Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Shakki

Aloittaja kertsi, elokuu 14, 2020, 11:49:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Socrates

Tosipelit päättyvät harvoin mattiin. Yleensä toinen luovuttaa materiaaliylivoiman edessä. Huipputasolla siihen usein riittää yhden sotilaan ero, mikäli siitä ei ole saatu mitään asemallista kompensaatiota. Kerhopelaajien tasolla kevyen upseerin (lähetti tai ratsu) ero tekee turhaksi jatkaa peliä.

Materiaali on shakissa varsin tärkeää.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

https://chesspuzzle.net/fi/Solution/457254
"30.bxc3 d4 With a discovered attack by the black bishop on White's queen. 31.c4"

Onkohan tuo 31.c4 ihan vaan huolimattomuusvahinko? Valkoinen ei vaan niinko huomaisi kuningattareensa paljastunutta uhkaa kulmassa väijyvän lähetin taholta? Ei nimittäin vaikuta loogiselta siirrolta. Tämmöisiä pulmia/ratkaisuja on vaikea painaa mieleen, yleensähän ei varmaankaan hyvät pelaajat tekisi tuollaisia virheitä.

Vuorossa on Decoy into discovered attack (harhautus paljastuneeseen hyökkäykseen?). Ovelia pulmatehtäviä. Voimalukuni laskee kuin lehmän häntä, kuin yritän oppia ja saada käsityksen, mitä tässä nyt pitäisi sitten tehdä. Yleensä näköjään pitää ensin uhrata jokin upseeri.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Deflection menossa. Tsiljoonannen kerran potkin itseäni persuuksiin, kun tulee oltua niin sokea, niin sokea. Niin kuin esim. tässä: https://chesspuzzle.net/fi/Solution/260341
en vaan huomannut soltun hyvää tilannetta, vaikka muuten hahmotinkin tilanteen oikein.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 07, 2022, 15:52:36
Deflection menossa. Tsiljoonannen kerran potkin itseäni persuuksiin, kun tulee oltua niin sokea, niin sokea. Niin kuin esim. tässä: https://chesspuzzle.net/fi/Solution/260341
en vaan huomannut soltun hyvää tilannetta, vaikka muuten hahmotinkin tilanteen oikein.

Eihän tuo varsinainen shakkitehtävä ole, peli jatkui pitkään melko tasaväkisenä vielä tuosta eteenpäin ja musta sai heti kuningattarestaan 2 tornia ja lähetin eli hurjasti materiaalia.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Socrates

Sinulla taitaa tulla noista linkeistä eri peli kuin minulla. Edellisessä ei ollut noita siirtoja.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

Mulla linkki antaa matsin CM Mikhailovsky, Vladimir (2228) - Hamley, Ryan (2039)
Titled Tuesday 16th Feb chess.com INT (7), 2021.02.16.

Ja nuolinäppäin > antaa rivin 26.Tad1 Dxd1 27.Txd1Txd1+ 28.Kg2 exf4 tapahtumat. Tuo viimeinen exf4 on se, mitä en hoksannut. Harmittaa, kun tätä tapahtuu sen verran usein, että tulee tunne, että on tosiaankin aivan sokea, kun usein ei näe ilmiselviäkään asioita.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

On ne sittenkin noin, hahmotin väärinpäin ruudut, kun mustat minuun päin.

Toi edellinen, missä ratsu lyö sen sotilaan f3:sta on ihan hyvä jippo, mutta tuo uudempihan on itsestään selvää, koska musta saa heti materiaaliylivoiman ,kun lyö daamilla tornin.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Socrates

Siis noi nappuloitten arvothan on lähetti 3, ratsu 3, torni 5 ja kuningatar 9. Mittayksikkönä Sotilas. Musta saa kuningattarestaan heti 2 tornia ja lähetin eli 5+5+3=13. Peliä jatkettiin, mutta se on käytännössä ratkennut tuolla ylivoimalla.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Socrates

Loistava esimerkki miten hyvin yksinkertaiselta näyttävä asema kätkee hurjasti käänteitä:


https://m.youtube.com/watch?v=pNe4d47u1p4
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

kertsi

^
Hyvä, kiinnostava video.
Mulla aloittelijana käy usein niin, että päädyn vahingossa pattitilanteeseen tai tasapeliin. Tuossa pelaaja hoksaa ennakoida sellaisenkin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 24, 2022, 18:42:59
^
Hyvä, kiinnostava video.
Mulla aloittelijana käy usein niin, että päädyn vahingossa pattitilanteeseen tai tasapeliin. Tuossa pelaaja hoksaa ennakoida sellaisenkin.

Ei tarvitse olla aloittelija päätyäkseen pattiin tai muuten pelata tuo väärin. Munisin itseni tasapeliin tai jopa häviäisin, vaikka olen kilpaillut shakissa.

Karkeasti arvioiden vaatii kansallisen shakkimestarin tason, että tuon pelaa oikein.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Socrates

Ehkä paras ihmisen pelaama shakkipeli tietokonetta vastaan:


https://youtu.be/_Y9hriLylIo

Huomionarvoista on se, että Kasparov uhrasi hiukan materiaalia (tornin lähettiä vastaan) saamatta siitä välitöntä hyötyä, mikä on yleensä itsemurha varsinkin noin avoimissa asemissa noin hirvittävän vahvaa tietokonetta vastaan.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Hayabusa

Carlsen luopui mestaruudesta. Niinpä haastajat ottavat toisistaan mittaa ihan tosissaan. Huomionarvoista on, että seitsemästä pelatusta pelistä vain kaksi on päättynyt tasapeliin.
https://worldchampionship.fide.com/
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Socrates

^Täytyypä tutkia noita ajan kanssa. Hyvä ettei jauheta lyhyitä tasapelejä.

Kaikkien aikojen epätasaisimmat MM-ehdokasottelut, jotka siis ovat kuin (puoli)välierät käytiin 70-luvun alussa , kun Fischer murskasi sekä Bent Larsenin että Mark Taimanovin 6-0. Finaalissa hän voitti sitten Boris Spasskin vain 6-3.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

-:)lauri

DAZN-suoratoistopalvelussa paraikaa Global Chess League - Day 2
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.