Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kuka on köyhä?

Aloittaja Edward, heinäkuu 02, 2020, 10:57:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Edward

Aihe on leikattu Fiilikset ja päivän mietteet -ketjuun kasvaneesta rönsystä.

Xantippa

Minulla ei ole koskaan ollut niin paljon tuloja ja rahoja, että voisin unohtaa, missä kaikissa pankeissa minulla onkaan tili.

T: Xante

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 03, 2020, 11:29:12
Minulla ei ole koskaan ollut niin paljon tuloja ja rahoja, että voisin unohtaa, missä kaikissa pankeissa minulla onkaan tili.

T: Xante

En esitä kysymyksiä kenenkään tulo- ja varallisuustiedoista, enkä esitä itsekään tarkkoja lukuja, mutta "näppitumalla" arvioin, että lähes kaikilla tällä foorumilla esiintyvillä on enemmän elämänaikaisia tuloja ja todennäköisesti varallisuuttakin kuin minulla. Syy on yksinkertainen. Työ- ja palkkahistoriani on niin vaatimaton, että merkittävää määrää tuloja ei ole millään pystynyt kertymään. En esimerkiksi koskaan ole ylittänyt 2000 euron "palkkakattoa". Lähimpänä olin joskus 30 vuotta sitten, jolloin palkkani oli rahanarvolaskurilla nykyrahaksi muutettuna noin 1850 euroa. Näitä huipputuloja nautin tietenkin vain sen lyhyen ajan, minkä virkaa hoidin. Viimeisin palkkani keväällä 2003 edunvalvojan apulaisena oli noin 1300-1400 euroa. En muista tarkkaa summaa. Homma kesti kolme kuukautta.

Kiinteistöjen myynnistä sain pari kertaa rahaa tililleni 1990-luvulla, mutta eivät nekään rahat kovin pitkän ajan palkkatuloa vastanneet, joten ne eivät muuta kokonaiskuvaa. Rahat menivät suurimmaksi osaksi tyttären balettiharrastukseen kaikkine siihen liittyvine oheiskuluineen, joista suurimpia oli asunnon vuokra - eikä mitään asumistukia saatu, vaan joka sentti piti maksaa itse.

Minä olen sellainen superunohtaja, että unohdan jopa sekuntia aikaisemmin tekemiäni asioita. Vaikka periaatteessa muistan vanhoja asioita ja tapahtumia kohtuullisen hyvin, jotain epämääräistä käyttämätöntä vuosikymmeniä vanhaa pankkitiliä, joka ei ole välttämättä ollut edes minun avaamani, vaan vanhempieni, en millään voi muistaa, mikäli edes olen tiennyt siitä.

Todiste vaatimattomasta rahatilanteestani vuonna 1995 (päiväkirjaotteita videon lopussa):


https://youtu.be/SRxdw509w9Q

(Minulla ei ole enää pääsyä tuollekaan Youtube/Google -tilille. Tällaisia "tietoturvallisuussyistä" menetettyjä Youtube-tunnuksia on vaikka kuinka paljon. "Villlit" videot laukkaavat netissä.)

Xantippa

Itse en ole ajatellut, että rahatilanne on vaatimaton, jos on varaa ajella huvikseen eri kaupungeissa, jopa ulkomailla ja ostella moottoripyörä ja auto yhtä aikaa.

Omassa nuoruudessani ei olisi tullut kuuloonkaan, että moiseen huvitteluun olisi ollut varaa.

T: Xante

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 03, 2020, 14:56:41
Itse en ole ajatellut, että rahatilanne on vaatimaton, jos on varaa ajella huvikseen eri kaupungeissa, jopa ulkomailla ja ostella moottoripyörä ja auto yhtä aikaa.

Omassa nuoruudessani ei olisi tullut kuuloonkaan, että moiseen huvitteluun olisi ollut varaa.

T: Xante

EI minullakaan nuoruudessa tullut mieleen (tai tuli mieleen, mutta ei ollut rahaa) ostella autoja ja moottoripyöriä tai ylipäätään mitään. Mutta en ollut enää aivan nuori, kun nuo kertomani ostokset tein. Auto maksoi 1100 euroa ja moottoripyörä 1900 euroa eli yhteensä käytin kolme tonnia. Jos joku ostaa tuon hintaisen käytetyn auton, ei sitä nyt mitään törsäilynä ja rehvasteluna nykypäivän maailmassa pidetä. En tarkoita, että minunkaan osteluani olisi pidetty.

