Kirjoittaja Aihe: Somekohu, tyhjän vänkyttäminen ja kaikesta mahdollisesta loukkaantuminen  (Luettu 663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma Bates

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 3946
  • Äärinukkuvien puolue
"Seitsemässä Veljeksessä" ei ole yhtään queer/lgbtslx- hahmoa, eikä ainoatakaan mustaihoista veljestä.
Ansaitseeko Aleksis Kivi oikeasti patsaan nykyaikanamme?
Olen järkyttynyt tästä ahdistavasta patriarkaatistamme.

Onhan siinä sentään yksi juoppohullu, kenties mt-ongelmainen. Se joka näki Saatanan, jos en väärin muista. Mutta jostain kumman syystä mielenterveysongelmaiset eivät ikinä muistu kenenkään mieleen kun mietitään ketä kaikkia jollain tavalla sorsitaan.
Männistön muori?

Joku niistä veljeksistä. 1970-luvulla telkasta taisi tulla joku lasten animaatiokin aiheesta. Jaa, se oli näemmä Simeoni:

https://www.modeemi.fi/~no/saapasnahkatorni.html

David Lynch tuli tuosta jotenkin mieleen.  ::)

Poissa MrKAT

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 2855
Hauska vastaisku Journalisti-lehden päätoimittajalta. ;D

Maria Pettersson @mariapetterss0n
Hän on leikkauttanut hiuksensa lyhyemmiksi.
#säästitklikin


 - https://twitter.com/mariapetterss0n/status/1318989219180744704
Miksi Ruotsi menestyy meitä paremmin? Miksi yritykset ja oppineet pakenevat täältä Ruotsiin? Koska maahanmuutto on rikkaus! ;D

Poissa Toope

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 7374
Monet noista valkoisista miehistäkin, joiden patsaita on kyseenalaistettu, ovat luoneet paljon sukupuolten ja rotujenkin hyväksi. Pitää olla aika varovainen, kenen patsaita halutaan kaataa.

Miksi pitäisi? Onko siis kiellettävä ajatus pitää koko patsailla kunnioittamista turhana ja tarpeettomana ilmiönä? Siinäkö menee rajaSi mielipiteenvapaudelle?
Minusta kritiikki ja mielipiteiden ilmaus ei tarkoita talebantyylistä patsaidenkaatamista.

Poissa safiiri

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5997
Monet noista valkoisista miehistäkin, joiden patsaita on kyseenalaistettu, ovat luoneet paljon sukupuolten ja rotujenkin hyväksi. Pitää olla aika varovainen, kenen patsaita halutaan kaataa.

Miksi pitäisi? Onko siis kiellettävä ajatus pitää koko patsailla kunnioittamista turhana ja tarpeettomana ilmiönä? Siinäkö menee rajaSi mielipiteenvapaudelle?
Minusta kritiikki ja mielipiteiden ilmaus ei tarkoita talebantyylistä patsaidenkaatamista.

En ole kaatanut ainuttakaan patsasta. Sinua tässä hiersi se, etten julistanut KUNNIOITTAVANI tätä traditiota pystytellä patsaita niille, jota pidetään jonkinlaisina merkkihenkilöinä. Kyse oli tässä minun mielipiteestäni siitä, onko tällainen henkilöpalvontakulttuuri tarpeellista vai ei. SE oli se asia, josta minua moitit. Et edes yrittänyt väittää, että olisin ollut mukana kaatamassa jotakin patsasta. Sinua hiertää vain mielipiteeni. SEN haluaisit todeta vääräksi ja tuomittavaksi.

Tosiaan - mielipiteiden ilmaus ja kritiikki ei tarkoita patsaiden kaatamista. Minunkaan kohdallani. Eikä silloin, jos kertoo, ettei näe patsaiden kunnoittamisessa mitään järkeä. Yritä ymmärtää se. Saan olla surematta sitä, jos joku päättää kaataa konfederaatin kenraalin patsaan tai orjanomistajan patsaan tai jättää pystyttämättä jonkin uuden patsaan. Minulla tulee omien sanojesi mukaan olla täysi vapaus myös ilmaista tämä näkemykseni ääneen.

Poissa Toope

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 7374
Patsaiden/muistomerkkien kunnioittaminen tarkoittaa historian hyväksymistä/arvostamista. Ei tarvitse olla samaa mieltä esi-isien ajatuksista, mutta silti heitä voi pitää arvokkaina. Ei Egyptin faaraoitakaan tarvitse kunnioittaa orjatyövoiman käytöstä, mutta historiaa tulee arvostaa.
Traditio ja historia luovat yhteyttä menneisyyteen, siten luovat osaltaan toimivaa yhteiskuntaa. Siksi konservatiivisuus on tärkeää, eikä radikalismin saa antaa mitätöidä historiaa.

