Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Krempat

Aloittaja Socrates, tammikuu 03, 2019, 11:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Uusi lääkitys ja paremmat ohjeet lekurilta.
Hoidin itseäni väärin käyttämällä liikaa kortisonipohjaista lääkitystä, joka kuivattaa ihoa. Näyttää siltä, että ihottumaani paras lääke on vain perusrasvaus! :-[

Lääkäri oli sitä mieltä, että atooppisen ihon (ja ekseema) pesuun paras on rasvainen pesu, ei ihoa kuivattava saippuapesu. Oli sitä mieltä, että saippua on iholleni pahaksi, koska poistaa rasvaa iholtani? = Ihoni vaatii rasvausta, ei kuivattavia voiteita.
(yksityisviesteissä Norma tai Kertsi saavat tarjoutua minua rasvaamaan :-* )

Norma Bates

#1816
Vähän epäilyttää että voisikohan olla bronkiitti. 1990-luvulla minulla oli yksi tai kaksi semmoista, ainakin toisella kertaa influenssaviruksen perään. Mutta 2015 saattoi olla siitä päätellen että oli lohkeava yskä, ja sillä kertaa se tuli ihan tavan räkätaudin perään. (Ja myöhemmin samana syksynä tuli taas räkätauti ja sen perään sinuiiitti, jälkimmäisestä on ihan diagnoosi ja siihen tarvittiin lääkkeetkin.)

Nyt ei ihan erityisen hyvin lohkea, mutta kokoajan saa olla putsaamassa räkää nenästä tai sylkemässä limaa sisuksistaan. Niin vihreää se ei enää ole (luulinkin jo että vihreän tulo loppui), vaan enempi keltaista. Jatkuva kärsän rassaaminen ja tyhjäksi puhaltelu on saanut kärsän kai ärtymään, kun välillä tulee vertakin, tuoreena tai kuivana.

Limaa tulee hitusen suuhun oikeastaan joka kerta kun yskin.

Ajattelin alkuun että on vaan rajumpi reaktio runsaille allergeenimäärille nyt kun oli juuri viikko sitten flunssa tai mikä lie, mutta minulla kuitenkin on antihistamiini, hoitava astmalääke ja nyt jälleen lyhytvaikutteinen avaava käytössä, ja silti on kokoajan pieni kutka happiröörissä. Aamuisin sattuu kurkkuun kun makaan sängyssä, ja sitten kun nousen ja kakistelen ja räin jonkin aikaa, kipu katoaa.

Jos tämä lysti ja riemu kestää yli 3 vk, niin lääkäriin tämän mukaan:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00617

- Kun minulla todennäköisesti oli korona joulukuussa ja sen perään perkeleellinen kutina keuhkoissa parisen kuukautta, niin silloin se kutina aina hellitti kun otin 50 mg Triptyliä. Tuolla tavalla minun ei tarvinnut kutista jokaikinen päivä. (Kuitenkin otin tai otan Triptyliä joka toinen päivä ja yritän välttää sellaista että olisi peräkkäisiä päiviä otossa, etten ole ihan töttöröö kokoajan.) Nyt on niin että nykyisiin vähän lievempiin kutinoihin Triptyl EI auta. Tämä ihmetyttää. Kun joku on minulle sanonut että se on vähän kuin antihistamiini tämä Triptyl, niin sittenhän sen nimenomaan pitäisi vaikuttaa yskäänkin, mikäli allergeenit sitä provosoivat.

Ja sitten taas toisaalta joulu- ja tammikuussa ei ollut mitään allergeeneja kiusaamassa, infektion jälkitila vain. Menee ihan kummasti nämä jutut.

Norma Bates

Alkaa mennä hermo. Joudun juomaan äärimmäisen varovasti pikkuriikkisen kerrallaan kulauttaen, koska jos vähänkin nostan leukaa, menee nesteet välittömästi väärään kurkkuun. Kituset ovat niin pahana. En halua alkaa naukumaan asiasta lääkärille, koska viimeksi kun oltiin yhteyksissä, hän ei oikein vaikuttanut innokkaalta kirjoittelemaan tarvittaessa vahvinta Seretideä 500/50. Enkä minäkään olisi erityisen innokas sitä kiskomaan, varsinkaan näin äkkiä taas, kun juuri tammikuussa pääsin siirtymään takaisin 250/50-vahvuuteen.