Noista kahdesta auto oli tarpeellinen ostos, koska periferiassa tarvitaan autoa. Kävin ostamassa sen napapiirin pohjoispuolelta, enkä ole vieläkään osannut ratkaista, oliko se hyvä kauppa vai huono kauppa vai siltä väliltä. Tulihan siinä bonuksena linja-automatka Lapin porteille.

MP oli hupiostos, mutta ajattelin, että jos nuoruuden haaveita ei pysty toteuttamaan nuorena, niin voihan niitä kuitenkin yrittää toteuttaa sentään ennen kuin ajelee rollaattorilla. Vähiin ovat ajot kuitenkin jääneet. Yli-ikäisenä toteutetuissa nuoruuden haaveissa on se huono puoli että kauppoihin ei sisälly nuoruutta.

Kolmatta linjaa ja niin edelleen...

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - syyskuu 03, 2020, 15:42:26

MP oli hupiostos, mutta ajattelin, että jos nuoruuden haaveita ei pysty toteuttamaan nuorena, niin voihan niitä kuitenkin yrittää toteuttaa sentään ennen kuin ajelee rollaattorilla. Vähiin ovat ajot kuitenkin jääneet. Yli-ikäisenä toteutetuissa nuoruuden haaveissa on se huono puoli että kauppoihin ei sisälly nuoruutta.

Kolmatta linjaa ja niin edelleen...

Tätäpä juuri tarkoitan. Aikakautena, jolloin rahat olivat tosi vähissä, ei tullut mieleenkään, että olisi voinut hupiostella moottoripyörän, vaikka makeita pelejä ovatkin. Vieläkään, vaikka rahaa on vähän enemmän, ei tulisi mieleen.

Olen siis vähän sitä mieltä, että jos on varaa noinkin mittaviin ostoksiin, rahat eivät tosissaan ole vähissä. Sinusta en tiedä, mutta minusta 1900 e on paljon rahaa.

T: Xante

Jaska


Hauskojahan Kopekin jutustelut ainaisesta matkustelusta höystettynä valittelulla palkkatulojen pienuudesta ostellen autoja työttömyystuilla ja järjestyneen yhteiskunnan ahdistavuudesta ovat. Kuvaa maalaillaan valikoiden muistettavia ja unohdettavia.

Katselen minä mielelläni yhä uudelleen vanhempia 007-elokuviakin, mutten toki niitä todellisuuden kuvina pidä.


kertsi

Maalla tosin varmaankin auto on aika välttämätön, vaikka olisikin työtön.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Lainauksia "talouteni" -blogista :

Suomalaiset käyttävät keskimäärin 500 euroa vuodessa uhkapelien pelaamiseen.

MTV kertoi, että suomalaiset käyttävät noin 745€ vuodessa alkoholiin.

Vuodessa suomalaisilla menee rahaa kosmetiikkaan noin 170 euroa.

Keskimäärin suomalaiset käyttävät taloussanomien mukaan jopa 760€ autoiluun kuukaudessa.

Ylen mukaan suomalaisilla meni noin 1410 euroa kesälomailuun.

Keskiarvo kissoihin ja koiriin meneviin kuluihin kuukaudessa on noin 132€, iltasanomien mukaan.

Lainauksia Taloussanomista: (suluissa oma lisäykseni vuosikulusta)

Keskiarvo, euroa/kk

Hotellit, kahvilat ja ravintolat 147 €
(= 1764 euroa vuodessa)

Kulttuuri ja vapaa-aika 287 € (= 3444 euroa vuodessa)

Tuossa edellä on muutamia suomalaisten rahankäyttömääriä. Minulla ei ole alkoholimenoja, joten säästöä vuodessa kertyy 745 euroa. En käy kahviloissa enkä hotelleissa enkä ravintoloissa (ellei joku muu maksa), joten säästän 1764 euroa vuodessa. Eikä koiria ja kissojakaan ole, joten säästän 1584 euroa vuodessa. Enkä tietenkään pelaa mitään pelejä. Näistä neljästä säästöstä kertyykin jo mukavat 4593 euroa.

Kymmenessä vuodessa olen "säästänyt" edellä mainituista menoista tinkimällä 45930 euroa.

Viimeisten kymmenen vuoden aikana olen käyttänyt autojen ostamiseen yhteensä 2550 euroa eli hieman enemmän kuin keskimääräisen suomalaisen alkoholi- ja ravintola- ja kahvilamenot ovat yhden vuoden aikana.

