Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Shakki

Aloittaja kertsi, elokuu 14, 2020, 11:49:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

^
Kirjoitin väärin, en läpäissyt 14. tasoa eilen, vaan 13. tason. Tänään olen nukkunut vähän paremmin, mutta silti 14. taso ei vain tuntunut millään ilveellä menevän läpi, vaikka paremmin meni kuin eilen. Käynyt mielessä, että onko tämä jo se mahdollinen raja tullut minulle vastaan. Mutta sitten kun vaan jaksoin yrittää, kyllä se sieltä tipahti, se 14.:kin taso.

Tuota tasoa nimitetään Deflectioniksi sekä suomeksi että englanniksi kyseisessä sovelluksessa. Olen omassa päässäni nimennyt sen (Vastustajan) Puolustajan siirto, se auttaa pitämään kirkkaana tuon tason olemuksen. Kunkin tason olemuksen muistaminen on tärkeää, kun yrittää arvailla, mitenhän nyt kannattaisi yrittää kukin osatehtävä, ne kun pitää ratkaista vain yhdellä tietyllä hyväksytyllä tavalla (vaikka ratkaisuja näyttäisikin olevan joskus useita).

Vaikeimpia opittavia asioita tuolla oli se, että kaksi kevyttä upseeria on parempi napata ja uhrata oma torni. Sitä jotenkin pitää torneista kiinni kynsin hampain, puhumattakaan daameista, niistä ei millään hennoisi luopua. Daamikin piti jossain osatehtävässä uhrata, ja se on aina vaikeaa.

Olisi kiva tietää kuinka monta mahdollista osatehtävää kullakin tasolla on. Aika usein samat tehtävät toistuvat. Ja huonomuistinen kun on, ei aina tunnista tehtäviä, vaikka olisi ne nähnyt aiemmin, vaan pitää keksiä uudestaan ratkaisut. Aivan käsittämätöntä on Magnuksen ja muiden gurujen sokkopelit, joissa hän pelaa sokkona useita vastustajia vastaan ja vieläpä samanaikasesti, ja voittaa *).

Motivaation kannalta nämä tasot ovat kyllä huippukivoja, kun on ikään kuin selkeitä päämääriä ja tavoitteita, napsia tason toisensa jälkeen.

*)
Magnus Elokuvan traileri.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 24, 2020, 16:55:19
*)
Magnus Elokuvan traileri.

Kova poika. Tehnyt myös hyvää pr:ää lajille.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

a4

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 24, 2020, 16:55:19
^
Kirjoitin väärin, en läpäissyt 14. tasoa eilen, vaan 13. tason. Tänään olen nukkunut vähän paremmin, mutta silti 14. taso ei vain tuntunut millään ilveellä menevän läpi, vaikka paremmin meni kuin eilen. Käynyt mielessä, että onko tämä jo se mahdollinen raja tullut minulle vastaan. Mutta sitten kun vaan jaksoin yrittää, kyllä se sieltä tipahti, se 14.:kin taso.

Tuota tasoa nimitetään Deflectioniksi sekä suomeksi että englanniksi kyseisessä sovelluksessa. Olen omassa päässäni nimennyt sen (Vastustajan) Puolustajan siirto, se auttaa pitämään kirkkaana tuon tason olemuksen. Kunkin tason olemuksen muistaminen on tärkeää, kun yrittää arvailla, mitenhän nyt kannattaisi yrittää kukin osatehtävä, ne kun pitää ratkaista vain yhdellä tietyllä hyväksytyllä tavalla (vaikka ratkaisuja näyttäisikin olevan joskus useita).

Vaikeimpia opittavia asioita tuolla oli se, että kaksi kevyttä upseeria on parempi napata ja uhrata oma torni. Sitä jotenkin pitää torneista kiinni kynsin hampain, puhumattakaan daameista, niistä ei millään hennoisi luopua. Daamikin piti jossain osatehtävässä uhrata, ja se on aina vaikeaa.

Olisi kiva tietää kuinka monta mahdollista osatehtävää kullakin tasolla on. Aika usein samat tehtävät toistuvat. Ja huonomuistinen kun on, ei aina tunnista tehtäviä, vaikka olisi ne nähnyt aiemmin, vaan pitää keksiä uudestaan ratkaisut. Aivan käsittämätöntä on Magnuksen ja muiden gurujen sokkopelit, joissa hän pelaa sokkona useita vastustajia vastaan ja vieläpä samanaikasesti, ja voittaa *).

Motivaation kannalta nämä tasot ovat kyllä huippukivoja, kun on ikään kuin selkeitä päämääriä ja tavoitteita, napsia tason toisensa jälkeen.

*)
Magnus Elokuvan traileri.
Mitä enemmän pelaa, sitä lähemmäs tilastollisesti pääsee omaa taitotasoaan vahvuusluvussa. Jos nuo tehtävät valitaan pelaajan vahvuusluvun mukaan, se selittäisi sen miksi tehtävät tuntuvat vaikeammilta kuin aiemmin.
Tosin itsekin olen huomannut samojen tehtävien toistuvan ja kenties suppean tehtävävalikoiman johdosta tehtävien vaikeustasot heilahtelevat.

