Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Somekohu, tyhjän vänkyttäminen ja kaikesta mahdollisesta loukkaantuminen

Aloittaja Norma Bates, heinäkuu 03, 2020, 09:40:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - elokuu 25, 2020, 11:05:45
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 25, 2020, 10:22:39
Mun puolesta jotakuinkin kaikki pönötyspatsaat voidaan kaataa. En jää itkemään perään.

Henkilöpatsaita pitäisi tarkastella sitä taustaa vasten, että ne on pystytetty, ettemme unohtaisi niiden kuvaamia ihmisiä ja heidän saavutuksiaan tai tekojaan. Siinä mielessä Hitlerille ja Stalinillekin pitäisi pystyttää enempi patsaita - never forget.

Sitäpaitsi, kuka määräisi missä järjestyksessä patsaat tuhottaisiin? Aloitettaisiinko Minna Canthin patsaasta?



Tukevalta patsaalta näyttää, tuo minna-matami. Varmaan sen kaataminen on turhan työlästä jopa vakaumukselliselle patsasten vihaajallekin.

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 25, 2020, 10:22:39

Mun puolesta jotakuinkin kaikki pönötyspatsaat voidaan kaataa...

Historian tuhoaminen on vasurien piirre. Luodaan jotain tilalle, eikä muisteta historiaamme.

Safiirikin kovasti kritisoi ajatuksiani siitä, miten paljon hänen nauttima yhteiskuntansa riippuu noiden pönöttävien valkoisten miesten patsaiden kautta. He loivat feministeillekin parasta yhteiskuntaa, luovat yhä!

Historiaa tulee arvostaa, ei kumota. Arvostaminen on sitä sivistystä.

safiiri

#17
Lainaus käyttäjältä: Toope - elokuu 25, 2020, 21:51:05
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 25, 2020, 10:22:39

Mun puolesta jotakuinkin kaikki pönötyspatsaat voidaan kaataa...

Historian tuhoaminen on vasurien piirre. Luodaan jotain tilalle, eikä muisteta historiaamme.

Safiirikin kovasti kritisoi ajatuksiani siitä, miten paljon hänen nauttima yhteiskuntansa riippuu noiden pönöttävien valkoisten miesten patsaiden kautta. He loivat feministeillekin parasta yhteiskuntaa, luovat yhä!

Historiaa tulee arvostaa, ei kumota. Arvostaminen on sitä sivistystä.

Miksi mun pitäisi vain arvostaa, kun juuri nämä pönöttävät patsasherrat monasti ovat kunnostautuneet mustien sortajina, orjanomistajina, alkuperäisväestöjen murhaajina ja naisia alistavina? Siksikö, kun he loivat yhteiskuntia, joissa valkoisella miehellä menee helevetin hyvin ja valkoisille naisille on säästetty asema, jossa he saavat nättejä mekkoja palkaksi siitä, että ovat hiljaa Ja nöyrästi hoitavat lapset ja kotihommat? Erityistä kiitollisuutta pitäis tuntea siitä, että saa oikein pölynimurin avukseen siivoukseen.

Toope jatkaa Voltairen Candiden höpinää, jossa me "elämme parhaassa mahdollisessa maailmassa". Tosin mitään vertailuversiotahan  siis ei ole, eikä kukaan tiedä, millainen olisi maailma, jossa naisen asema olisi aina ollut tasavertainen miehen kanssa, tai jossa ei olisi rotusortoa koskaan harjoitettu. Minkä helvatun takia naisten pitäisi olla kiitollisia siitä, että meillä on muutaman kuukauden ajan ollut naisvetoinen hallitus, kun miesten hallituksia ja miesten vallankäyttöä on maailma saanut sietää vuosisatojen ajan.

Menee nyt Toope ihan vain itseensä ja miettii, miksei arvostus lankea kuin manulle illallinen. Kyllä se syypää löytyy peiliin katsomalla. Miksi miehet kaipaavat noin kovasti niiden halveksimiensa naisten arvostusta ja ihailua? Onko heikko itsetunto liian heiveröinen ja tarvitsee tukea, ettei kokonaan romahda?