Aamuisin kurkku kipeä kunnes saan limaa irtoamaan. Yskää tuon tuostakin. Reippaammassa sportissa väsähtelyä ja pakko pitää elpymistaukoja. Eli samaa paskaa kuin oli aikoinaan influenssan jälkeen 2022. Mutta ei minulla kyllä tasan taatusti nyt ollut influenssaa, kun lämpöäkään ei ollut sen enempää kuin 37,2.

Jos menisin marisemaan lääkärille, hän varmaan ehdottaisi jotain muuta astmalääkettä, ja muuta ei oikein ole jäljellä kuin Relvar, mikä on kallista verrattuna Sereen. Plus minullehan tuli vatsavaivoja jo aikoinaan Symbicortista, ja tulee näemmä myös sitten kun olen käyttänyt vahvinta Sereä 2 kk (mikä onkin jo kahteen kertaan ollut maksimiaika sen käytölle).

Lääkäri joku kerta arveli että B-lausunto astmalääkkeiden erityiskorvattavuutta ei olisikaan täällä maksullinen. Ehkä ei, mutta siitäkin huolimatta että minulla on diagnoosi ollut jo iät ajat, Kela ei ehkä hyväksyisi lausuntoa jos ei ole tehty sitä ja tätä kokeita. Eikä niitä ole tehty herran aikoihin. En ole niihinkään kauhean kärkäs menemään, koska minullahan ei esim. putkeen puhallus anna mitään selkeitä tuloksia, kun sekä ennen avaavan ottamista että avaavan ottamisen jälkeen tulee sama tulos. Kai minulla on sitten niin hyvät keuhkot. Tai noin oli ainakin joitakin vuosia sitten.

Minun kohdallani astma on ennenkaikkea ärtyvyyttä. Keuhkot ärtyvät hengitystieinfektioista ja siitepölyistä sekä homeesta. Ja sitten yskitään ja ollaan "tukahtunut". Joillakinhan astma on niin paha että tulee selkeitä tuloksia tutkimuksissa ja näin päin pois. Minulla on vaan tämä loputon yskiminen, ja sitten se että pahimmillaan meinaa tukehtua omaan sylkeensä, kun läppä tai mikä lie alkaa sekoilemaan.

Yksi saatanan mitätön räkätauti ja taas on elämä perseestä.

kertsi

#1818
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 15, 2024, 09:40:18Lääkäri joku kerta arveli että B-lausunto astmalääkkeiden erityiskorvattavuutta ei olisikaan täällä maksullinen. Ehkä ei, mutta siitäkin huolimatta että minulla on diagnoosi ollut jo iät ajat, Kela ei ehkä hyväksyisi lausuntoa jos ei ole tehty sitä ja tätä kokeita. Eikä niitä ole tehty herran aikoihin. En ole niihinkään kauhean kärkäs menemään, koska minullahan ei esim. putkeen puhallus anna mitään selkeitä tuloksia, kun sekä ennen avaavan ottamista että avaavan ottamisen jälkeen tulee sama tulo

Veikkaisin, että tuo on se pääasiallinen kriteeri astmalle, eli jos avaava lääke aiheuttaa sen, että PEF-mittauksen tulos paranee, lienee (varmimmin) kyseessä astma.  Vaikka ehkä monet astmaan sopivat oireetkin voivat toimia "aihetodisteina", esim. yskä ja limaisuus.

Lis. Käypä hoito -suosituksissa:
https://www.kaypahoito.fi/hoi06030
LainaaAstmadiagnoosi perustuu vaihtelevan tai lääkityksellä laukeavan keuhkoputkien ahtautumisen osoittamiseen astmaan sopivien oireiden yhteydessä. Pikkulapsilla käytetään impulssioskillometriaa ja kouluiästä alkaen yleensä spirometriaa ja PEF-seurantaa. Ks. video 4. Tarvittaessa tehdään rasituskoe tai altistuskokeita.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

2003 kun läkähdyin ylämäessä ja ilmaantui hengenahdistus joka syksyisen (homeallergisen) yskän lisäksi, sain diagnoosin rasitusastma. Sain evvavan Bricanylin, ja sillä pärjäsin vuosia niin että riitti kun käytin pari viikkoa loppukesästä/alkusyksystä.