Deflection, skewer ja moni muu loppupään taktiikkakuvio on itselleni ihan uuden opettelua.
Deflection näyttäisi kääntyvän poikkeaman lisäksi ohjaukseksi, jollaisilla esim. jääkiekossa tehdään paljon hienoja maaleja.
Eli maalivahti harhautetaan liikkumaan lyöntisuuntaan, mutta kiekko ohjautuukin viime hetkellä toisen mailan kautta toiseen suuntaan.

Vaikeaa oli myös korottaa sotilas kuningattaren sijasta hevoseksi, jota pääsin opettelemaan eilen yhden hienon shakkitehtävän ratkaisuna. :)
Olen myös miettinyt tehtävien lukumääriä tuolla saitilla. Viittaisikohan tehtävien numerointi niiden lukumäärään?
Esim.: https://chesspuzzle.net/fi/Puzzle/134369

Tuolla saitilla voi listata tehtäviä myös pelaajakohtaisesti: https://chesspuzzle.net/fi/Player/Magnus_Carlsen

kertsi

Lainaus käyttäjältä: a4 - elokuu 24, 2020, 21:08:55
Vaikeaa oli myös korottaa sotilas kuningattaren sijasta hevoseksi, jota pääsin opettelemaan eilen yhden hienon shakkitehtävän ratkaisuna. :)
Sama täällä! Kyllä tässä kovin nöyräksi itsensä tuntee, kun alvariinsa joutuu potkimaan itseään persuksiin, kun kämmää, kun ei huomaa jotain uhkaa, jne.. Tai se, kun minuuttikaupalla tuijottaa, eikä vaan keksi, miten pitäisi jokin asia ratkaista.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Skeweristä käytin koko ajan mielessäni nimitystä paistinvarras. Se mielikuva (kun kaksi asiaa keihästetään samaa linjaa pitkin) auttoi pitämään tuon tason tehtävän mielessä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

Hauska esimerkki shakkinotaation kehityksestä:

1614:  The white king commands his owne knight into the third house before his owne bishop.
1750:  K. knight to His Bishop's 3d.
1837:  K.Kt. to B.third sq.
1848:  K.Kt. to B's 3rd.
1859:  K. Kt. to B. 3d.
1874:  K Kt to B3
1889:  KKt-B3
1904:  Kt-KB3
1946:  N-KB3
Modern:  Nf3


https://en.wikipedia.org/wiki/Chess_notation#History

a4

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 24, 2020, 21:59:48
Skeweristä käytin koko ajan mielessäni nimitystä paistinvarras. Se mielikuva (kun kaksi asiaa keihästetään samaa linjaa pitkin) auttoi pitämään tuon tason tehtävän mielessä.
Tänään tuli vastaan näyte Magnus Carlsenin skeweristä: https://chesspuzzle.net/fi/Puzzle/43272

a4

Lainaus käyttäjältä: a4 - elokuu 21, 2020, 11:22:43
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 21, 2020, 09:13:55
Tuolla saitilla saa pelata ilmaiseksi pulmia, mutta vain olisikohan 8 päivässä.

Löysin eilen tällaisen hauskan saitin (visuaalisesti ei yhtä miellyttävä, mutta tsiljoona ilmaista pulmaa):
https://chesspuzzle.net/

Käyn levelsejä https://chesspuzzle.net/Levels yksitellen läpi, ja nyt olen kohdassa 9. Discovered attacksMutta hauska saitti, suosittelen!
Kiitos linkistä! Tuollaista juuri etsin. Koska pidän sudokuista ja vastaavista ja koska kokonaiset shakkipelini venyvät naurettavan pitkiksi. Elleivät lopu nopeaan häviööni.
Rekisteröidyin sisään, vaihdoin kielen suomeksi ja aloitin heti tasot-pelit. Asetuksista pienensin taitotasoa. :)
Ensimmäinen taso 8/10 oikein. Tunsin itseni umpisokeaksi aloittelijaksi parissa kohtaa. :D
Toimii näköjään hyvin myös kännykällä, ja miksei tabletillakin.

Aivoni menivät juuri jumiin, pähkäiltyäni muutamia Deflection-tason haastavampia tehtäviä. Tauon paikka. Liikaa nappuloita kentällä. :)
Väsymyksen huomaa myös siitä että mieltää valkoisen nappulan mustaksi. Tai mustan valkoiseksi. :D

kertsi

^ Minullakin käy noin, varsinkin väsyneenä. Joskus yritän myös siirtää omaani niin, että kuningas tulee uhatuksi (laiton siirto).  Nyt olen pari päivää junnannut 16. tasolla, Checkmate in 2.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

#39
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 21, 2020, 20:50:44
Mitenköhän noita matseja/pulmia tallennetaan?
Chesspuzzlesin tehtäväsivulla neuvotaan että ratkaistuasi tehtävän voit painaa tallenna-nappulaa.
Tallenna-nappulan vasemmalla puolella on myös peukutus-nappula omille suosikeilleen. Suosikki-lista löytyy käyttäjäprofiilista omalta välilehdeltään.