Se, mitä Toope tietenkään ei yhtään ymmärrä, on mahdollisuus, että joku ei nyt vain näe sen paremmin historiaa kuin nykyisyyttäkään jonkinlaisena esikuvien ja sankareiden kavalkadina, jossa jokaisella on luettelo ihailemistaan ihmisistä. Mä en kerta kaikkiaan pysty nimeämään itelleni esikuvia tai sankareita. Se ei ole tapani hahmottaa maailmaa tai luokitella ihmisiä. Siksi minulta puuttuu tyystin myös tarve näille kunnioittaville patsaille ja muistomerkeille. Tällä ei tietenkään ole mitään tekemistä sen kanssa, ettenkä voisi olla kiinnostunut siitä, mitä historiassa on tehty tai mitä on saatu aikaan. Toopen kapeakatseisuus ei pysty tietenkään käsittämään tällaista tapaa katsella maailmaa.

Aave

Niin sanottuna cancel-kulttuurina laajemmin tunnettu ilmiö on oikeastaan sosiaalinen pandemia, jossa erilaiset autistiset korkeakoulutetut pässit, tositiedostavat lokeroporukat ja mukahyvistelevät kansan syvät rivit lyövät kättä. Apinointi on tapahtunut ja tapahtuu suoraan Yhdysvaltain roskakulttuurin irvokkaimmista piirteistä kulttuurisotineen, ja nämä imbesillit ovat erehtyneet pitämään sitä kansainvälistymisenä. Näinä päivinä sitten larpataan amerikkalaista roskaa, öyhötetään inceleistä, ounataan ja servataan. Black Lives Matter, huutaa  jenkkiherätyksen kokenut inuutti iglussaan.

Ilmiöön on ehtinyt ottaa kantaa jo muutama aidosti maailmankuulu koomikkokin, kuten John Cleese ja Rowan Atkinson. Viime mainittu aiheutti lausumillaan ajanhenkeen sopivasti somemyrskyn (Roskasana), koska vastustaa kaavailtua vihapuhelakia.

Ajattelen kuitenkin niin, että ilmiön taustalla on maakohtaisesti todella pienet piirit, jotka vain pitävät sitäkin kovempaa melua. Erityisesti yritysmaailma on jatkuvasti varpaillaan kaikesta mahdollisesta somekohuilun kohteeksi joutumisesta, ja se aiheuttaa yliherkkyyttä reagoida kaikenlaisiin typeriin kitinöihin. Tuskin tulee yllätyksenä, että kitinät ovat kovimpia sellaisissa yliopistokaupungeissa, joissa harjoitetaan myös "sukupuolentutkimusta".
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hayabusa

^Rowan Atkinson on aikaisemminkin puolustanut sananvapautta loukkaantujia vastaan. Tässä parin vuoden takainen hyvin vakava puhe
https://youtu.be/BiqDZlAZygU
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - elokuu 29, 2020, 19:30:32
^Rowan Atkinson on aikaisemminkin puolustanut sananvapautta loukkaantujia vastaan. Tässä parin vuoden takainen hyvin vakava puhe
https://youtu.be/BiqDZlAZygU
Jep. Suomeen rantautuu kaikki pienellä viiivellä, mutta Englannissa tätä on jatkunut erityisesti yliopistojen kampuksilla jo niin pitkään, että siihen on jouduttu puuttumaan rehtoreita myöten. Typerryttävintä näissä sembaloissa on, että juuri ne tahot jotka yrittävät päät punaisina muuttaa esim. "rasistista kulttuuria" tekevät todellisuudessa kaikkensa, että ongelmat vain lisääntyisivät.

Sivuilmiönä muuten seuraavakin jutska... Tiedättehän, miten Yhdysvalloissa lähiömustat nekruttelevat toisiaan alituiseen, mutta valkonaaman niin mustalle sanoen seuraisi turpasauna? No, tositiedostavissa feministipiireissä on ryhdytty vastaavaan pelleilyyn sanalla huora. Voimaantuneet lähiömimmit siis huorittelevat toisiaan hyväntahtoisesti ja siskoisassa hengessä mutta auta armias, jos mies siihen ryhtyisi. Itse kuulin tästäkin nyt sitten eilen täällä Suomessa, suoraan baaritiskillä. Viereen saapui ryhmä voimaantuneita nuoria naisia, jotka huorittelivat toisiaan avoimesti, se oli hirveen hyvä juttu heidän mielestään. Ulkonäkönsä ja kornin meikkauksensa puolesta he näyttivät lähinnä Kim Kardashianin ja Alepan kassan risteytymiltä, eikä millään hyvällä. Yksi heistä erehtyi myöhemmin kysymään numeroani. Vastasin hänelle piruuttani, että meille kristityille on kyllä annettu ihan nimetkin. Voi että kun nauratti, kun se ei edes tajunnut vitsin rasistista erityispiirrettä! 
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Toope

Britanniassa jopa yliopistot ovat syyllistyneet tuohon cancel-kulttuuriin, mikä on rikos länsimaista sivistystä kohtaan.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Karikko - elokuu 25, 2020, 11:44:33
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - elokuu 25, 2020, 11:05:45
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 25, 2020, 10:22:39
Mun puolesta jotakuinkin kaikki pönötyspatsaat voidaan kaataa. En jää itkemään perään.

