfelt (1866–1933); laulumusiikin säveltämiseen erikoistunut naisasianainen Anna Catharina Blomqvist (1840–1925), joka työskenteli siskonsa Elisabeth Blomqvistin johtamassa tyttökoulussa; sekä säveltäjä, lastenkirjailija ja opettaja Sofie Lithenius (1847–1926), jonka kaikki tietävät ainakin Sinivuorten yö -joululaulusta ja Levolle lasken, Luojani -virrestä.

LainaaIntialainen taidemusiikki, jota kutsutaan myös nimellä intialainen klassinen musiikki, on maailman vanhimpia ja laajimpia taidemusiikkikulttuureja. Intialaisen taidemusiikin tärkeimmät elementit ovat alkaneet kehittyä jo kauan ennen meidän ajanlaskumme alkua. Intialaisen musiikin niin sanotun suuren koulukunnan muodostavat taidemusiikin kaksi järjestelmää, sen pohjoinen ja eteläinen suuntaus.
Wikipedia
Itse kyllä veikkaisin naissäveltäjien merkityksen klassisessa musiikissa johtuvan heidän vähäisestä merkityksestään säveltaiteen suhteen, ei suinkaan syrjinnästä.
Kyllähän HS esittää aina silloin tällöin tuon "suomalaisen merkittävän naissäveltäjän, joka Ranskassa asuu", en edes muista tuon nimeä, eikä kukaan muukaan. Mutta on kuulemma hirviän suuri säveltäjä. :P
Miksei kukaan kuuntele häntä? Koska hänen taiteensa ei kosketa ketään! Erkkikään ei jaksa kuunnella.

Merkitys saadaan sävellyksillä, ei sukupuolella.

Naissäveltäjiä ei "kukaan muista", koska heidän nimiään ei koulussa muistettu mainita, eikä musiikkiaan soittaa. Mikä siis ei johdu siitä, etteikö heitä olisi ollut. Mutta jos kaikki uskovat vakaasti, että nerot ovat aina miehiä ja merkittävän säveltäjän ensimmäinen tunnusmerkki on killuvaiset jalkovälissä, niin naissäveltäjät tuppaa unehtumaan ja jäämään mainitsematta. (Tosin luulenpa, että sinäkin olet vähintään kuullut joululaulun "Sinivuorten yö". Tämä menee sarjaan "on meillä kyllä keskuslämmitys, mutta...".)

Tässäkin jälleen toista omaa harhaasi. Muistatko, kun me jo kävimme tämän keskustelun Saariahosta? Nyt siis demonstroit, miten jo olet tietämätön hänen nimestäänkin. Viimeksi väitit tietäväsi, etten minä ole ikinä kuunnellut yhtäkään hänen teostaan, enkä osaisi sellaista nimetäkään. Menit kovin hiljaiseksi, kun kerroin, mitä hänen teostaan viimeksi kuuntelinkaan. Älä viitsi enää palata täsmälleen samalla ja vääräksi todetulla väitteelläsi. JOS "kukaan" ei olisi kuullutkaan Saariahosta, ei hänt olisi kukaan myöskään äänestänyt kaikkien aikojen merkittävimpien säveltäjien joukkoon korkeimmalle sijalle elävistä säveltäjistä tuossa  kyselyssä.

JOS intialaista klassista musiikkia ei kukaan kuuntelisi, olisi aivan mahdotonta, että tuo traditio olisi vuosisatojen pituinen. JOS naissäveltäjiä ei olisi olemassakaan, ei olisi mahdollista järjestää konsertteja heidän tuotannostaan tai kirjoittaa artikkelisarjoja suomalaisista naissäveltäjistä.