Sitten sairastin ilmeisesti sikainfluenssan 2009 ja sen jälkeen astmani on vaan vuosi vuodelta pahentunut.

Keuhkot kuvattu viimeksi 2016, jolloin niissä oli nestettä jonkun influenssan jäljiltä. Mutta käsittääkseni mitään ahtaumia sun muuta ei ole.

Norma Bates

#1820
Kurkkukipu tuli "koston kanssa" takaisin. Tai eihän se oikeastaan koskaan lähtenytkään. Eli tässä 2 vk sisään on aamuisin ollut lievää kipua mikä menee aina ohi, mutta eilen ei mennyt. Eilinen keskiviikko oli identtinen 2 vk takaisen keskiviikon kanssa, eli olin sairaaksi tulossa. Ja tämä torstai on nyt identtinen 2 vk takaisen torstain kanssa, lisukkeen kera.

Heräsin yöllä siihen että olin hiestä märkä, ja lievä kurkkukipu oli muuttunut oikeammaksi kurkkukivuksi. Nyt noustua lievää päänsärkyä, lievää pahoinvointia ja vatsakin oli kuralla (en tosin tiedä liittyykö tähän päävärkin problematiikkaan). Lämpö vain 37,0. Mutta sehän ei kyllä ole normaalilämpöni, vaan vaikkapa 36,6 ehkä. 2 vk sitten en muista olleen hedaria. Poskipäissä on "tuntemusta", joten en ylläty jos käy ilmi että on jonkin sortin ontelotulehdus.

Jätin TK:seen takaisinsoittopyynnön. Kun ei siellä ikinä ketään välittömästi puhelimen toiseen päähän saa. Meinasin kyllä että jos olisin näpytellyt vaivat yhteydenottolomakkeelle, mutta kiiretapaus kuvaillaan että "1 - 2 vrk sisällä tarvis hoitoa", enkä nyt oikein usko että hyvä homma jäädä odottamaan iät ajat.

Sitäpaitsi viimeksi se lomake ei edes toiminut, kun sillä meinasin jotain tiedottaa.

Taas jää treenit väliin. Tämmöistäkö tämä on koko perkeleen kevät?

***

Neljä viikkoa sitten kuntonyrkkeilyn lämppäreissä loukkaamani pikkusormi taipui eilen ensimmäistä kertaa koko tänä aikana normaalisti nyrkkiin asti. Eipä taivu tänään. Kipuhan siitä ei ole missään vaiheessa lakannut. Kaikki mahdollinen ärsyttää sitä.

(Loukkaantui niin että lämppärinä oli käsipalloa, olin juuri saanut pallon käsiini ja joku tuli sitä minulta repimään. Siellä on ainakin kaksi muutakin loukannut sormensa tuossa touhussa. Itse tulin siihen tulokseen että käsipalloa en enää pelaa, jalkapalloa kylläkin.)

***

Tuntikausia TK:ssa. Ei löytynyt mitään keuhkoista, sieraimista eikä korvista. Tulehdusarvot matalat. Lääkäri arveli että virus.

Sain kärsään suihkutettavan Avamys-kortisonisuihkeen ja Aerinaze-tabletit. Kummankin on tarkoitus hillitä turvotusta. Lisäksi voi käyttää minulla jo ollutta Vicksin suihketta, hunajaa ja puhalluspulloa. Jälkimmäistä aamuin illoin 3 x 10 sarjat. Joskus olen sitä aiemmin käyttänyt ja löytämäni ohjeen mukaan kerran päivässä em. sarjat.

Vähän alkoi ihmetyttää kun havaitsin että suihkeessa on flutikasonia, jota käytän jo Seretide-astmalääkkeenä. Mutta sehän tietysti menee suun kautta hengitettynä, ei nenän.