Kolmen auton ja yhden moottoripyörän yhteiset hankintamenot viimeisten kymmenen vuoden aikana ovat olleet 4450 euroa, mikä on noin kymmenen prosenttia siitä summasta, minkä keskivertosuomalainen käyttää samana aikana alkoholiin, hotelleihin, ravintoloihin, uhkapeliin ja kotieläimiin.

En tiedä, mitä kaikkea sisältyy "kulttuuriin ja vapaa-aikaan, mutta "kulttuurimenoni" ovat joka tapauksessa hyvin pienet. Viimeinen satsaus taisi olla lippu elokuviin Lontoossa joulukuussa ja sitä ennen elokuvalippu Helsingissä vuoden 2017 lopussa, kun kävin katsomassa Blade Runner 2049:n.

Koska matkustamista ei mainita kauppalehden listassa erikseen, se ilmeisesti sisältyy tuohon 3444 euroon vuodessa. Tarjoushintaiset "Päivä Tukholmassa" -risteilyt omilla salaeväillä (koska laivan ruoka on kallista) jäävät aika kauaksi tuosta. Autoreissut ulkomaille ovat tietenkin maksaneet jonkin verran, mutta eivät ne mitään luksusmatkoja tai hotellimatkoja ole olleet. Autossa on nukuttu huoltoasemien parkkipaikoilla. Kerran nukuttiin viiden hengen porukalla kahdeksan yötä peräkkäin Micrassa. Pelotti aamulla, ovatko kaikki vielä hengissä.

Kertomukseni palkkatulojeni määrästä eivät ole valittelua vaan toteamuksia.

Suomalaisten asenne rahaan on omanlaisensa. En tiedä, mistä historiallisista syistä se johtuu.

Tuloista vaietaan niin kuin ne olisivat valtionsalaisuus, vaikka varsinkin julkisen sektorin palkkaluokat ovat julkista tietoa. Teeskennellään, että rahaa ei suuremmin ole, ja huokaillaan, että kyllä kaikki on kallista. Sen jälkeen noustaan 50 000 euron Volvoon ja ajetaan 300 000 euron asuntoon kantaen kaupan kassia, jossa on satojen eurojen ostokset.

Kun minun kaltaiseni raha-asioista ja muistakin asioista avoimesti kirjoittava hölöttäjä kertoo ostaneensa vuosia sitten yhteensä 3000 eurolla auton ja moottoripyörän, sitä päivitellään, että on tuo nyt törkeätä porsastelua, ja vielä kehtaa valittaa, ettei ole rahaa.

En viittaa edellisessä kappaleessa kehenkään täällä kirjoittavan henkilön kommentteihin. Esitän tämän vain yleiseltä kannalta. Eli rahasta pitää vaieta. Se kuuluu suomalaiseen kulttuuriin.

En ole kirjoittanut, että minulla olisi vähän rahaa yleisesti. Viittasin tähän puoleen asiasta ainoastaan siinä yhteydessä, kun annoin linkin videoon vuodelta 1995. Silloin videota kuvatessani rahani olivat vähissä, mistä videoon merkityt päiväkirjaotteet todistavat. Rahatilanteeni vaihteli. Seuraavana kesänä teimme kuvassa näkyvällä autolla reissun Amsterdamiin, eli silloin ainakin matkarahat löytyivät jostakin. Jossakin vaiheessa taas "käteistä" oli niin vähän, että bensarahat Helsingistä Keski-Suomeen piti hommata pulloja keräämällä ja myymällä. Tällaista tapahtui vappuna 1996 ja 1997. Keräsimme vappuaaton iltana pulloja ja purkkeja humalaisten jaloista Esplanadin puistossa. Myöhempinä vuosina keräys on tainnut muuttua jo niin ammattimaiseksi, ettei amatööreillä olisi enää mahiksia. Jo tuolloin oli joitakin kerääjiä kärryjen kanssa, mutta muovipusseihin turvautuvat harrastajatkin saivat vielä jotain saalista.

Muistutan, että tämä keskustelun haara alkoi Xantipan toteamuksesta, ettei hänellä ei ole koskaan ollut niin paljon tuloja ja rahoja, että hän voisi unohtaa, missä kaikissa pankeissa hänellä onkaan tili.