Mutta SE on tietenkin täysin mahdollista, että toopet voivat olla heistä täysin tietämättömiä Sekin jälkeen, kun he ovat käyneet heistä keskustelua. JOilllekin näyttää olevan nimittäin mahdollista kirjoittaa ilman, että he osallistuvat millään tapaa itse tuohon toimintoon, joten he voivat pysyä neitseellisen tietämättöminä siitä, mitä kuitenkin kirjoittavat. Samoin he pystyvät vastaamaan kommentteihin, joita eivät koskaan lue. Kyky sekin.

Tietenkin, mikäli ENSIN todetaan, että nainen ei ole "kukaan"...

Toope

Miksi me kuuntelemme Beethovenia, Bachia ja Mozartia, Lisztiä tms.?
Musiikin vuoksi, emme sukupuolen vuoksi.

Ei kukaan tai mikään estä naisia säveltämästä. Syrjintäajatus on täysin keksittyä. Sana on vapaa ja sävel on vapaa...
Fakta vaan on, että säveltaiteesta enin osa on miesten tuottamaa, kuten tieteestäkin.
Älä väheksy noita kaljuja ja lihavia valkoisia miehiä (joiden patsaita nyt typerykset haluavat kaataa), he ovat tieteestämme ja kulttuuristamme luoneet valtavan suuren osan.

Anna naissäveltäjiltä, esim. Saariaholta esimerkkejä?!


safiiri

#507
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 03, 2020, 22:34:02
Miksi me kuuntelemme Beethovenia, Bachia ja Mozartia, Lisztiä tms.?
Musiikin vuoksi, emme sukupuolen vuoksi.

Ei kukaan tai mikään estä naisia säveltämästä. Syrjintäajatus on täysin keksittyä. Sana on vapaa ja sävel on vapaa...
Fakta vaan on, että säveltaiteesta enin osa on miesten tuottamaa, kuten tieteestäkin.
Älä väheksy noita kaljuja ja lihavia valkoisia miehiä (joiden patsaita nyt typerykset haluavat kaataa), he ovat tieteestämme ja kulttuuristamme luoneet valtavan suuren osan.

Anna naissäveltäjiltä, esim. Saariaholta esimerkkejä?!

Kaukainen rakkaus. Miksi sä kysyt tätä uudelleen? Tämä keskustelu siitä, osaanko nimetä yhtäkään Saariahon teosta on käyty jo aikaisemminkin. Jos et muista, niin löydät sen vanhoista omista viesteistäsi.


PS. Mä en usko, että sä kuuntelet Lisztiä. Vai minkäs teoksen häneltä viimeksi kuuntelitkaan?

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 04, 2020, 14:45:08
PS. Mä en usko, että sä kuuntelet Lisztiä. Vai minkäs teoksen häneltä viimeksi kuuntelitkaan?

https://www.youtube.com/watch?v=LdH1hSWGFGU
Valentina Lisitsa plays Liszt's Hungarian Rhapsody No. 2.
En ole suuri Liszt-fani, mutta jotkut biisit rokkaavat. Mozartista enemmän tykkään.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 04, 2020, 23:03:25
Lainaus käyttäjältä: safiiri - heinäkuu 04, 2020, 14:45:08
PS. Mä en usko, että sä kuuntelet Lisztiä. Vai minkäs teoksen häneltä viimeksi kuuntelitkaan?

https://www.youtube.com/watch?v=LdH1hSWGFGU
Valentina Lisitsa plays Liszt's Hungarian Rhapsody No. 2.
En ole suuri Liszt-fani, mutta jotkut biisit rokkaavat. Mozartista enemmän tykkään.

No niin: Todistitko nyt mielestäsi, että Liszt soi säännöllisesti levylautasellasi? Jos näin, perustele oikein huolella, mikset uskonut vastaavasti vastaavaa todistetta minusta ja Saariahosta?

Tosin näiden tiettyjen klassikoiden tuttuus taitaa olla enemmän Tomin ja Jerryn ansiota kuin niiden säveltäjien Konsanaan:


https://youtu.be/uKZgi06fVsk

Mutta tietenkin senkin voi ottaa musiikin laadun kriteeriksi, että se sopii piirrettyihin.