Henkilöpatsaita pitäisi tarkastella sitä taustaa vasten, että ne on pystytetty, ettemme unohtaisi niiden kuvaamia ihmisiä ja heidän saavutuksiaan tai tekojaan. Siinä mielessä Hitlerille ja Stalinillekin pitäisi pystyttää enempi patsaita - never forget.

Sitäpaitsi, kuka määräisi missä järjestyksessä patsaat tuhottaisiin? Aloitettaisiinko Minna Canthin patsaasta?



Tukevalta patsaalta näyttää, tuo minna-matami. Varmaan sen kaataminen on turhan työlästä jopa vakaumukselliselle patsasten vihaajallekin.

En jäisi kaipaamaan Canthinkaan patsasta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 29, 2020, 21:38:51
En jäisi kaipaamaan Canthinkaan patsasta.
Miksi? Minä jäisin.
Hänhän oli nainen, joka ajoi sinunkin oikeuksiasi. ;D

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - elokuu 30, 2020, 00:30:59
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 29, 2020, 21:38:51
En jäisi kaipaamaan Canthinkaan patsasta.
Miksi? Minä jäisin.
Hänhän oli nainen, joka ajoi sinunkin oikeuksiasi. ;D

Koska en fanita pönötyspatsaita. Tämä lienee sinusta täysin käsittämätön näkemys. Siksi sinun pitää jatkuvasti pyrkiä selittämään se se jonkinlaisena antipatiana ja pahantahtoisuutena patsaiden kuvaamia henkilöitä kohtaan. Sulle ei kelpaa se mun itse antamani selitys, jossa en koe tätä Kunnioituskulttuuria ja patsaita pystyttämällä suoritettua arvostamista millään tavalla omakseni. Kyse ei siis ole siitä, että valikoisin "väärin" idolini ja ihannoimani, vaan siitä, etten näe KETÄÄN fanituksen ja persoonaan keskittyvän ihannoinnin kohteena. Arvostan tekoja ja aikaansaannoksia ja ajatuksia, mutta ihmisen palvominen vaatii mielestäni juuri itsensä sokeuttamista siltä, että jokainen ihminen on epätäydellinen, eikä kukaan onnistu elämään kaikin puolin ihailtavasti. Siten ne epäonnistumiset ja virheet eivät toisaalta vähennä hyvien saavutusten arvoa - mutta hyvät saavutukset eivät myöskään hyvitä väärintekemistä.

Vastustan sitä nerokulttikulttuuria, jota olemme vaalineet jo pitkään. Se tuo mielestäni paljon pahaa ja altistaa väärinkäytöksille. Nerokkaiden yksilöiden nostaminen ihailun kohteeksi ei ole mun juttu, enkä pidä sitä edes kovin terveellisenä mallina yhteiskunnalle. Nämä patsaat, joille annetaan kokoaan suurempia merkityksiä, ovat yksi tämän ajattelutavan ilmentymä. En silti myöskään suunnittele Canthin patsaan kaatamista. Merkityksellisempää on pystyä puhumaan siitä, onko Canthin toiminta ollut tarpeellista ja miten se mahdollisesti on meitä yhteiskuntana kehittänyt hyvään suuntaan.

Sibelius-monumenttia jäisin ennemminkin kaipaamaan, koska se teoksena puhuttelee minua paljon enemmän kuin tuo istuva Canth jalustallaan. Eikä tämä preferointinin kerro yhtään mitään siitä, kumpaa pidän tärkeämpänä hahmona - tai että edes pohtisin, kumpi pitäisi toisen edelle jostain syystä asettaa.

Toope

Monet noista valkoisista miehistäkin, joiden patsaita on kyseenalaistettu, ovat luoneet paljon sukupuolten ja rotujenkin hyväksi. Pitää olla aika varovainen, kenen patsaita halutaan kaataa.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 24, 2020, 18:13:36
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 24, 2020, 14:18:10
Odottelen innolla sitä, kun joku ryhtyy selittämään, että kasvomaskilla kasvojen peittäminen on kiellettävä, sillä kyllä ihmisten on nähtävä toistensa kasvot. Tunnistaminenkin menee mahdottomaksi ja mistäs sitä voi tietää, että on kyse siitä henkilöstä, jonka henkilökorttia näytetään. Kasvomaski päällä ei ainaskaan saa mennä mielenosoitukseen, sanoo laki. Jos uskonnollinen syy ei kelpaa, niin ei sitten muukaan hyväksyttävä syy.