Lisäksi Aerinazessa on desloratadiinia, ja sitäkin käytän jo entuudestaan, vakiantihistamiininani. Toisaalta Aerinazessa on myös pseudoefedriiniä, jota en ole käyttänyt vielä koskaan. Googletin aineen ja sehän on sukua amfetamiinille. Rähinä päälle...?  :P

***

Dagen eftär. Äfter? En tiedä. Somessa kehutaan kyllä näitä saamiani lääkkeitä, mutta joku lääkäri oli kuulemma sanonut että tuota Avamysia pitää kiskoa kuukausi ennen kuin se vaikuttaa. Eikä minulla ole kuin 10 vrk kuuri, eikä Kannassa enempää niitä. Höh?

Kun joulukuussa mahdollisesti sairastin koronan, oli aivan perkeellinen kutina keuhkoissa ja jatkuva yskä. Nyt on sama juttu. Ehkä se on ihan sama mikä virus kimppuuni käy, niin sama juttu. Aiemmalla kerralla sain jatkuvasti yskän rätkytyksestä vapaapäivän aina kun otin 50 mg Triptyliä. Nyt en näemmä saa, että mikä helvetti nyt on? Otin viime yöksi oikein 75 mg, mutta ei mitään hyötyä (keuhkojen suhteen ainakaan). On kuin olisin hengittänyt tulta ja savua. Aivan rutikuivat kituset ja jatkuva ärsytys.

Käyn apteekissa hakemassa sellaisen valmisteen kuin GeloRevoice, josko se mitenkään rauhoittaisi kiduksia. Aamulla olin lähes yrjötä, kun tuli sellainen tilanne siinä kun nousee pystyasentoon ja tietysti ne limat pitää jotenkin saada itsestään ulos, nenästä tai suusta.

Toope

Ihottumat hieman vaivaavat, mutta ei pahasti, ärsyttävät toki.
Lihaskremppoja on välillä sormissa ja jaloissa. Muuten usein aterian jälkeen. ??? Syön aika huonosti. Aamulla en mitään,jotain pientä (voileipä) aamupäivällä, iltapäivällä suuren aterian, illalla iltapala saattaa olla aika suuri. Plus se aikainen herätys 05.00 aamulla. Ehkä tuo syöminen ei nyt ole ihan kondiksessa? Oikeasti 2 isoa ateriaa päivässä on tällä hetkellä ollut....
On muuten ollut ummetustakin.

Norma Bates

Jännä kun virussairauteen ei ole siis oikeasti mitään hoitoa. Eihän tuo nenää varten saamani kortisonisuihke nenää pidemmälle vaikuttane. Tablettien on tarkoitus vähentää turvotusta.

Olisihan siellä TK:ssa voinut itkeä parkua 500/50 Seretideä, mutta en viitsinyt kun juuri tammikuun lopussa sen lopetin ja palasin 250/50:een, ja vatsa vaivaantui tuon vahvemman lääkkeen käytön takia.

Nenästä ei nyt aamulla tullut vihreää matskua, mutta keuhkoista kyllä klönttejä senkin edestä.

kertsi

En tiedä Serestä mitään, mutta tapahtuuko sen annon jälkeen niin, että nielaistaan se osa lääkkeestä, mikä valui nieluun? Ehdotus: Älä nielaise, vaan sylkäise ylijäämälääke vaikka kuppiin tai tiskialtaaseen.

(Se on dagen efter, ei äfter eikä eftär.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Vuosia huuhtelin suun ja räkäisin huuhteluveden pois.

Kun minulla oli alkuvuodesta vahvin Sere 500/50 käytössä, apteekissa sanoi ihminen että huuhtele suu, sylje pois, kurlaa ja juo lopuksi nestettä.

En osaa kurlata. Totuin niin aiempaan tyyliin etten ole muistanut juoda lopuksi. Voisihan sitä tietty vaikka huuhtoa ja sylkeä kahdesti.

Norma Bates

Keuhkojen kutina on laantunut perkeleellisestä siedettävämmälle tasolle. Mutta kun yskin, se yskä kuulostaa niin karmealta etten taida vielä tänään mennä treeneihin. Vihaan olla "häirikkö", eli en haluaisi möykätä keuhkojeni kanssa koko köörille.

Nenä on ok. Kortisonisuihke nenälle on ehkä vaikuttanut? Mutta keuhkot eivät ole. Limatehdas se vaan prutkuttaa entiseen malliin tuotoksiaan.