Poissa safiiri

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5997
Patsaiden/muistomerkkien kunnioittaminen tarkoittaa historian hyväksymistä/arvostamista. Ei tarvitse olla samaa mieltä esi-isien ajatuksista, mutta silti heitä voi pitää arvokkaina. Ei Egyptin faaraoitakaan tarvitse kunnioittaa orjatyövoiman käytöstä, mutta historiaa tulee arvostaa.
Traditio ja historia luovat yhteyttä menneisyyteen, siten luovat osaltaan toimivaa yhteiskuntaa. Siksi konservatiivisuus on tärkeää, eikä radikalismin saa antaa mitätöidä historiaa.

Mutta kun mä en usko, että he lopultakaan ovat arvokkaita TEKOJENSA takia. He ovat arvokkaita siinä, missä ne kaikki muutkin, joille ei patsaita ole pystytetty. Minusta historiaa mitätöi ajatus, että vain patsaisiin ikuistetut suurmiehet ovat historiaa. He eivät olisi mitään ilman kaikkia niitä muita.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2020, 19:54:47 kirjoittanut safiiri »

Poissa Toope

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 7374
Patsaat symbolisoivat historiaamme ja perintöämme. Luovat kontaktia historiaamme.
Yhteiskunta toimii, kun sillä on terve suhde historiaan. Siten kykenee luomaan tulevaisuutta historiansa pohjalta.

Kyllä minäkin hyväksyn 1918-punakaartin muistomerkkejä, hyväksyn jopa Kotkan Lenin-patsaan. Nuo ovat historiaamme, vaikka negatiivista sellaista.
Silti en ole blm-ihminen, joka haluaisi tuhota historiaa. Huonokin historia on säilytyksen arvoista.

Ymmärrän patsaiden kaatamisen Saddamien yhteiskunnissa, romahtaneissa neuvostodiktatuureissa, mutta en kehittyneissä yhteiskunnissa.

Poissa safiiri

  • Kantapeikko
  • ****
  • Viestejä: 5997
Patsaat symbolisoivat historiaamme ja perintöämme. Luovat kontaktia historiaamme.
Yhteiskunta toimii, kun sillä on terve suhde historiaan. Siten kykenee luomaan tulevaisuutta historiansa pohjalta.

Kyllä minäkin hyväksyn 1918-punakaartin muistomerkkejä, hyväksyn jopa Kotkan Lenin-patsaan. Nuo ovat historiaamme, vaikka negatiivista sellaista.
Silti en ole blm-ihminen, joka haluaisi tuhota historiaa. Huonokin historia on säilytyksen arvoista.

Ymmärrän patsaiden kaatamisen Saddamien yhteiskunnissa, romahtaneissa neuvostodiktatuureissa, mutta en kehittyneissä yhteiskunnissa.

Toope hyvä, et sä pysty mulle myymään tätä sankarikulttiajattelua lupaamalla sietäväsi myös punakaartilaisten patsaita. Eikä ole mitenkään historian tuhoamista se, jos ei vain pidä tätä - toki huomattavan pitkän historian omaavaa - patsaidenpystyttämiskulttuuria tärkeänä. Minua siinä risoo se ajattelu, joka on patsaan pystyttämisen taustalla. Se ajatus, että saavutukset pitää lukea jonkun yhden ihmisen ansioiksi, vaikka aina nämä ihmiset joutuvat seisomaan toisten hartioilla saavutuksiinsa ylettyäkseen. Sankarikultti, neromyytti ja ”merkittävien” yksilöiden ylikorostaminen ovat länsimaisessa kulttuurissa saaneet mielestäni epäterveitä piirteitä. Sama asioiden henkilöitymisen ilmiö muuten johtaa myös vihaamiisi cancel-ilmiöihin ja ylilyönteihin moraalituomioissa. Kun asiat henkilöityvät patsaiksi tai opettavaisiksi esimerkeiksi pahuudesta, siirretään ilmiö yksilön ominaisuudeksi ja hämärretään sen yhteisöllinen ja kulttuurinen luonne. Sitten ei enää tarvitsekaan katsoa itseään peilistä, koska kyse on vain noiden muiden sankaruudesta ja neroudesta, joista he ansaitsevat ihailumme ja me saamme sen loisteessa paistatella selittäessämme, miten olemme vähän samaa porukkaa. Tai voimme ulkoistaa pahan tuohon toiseen, hylkiöön, ja siten päästä pälkähästä ja tutkailemasta omaa osuuttamme sen mahdollistamisessa ja tuottamisessa.

Et kai sentään ole niin tyhmä, ettet tosiaan ymmärrä mun vain provosoivan tällä patsaiden dissaamisella? Vaikkakin taustalla on myös tämä vähän vakavammin otettava pohdinta. Käytän tässä kuule sitä kuluisaa sanavapauttani ja mahdollisuutta ”sanoa suoraan kuten asiat ovat”.  ;)