Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Somekohu, tyhjän vänkyttäminen ja kaikesta mahdollisesta loukkaantuminen

Aloittaja Norma Bates, heinäkuu 03, 2020, 09:40:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Saares - syyskuu 16, 2020, 08:28:16
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 05, 2020, 09:59:54
Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 04, 2020, 20:04:46
"Seitsemässä Veljeksessä" ei ole yhtään queer/lgbtslx- hahmoa, eikä ainoatakaan mustaihoista veljestä.
Ansaitseeko Aleksis Kivi oikeasti patsaan nykyaikanamme?
Olen järkyttynyt tästä ahdistavasta patriarkaatistamme.

Onhan siinä sentään yksi juoppohullu, kenties mt-ongelmainen. Se joka näki Saatanan, jos en väärin muista. Mutta jostain kumman syystä mielenterveysongelmaiset eivät ikinä muistu kenenkään mieleen kun mietitään ketä kaikkia jollain tavalla sorsitaan.
Männistön muori?

Joku niistä veljeksistä. 1970-luvulla telkasta taisi tulla joku lasten animaatiokin aiheesta. Jaa, se oli näemmä Simeoni:

https://www.modeemi.fi/~no/saapasnahkatorni.html

David Lynch tuli tuosta jotenkin mieleen.  ::)

MrKAT

Hauska vastaisku Journalisti-lehden päätoimittajalta. ;D

Maria Pettersson @mariapetterss0n
Hän on leikkauttanut hiuksensa lyhyemmiksi.
#säästitklikin


- https://twitter.com/mariapetterss0n/status/1318989219180744704
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 02, 2020, 08:39:43
Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 01, 2020, 23:45:28
Monet noista valkoisista miehistäkin, joiden patsaita on kyseenalaistettu, ovat luoneet paljon sukupuolten ja rotujenkin hyväksi. Pitää olla aika varovainen, kenen patsaita halutaan kaataa.

Miksi pitäisi? Onko siis kiellettävä ajatus pitää koko patsailla kunnioittamista turhana ja tarpeettomana ilmiönä? Siinäkö menee rajaSi mielipiteenvapaudelle?
Minusta kritiikki ja mielipiteiden ilmaus ei tarkoita talebantyylistä patsaidenkaatamista.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 24, 2020, 00:31:30
Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 02, 2020, 08:39:43
Lainaus käyttäjältä: Toope - syyskuu 01, 2020, 23:45:28
Monet noista valkoisista miehistäkin, joiden patsaita on kyseenalaistettu, ovat luoneet paljon sukupuolten ja rotujenkin hyväksi. Pitää olla aika varovainen, kenen patsaita halutaan kaataa.

Miksi pitäisi? Onko siis kiellettävä ajatus pitää koko patsailla kunnioittamista turhana ja tarpeettomana ilmiönä? Siinäkö menee rajaSi mielipiteenvapaudelle?
Minusta kritiikki ja mielipiteiden ilmaus ei tarkoita talebantyylistä patsaidenkaatamista.

En ole kaatanut ainuttakaan patsasta. Sinua tässä hiersi se, etten julistanut KUNNIOITTAVANI tätä traditiota pystytellä patsaita niille, jota pidetään jonkinlaisina merkkihenkilöinä. Kyse oli tässä minun mielipiteestäni siitä, onko tällainen henkilöpalvontakulttuuri tarpeellista vai ei. SE oli se asia, josta minua moitit. Et edes yrittänyt väittää, että olisin ollut mukana kaatamassa jotakin patsasta. Sinua hiertää vain mielipiteeni. SEN haluaisit todeta vääräksi ja tuomittavaksi.

Tosiaan - mielipiteiden ilmaus ja kritiikki ei tarkoita patsaiden kaatamista. Minunkaan kohdallani. Eikä silloin, jos kertoo, ettei näe patsaiden kunnoittamisessa mitään järkeä. Yritä ymmärtää se. Saan olla surematta sitä, jos joku päättää kaataa konfederaatin kenraalin patsaan tai orjanomistajan patsaan tai jättää pystyttämättä jonkin uuden patsaan. Minulla tulee omien sanojesi mukaan olla täysi vapaus myös ilmaista tämä näkemykseni ääneen.

Toope

Patsaiden/muistomerkkien kunnioittaminen tarkoittaa historian hyväksymistä/arvostamista. Ei tarvitse olla samaa mieltä esi-isien ajatuksista, mutta silti heitä voi pitää arvokkaina. Ei Egyptin faaraoitakaan tarvitse kunnioittaa orjatyövoiman käytöstä, mutta historiaa tulee arvostaa.
Traditio ja historia luovat yhteyttä menneisyyteen, siten luovat osaltaan toimivaa yhteiskuntaa. Siksi konservatiivisuus on tärkeää, eikä radikalismin saa antaa mitätöidä historiaa.

safiiri

#35
Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 24, 2020, 18:26:47
Patsaiden/muistomerkkien kunnioittaminen tarkoittaa historian hyväksymistä/arvostamista. Ei tarvitse olla samaa mieltä esi-isien ajatuksista, mutta silti heitä voi pitää arvokkaina. Ei Egyptin faaraoitakaan tarvitse kunnioittaa orjatyövoiman käytöstä, mutta historiaa tulee arvostaa.
Traditio ja historia luovat yhteyttä menneisyyteen, siten luovat osaltaan toimivaa yhteiskuntaa. Siksi konservatiivisuus on tärkeää, eikä radikalismin saa antaa mitätöidä historiaa.