Päävalikon suodatin-välilehdellä näköjään pystyy määrittelemään tehtävien vaikeusasteen suhteessa omaan vahvuuslukuun.
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 24, 2020, 16:55:19
Olisi kiva tietää kuinka monta mahdollista osatehtävää kullakin tasolla on. Aika usein samat tehtävät toistuvat. Ja huonomuistinen kun on, ei aina tunnista tehtäviä, vaikka olisi ne nähnyt aiemmin, vaan pitää keksiä uudestaan ratkaisut.
Asetukset-välilehdellä pääsee säätämään jotain määrä-liukusäädintä. Veikkaan että tarkoittaa tarjottavien eri tehtävien määrää.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: a4 - elokuu 28, 2020, 07:31:08
Päävalikon suodatin-välilehdellä näköjään pystyy määrittelemään tehtävien vaikeusasteen suhteessa omaan vahvuuslukuun.

Tuo suodatin ei taida ihan toimia. Vaikka säädän vaikeusastetta helpommaksi ja tallennan valinnan, liukusäädin palautuu keskikohtaan sen jälkeen, kun olen avannut jonkun tason Tasot-kohdasta, tai tehtävän Tehtävät-kohdasta.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 28, 2020, 11:27:09
Lainaus käyttäjältä: a4 - elokuu 28, 2020, 07:31:08
Päävalikon suodatin-välilehdellä näköjään pystyy määrittelemään tehtävien vaikeusasteen suhteessa omaan vahvuuslukuun.

Tuo suodatin ei taida ihan toimia. Vaikka säädän vaikeusastetta helpommaksi ja tallennan valinnan, liukusäädin palautuu keskikohtaan sen jälkeen, kun olen avannut jonkun tason Tasot-kohdasta, tai tehtävän Tehtävät-kohdasta.
Heh! olet oikeassa. Kokeilin liukusäätimen asettamista helpoimmalle, tallensin asetuksen ja muutaman eri välilehdillä hyppelyn jälkeen liukusäädin oli taas keskiasennossaan.
Selitys löytynee sivuston otsikosta: ChessPuzzle.net (beta)
Eli beta tarkoittaa kehitysvaiheessa olevaa ohjelmistoa.

Muutenkin mielenkiintoinen sivusto: About ChessPuzzle.net
ChessPuzzle.net is an experiment in algorithmic discovery of chess puzzles.

Eli tekoälyn etsimiä shakkitehtäviä shakkitietokannoista. Kätevää!

a4

Lainaus käyttäjältä: a4 - elokuu 24, 2020, 23:10:03
Hauska esimerkki shakkinotaation kehityksestä:

1614:  The white king commands his owne knight into the third house before his owne bishop.
1750:  K. knight to His Bishop's 3d.
1837:  K.Kt. to B.third sq.
1848:  K.Kt. to B's 3rd.
1859:  K. Kt. to B. 3d.
1874:  K Kt to B3
1889:  KKt-B3
1904:  Kt-KB3
1946:  N-KB3
Modern:  Nf3


https://en.wikipedia.org/wiki/Chess_notation#History
Uusintana tulleen Poirot-elokuvan alussa oli tarkkaa ajankuvaa, melko lyhyeksi jääneen, shakkiottelun ajanmukaisesta notaatiosta.
https://areena.yle.fi/1-2094089?seek=546

kertsi

Tein pitkähkön syrjähypyn katsomalla pari ensimmäistä kautta Australian Master Chefiä, mutta palasin viimein jatkamaan tasohyppelyitä a4:n linkkaamalla mainiolla sivulla:
https://chesspuzzle.net/fi/Levels

Toissailtana sain avattua peräti kaikki tasot, vaikeimmatkin. Vielä en ole kaikkia tasoja suorittanut täysin pistein, loppupäässä näyttää nyt tältä:
16. 9/10
17. 8/10
18. 5/10
19. 9/10
20. 4/10

Saas näkee, saanko vielä täydet pinnat jossain vaiheessa, eli jaksanko tahkota 10/10 tuloksen kaikilla 20 tasoilla. Se kyllä harmittaa, että loppujen lopuksi enemmän hyvä muisti kuin ongelmanratkaisukyky auttaa saamaan tehtävät läpi. Eli jos tarpeeksi kauan jaksaa tahkota, kyllä ne menevät läpi, vaikka olisi huonompikin muisti, ja huonompikin ongelmanratkaisukyky. Usein tarvitaan molempia. Muistaa esim. ensimmäisen siirron, ja sitten päättelee sen jälkeen, miten kannattaa edetä.

Edelleenkin törmään sellaisiin tilanteisiin, että hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan sen juuri tietyn ratkaisun muistaminen, eli vaikka keksisikin vaihtoehtoisen ja yhtä tehokkaan (tai peräti tehokkaammankin?) ratkaisutavan, se ei kelpaa tässä sovelluksessa. 
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Kertayrittämällä sainkin parannettua viimeisen tason tulosta, 20. 8/10, vaikka takana on vain parin tunnin yöunet, jos sitäkään.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️