Vaikka Xantippa ei väittänytkään, että minulla on niin paljon tuloja ja rahoja, että en sen vuoksi enää muista, missä kaikissa pankeissa minulla on tilejä, sain ajatuksen kertoa, että en minä ainakaan mikään suurituloinen ja varakas ole, vaan tilien unohtaminen johtuu muista syistä. Tästä tämä paljonvähän -keskustelu lähti liikkeelle.

Minulla on nyt jo muita asioita mielessäni, mutta en esitä niitä tässä jutussa.

P.S. Esittämiini laskelmiin ei kannata tuijottaa kovin tarkkaan. Ne ovat vain suuntaa antavia. En esimerkiksi tiedä, ovatko hotellimenot erillisiä menoja vai lasketaanko ne matkamenoihin. Suomessa en ole ollut hotellissa viimeisten kymmenen vuoden aikana, mutta ulkomaanreissuilla olen muutaman yön ollut. Ei näistä tuhansia euroja kuitenkaan kerry. Mahdollisimman halpoja on valittu.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 03, 2020, 18:52:48
Maalla tosin varmaankin auto on aika välttämätön, vaikka olisikin työtön.

Ei se ole, jos siihen ei ole varaa. Silloin herätään esimerkiksi 1,5 aikaisemmin, jotta ennättää kävellä bussille, joka menee sen verran lähelle työpaikkaa, että pysäkiltä voi kävellä töihin. Onneksi näihin kävelyihin menee sen verran aikaa, että työpaikalla ollaan vain noin 15-20 min liian aikaisin. Kotiin päin mennään samalla ajatuksella, odotellaan, että joltisenkin sopiva bussi tulee kohdalle.

Onnekasta on sekin, että ei varaa ostella paljon kaupasta, koska kauppatavarat kannetaan repussa kotiin.

Itse en noina aikoina tietenkään edes haaveillut ravintoloista, nautintoaineista (makeisetkin olivat liian kalliita, saati joku alkoholi). Jos lomaa oli, tietenkään siihen nyt ei ollut rahaa laittaa, oli ihanaa, että oli lomaa, jolloin säästyi bussimatkoilta.

En siis tietenkään laske säästöksi rahaa, jota minulla ei ole varaa käyttää. En tänäkään päivänä laske säästäneeni 10 000 e kun en ole sillä tehnyt maailmanympärimatkaa. Sen sijaan kyllä lasken säästeneeni, kun olen jättänyt hankkimatta turhia huvivälineitä ja muita huvitteluja.

T: Xante

Muoksis: ei omakaan pointtini ole arvioida kenenkään rahatilannetta, vaan tämä on vähän kuin keskustelu matkakortista: mielenkiintoista, miten eri tavalla sama asia näyttäytyy meille ihmisille.

safiiri

On myös suuri ero siinä, ostaako jotakin "turhaa", jonka kertakustannus on alle 20 € vai ostaako jotakin "turhaa", jonka kertakustannus on satakertainen. Köyhyys on usein sitä, että nimenomaan likviditeetti on kehno, pienimuotoinenkaan säästäminen ei ole mahdollista ja minkäänlaisia puskurivaroja ei ole. Tämä johtaa taloudellisesti viisaiden valintojen mahdottomuuteen ja pakkoon valita kallis vaihtoehto. Jos taas elää toimeentulotuen varassa, johtaa jopa pullopanttimaksujen ja vaihtokolikoiden säästäminen tuen heikkenemiseen (jos erehtyy tämän "tulonsa" pankkiin tallettamaan). Silti jopa todella köyhät tarvitsevat joskus sen pienen hetken, jolloin ostavat "turhan" lottokupongin" tai saunakaljan. Kukaan ei jaksa elää ilman tällaisia pieniä hetkiä. Lisäksi tietenkään mikään keskiarvo ja tilasto siitä, kuinka paljon suomalaiset käyttävät rahaa "turhaan" asiaan x tai y, ei tietenkään ole todiste siitä, että "köyhilläkin on varaa". Eikä se, että vaikka joka päivä on "varaa" tuhlata euro, kerro oikeastaan varojen riittävyydestä. Ehkä ennemmin siitä, ettei taloudelliseen suunnitelmallisuuteen ole käytännössä mitään mahiksia.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 04, 2020, 08:43:49
On myös suuri ero siinä, ostaako jotakin "turhaa", jonka kertakustannus on alle 20 € vai ostaako jotakin "turhaa", jonka kertakustannus on satakertainen. Köyhyys on usein sitä, että nimenomaan likviditeetti on kehno, pienimuotoinenkaan säästäminen ei ole mahdollista ja minkäänlaisia puskurivaroja ei ole. Tämä johtaa taloudellisesti viisaiden valintojen mahdottomuuteen ja pakkoon valita kallis vaihtoehto. Jos taas elää toimeentulotuen varassa, johtaa jopa pullopanttimaksujen ja vaihtokolikoiden säästäminen tuen heikkenemiseen (jos erehtyy tämän "tulonsa" pankkiin tallettamaan). Silti jopa todella köyhät tarvitsevat joskus sen pienen hetken, jolloin ostavat "turhan" lottokupongin" tai saunakaljan. Kukaan ei jaksa elää ilman tällaisia pieniä hetkiä. Lisäksi tietenkään mikään keskiarvo ja tilasto siitä, kuinka paljon suomalaiset käyttävät rahaa "turhaan" asiaan x tai y, ei tietenkään ole todiste siitä, että "köyhilläkin on varaa". Eikä se, että vaikka joka päivä on "varaa" tuhlata euro, kerro oikeastaan varojen riittävyydestä. Ehkä ennemmin siitä, ettei taloudelliseen suunnitelmallisuuteen ole käytännössä mitään mahiksia.