Mutta kun mä en usko, että he lopultakaan ovat arvokkaita TEKOJENSA takia. He ovat arvokkaita siinä, missä ne kaikki muutkin, joille ei patsaita ole pystytetty. Minusta historiaa mitätöi ajatus, että vain patsaisiin ikuistetut suurmiehet ovat historiaa. He eivät olisi mitään ilman kaikkia niitä muita.


Toope

#36
Patsaat symbolisoivat historiaamme ja perintöämme. Luovat kontaktia historiaamme.
Yhteiskunta toimii, kun sillä on terve suhde historiaan. Siten kykenee luomaan tulevaisuutta historiansa pohjalta.

Kyllä minäkin hyväksyn 1918-punakaartin muistomerkkejä, hyväksyn jopa Kotkan Lenin-patsaan. Nuo ovat historiaamme, vaikka negatiivista sellaista.
Silti en ole blm-ihminen, joka haluaisi tuhota historiaa. Huonokin historia on säilytyksen arvoista.

Ymmärrän patsaiden kaatamisen Saddamien yhteiskunnissa, romahtaneissa neuvostodiktatuureissa, mutta en kehittyneissä yhteiskunnissa.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 25, 2020, 00:49:33
Patsaat symbolisoivat historiaamme ja perintöämme. Luovat kontaktia historiaamme.
Yhteiskunta toimii, kun sillä on terve suhde historiaan. Siten kykenee luomaan tulevaisuutta historiansa pohjalta.

Kyllä minäkin hyväksyn 1918-punakaartin muistomerkkejä, hyväksyn jopa Kotkan Lenin-patsaan. Nuo ovat historiaamme, vaikka negatiivista sellaista.
Silti en ole blm-ihminen, joka haluaisi tuhota historiaa. Huonokin historia on säilytyksen arvoista.

Ymmärrän patsaiden kaatamisen Saddamien yhteiskunnissa, romahtaneissa neuvostodiktatuureissa, mutta en kehittyneissä yhteiskunnissa.

Toope hyvä, et sä pysty mulle myymään tätä sankarikulttiajattelua lupaamalla sietäväsi myös punakaartilaisten patsaita. Eikä ole mitenkään historian tuhoamista se, jos ei vain pidä tätä - toki huomattavan pitkän historian omaavaa - patsaidenpystyttämiskulttuuria tärkeänä. Minua siinä risoo se ajattelu, joka on patsaan pystyttämisen taustalla. Se ajatus, että saavutukset pitää lukea jonkun yhden ihmisen ansioiksi, vaikka aina nämä ihmiset joutuvat seisomaan toisten hartioilla saavutuksiinsa ylettyäkseen. Sankarikultti, neromyytti ja "merkittävien" yksilöiden ylikorostaminen ovat länsimaisessa kulttuurissa saaneet mielestäni epäterveitä piirteitä. Sama asioiden henkilöitymisen ilmiö muuten johtaa myös vihaamiisi cancel-ilmiöihin ja ylilyönteihin moraalituomioissa. Kun asiat henkilöityvät patsaiksi tai opettavaisiksi esimerkeiksi pahuudesta, siirretään ilmiö yksilön ominaisuudeksi ja hämärretään sen yhteisöllinen ja kulttuurinen luonne. Sitten ei enää tarvitsekaan katsoa itseään peilistä, koska kyse on vain noiden muiden sankaruudesta ja neroudesta, joista he ansaitsevat ihailumme ja me saamme sen loisteessa paistatella selittäessämme, miten olemme vähän samaa porukkaa. Tai voimme ulkoistaa pahan tuohon toiseen, hylkiöön, ja siten päästä pälkähästä ja tutkailemasta omaa osuuttamme sen mahdollistamisessa ja tuottamisessa.

Et kai sentään ole niin tyhmä, ettet tosiaan ymmärrä mun vain provosoivan tällä patsaiden dissaamisella? Vaikkakin taustalla on myös tämä vähän vakavammin otettava pohdinta. Käytän tässä kuule sitä kuluisaa sanavapauttani ja mahdollisuutta "sanoa suoraan kuten asiat ovat".  ;)

MrKAT

Samuli Suonpää
Oliko tätä halloweenasun kohua muuten olemassa ennen kuin @iltasanomat
kohun teki? Myöhemmin päätoimittaja kaiketi kirjoittaa taas jeesustelevan kolumnin, jossa kohua ihmettelee.
   