LainaaLaittomana naamioitumisena ei kuitenkaan pidettäisi naamioituneena esiintymistä, jos sen tarkoituksena on suojautua säältä tai osallistua karnevaaliin tai muuhun vastaavaan yleisötilaisuuteen tai siihen on uskonnollinen tai jokin muu hyväksyttävä syy.

Mikä tekee uskonnollisperusteisesta naisen ulkonäköön puuttumisesta mukamas saman arvoista hengen ja terveyden säilyttämiseen tähtäävien prosedyyrien kanssa?

Se vissiin että lähteehän se tietty joissain maissa nirri jos ei hunnuttaudu.

Mutta kun sitä uskonnollisista syistä tehtyä kasvojen peittämistä on pyritty muuttamaan ei-uskonnollisin perustein eli tunnistamisen vaikeus jne. Hirveä kiire ollut kieltää, että kyse olisi vain siitä, että halutaan oman uskonnon mukainen käyttäytyminen määrätä pakolliseksi. Päinvastoin höpinää siitä, miten kyse ei ole uskonnonvaauden kaventamisesta, vaan rationaalisista perusteista, jotka "vaativat" kieltämään kasvojen peittämisen.

Kun puhuttaisiinkin vain avoimesti siitä, onko kasvojen peittämisen tuoma vastenmielisyys vain uskonnollisten erojen tulosta, eikä piiloteltaisi näiden "järkiperusteiden" takana. Ihan vastaavastihan niitä peittävämpiä uima-asuja on vastustettu "hygieniasyistä".

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 01, 2020, 23:45:28
Monet noista valkoisista miehistäkin, joiden patsaita on kyseenalaistettu, ovat luoneet paljon sukupuolten ja rotujenkin hyväksi. Pitää olla aika varovainen, kenen patsaita halutaan kaataa.

Miksi pitäisi? Onko siis kiellettävä ajatus pitää koko patsailla kunnioittamista turhana ja tarpeettomana ilmiönä? Siinäkö menee rajaSi mielipiteenvapaudelle?

Aave

Effi oli näköjään laatinut (Julkaistu pari viikkoa sitten) Valtioneuvoston kanslian pyynnöstä lausunnon ketjun aiheisiin liittyen, ns. maalittamisesta:

Effin lausuma maalittamisesta 31.8.2020.

Oleellinen seuraavassa:

"Effi vastustaa ajatusta, että alustat/ylläpitäjät olisivat laillisessa vastuussa käyttäjien toiminnasta. Alustalle/ylläpitäjälle ei pidä sälyttää vastuuta tapauksissa, joissa on lainkaan epäselvää, onko kyse laittomuudesta. Tällaiset lait johtavat sananvapauden kapenemiseen, kun alustoilla/ylläpitäjillä, joilla ei välttämättä ole intressejä itse keskustelun sisältöä kohtaan, poistavat asioita varmuuden vuoksi välttääkseen vastuun. Tällöin lienee ilmeistä, että alustojen/ylläpitäjien useimmiten "kannattaa" valita linja, joka on itse asiassa lakia tiukempi ja siten johtaa lailla sääntelemättömään sananvapauden kapenemiseen koko yhteiskunnassa. 2000-luvulla sananvapauden tila on jo heikentynyt. Valvonta ja verkkosensuuri ovat levinneet globaalisti yhä hyväksyttävimmiksi käytännöiksi".

Järkitekstiä. Sama pätee mielestäni edelleen myös operaattoreihin.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Saares

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 05, 2020, 09:59:54
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 04, 2020, 20:04:46
"Seitsemässä Veljeksessä" ei ole yhtään queer/lgbtslx- hahmoa, eikä ainoatakaan mustaihoista veljestä.
Ansaitseeko Aleksis Kivi oikeasti patsaan nykyaikanamme?
Olen järkyttynyt tästä ahdistavasta patriarkaatistamme.

Onhan siinä sentään yksi juoppohullu, kenties mt-ongelmainen. Se joka näki Saatanan, jos en väärin muista. Mutta jostain kumman syystä mielenterveysongelmaiset eivät ikinä muistu kenenkään mieleen kun mietitään ketä kaikkia jollain tavalla sorsitaan.
Männistön muori?