Mielestäni erittäin hyvä kuvaus siitä, mitä köyhyys on. Mitenkähän Safiiri osaa sen noin hyvin muotoilla, vaikkei köyhä olekaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

^^
^
Hyviä ajatuksia rahasta ja sen puutteesta. Laitetaan vielä yksi, joka oikeasti olisi Nobelin taloustieteen palkinnon arvoinen:

Andy McCoy ja kolkyt tonnia

Ja olen ihan tosissani. Maksuvalmius on erittäin tärkeä, joskus jopa kriittinen asia, niin yksityisten ihmisten, yrityisten kuin kansakuntienkin kannalta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Karikko


Köyhänä oleminen voi olla kallsista touhua, eikä sellaiseksi kannata ruveta.

Amazonin johtaja on ainakin sen huomannut.
Tosin köyhiä varmaan tarvitaan jonkinmoisen varallisuuden kokoamiseen, apuvoimiksi ja heitä on hyvä hieman "kepittää" sillä kepin pelko on vapaasti mukailen viisauden alku.

Yhdysvaltalainen verkkokaupan jättiläinen Amazon.com julkaisi työpaikkailmoituksen, jossa se haki ihmisiä tittelillä intelligence analyst. Sen voi suomentaa jotakuinkin muotoon tiedusteluanalyytikko.

Asiasta kirjoittaa muun muassa Business Insider. Työnkuvauksen mukaan palkattavien tulisi tarkkailla työntekijöiden pyrkimyksiä järjestäytyä ja ilmoittaa havainnoista Amazonin ylimmälle johdolle. Vakoojalta kuulostava työ sisälsi myös tietojen keräämistä mahdollisia oikeusjuttuja varten, joissa Amazon hyökkäisi protestoivia aktivistiryhmiä vastaan.

Amazon poisti tällä viikolla julkaistun ilmoituksensa sen jälkeen, kun se oli jo saanut runsaasti näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.


https://www.is.fi/digitoday/art-2000006623108.html

Semmosta...

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 04, 2020, 08:27:40
Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 03, 2020, 18:52:48
Maalla tosin varmaankin auto on aika välttämätön, vaikka olisikin työtön.

Ei se ole, jos siihen ei ole varaa. Silloin herätään esimerkiksi 1,5 aikaisemmin, jotta ennättää kävellä bussille, joka menee sen verran lähelle työpaikkaa, että pysäkiltä voi kävellä töihin. Onneksi näihin kävelyihin menee sen verran aikaa, että työpaikalla ollaan vain noin 15-20 min liian aikaisin. Kotiin päin mennään samalla ajatuksella, odotellaan, että joltisenkin sopiva bussi tulee kohdalle.

Eikö tuo ole vielä aika lähellä, lähiöissä mahdollista.  Oikeasti maaseuduilla ei bussejakaan kulje kuin satunnaisesti ja matkat voivat olla melko pitkiä.

Mutta mitäs, kyllähän se kymmenenkin kilometrin patikointi kummasti herättää töihin rämpivän lumituiskussa, tai kaatosateessa, piruakos sinne maalle on tupattu.