   Jannan halloweenasu sai täystyrmäyksen – puvun raju tarina selvisi laulajalle vasta,...
   Laulaja Janna pukeutui halloweenina Pocahontakseksi ja soppa oli valmis. Nyt hän kertoo
   Instagramissa, ettei ymmärtänyt hahmon taustoja tarpeeksi hyvin.
     oO is.fi

----
Siiri Salo @siirisalo
Ei ollut. Jannan kuvaa kommentoi asiallisesti muutama tyyppi, Janna tsekkas oman toimintansa ja teki oman päätöksensä. Iltakakki teki kohun ja saamelaisaktivistit saa tällä hetkellä sen takia vihaviestejä.
----
Samuli Suonpää @suonpaa
Maailma, jossa asiallinen keskustelu kuitataan somekohuna, on melko surullinen. Journalismi, joka sitä tekee, pahasti viallista.
---- ...
Mari Ikonen @ikonen_mari
Ei ollut kohu. Näiden iltapäivälehtien myötä saatiin sit hirveä vihapuheryöppy päällemme sen jälkeen, kun Jannan kanssa keskustelu oli jo käyty.
----
Janne Hirvasvuopio @hirvasjanne
Muistan kun IL teki vastaavan 'kohun' mun ja muutaman muun saamelaisen twiiteistä männävuonna.
Tuli kiitettävästi "asiakaspalautetta", eikä mahdollisuutta kommentoida.
---- ...
Sakari Sainio @sakarisainio
On ihan aitiopaikalta todistettu miten toimittajat synnyttävät kohuja.
----

- https://twitter.com/suonpaa/status/1323612134715121665
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Norma Bates

^ Typerintähän koko keississä on se että tuskinpa asianosainen on onnistunut millään helkkarin ilveellä varastamaan yhdenkään oikeasti olemassa olevan Amerikan natiiviheimon perinnepukua. Intiaaninaamiaisasuthan ovat kuitenkin sellaista pilipalikamaa ettei se tule lähellekään mitään aitoa asua. Näin ollen ainoa intiaaniheimo mitä saattaisi loukata, on olemassaolematon vinkuintiaanien heimo.

Toisaalta muistan itse jo 1980-luvun lopulta että jotain polemiikkia oli että romanien asusteita ei saisi lainailla muodissa, ja itselläni sattui olemaan tuolloin jonkinlainen röyhelöpaita kun se oli sitä sen ajan muotia se. Ei siitä kyllä mitenkään tullut romanit mieleen. Jos sitä alkaisi miettimään että mitkä kaikki asusteet muistuttavat etäisesti sen-ja-sen porukan kansallispukua, pitäisi kai olla alasti. Paitsi että sekin olisi jonkun porukan kansallisasu...  ;D

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 04, 2020, 10:22:28
Jos sitä alkaisi miettimään että mitkä kaikki asusteet muistuttavat etäisesti sen-ja-sen porukan kansallispukua, pitäisi kai olla alasti. Paitsi että sekin olisi jonkun porukan kansallisasu...  ;D

Joo. Miestissit nyt ainakin ovat kulttuurista omimista!  :P

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 04, 2020, 01:39:30

Siiri Salo @siirisalo
Ei ollut. Jannan kuvaa kommentoi asiallisesti muutama tyyppi, Janna tsekkas oman toimintansa ja teki oman päätöksensä. Iltakakki teki kohun ja saamelaisaktivistit saa tällä hetkellä sen takia vihaviestejä.

Pointti myös tässä. Jos Janna on pukeutunut intiaanipukuun, mitä ihmettä sillä on tekemistä saamelaisaktivistien kanssa?

Ai niin, siis joku on jossain sanonut, että hekään eivät tykkää siitä kuvasta, mikä saamelaisista on annettu julkisuudessa tai siitä, että heidän kansallisasunsa ovat viihdettä ja naamiaismateriaalia. Nyt siis kaikki, mitä aiheesta sanotaan, oikeuttaa mölisemään saamelaisaktivistien suuntaan, miten suvaitsevainen suvaitsee myös naamiaispukuja. Sillä väliä, onko saamelaisaktivisti edes suvaitsevainen.

T: Xante

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 04, 2020, 18:01:55
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 04, 2020, 01:39:30

Sillä väliä, onko saamelaisaktivisti edes suvaitsevainen.

T: Xante

On kuitenkin pesun kestävä etnonationalisti, jota jokaisen itseään kunnioittavan suvaitsevaisen tulee kavahtaa.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 04, 2020, 18:07:00
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - marraskuu 04, 2020, 18:01:55
Sillä väliä, onko saamelaisaktivisti edes suvaitsevainen.

T: Xante

On kuitenkin pesun kestävä etnonationalisti, jota jokaisen itseään kunnioittavan suvaitsevaisen tulee kavahtaa.

Eivätpä taida olla suvakit asialla näissä älinöissä ja tunnetustihan suvakit eivät kunnioita itseään, vaan toisia, mistä heistä eniten haukutaankin.

T: Xante

Toope

Afrikkalaiset käyttävät valkoisten ja keltaisten miesten luomia teknologioita, mutta se ei ole kulttuurista omimista.